Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2009, 11:56   #1581
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
En ik vraag: spreekt ge Vlaams?
Dan stelt u een verkeerde vraag. Als gevraagd wordt "spreekt u Vlaams", dan is het logisch dat de aangesprokene antwoordt in het dialect. Want "Vlaams" is doodgewoon de verzamelnaam voor de dialecten die in Vlaanderen worden gebruikt. Wanneer u zou vragen "spreekt u Nederlands", dan is het logisch dat de betrokkene u antwoordt in het Algemeen Nederlands. En daar mag, wat mij betreft, rustig een Vlaams accent bij en desnoods ook enkele regionale termen. Daarmee is het nog steeds geen "Vlaams", wel Nederlands. Zolang het geen dialect is.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 12:45   #1582
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan stelt u een verkeerde vraag. Als gevraagd wordt "spreekt u Vlaams", dan is het logisch dat de aangesprokene antwoordt in het dialect. Want "Vlaams" is doodgewoon de verzamelnaam voor de dialecten die in Vlaanderen worden gebruikt. Wanneer u zou vragen "spreekt u Nederlands", dan is het logisch dat de betrokkene u antwoordt in het Algemeen Nederlands. En daar mag, wat mij betreft, rustig een Vlaams accent bij en desnoods ook enkele regionale termen. Daarmee is het nog steeds geen "Vlaams", wel Nederlands. Zolang het geen dialect is.
Ja goed, maar onder 'Vlaams' versta ik nu 'Zuid-Nederlands'. En ze me in het buitenland zouden vragen: 'wich language do they talk in Belgium'? Dan antwoord ik: 'We talk several languages in Belgium: German, French and Dutch'. En moesten ze dan verder vragen (wat ze dan ook vaak doen): 'and tell me, wich language do you talk as a Flemish? (want dikwijls weten ze dat niet), dan antwoord ik: Dutch.

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2009 om 12:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 14:35   #1583
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja goed, maar onder 'Vlaams' versta ik nu 'Zuid-Nederlands'. En ze me in het buitenland zouden vragen: 'wich language do they talk in Belgium'? Dan antwoord ik: 'We talk several languages in Belgium: German, French and Dutch'. En moesten ze dan verder vragen (wat ze dan ook vaak doen): 'and tell me, wich language do you talk as a Flemish? (want dikwijls weten ze dat niet), dan antwoord ik: Dutch.
Dus in de meeste landen weten ze niet, dat voor het grootste deel Nederlands wordt gesproken in Belgie.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 14:37   #1584
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Dus in de meeste landen weten ze niet, dat voor het grootste deel Nederlands wordt gesproken in Belgie.
In heel veel landen weten ze gewoon niet welke taal men spreekt in België, laat staan dat ze zouden weten dat men hier ook Nederlands praat, laat staan dat ze dan nog weten wat Nederlands is of hoe het klinkt. U denkt toch niet dat Nederlands een wereldtaal is of zo.

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2009 om 14:38.
Oud 4 augustus 2009, 14:41   #1585
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
In heel veel landen weten ze gewoon niet welke taal men spreekt in België, laat staan dat ze zouden weten dat men hier ook Nederlands praat, laat staan dat ze dan nog weten wat Nederlands is of hoe het klinkt. U denkt toch niet dat Nederlands een wereldtaal is of zo.
Ze vragen mij nooit welke taal we in Nederland spreken.
Blijkbaar weten ze dat.
Oud 4 augustus 2009, 15:11   #1586
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar weten ze dat.
In heel veel landen weten ze al niet waar België ligt...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 15:13   #1587
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In heel veel landen weten ze al niet waar België ligt...........
of ze denken dat belgie de hoofdstad is van brussel
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 15:28   #1588
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
of ze denken dat belgie de hoofdstad is van brussel
Oud 4 augustus 2009, 15:33   #1589
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands#Verspreiding
Oud 4 augustus 2009, 16:10   #1590
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar weten ze dat.
Ja maar ik ben geen Hollander of Nederlander. Ik woon in een multicultureel land met verschillende talen. Dat is juist het verschil met uw land én de verrijking.
Oud 4 augustus 2009, 16:17   #1591
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Senator van den Driessche in het Nieuwsblad van 11072009
.../... 'Er zijn immers 17miljoen Nederlandssprekenden in de wereld, op een bevolking van 6 miljard mensen. Op de top van de Neerlandofonie moet je dan de ministers van de verschillende landen, ambassadeurs, docenten en schrijvers uitnodigen. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan vertegenwoordigers van Suriname, de Antillen en Zuid-Afrika, waar ook Nederlands gesproken wordt.'

