![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat m'n man opeens als - ik zeg maar wat - ambassadeur in Iran aan de slag kan. Aangezien ik hem en mezelf niet de kans zou willen ontnemen om even een andere cultuur te verkennen, zou ik zeker willen dat hij die kans grijpt. Ik veronderstel dat ik me, daar aangekomen, maar best wat bedek, kwestie van de wetten ginder niet te overtreden. Dat verwacht ik ook van de mensen hier: dat ze de wetten niet overtreden. Echter, ik zal altijd blijven denken dat ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb. Dat ik het verkeerd vind dat de vrouwen in Iran zo onderdrukt worden. De kans is groot dat ik me ginds aansluit bij één van de vele emancipatiebewegingen, of hen tenminste vanuit de grond van m'n hart steun. Dan ben ik ook niet bepaald geassimileerd aan de cultuur daar. Erg? Citaat:
Of we daarom mishandeling dienen te tolereren? Dat zijn weer woorden die je handig in m'n mond probeert te leggen, maar het spreekt natuurlijk voor zich dat ik die van niemand tolereer, en ten sterkste veroordeel. Wel is het zo dat wanneer allochtonen zich goed weten te integreren in onze maatschappij, er onder hen altijd individuen zullen zijn die in de fout gaan in onze maatschappij. Statistisch gezien zullen 25% van de allochtone tienerjongens gedragsproblemen vertonen, en 1 op 4 kinderen zal seksueel misbruikt worden als de allochtonen zich als groep integreren in onze maatschappij. Goed te keuren? Nee dus. Maar je kunt geen maatschappij creëren waarin alle allochonen netjes in de rij zullen lopen. Dat is een even grote illusie als een maatschappij waarin alle autochtonen netjes in de rij zullen lopen. Vraag is of mensen als jij een mens met een etnische achtergrond die iets misdoet steeds zult blijven veroordelen als 'integratieonwillige allochtoon', of in sommige gevallen als 'iemand als velen onder ons die het verkeerde pad gekozen heeft'. Ik gok op het eerste. Een vlaming met Marrokaanse roots die zich prima geïntegreerd heeft, onze normen en waarden respecteert en tot de zijne beschouwd, die werkt als een ander en belastingen betaald, die vloeiend Nederlands praat wordt opeens een werkonwillige parasitaire allochtoon als 'm net als sommige andere vlamingen niet meer kan werken omdat 'm depressief is; wordt opeens een niet-geïntegreerde anti-westerse makkak als z'n zoon de verkeerde toer op gaat. En nee, ik weet het, die allochtonen zijn niet allemaal zoals in het bovenstaande voorbeeld, en er zijn er genoeg die niet willen integreren, die onze cultuur niet respecteren. Maar ze allemaal op een hoopje smijten zorgt vooral voor hopeloosheid bij diegene die wél willen integreren. Want hoe je't draait of keert: eens een kleurtje, altijd een allochtoon, volgens sommigen dan toch. Citaat:
Overigens vraag ik me af of die ouders, die volgens jou niet willen integreren, zo slecht bezig zijn als ze hun kinderen naar een school sturen waarin men hen wil voorbereiden op zo hoog mogelijke verdere studies. Op de website van het Lucerna-college vind ik overigens niet dat deze enkel toegankelijk is voor kinderen van de derde generatie. Bovendien, voor de zoveelste keer: het is geen school die zich uitsluitend richt op Turkse kinderen. Beetje traag van geest? Nogmaals m'n vraag waar je in Vlaanderen A.S.O kunt volgen zonder een complete faalervaring op te doen als je het Nederlands nog onvoldoende beheerst.
