Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2009, 21:36   #1401
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Niet janken? Dat was wel anders toen ik in Limburg woonde. Vrijwel niets dan gejank en geklaag. Klagen is een nationale sport bij ons in Holland, maar Limburgers zijn wereldkampioen. Wat wilt u ons wijsmaken, u bent het levende bewijs.
Uw geheugen laat u ferm in de steek. Meer nog, volgens mij vertelt u zo maar wat.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2009 om 21:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:53   #1402
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uw geheugen laat u ferm in de steek. Meer nog, volgens mij vertelt u zo maar wat.
Maar u als Hollandoloog kan de vergelijking wél correct maken?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 15:21   #1403
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar u als Hollandoloog kan de vergelijking wél correct maken?
Mijn 'Hollandologie' maakt het me mogelijk verschillen te ontwaren tussen Belgen en Nederlanders. Verschillen die vaak vrij groot zijn maar geminimaliseerd worden door sommige Nederlanders of diens acolieten die meestal behoren tot de kring der wouldbe grootnederlanders. Edoch, deze diepgaande verschillen bestaan gewoon en ze worden met de regelmaat van een goed klok bevestigd op het terrein door de Nederlandse zakenlui én door de Belgische zakenlui.

Laatst gewijzigd door system : 16 april 2009 om 15:23.
Oud 17 april 2009, 10:17   #1404
Hollander

Standaard

Volgens mij zijn de meeste lieden wel bekend met het feit dat er cultuurverschillen bestaan tussen de zuidelijke en de noordelijke Nederlanden. Maar sommige zien dat als een verrijking en uitdaging, terwijl anderen het beschouwen als onmogelijk te overwinnen beren op de weg.
Of ze streven andere doelen na, misbruik makende van deze cultuurverschillen. Andere doelen hebben is 'ok', maar deze lieden zouden beter hun eigen doelen onderbouwen, in plaats van andermans doelen herhaaldelijk te schofferen.
Oud 17 april 2009, 10:33   #1405
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij zijn de meeste lieden wel bekend met het feit dat er cultuurverschillen bestaan tussen de zuidelijke en de noordelijke Nederlanden. Maar sommige zien dat als een verrijking en uitdaging, terwijl anderen het beschouwen als onmogelijk te overwinnen beren op de weg.
Of ze streven andere doelen na, misbruik makende van deze cultuurverschillen. Andere doelen hebben is 'ok', maar deze lieden zouden beter hun eigen doelen onderbouwen, in plaats van andermans doelen herhaaldelijk te schofferen.
U geeft nu tenminste -eindelijk- eens toe dat er cultuurverschillen zijn tussen Nood en Zuid.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2009 om 10:33.
Oud 17 april 2009, 10:40   #1406
Hollander

Standaard

Citaat:
U geeft nu tenminste -eindelijk- eens toe dat er cultuurverschillen zijn tussen Nood en Zuid.
Welnee, dat doe ik al zeer lang. Het verschil moge zijn dat mij niet eerder gevraagd is of er cultuurverschillen zijn, maar dat meestal de stelling was dat de cultuurverschillen onoverbrugbaar zijn. En dan was mijn antwoord steevast "neen".

Binnen Nederland zijn óók veel cultuurverschillen. Ik heb in onder andere Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag gewerkt, en ook daartussen zijn cultuurverschillen. In Den Haag is men (letterlijk) veel politieker, in Amsterdam is men arroganter en recht voor zn raap. In Rotterdam is men direct en weet men van aanpakken. Utrecht is al indirecter, diplomatieker en neigt naar Brabants. etc.
Oud 30 april 2009, 17:51   #1407
Nielsio
Vreemdeling

