![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen? | |||
Groot Limburg |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Brabant |
![]() ![]() ![]() |
4 | 6,15% |
Groot Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 10,77% |
Groot Holland |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Nederland |
![]() ![]() ![]() |
25 | 38,46% |
Groot Belgie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,23% |
anders ,namelijk |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,15% |
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1181 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1182 |
Parlementslid
|
![]() [quote=Hollander;4050445]1) Het zijn niet de Koningen die machines kopen, maar bedrijven die in handen zijn van aandeelhouders.
2) België is volgens gangbare bronnen het eerste continentaal Europese land dat met de industriele revolutie te maken kreeg en dat was al rond de eeuwwisseling, toen zowel België als het gebied van het huidige Nederland bezet waren door Napoleon. Dat mondiale verschijnsel afdoen als 'de hand van Willem' getuigd van een groot gebrek aan inzicht. 3) Nederland kreeg pas VEEL later met industrialisatie te maken, en dus ook veel later pas met de economische mogelijkheden. ALS Willem daadwerkelijk een hand gehad zou hebben in dit verschijnsel, zouden dezelfde problemen dan niet ook in Nederland hebben plaatsgevonden? 4) ik snap soms niet waarom ik nog reageer.[/QUOTE] Dat is een het punt waar we allemaal vaak tegenaan hikken ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1183 |
Banneling
|
![]() Denk na. Waarom zou men nu moeten spitsen als het goed is? Overigens, ik leef bovendien graag in een land met verschillende culturen. Dat vormt voor mij geen enkel probleem. Dat werkt verrijkend, ook al zijn er af en toe botsingen. Ik zou het zelfs triestig maar vinden in een monocultureel land.
Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 20:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn en vinden zijn verschillende dingen. Heel veel inwoners van België zijn ontevreden over hoe het nu loopt. Het is vanwege de stabiliteit van Europa dat dat land nog bij elkaar hoort. Maar in elke andere willekeurige omgeving was België allang uit elkaar gevallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1185 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1186 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En die kolonies van u, daar telde de inheemse bevolking in de tijd van Willem zeker niet mee. Die diende om uitgeperst te worden zoals Mutatuli het zo goed heeft beschreven. Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1187 |
Parlementslid
|
![]() [quote=system;4050617]Deze discussie ontstond ondermeer omdat er sommigen waren die hoog en laag kwamen beweren dat de Belgische opstand simpelweg het gevolg was van enkele oproerkraaiers, gesteund door de Fransen. Het is nu wel duidelijk dat het wat gecompliceerder in mekaar stak. En dat er wel degelijk gegronde redenen waren om Willem aan de deur te zetten.[/QUOT
Basis van het hele probleem is eigenlijk: Belgen willen alles voor zichzelf en kennen geen solidariteit. Voorheen niet met de overige Nederlanders en nu niet met elkaar. Het liefst klagen jullie je suf over een paar miljoen kosten aan het koningshuis, maar betalen graag voor een heel regiment aan regeringen en parlementen. En dat terwijl jullie van geiligheid bijna een druipspoor ter grootte van de Amazone nalaten om Europa één te maken omdat Brussel de hoofdstad is van de EU. En als je het zo goed met je land voor hebt, dan zou ik maar eens beginnen met kritisch te kijken en te luisteren wat je volksgenoten denken en voelen. Ik zou ook vooral geen oren hebben naar verandering, want misschien schaadt het jouw persoonlijk gevoel van het goed hebben wel, ook al weet je dat er vele honderdduizenden Vlamingen niet blij zijn met de manier waarop het werkt. Het zijn er waarschijnlijk meer dan Friezen die voor onafhankelijkheid streven van een land die ze zelf mee hebben opgericht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1188 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En dat durft iemand te zeggen die nog net niet in z'n broek poept van de Noord-Nederlanders omdat ze anders zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1189 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1191 | |
Banneling
|
![]() [quote=Unie der Provinciën;4050771]
Citaat:
Die volksgenoten waar u naar verwijst, hebben hun opinie. Ik ventileer mijn opvatting. En zo hoort het. Als mensen hier tot vervelenstoe de hele tijd komen oreren dat België toch zo'n slecht land is, waarom zou ik dan niet mogen zeggen dat ik het daar niet mee eens ben en poneren dat -voor mij- België geen slecht land is, maar een goed land? Maar dat laatste zou dan volgens u niet mogen worden gezegd. En maak u maar geen teveel illusies. Er zijn minstens evenveel honderduizenden Vlamingen die het met mij eens zijn in dit land, en België, met al zijn gebreken, een aangenaam land vinden waar het goed is om te leven. En Nederlanders blijkbaar ook, want die komen hier wonen. Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1192 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nah, alle gekheid op een stokje : de inwoners van wat nu België heet zijn per gemiddeld niet dommer of slimmer dan ieder ander, natuurlijk. Het is wél zo dat de "Pelgen" in de regel bereid zijn erg veel meer staatkundige en politieke onlogica te slikken dan wij. Dat is er beetje bij beetje ingepompt ; zij vinden dat inmiddels volstrekt "normaal". Derhalve zijn wij, de Nederlanders, Fransen, Duitsers, etc... voor hen nogal snel "hautain" als we met rationaliteit en logica voor de dag komen. Het ontgaat hen niet zelden dat het feit dat wij hier op dit forum aanwezig zijn betekent dat wij - in de goede zin - in onze Belgische broeders en zusters geïnteresseerd zijn, en derhalve meteen ook in hun staatkundige en communautaire problemen. Dat moet ons niet beletten van ons zegje te doen, vind ik, zelfs als de minder bewusten onder hen ons regelmatig onleuks naar het hoofd slingeren. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 6 april 2009 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 21:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1194 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bij een vlaamse onafhankelijkheid blijven de leuke dingen bestaan: bier, chokolade, lekker eten, etc. Echter.... één groot nadeel: de wereldwijd gevreesde Rode Duivels zullen verdwijnen. Een voetbalteam met alleen vlaamse spelers zal waarschijnlijk net zo zwak zijn als teams uit andere uit elkaar gevallen landen (bv. Bosnie-Herz). ![]() Ik leef in een "monocultureel land" (Duitsland). Ik lees Nederlandstalige kranten, ik werk voor een Frans bedrijf waar de hoofdtaal engels is, met mijn meeste vrienden spreek ik duits en met mijn familie nederlands. Voor mij is een "monocultureel land" dus niet triest of saai. Vind het eigenlijk wel goed dat de meeste europese landen goed te besturen zijn zonder communitaire problemen. .
![]() |
![]() |
#1195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 april 2009 om 21:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1196 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is best mogelijk, al voel ik dat bij ons helemaal niet als saai aan, maar in onze parlementen worden er tenminste knopen doorgehakt. In België zijn er niet enkel véél meer politieke knopen, ze worden bovendien gewoon in de koelkast opgehoopt. Tot de koelkast zal barsten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1198 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo had ik het nog nooit bekeken, maar u zult wel gelijk hebben. Wel, opnieuw voor mij dan : In België zijn er niet enkel véél meer politieke problemen, ze worden bovendien gewoon in de koelkast opgehoopt, waar ze liggen te bruisen. Tot de koelkast zal barsten. Goed zo ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1199 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Goed argument. Als we nou Frankrijk en Spanje samen gaan voegen tot één land, dan wordt dat land en de discussies weer bruisender. Zal de frans/spaanse bevolking goed bevallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1200 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |