![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Stemplicht of stemrecht, wat geniet uw vookeur en beïnvloedt dat u stemgedrag? | |||
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij |
![]() ![]() ![]() |
24 | 20,87% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij |
![]() ![]() ![]() |
16 | 13,91% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,48% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Stemplicht - ik verzuim het de zondag naar het kieshokje te trekken |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij |
![]() ![]() ![]() |
29 | 25,22% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij |
![]() ![]() ![]() |
20 | 17,39% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,48% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 4,35% |
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, mijn stem doet er toch niet toe |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,87% |
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, ik heb heus wel wat andere dingen te doen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,74% |
Stemplicht - maar ik zou het begod niet weten wat dit met mijn stemgedrag doet |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,87% |
Stemrecht - maar ik zou het begod niet weten wat dit doet met mijn stemgedrag doet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Stemplicht of stemrecht - mij is het eender |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Aantal stemmers: 115. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik verkies stemplicht. Het is in een deomcratisch parlementair regime niet teveel gevraagd van de burger dat hij zekere plichten op zich neemt, waaronder die van het participeren in het politieke leven via periodieke verkiezingen. Net zoals die burger trouwens verplicht is om belastingen te betalen (er is dus belastingsplicht en geen belastingsrecht).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Iemand die weinig van iets weet/niet op de hoogte is gaat er zich niet mee moeien (moesten de politici dat eens doen).
![]() |
![]() |
#83 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
1. Veel hangt af van de "zwaarte" van wat je verplicht...Sommigen zullen het misschien een loodzware opdracht vinden om verplicht op een bepaalde plaats en een bepaald tijdstip ergens op afspraak te zijn, maar in absolute termen gezien is dit nog niet eens zo zwaar. De relatieve zwaarte betekent : de verplichting afwegen tegenover wat er op het spel staat...Dat is een gewicht dat potentieel zeer groot kan zijn : het afzinken naar een duaal maatschappijmodel, ten koste van de meest onmachtige personen. 2. Een morele keuze moet in volledige vrijheid gebeuren : die vrijheid is ook niet aanwezig als de persoon die de keuze moet maken onvoldoende inziet welk wezenlijk belang er op het spel staat... Het hangt blijkbaar inderdaad nogal samen met moraalfilosofie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo iemand doen stemmen is ingaan tegen de zin van het 'in eer, geweten en vrijheid' belissen. Er ontbreken bij verplichting teveel van die factoren..... Citaat:
Dat is uiterste vrijheid geven én nemen. Zonder besef doen kiezen voor 'wezenlijke belangen' lijkt me minder verantwoord dan de vrijheid geven om bewust te gaan kiezen of bewust te mandateren (wegblijven en akkoord gaan met wat je toch niet interesseert)
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ja, voor jou is dat wel een uiterste vrijheid geven en nemen, maar voor de persoon die niet-gaat-stemmen louter uit onwetendheid kan ik dit toch moeilijk als uiterste vrijheid beschouwen... 2. 'zonder besef kiezen voor wezenlijke belangen' heeft dan toch nog als voordeel dat men tenminste FEITELIJK dezelfde machtsstatus heeft dan elke andere burger, terwijl er anders een machtsverschil ontstaat tussen verschillende groepen. Het gevaar is dat zich dat dan gaat beginnen accumuleren... Maar ik begrijp wel uw kijk op de zaak, ik geef alleen enkele tegenargumenten. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe kan een verkiezing grotergezag hebben, wanneer ze een gevolg is van