Nielsio's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Private eigendom anarchie
Dit.
Nielsio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2009, 10:02   #1408
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mijn 'Hollandologie' maakt het me mogelijk verschillen te ontwaren tussen Belgen en Nederlanders. Verschillen die vaak vrij groot zijn maar geminimaliseerd worden door sommige Nederlanders of diens acolieten die meestal behoren tot de kring der wouldbe grootnederlanders. Edoch, deze diepgaande verschillen bestaan gewoon en ze worden met de regelmaat van een goed klok bevestigd op het terrein door de Nederlandse zakenlui én door de Belgische zakenlui.
Waarom heeft u zo'n passie voor verschillen tussen Hollanders en Vlamingen?
Is dit erfelijk of heeft u dit in uw opvoeding meegekregen?
Natuurlijk zijn er verschillen tussen Limburgers ,Hollanders ,Groningers, Friezen en Vlamingen.
Toch als je het vergelijkt met de Fransen of Italianen enz ,dan zijn onze overeenkomsten toch groot.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 11:41   #1409
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Waarom heeft u zo'n passie voor verschillen tussen Hollanders en Vlamingen?
Is dit erfelijk of heeft u dit in uw opvoeding meegekregen?
Natuurlijk zijn er verschillen tussen Limburgers ,Hollanders ,Groningers, Friezen en Vlamingen.
Toch als je het vergelijkt met de Fransen of Italianen enz ,dan zijn onze overeenkomsten toch groot.
Overeenkomsten passen niet in zijn kraam ,want hij zoekt alleen verschillen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 11:47   #1410
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Waarom heeft u zo'n passie voor verschillen tussen Hollanders en Vlamingen?Is dit erfelijk of heeft u dit in uw opvoeding meegekregen?
Er zijn zeker overeenkomsten, maar weinig. Ik kom regelmatig onder Nederlanders. En daarom herhaal ik dan ook zo vaak dat er verschillen zijn. Telkens weer sta ik ervan te kijken hoe groot en hoe veelvuldig deze verschillen zijn. En dat heeft niets te maken met 'anti-hollandse' gevoelens of 'anti-nederlandse' sentimenten. Neen, dat is gesteund op de realiteit. Maar ja, als u me niet gelooft, vermag ik daar niets tegen.
Oud 9 mei 2009, 12:47   #1411
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Er zijn zeker overeenkomsten, maar weinig. Ik kom regelmatig onder Nederlanders. En daarom herhaal ik dan ook zo vaak dat er verschillen zijn. Telkens weer sta ik ervan te kijken hoe groot en hoe veelvuldig deze verschillen zijn. En dat heeft niets te maken met 'anti-hollandse' gevoelens of 'anti-nederlandse' sentimenten. Neen, dat is gesteund op de realiteit. Maar ja, als u me niet gelooft, vermag ik daar niets tegen.