Ich wiederhole: 17 miljoen Nederlandssprekenden op x miljard mensen.
Moet er nog zand zijn?

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2009 om 16:18.
Oud 4 augustus 2009, 16:17   #1592
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar ik ben geen Hollander of Nederlander. Ik woon in een multicultureel land met verschillende talen. Dat is juist het verschil met uw land én de verrijking.
Zolang de Ollandse cultuur maar buiten blijft he
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 16:18   #1593
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Senator van den Driessche in het Nieuwsblad van 11072009
.../...Er zijn immers 17miljoen Nederlandssprekenden in de wereld, op een bevolking van 6 miljard mensen. Op de top van de Neerlandofonie moet je dan de ministers van de verschillende landen, ambassadeurs, docenten en schrijvers uitnodigen. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan vertegenwoordigers van Suriname, de Antillen en Zuid-Afrika, waar ook Nederlands gesproken wordt.'

Ich wiederhole: 17 miljoen Nederlandssprekenden op x miljard mensen.
U kunt zelf toch ook wel rekenen denken wij dan. Nederland zelf heeft afgerond al 17 miljoen inwoners.....
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 16:23   #1594
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U kunt zelf toch ook wel rekenen denken wij dan. Nederland zelf heeft afgerond al 17 miljoen inwoners.....
Ik zei dat niet. Van den Driessche zei dat. Maar zelfs dan, veel meer kunnen het er niet zijn. Frieda Brepoels heeft het over 'meer dan 25 miljoen Nederlanssprekenden over de wereld'. Dus blijkbaar nog geen 26 miljoen volgens haar. Welnu, laten we extra royaal zijn en stellen dat het zou gaan over een kleine 33 miljoen. Allé, we ronden het af op 35 miljoen om u een plezier te doen.

35 miljoen mensen die Nederlands spreken.
6.7 miljard mensen op de aardbol.

U kunt zelf uitrekenen hoeveel % mensen op de wereld Nederlands spreken. Mijn telmachientje gaat niet zover achter de komma.

Een wereldtaal kan men het Nederlands anders niet echt noemen.

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2009 om 16:49.
Oud 4 augustus 2009, 16:32   #1595
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zolang de Ollandse cultuur maar buiten blijft he
Holland behoort toch niet bij België, maar bij Nederland. En ik voel me zeker niet verbonden met Holland. Verre, verre van zelfs. Wij zijn ook al te lang gescheiden. Vele eeuwen zelfs. Maar eigenlijk waren we nooit echt verenigd. Tenzij voor een zeer zeer korte duur. Dat weet u ook.

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2009 om 16:35.
Oud 4 augustus 2009, 16:50   #1596
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Holland behoort toch niet bij België, maar bij Nederland. En ik voel me zeker niet verbonden met Holland. Verre, verre van zelfs. Wij zijn ook al te lang gescheiden. Vele eeuwen zelfs. Maar eigenlijk waren we nooit echt verenigd. Tenzij voor een zeer zeer korte duur. Dat weet u ook.
U weet heel goed ,dat grote delen van de Zuid Nederlandse provincies ,het huidige Vlaanderen, gestolen zijn door de grote mogendheden als Spanje en later Frankrijk.
Het feit dat u en vele andere Vlamingen, deze diefstal goed praten, doet daar niets aan af.
Oud 4 augustus 2009, 16:57   #1597
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik zei dat niet. Van den Driessche zei dat. Maar zelfs dan, veel meer kunnen het er niet zijn. Frieda Brepoels heeft het over 'meer dan 25 miljoen Nederlanssprekenden over de wereld'. Dus blijkbaar nog geen 26 miljoen volgens haar. Welnu, laten we extra royaal zijn en stellen dat het zou gaan over een kleine 33 miljoen. Allé, we ronden het af op 35 miljoen om u een plezier te doen.