![]() ![]() ![]() Dit geeft m.i. zelfs een vervalst beeld. Citaat:
![]() ![]() ![]() (ik spreek in geval van referendum) Citaat:
Je voegt er enkel een keuzemogelijkheid aan toe om je macht al dan niet uit te oefenen. Bij verplichte stemmen, is de machtsbasis m.i. zelfs niet volledig legitiem, daar ze in dat geval AFGEDWONGEN wordt! Hoe kan macht legitiem zijn wanneer ze onder dwang verkregen werd? Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
(Nota bene : zelfs een foertstem is een stem die op een of andere manier iets betekenisvol uitdrukt. Zelfs een niet-betrokken stem, zal andere partijen dwingen het fenomeen van de niet-betrokken stemmen te bestuderen) Citaat:
Ik veronderstel dat er mensen zijn die inderdaad niet zouden gaan stemmen van zodra ze niet moeten, terwijl dit toch niet een bewuste keuze is, maar eerder omwille van praktische noodzaak (toevallig niet uit u bed kunnen, niet goed geinformeerd over politiek, enzovoort)... Ik zeg gewoon dat voor die mensen stemplicht in feite garandeerd dat deze categorie mensen toch dezelfde FEITELIJKE macht uitoefenen dan andere groepen in de samenleving... Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een verkozene behoort zijn mandaat verkregen te hebben in vrijheid, eer en geweten. Bij verplichte stemming is daar geen sprake van. Een afgedwongen mandaat, dat door sommigen onbewust gegeven wordt is ondanks het numerieke overwicht illegitiem: het is niet langer in vrijheid gegeven en dus vrijwel compleet waardeloos. De vrije wil prevaleert over de macht van het getal in een geval van ethische keuze, wat een verkiezing tenslotte is...... Verhulsts vergelijking indachtig: je bent verplicht je portefeuille af te geven, maar je mag verkiezen aan welke van de boeven. Jouw argument: als we maar met genoeg onze portefeuille afgeven, dan is dat okay. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laat ons voort discussieren ! ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Enkel alleen in de (weinig realistische) veronderstelling dat iedereen die niet is komen stemmen dit doet uit werkelijke overdachte stellingname, zou je gelijk hebben. Wij zouden dit enkel zeker kunnen weten indien al deze mensen effektief "blanco" zouden komen stemmen...In praktijk echter, is het veel waarschijnlijker dat bij een opkomst van 10% dit aan andere factoren ligt, zoals bijvoorbeeld : slecht onderwijssysteem, TV-beinvloeding, praktische noodwendigheden, enz... Als mensen dan toch werkelijk overdacht "geen stem willen uitbrengen", dat ze het dan doen door blanco te stemmen, maar laat voor de mensen die anders de drempel niet zouden nemen om te gaan stemmen omwille van andere redenen, de aansporing van stemplicht toch maar blijven bestaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zelfs het argument dat op die wijze politici verplicht zouden worden rekening te houden met de kiezers lijkt mij weinig correct, aangezien iedereen toch verplicht het stemhokje dient op te zoeken. Indien het slechts potentiële stembusgangers zou betreffen dan dient een politicus een echte inspanning te leveren om deze ervan te overtuigen om richting stemhokje te trekken.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Strikt genomen komt het 'percentage-argument' van Sancho neer op het volgende:
"Hoe groter het gedeelte der uitgebrachte stemmen, hoe legitiemer het mandaat." Hij hanteert hier totaal arbitrair het aantal opkomsten percentsgewijs. Met evenveel (weinig) recht kunnen we dus deze redenering doortrekken naar absolute cijfers: "Hoe meer stemmen, hoe legitiemer een mandaat." Daaruit zouden we moeten concluderen: hoe groter een bevolking, hoe democratischer het land kan zijn. De absurditeit hiervan is zonneklaar. Zwitserland is heel wat democratischer dan pakweg Frankrijk, ondanks zijn kleiner aantal inwoners. Dit heeft andere reden dan het percentage of aantal der uitgebrachte stemmen. Zoals Dies het stelt: ook thuisblijvers geven legitimiteit aan een mandaat. Ze mandateren de wél-stemmers, ongeacht de uitslag. M.a.w. ze kiezen ook, zij het via zich neer te leggen bij het oordeel van de geïnteresseerde meerderheid. Deze stem is m.i. valabeler dan een afgedwongen opkomst, waarbij een ongeïnteresseerde en ongeïnformeerde zijn stem uitbrengt om allerhande redenen, die misschien totaal naast de kwestie zijn (traditie, populisme, etc.) De essentie van Dies' betoog kan niet genoeg in de verf gezet worden:
Vraagje ter overweging: Als we bedenken dat stemplicht enkel nog in België en Griekenland bestaat, moeten we de redenering dan in absurdo doortrekken en besluiten dat deze twee landen het summum van democratie betekenen in Europa? Mijn mening over het democratische gehalte van ons bestuur, kan je op volgende link lezen: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=14402 (sla de kloterige afzeik gericht aan mijn koppige medeforummers over: in het vuur van de discussie ontaardt mijn stijl al eens naar het scheldproza ![]()
![]() |
![]() |
#94 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik ga nog een keer proberen zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten waarom ik voor stemplicht ben :
Is stemplicht de dwang tot een morele keuze Als je het nader bekijkt zul je zien dat je onder het systeem van stemplicht niet verplicht bent om een morele keuze te maken die je ook al niet zou maken onder het systeem van stemrecht...In beide gevallen ontkoom je er niet aan om toch een (zo u wil : morele) positie in te nemen. De morele keuze die je zou doen door thuis te blijven in het systeem van stemrecht, wordt in het systeem van stemplicht ondervangen door je blanco te laten stemmen. Het enige verschil is dat je verplicht bent een verplaatsing te maken (vandaar is het eigenlijk correcter te spreken van opkomstplicht in plaats van stemplicht). Aannemen dat stemplicht je verplicht tot een morele keuze, en het systeem van stemrecht niet, is dus desinformatief. Het voordeel van stemplicht is echter wel dat dan je morele keuze EXPLICIETER wordt getoond, terwijl die anders IMPLICIET zou blijven. Wat zijn dan wel de bijkomende voordelen van stemplicht tegenover stemrehct ? 1. Voor de categorie van mensen die wel zouden willen komen maar uit praktische bezwaren niet kunnen of mogen komen, betekent het een duidelijke steun in de rug die hun helpt om die drempel te nemen...Ik denk bijvoorbeeld aan een vrouw die van haar man niet mag gaan stemmen..., aan iemand die wel wil komen stemmen, maar er dan toch niet goed uitkan, een werknemer die gevraagd wordt om op zondag nog wat te komen opkuisen en niet nee durft zeggen, enzovoort... Met andere woorden : de staat neemt wel een morele keuze : namelijk verzekeren dat alle onderdanen op gelijke wijze hun recht om te stemmen uitoefenen, zonder hierbij gehinderd te worden door belemmeringen. De stemplicht is dus inderdaad een morele keuze van de staat, namelijk voor meer gelijkheid van de burgers. De stemplicht verplicht u niet om moreel te handelen, maar helpt u juist om bewuster om te gaan met uw recht tot moreel handelen en zorgt ervoor dat de voorwaarden om moreel te handelen vervuld zijn. Dan kan u nog altijd blanco stemmen als u zich niet betrokken voelt bij het bestuur, of gewoon denkt van : laat anderen het maar beslissen. 2. Het tweede voordeel is (het is reeds gezegd) de duidelijkere transparantie die gevolg is van de stemplicht : omdat er dan namelijk geen betwisting meer kan zijn dat slechts minder dan 50% het huidige bestuur gekozen heeft (een kritiek die men wel eens in Amerika hoort ten aanzien van het gekozen bestuur aldaar). De dimensie van numerieke meerderheid speelt toch wel een rol in een democratische samenleving... In de praktijk is het immers inderdaad onwaarschijnlijk dat 50%, 60,%, 70%,... van de mensen er bewust voor kiest om het gezag in handen van technocraten te leggen... Dit geeft alvast te denken over het gehalte van betrokkenheid van die mensen bij de samenleving... |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Soit: een op vijf van alle burgers die in een electorale democratie leven, worden verplicht te gaan stemmen. Niet onmiddellijk een rariteit dus! Als je wil, post ik hier wel eens de landen waar dit het geval is. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Omwille daarvan is je vergelijking met het (verplicht) betalen van belastingen ook niet correct, het betalen van belastingen is immers iets waar men zich vrijwillig toe verbindt, in dit geval is eigenlijk geen sprake van dwang omdat men nu eenmaal de mogelijkheid heeft te verhuizen naar een plek waar een ander belastingsstelsel heerst. Ik zou niet weten waarom er aan het bestaan van een democratie per definitie plichten zouden hoeven te zijn gebonden, als je daar vanuit gaat dan vind je eigenlijk dat democratie geen recht en vanzelfsprekendheid maar een gunst is. Tegenover het bestaan van en leven in een democratie mogen eigenlijk zelfs geen verplichtingen bestaan omdat die per definitie afbreuk doen aan die democratie. Democratie houdt in dat de burger zowel in eerste als in laatste instantie soeverein is, wanneer men - d.m.v. het koppelen van plichten aan het bestaan van democratie -gaat stellen dat het volk slechts soeverein is als en slechts als doet men afbreuk aan het democratische gehalte van zijn samenleving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is volgens mij trouwens uiterst gevaarlijk de democratie en haar verworvenheden als een vanzelfsprekendheid te beschouwen. Volgens mij moet je continu een oogje in de gaten houden om deze te blijven garanderen en vrijwaren. Daarom net dat ik pro stemplicht ben, omdat volgens mij de democratie in gevaar is als wereldwijd de opkomst daalt (kijk naar de europese parlementsverkiezingen waar gemiddeld 40,3% van de mensen met stemrecht gaan stemmen, in vergelijking met 77,6% van de mensen met stemplicht en 90,8% van de belgen). Dan beschouw ik liever de democratie als een gunst, ja, en eentje die ik wil koesteren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dies, ik doe een poging uw "verplichtings"-argument onderuit te halen.
Citaat:
Is dit het geval bij stemrecht ? Indien iemand niet gaat stemmen, heb je er het graaien naar omwille van welke reden dit gebeurt : ofwel is dit een zuivere vrije wilsuiting, ofwel is dit een beslissing die tot stand komt middels gebrekkig inzicht in het politieke apparaat, ofwel omwille van mogelijke intimidatie enzovoort... Alvast bestaat de mogelijkheid dat burgers die niet gaan stemmen min of meer onbewust hun rechten vergooien. Het afschaffen van de opkomstplicht leidt tot een verminderde transparantie aangaande het feit of iedereen wel zijn basisrechten uitoefent. Elke burger heeft trouwens belang bij een zo transparant mogelijke uitslag aangaande wat de andere burgers willen, waarbij niet enkel partiele groepen aan bod komen. Derhalve, geldt hierbij het voornoemde uitzonderingsgeval. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doch als het dan volgens jou toch op hetzelfde neerkomt, prefereer ik geen zinloze verplaatsingen opgelegd door een bemoeizuchtige overheid (i.c. de poliieke klasse die dit eigenlijk oplegt tot eigen profijt) Citaat:
Je gaat totaal voorbij aan het mandateringsbeginsel. Het is duidelijk dat wie niet stemt door niet op te dagen, zich neerlegt en aldus in feite stemt en zich akkoord verklaart met de keuze van de meerderheid van bewuste en geïnteresseerde stememrs. Citaat:
Je maakt dezelfde omissie: wie bij stemrecht niet gaat mandateert de meerderheid van wel-stemmers en heeft dus in feite ook mee gekozen om het meerderheidsbeginsel te laten spelen. Het betuttelend verplichten van opkomen om dan niet of blanco te stemmen, is een moderne democratie onwaardig. Dergelijk paternalisme is gewoon stuitend en moreel, noch economisch verantwoordbaar.
![]() |
![]() |