Ik ben West-Vlaming van oorsprong. Toen ik uiteindelijk huwde met iemand uit Ninove, was ik nogal verbaasd over de vrij sterk afwijkende wijze waarop er de mensen met elkaar omgaan, in vergelijking met de situatie in mijn West-Vlaamse regio. Dat heeft niet belet dat ik in de loop der jaren een zeer hartelijke relatie had, niet enkel met de familie van mijn vrouw, maar al evenzeer met andere Ninovieters. En wanneer ik onder Nederlanders vertoef is die ervaring niet anders. Ik krijg niet het gevoel er ergens een onoverbrugbare kloof zou bestaan. Mijn indruk is dat, hetgeen u als verschillen ervaart, door u benadrukt, uitvergroot en gekoesterd wordt. Om toch maar elke gedachte aan een Nederlands-Vlaamse toenadering als zondig af te wijzen. Het is bij u dus in de eerste plaats een kwestie van perceptie. Ik vrees dat u moeilijk uit uw cocoon kunt uitkruipen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 13:06   #1412
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben West-Vlaming van oorsprong. Toen ik uiteindelijk huwde met iemand uit Ninove, was ik nogal verbaasd over de vrij sterk afwijkende wijze waarop er de mensen met elkaar omgaan, in vergelijking met de situatie in mijn West-Vlaamse regio. Dat heeft niet belet dat ik in de loop der jaren een zeer hartelijke relatie had, niet enkel met de familie van mijn vrouw, maar al evenzeer met andere Ninovieters. En wanneer ik onder Nederlanders vertoef is die ervaring niet anders. Ik krijg niet het gevoel er ergens een onoverbrugbare kloof zou bestaan. Mijn indruk is dat, hetgeen u als verschillen ervaart, door u benadrukt, uitvergroot en gekoesterd wordt. Om toch maar elke gedachte aan een Nederlands-Vlaamse toenadering als zondig af te wijzen. Het is bij u dus in de eerste plaats een kwestie van perceptie. Ik vrees dat u moeilijk uit uw cocoon kunt uitkruipen.
Natuurlijk is dat een kwestie van perceptie. Alles is een kwestie van perceptie. Maar indien de perceptie de toets kan weerstaan van de realiteit, dan wordt de perceptie realiteit. Ik zeg gewoon dat er verschillen zijn, grote verschillen. Of die onoverbrugbaar zijn of niet? Niets is onoverbrugbaar. Eindelijk (lees in 2009 !) hebben de uitgevers van de 'van Dale' beseft dat er nog zoiets bestaat als het Vlaams of beter nog Belgisch Nederlands. En zullen ze vanaf dit jaar meer Belgisch Nederlands opnemen in hun 'dikke van Dale'. Het werd anders wel eens tijd dat ze 'duivekot' opnemen en niet alleen 'duiventil'. En wij bellen hier met de 'gsm', niet met het 'mobieltje'. Bovendien hebben wij hier een 'kuisvrouw' en niet 'de huishoudelijke hulp'. En die twee vormen een 'koppel' en geen 'stel'. En we zitten in de 'zetel' in Belgenland, niet 'op de bank'. En soms eten we een 'voorgerecht' niet een 'voorafje' of we eten een 'pompelmoes' en niet een 'grapefruit'. Ons 'loon' wordt hier uitbetaald in België of onze 'pree', en niet ons 'salaris'. En we kennen wel een 'muggezifter', maar geen 'kommaneuker'. En we drinken in ons mooi landje soms 'plat water', niet 'spa blauw', of 'spuitwater' en niet 'spa Rood'. En wij zijn op tijd voor het 'middageten' en niet voor 'de lunch'. Bovendien brengen we onze kleren naar de 'droogkuis' en niet naar de 'stomerij'. En we gebruiken een plastieke 'zak', niet een plastieke 'tas'. En de lift is hier soms 'buiten gebruik', en niet 'niet in bedrijf'. En we 'decoreren' soms iets, we 'leuken niet op'. En hier is het soms 'solden' en niet 'in de aanbieding'. En we eten 'pralines', geen 'bonbons'. En tenslotte, want ik kan zo uren verder gaan, gebruiken wij hier de 'haardroger' en niet de 'föhn'.