![]() |
![]() |
#62 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je zou je dus actief inzetten om een bepaalde cultuurfacet in Iran aan te passen aan jouw zienswijze omdat je die beter vindt! Maar tezelfdertijd verdedig je wel de mensen die deze in jouw ogen achterlijke cultuurverschijnsel bij ons willen blijven behouden! ![]() En een tijdelijk verblijf in het buitenland kan je niet vergelijken met een definitieve emigratie; dat zijn twee volledig verschillende zaken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
a) Kinderen van integratieonwillige en moslimpraktisrende ouders zullen in vele gevallen ook integratieinwillend en moslimpraktiserend zijn! Ze in een aparte moslimschool zetten zal dit niet verhelpen. b) In de lucerna-afdeling in melle komen tot nu toe een vijftigtal turkse meisjes en één "Belgisch" meisje (van turkse afkomst?). Ook in de andere lucerna-colleges kan men de autochtoonse jongeren met één hand tellen! Alhoewel zij keuze hebben tussen katholieke, islamitische godsdienstles of zedenleer is op enkele uitzonderingen na islamleer! Het feit dat men trouwens die keuzemogelijkheden geeft is enkel omdat die colleges subsidies krijgen van het Nederlandstalig onderwijs en niet enkel gesponsoord worden door buitenlandse handelaars zoals hier al geopperd werd! c) wat die faalangst betreft ben ik niet genoeg op de hoogte om uw bewering te ontkrachten maar moest dit wel zo zijn dan dienen er oplossingen gezocht te worden in het bestaande kader en niet door de oprichting van concentratiescholen! Laatst gewijzigd door jan hyoens : 27 augustus 2004 om 09:57. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
Een school waar 99% van de leerlingen islamitisch godsdienstles volgen is voor mij een moslimschool! Net zoals men kan zeggen dat iran een islamitisch land is zelf als daar nog een kleine minderheid andersgelovigen overleeft! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1. Laatst gewijzigd door Ke Nan : 27 augustus 2004 om 12:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1. Laatst gewijzigd door Ke Nan : 27 augustus 2004 om 12:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar vergeten we nu ook even niet dat Iran zich in de greep van een islamistische dictatuur bevindt. Ik heb het sowieso 'niet begrepen' (understatement) op dicaturen. Dictaturen hebben niets meer te zien met het kiezen van waarden en normen omdat die zinvol zijn, maar alles met verplichting en onderdrukking. Want weet je, een Iraanse man die z'n vrouw maar wat graag in een speels rokje ziet lopen, kan er ook naar fluiten. Daar zit een verschil. Nee, ik heb niet zo de neiging om andere culturen meteen als 'achterlijk' of 'minderwaardig' te bestempelen. Wel kan ik aspecten slecht tot gewoon verschrikkelijk vinden. Zo de onderdrukking van vrouwen in islamistische landen. Die vrouwen hebben daar LAST van, dat stoort me, daarom zou ik me inzetten voor die mensen. Mensen die iets doen en er geen last van hebben of anderen geen last bezorgen, ook al zou ik het anders doen: leven en laten leven. Je lijkt het volledige punt van m'n schrijven gemist te hebben. Het ging er hem om dat ik heus begrijp én kan accepteren dat mensen die hier wonen er een andere mening of andere waarden op nahouden. Tot zolang ze der niemand mee kwetsen, hoor je me niet staan roepen. Ik weet van mezelf dat ik er ook zo eentje zou zijn als ik in het buitenland zou wonen. Ik woon hier in Vlaanderen, wetende dat 1 op 4 van de mensen rond me een compleet andere visie hebben op onze maatschappij hebben dan ik. Ik vind die mensen niet minderwaardig, ik vind niet dat ze hun mond moeten houden. Evenzo met al die andere mensen die er blijkbaar een andere mening op nahouden. Maar dat wil niet zeggen dat ik mijn mening niet kan laten gelden, of met actie opkomen voor m'n mening. Ik vind ook dat een ander dat mag doen. Citaat:
Citaat:
Waar je het vandaan haalt dat 1 op 2 allochtone kinderen misbruikt is, weet ik niet. Bron graag. Citaat:
En ik streef inderdaad naar een perfecte maatschappij... maar helaas zal dat altijd botsen, want als ik sommige mensen op dit forum hoor, dan merk ik dat mijn idee van een perfecte maatschappij compleet onverenigbaar is met hun idee van een perfecte maatschappij. Het enige dat ons nog rest is streven naar een maatschappij waarin iedereen zich aan de wetten houdt. Helaas ben ik enkel gemachtigd mezelf aan de wet te houden, een ander kan ik persoonlijk daar niet toe dwingen. Citaat:
Het is eigenlijk vrij simpel hoor. Ik gedraag me netjes. Sommigen gedragen zich blijkbaar niet zo netjes, maar ik kan die mensen persoonlijk niet tegenhouden. Het is ook mijn schuld niet. Ik ben niet verantwoordelijk voor een ander z'n gedrag, ik heb er ook geen controle over. Ik kan het gedrag van anderen afkeuren, maar voor de rest kan ik enkel observeren, anticiperen, meezoeken naar algemene oorzaken waarom sommigen zich niet netjes gedragen, en samen met anderen proberen iets aan die voedingsbodems te verhelpen. Citaat:
Ik ben gewoon al content dat die kinderen (of hun ouders) ervoor kiezen om voor onderwijs op maat te gaan. Nu komen heel veel allochtone en/of kansarme kinderen terecht in klassen die ze intellectueel gezien wel aankunnen, maar ze ontbreken de juiste randvoorwaarden. Gevolg: demotivatie, en, net als bij autochtone kinderen, een terugtrekking uit de maatschappij. Nee, dan denk ik dat dit initiatief iets kan zijn dat weliswaar niet perfect is, maar in vele gevallen tot een beter resultaat kan leiden dan nu het geval is. Ik wil het project gewoon een kans geven. Als het goed opgevolgd wordt door de overigens autochtone leiding van de school, kan dit een succesvol project worden. Citaat:
Citaat:
Het gaat trouwens niet om faalangst, maar om faalervaringen.
![]() |