35 miljoen mensen die Nederlands spreken.
6.7 miljard mensen op de aardbol.

U kunt zelf uitrekenen hoeveel % mensen op de wereld Nederlands spreken. Mijn telmachientje gaat niet zover achter de komma.

Een wereldtaal kan men het Nederlands anders niet echt noemen.
Ondanks dit feit is het Nederlands een belangrijke taal.
Is Nederland de 10e economische macht in de wereld.
Is Nederland de 4e exporteur in de wereld.
Is Nederland in de 17e eeuw een wereldmacht geweest ,is de eerste handelspartner van Japan geweest ,heeft aan de wieg gestaan van New York ,van de Engelse en later Amerikaanse beschaving.
Dit zijn nog maar enkele voorbeelden, die aan geven, waarom veel mensen in de wereld, Nederland kennen en respecteren
Oud 4 augustus 2009, 17:12   #1598
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ondanks dit feit is het Nederlands een belangrijke taal.Is Nederland de 10e economische macht in de wereld.
Is Nederland de 4e exporteur in de wereld.
Is Nederland in de 17e eeuw een wereldmacht geweest ,is de eerste handelspartner van Japan geweest ,heeft aan de wieg gestaan van New York ,van de Engelse en later Amerikaanse beschaving.
Dit zijn nog maar enkele voorbeelden, die aan geven, waarom veel mensen in de wereld, Nederland kennen en respecteren
Mag wel allemaal wezen, maar de transacties gebeuren voor het grootste gedeelte nu in het Engels. Het Nederlands komt daar maar relatief weinig bij kijken. U teert teveel op het verleden. Met andere woorden, de realiteit op wereldvlak zegt ons dat er meer dan waarschijnlijk ,op en al, bij de 26 �* 27 miljoen mensen zijn, die Nederlands spreken op de wereld op een totaal van een wereldbevolking van van rond de 6.7 miljard. Niks te belangrijk dus. Te verwaarlozen op wereldvlak. Daar kunnen we gewoon niet naast kijken. En u zou dat ook niet moeten doen.

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2009 om 17:18.
Oud 4 augustus 2009, 17:32   #1599
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U weet heel goed ,dat grote delen van de Zuid Nederlandse provincies ,het huidige Vlaanderen, gestolen zijn door de grote mogendheden als Spanje en later Frankrijk.
Het feit dat u en vele andere Vlamingen, deze diefstal goed praten, doet daar niets aan af.
Gestolen? Hoe komt u daar nu bij? Voor zover ik weet waren de Nederlanden onder Spaans bestuur. En uw vriend Willem de Zwijger was als landsheer over de Nederlanden aangesteld door Filips, de koning van Spanje. Hij beheerde dus in naam van Spanje de goederen van Spanje, te weten, de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden. Het is omdat de Spanjaarden er met de grove borstel door gingen inzake onverdraagzaamheid tegenover de protestanten dat de opstand uitbrak.En ook Willem was het daarmee eens in het begin. Immers Willem van Oranje werd als kind opgevoed en onderwezen aan het hof in katholiek leer. Hij was dus van opvoeding een katholiek.

Dus niets gestolen. Het omgekeerde ja. Strikt genomen stal Willem van Oranje de Noordelijke Nederlanden van de Koning van Spanje. Zou het zo niet zijn?

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2009 om 17:39.
Oud 4 augustus 2009, 17:34   #1600
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hebt last van het Belgicistisch Stockholmsyndroom.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be