En voor onze Nederlanders: 'Fien' heet hier 'Madame Arabel'!

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 13:31.
Oud 9 mei 2009, 13:28   #1413
Shadowke

Standaard

sorry system, maar ik moet quercus gelijk geven.
jij geeft altijd de manier van verschillen in taal, cultuur, voeding.
maar aangezien in Vlaanderen ook die verschillen zijn, is dat geen rede om niet samen te gaan.

dus: ga je Hollanderhaat ergens anders prediken dan hier want hier zal niemand bijdraaien.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 mei 2009 om 13:29.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 13:32   #1414
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sorry system, maar ik moet quercus gelijk geven.
jij geeft altijd de manier van verschillen in taal, cultuur, voeding.
maar aangezien in Vlaanderen ook die verschillen zijn, is dat geen rede om niet samen te gaan.

dus: ga je Hollanderhaat ergens anders prediken dan hier want hier zal niemand bijdraaien.
U zou wel lichte koorts moeten hebben, of een kleine vlaag van zinsverbijstering hebben ondergaan, hebben moest u Quercus geen gelijk hebben gegeven.

Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2009 om 13:34.
Oud 9 mei 2009, 13:36   #1415
Shadowke

Standaard

zo zie je het verschil is tussen de realistische Vlamingen en de Belgiscisten met oogkleppen
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 13:41   #1416
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dat een kwestie van perceptie. Alles is een kwestie van perceptie. Maar indien de perceptie de toets kan weerstaan van de realiteit, dan wordt de perceptie realiteit. Ik zeg gewoon dat er verschillen zijn, grote verschillen. Of die onoverbrugbaar zijn of niet? Niets is onoverbrugbaar. Eindelijk (lees in 2009 !) hebben de uitgevers van de 'van Dale' beseft dat er nog zoiets bestaat als het Vlaams of beter nog Belgisch Nederlands. En zullen ze vanaf dit jaar meer Belgisch Nederlands opnemen in hun 'dikke van Dale'. Het werd anders wel eens tijd dat ze 'duivekot' opnemen en niet alleen 'duiventil'. En wij bellen hier met de 'gsm', niet met het 'mobieltje'. Bovendien hebben wij hier een 'kuisvrouw' en niet 'de huishoudelijke hulp'. En die twee vormen een 'koppel' en geen 'stel'. En we zitten in de 'zetel' in Belgenland, niet 'op de bank'. En soms eten we een 'voorgerecht' niet een 'voorafje' of we eten een 'pompelmoes' en niet een 'grapefruit'. Ons 'loon' wordt hier uitbetaald in België of onze 'pree', en niet ons 'salaris'. En we kennen wel een 'muggezifter', maar geen 'kommaneuker'. En we drinken in ons mooi landje soms 'plat water', niet 'spa blauw', of 'spuitwater' en niet 'spa Rood'. En wij zijn op tijd voor het 'middageten' en niet voor 'de lunch'. Bovendien brengen we onze kleren naar de 'droogkuis' en niet naar de 'stomerij'. En we gebruiken een plastieke 'zak', niet een plastieke 'tas'. En de lift is hier soms 'buiten gebruik', en niet 'niet in bedrijf'. En we 'decoreren' soms iets, we 'leuken niet op'. En hier is het soms 'solden' en niet 'in de aanbieding'. En we eten 'pralines', geen 'bonbons'. En tenslotte, want ik kan zo uren verder gaan, gebruiken wij hier de 'haardroger' en niet de 'föhn'.

En voor onze Nederlanders: 'Fien' heet hier 'Madame Arabel'!
Wat dat betreft zijn de taalverschillen met de Walen veel minder groot...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 13:55   #1417
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is de staat van uw dromen?
Ik ben vannacht met iemand naar bed geweest maar weet niet met wie.

De staat van mijn dromen is dus onbetrouwbaar.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 13:55   #1418
eno2
Banneling

Standaard

Maar van een staat droom ik nooit, jamais.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2009, 13:59   #1419
Hollander

Standaard

Citaat:
Eindelijk (lees in 2009 !) hebben de uitgevers van de 'van Dale' beseft dat er nog zoiets bestaat als het Vlaams of beter nog Belgisch Nederlands. En zullen ze vanaf dit jaar meer Belgisch Nederlands opnemen in hun 'dikke van Dale'.

Het werd anders wel eens tijd dat ze 'duivekot' opnemen en niet alleen 'duiventil'.
gsm, kuisvrouw, koppel, zetel, voorgerecht, pompelmoes, loon, muggezifter, plat water', middageten, zak, buiten gebruik decoreren, pralines, haardroger.

Ik weet niet onder welke steen u heeft gezeten, maar de woorden die u noemt staan welzeker in de Van Dale, en dat ga ik niet eens controleren.

Daarnaast zijn dit zeker geen uniek Belgisch-Nederlandse woorden, want wij gebruiken ze ook!
Oud 9 mei 2009, 14:04   #1420
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beschouw de cultuurverschillen tussen vlamingen en walen ook als een verrijking.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be