![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen? | |||
Groot Limburg |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Brabant |
![]() ![]() ![]() |
4 | 6,15% |
Groot Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 10,77% |
Groot Holland |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Nederland |
![]() ![]() ![]() |
25 | 38,46% |
Groot Belgie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,23% |
anders ,namelijk |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,15% |
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1161 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is op dit forum zelfs een zelfverklaarde deskundige die ons wilde wijsmaken dat onder andere Frankrijk evenveel communautaire problemen heeft als België. Dergelijke mensen, die wij in de regel belgicisten noemen, hebben uiteraard evenveel recht op vrije meningsuiting dan alle anderen, maar verwacht er geen rationele argumentatie van. Verlang van hen overigens geen concrete gegevens ter staving van hun stellingen ; zij zullen in dat geval alras hun toevlucht nemen tot snerende of zelfs beledigende replieken zonder nuttige inhoud. Wellicht zult u bijvoorbeeld reeds aan de hand van sommige reactie's op uw zeer terechte en voor de hand liggende stelling dat België in beginsel een kunstmatige staat is, kunnen merken wat ik bedoel. Kleinmenselijkheid ten top weliswaar, maar het is nu eenmaal niet anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1163 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1164 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2) België is volgens gangbare bronnen het eerste continentaal Europese land dat met de industriele revolutie te maken kreeg en dat was al rond de eeuwwisseling, toen zowel België als het gebied van het huidige Nederland bezet waren door Napoleon. Dat mondiale verschijnsel afdoen als 'de hand van Willem' getuigd van een groot gebrek aan inzicht. 3) Nederland kreeg pas VEEL later met industrialisatie te maken, en dus ook veel later pas met de economische mogelijkheden. ALS Willem daadwerkelijk een hand gehad zou hebben in dit verschijnsel, zouden dezelfde problemen dan niet ook in Nederland hebben plaatsgevonden? 4) ik snap soms niet waarom ik nog reageer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarbij komt nog, dat, toen dat besluit werd genomen om de Raad naar 's Gravenhage te verplaaten, dat toen de gemoederen al aan het gisten waren in het Zuiden. Eigenlijk kon deze beslissing niet op een slechter moment komen. Niet erg slim van Willem. Maar ja, daarom heet hij waarschijnlijk ook Onwijze Willem. Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1166 | ||
Europees Commissaris
|
![]() [quote=RsONE;4050337]
Citaat:
Citaat:
Onbewoonbaar verklaard door een groeiend aantal Vlamingen. Conclusie : het zootje opruimen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1168 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1169 |
Banneling
|
![]() [quote=robert t;4050455]Het is goed in Belgiê te leven. Tenminste dat vind ik. Natuurlijk, niet alles is hier volmaakt. Dat is alleen Limburg bijna.
Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 17:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1170 |
Europees Commissaris
|
![]() Nu moet ik u feitelijk aanvullen, niet lang nadat Willem I er zich in 1839 bij het verdrag van Londen neerlegde bij het ontstaan van België, abdiceerde hij. Wat nu min of meer een traditie in Nederland is geworden, de reden dat Willem I terugtrad is toch wel iets anders dan dat van zijn opvolgers, maar dat terzijde....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat zijn -weer eens- de feiten. Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 18:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1172 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Zowel Den Haag als Brussel vonden dat ze, gezien hun verleden, recht hadden op de regeringszetel. Verder waren conservatieven in Noord en Zuid allebei tegen godsdienstvrijheid in het hele VKN, beide groepen wilden dat hun gebied de staatsgodsdienst hield die het voor de hereniging had... Verder lees ik ook dat er zuidelijke bisschoppen waren, die hun gelovigen verboden in overheidsdienst te treden. Wingewest? Ondervertegenwoordiging daar kan ik nog in meegaan, maar in wingewesten wordt doorgaans niet zoveel geïnvesteerd... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1173 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wel gesteld waren de 'Zuidelijke Nederlanden' ( wat nu ruwweg België is) een kolonie van het Noorden. Niet in de traditionele zin van het woord, maar toch. En wat deed men in die tijd met koloniën? Ik denk dat u dat zelf wel kan invullen. Overigens is Belgie hier ook niet van verschoond(net zo min als Nederland dat is). Kijk maar naar de Congo. Ik zie het nut eigenlijk niet in van het bediscussiëren(wat op dit forum vaak lijkt uit te draaien op flamewars tussen respectievelijk de Nederlanders en de Belgen, van allerlei politieke pluimage.) van het beleid van een énkel persoon;Koning Willem (er zijn overigens parallellen te trekken tussen Willem en het private kolonialisme in de Congo van Leopold II, maar dat terzijde) en een eeuwen oude staatsrechtelijke entiteit. Dit omdat beide onderwerpen weinig tot geen relevantie hebben tot deze topic. Alsof Willem uit zijn graf op zal staan als er enige toenadering, in wat voor vorm dan ook, is tussen Nederland en Vlaanderen/België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1174 | |
Staatssecretaris
|
![]() [quote=system;4050484]
Citaat:
De feiten zijn anders. Over Belgie weet u heel weinig te vertellen. Laatst gewijzigd door JP Coen : 6 april 2009 om 18:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1175 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En dat is het nu nog steeds. Laatst gewijzigd door JP Coen : 6 april 2009 om 18:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1176 |
Banneling
|
![]() [quote=JP Coen;4050568]Moet dat dan? Moet er altijd een loftrompet worden afgestoken? Hoe goed Nederland toch is? Hoe goed België toch is? Dat hoeft toch allemaal niet. Ik leef hier en ik vind het hier prima. Dat is toch wat telt. Beroepskritikasters zoals u vindt men overal. Langs de kant schreeuwen hoe slecht het hier toch allemaal is, is vrij gemakkelijk. Ik ervaar het hier helemaal niet als slecht. Meer nog, ik ervaar het hier als goed. Fijn om in dit land te leven. Meer moet dat niet zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1177 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1178 |
Minister-President
|
![]() Maar al het goede van Belgie gaat toch niet veloren bij een splitsing? Het bier blijft bestaan, de restaurants blijven bestaan, etc. Al die dingen gaan niet verdwijnen, en kunnen dus ook niet dienen als argument om Belgie te behouden.
Laatst gewijzigd door Spinoza : 6 april 2009 om 19:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1179 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1180 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het hele eier eten zit hem in het feit dat Nederland en de steeds weer levend blijkende bintenis tussen de Oude Nederlanden de grootste bedreiging is voor het voortbestaan van de Belgische natie. |
|
![]() |
![]() |