![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen? | |||
Groot Limburg |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Brabant |
![]() ![]() ![]() |
4 | 6,15% |
Groot Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 10,77% |
Groot Holland |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Nederland |
![]() ![]() ![]() |
25 | 38,46% |
Groot Belgie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,23% |
anders ,namelijk |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,15% |
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1681 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de rest van uw verhaal, kennen we wel allemaal. Maar daar gaat het niet over. Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2009 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1682 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1683 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu wat de vreemde overheersing van uw land betreft door een vreemde koning. U lijdt toch wat aan selectief geheugenverlies. Immers u vergeet Lodwijk Napoléon. (*) Interessant is de historische vaststelling, dat, toen reeds, rond 1550-1560, in Brussel in de hoge kringen Frans werd gesproken. De verfransing was ,toen al, volop aan de gang in Brussel, tenminste toch in hoge kringen. Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2009 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1684 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is de Hollandse versie van onze leuze: Zoals het klokje thuis tikt tikt het nergens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1685 |
|
![]() Wellicht kunt u even toelichten wat ene Lodwijk nu in onze discussie over de beeldenstorm doet. En wat dat met mijn selectief geheugenverlies te maken heeft, als u toch bezig bent.
![]() |
#1686 |
Banneling
|
![]() Ik haakte even in op het verlangen van uw volk in opstand te komen tegen vreemde heersers. Veel opstand is er niet anders niet geweest onder Lodewijk. Integendeel misschien wel, de Fransen waren eerder goed gezien. De Hollandse middenklasse was toch erg Fransgezind. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2009 om 20:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1687 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1688 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit staat allemaal beschreven in "Tribunali della coscienza. Inquisitori, confessori, missionari" (Einaudi, 1996) van de hand van professore Adriano Prosperi, hoogleraar aan de Scuola Normale Superiore en aan de Universiteit van Pisa. En, waarde system, die Zuid-Italiaanse protestanten hadden helemaal geen beeldenstorm op het getouw gezet. Denk nu maar niet dat ik niet besef dat er bij gelegenheid ook misdrijven zijn gebeurd langs protestantse kant. Zo bijvoorbeeld de katholieke priesters die in het plaatsje Gorcum werden opgehangen. Een misdrijf dat trouwens stante pede door andere protestanten scherp werd veroordeeld. Laatst gewijzigd door quercus : 5 augustus 2009 om 20:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1689 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat u zichzelf misschien iets wijsmaakt. "Hoewel een Fransman en een buitenstaander wist Lodewijk zich geliefd te maken. In 1807 verwierf hij zelfs de naam van 'Vader des Vaderlands' dankzij zijn daadkrachtig optreden bij de buskruitramp van Leiden op 12 januari. Nog dezelfde avond bezocht de koning het rampgebied en zette hij het eerste nationale rampenfonds op, dat een groot succes werd." Of nog: "Hoewel het bewind van koning Lodewijk Napoleon slechts vier jaar duurde, bleef zijn aanwezigheid in ons land niet onopgemerkt. Hij deed veel moeite om zich een echte Hollander te voelen. Zijn persoonlijke betrokkenheid bij het wel en wee van de Hollanders, wat vooral bleek uit zijn daadkrachtig optreden bij enkel grote rampen, maakten hem bekend en geliefd." Erg geapprecieerd die Franse Lodewijk Napoléon door de Hollandse bevolking zo te zien. Ik denk zelfs meer geliefde dan de hautaine Willem I in heel zijn carrière. Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2009 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1690 |
|
![]() dat zei ik toch?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1691 |
Banneling
|
![]() Waarom vraagt u dan dan wie mij dat 'wijsgemaakt' heeft in dit verband?
Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2009 om 20:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1692 | |
|
![]() Citaat:
soms zit u een beetje te automatisch in de anti-modus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1693 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2009 om 20:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1694 |
Banneling
|
![]() U moet zich wat accurater uitdrukken. Dan zijn er geen misverstanden mogelijk. Maar goed, iedereen is wel eens slordig en dus ik neem akte van uw preciseringen.
Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2009 om 20:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1695 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1696 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1697 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1698 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
P(h)ilippo dan ook zeer hoog. Er zullen wellicht ook andere aspecten gespeeld hebben om troepen te sturen (onderbemannig bijvoorbeeld van de Spaanse troepen, broeierige politieke toestand in de Nederlanden, enz), dat is wellicht zo. Maar het was toch het bruut geweld tegen het symbolen van het Rooms-katholicisme, geweld dat zich razendsnel verspreidde en dat bij Filips de uiteindelijke doorslag gaf en hem tot het besluit bracht niet zo maar eender welke bevelhebber, maar meer specifiek de bikkelharde Alva met 10.000 manschappen te sturen. Want daarover gaat het. Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2009 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1699 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En doende, denk dan nog. Als ik me niet vergis komt dit uit de koker van ons aller Guido Gezelle, een man die trouwens zeer hoog geacht wordt door Michel van der Plas... Niks is zo moeilijk als ondubbelzinnigheid vermijden. Dat krijg je als je snel reageert en daar is een middel tegen: je tekst een tijdje laten rusten en een paar keer nalezen alvorens hem de jungle in te sturen...
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1700 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |