![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Stemplicht of stemrecht, wat geniet uw vookeur en beïnvloedt dat u stemgedrag? | |||
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij |
![]() ![]() ![]() |
24 | 20,87% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij |
![]() ![]() ![]() |
16 | 13,91% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,48% |
Stemplicht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Stemplicht - ik verzuim het de zondag naar het kieshokje te trekken |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en stem telkens op dezelfde partij |
![]() ![]() ![]() |
29 | 25,22% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en ik durf nogal eens overlopen van partij |
![]() ![]() ![]() |
20 | 17,39% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel eens blanco of ongeldig te stemmen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,48% |
Stemrecht - ik ben en blijf een trouwe stembusganger en durf wel een proteststem uit te brengen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 4,35% |
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, mijn stem doet er toch niet toe |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,87% |
Stemrecht - als het toch niet moet, waarom zou ik dan gaan stemmen, ik heb heus wel wat andere dingen te doen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,74% |
Stemplicht - maar ik zou het begod niet weten wat dit met mijn stemgedrag doet |
![]() ![]() ![]() |
1 | 0,87% |
Stemrecht - maar ik zou het begod niet weten wat dit doet met mijn stemgedrag doet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Stemplicht of stemrecht - mij is het eender |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,61% |
Aantal stemmers: 115. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een thuisblijver die de meerderheid van bewuste stememrs mandateert, is in mijn ogen een stuk valabeler dan een onder dwang uitgebrachte stem, aan wie ze dan ook ten goede mag komen. Citaat:
Een vertegenwoordiger kiezen is een morele daad met politieke gevolgen. Daar moet vrijheid in heersen of de mandaten zijn afgedwongen. PS Zelfs belastingen betalen is geen verplichting. Je kan er perfect legaal voor zorgen dat je geen cent hoeft af te dragen, meer nog, dat de gemeenschap jou zonder een slag uit te richten, nog de nodige fondsen ter beschikking tselt om te overleven. ![]() Citaat:
Om blanco te gaan stemmen de mensen verplichten zich te verplaatsen getuigt van verregaand paternalisme, en druist in tegen logica, gezond verstand, en de principes van goeie kosten-baten analyse. Citaat:
Eens afgedwongen, verliest ze haar bestaansrecht, meer: is er van democratie geen sprake. Verplicht stemmen betekent een afgedwongen mandaat, een dat kan je bezwaarlijk democratisch heten. Tuisblijvers die de geïnteresseerde meerderheid mandateren, hebben evenzeer hun inspraak gehad, en de mogelijkheid om één of andere keuzemogelijkheid met hun stem te vermeerderen Citaat:
Citaat:
Klopt dit? Stemplicht in het mekka van democratie?
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het lijkt er dus op dat "we agree to disagree". Ik vindt dat u niet met zekerheid kan stellen dat iedereen die thuisblijft, deze beslissing op voldoende geinformeerde grond en in volledige vrije keuze genomen heeft. Soms ziet men namelijk zijn eigenbelang niet in. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Noch moreel-ethisch, en al zeker niet economisch. Citaat:
Doch als dit al een probleem is, hoe waardevol is dan de stem van diezelfde persoon die gedwongen het stemhok binnenstapt? Nihil. Een afgedwongen mandaat, is waardeloos.
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie thuisblijft, zou dan evengoed "afgedwongen" mandaten creeren...? |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, bij het kiezen van een vertegenwoordiger beoordeel je niet enkel het partijprogramma waar hij voor staat, maar ook diens vorige of toekomstige werk in functie van het uitvoeren ervan. Je beoordeelt diens capaciteit, diens eerlijkheid, diens rechtlijnigheid, diens geschiktheid om te besturen. Strikt genomen een oordeel over goed en kwaad inzake de bestuurder. Als dat geen morele keuze is..... En tot zo een oordeel, kan je niemand dwingen, daar een moreel oordeel enkel in vrijheid kan gegeven worden, net als het ermee samenhangende mandaat. Zolang je dat niet duidelijk is, en je niets nieuws aan de discussie bijdraagt en steeds met dezelfde opwerpingen komt, ben ik wel genoodzaakt om dit te herhalen. Citaat:
U verdedigt in feite een autoritaire paternalistische bestuursvisie. Mij niet gelaten, maar gebruik democratie dan niet als kapstok. Citaat:
De burger moet democratie willen. Het opdringen is evenzeer dictatuur. Daarom is er ook beter stemrecht, zodat enkel diegenen die actief democratie wensen erbij betrokken zijn. Ongemotiveerde en afgedwongen stemmen hebben om die reden geen enkele democratische relevantie. Evenmin als bruine foertstemmen (ze kunnen mijn kl*ten kussen!), evenmin als rode stemmen 'omdat onzen bompa in 't Volkshuis tapte' of blauwe 'omdat ons Marie en winkel heeft' Citaat:
U koppelt geheel ten onrechte democratie en een onzinnige verplichting. Citaat:
Er hoeven minder stembureaus, geplaatst te worden, minder tellers, minder pc's, kortom een besparing voor de staat. En dat allemaal om de mensen een plezier te doen. Prachtig toch. Citaat:
U mag het belangrijk vinden dat te doen. U mag echter deze visie niet fysiek opdringen door een bevel. Dan verliest de uitgebrachte stem haar unieke karakter van vrijwilligheid. Dan is het mandaat niet vrij gegeven doch afgeperst van een onwillige. Citaat:
De burger heeft inspraak zo hij het wenst. Hij kan de meerderheid mandateren zo hij het wenst, zelfs door thuis te blijven. Citaat:
Los daarvan is 20% een minderheid, en hopelijk wordt die nog veel kleiner naarmate echte democratie meer en meer ingang vindt. Citaat:
Vooral daar het slechts tot pakweg midden vorige eeuw aldus was. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een veel democratischer gebeuren is het bindend referendum op burgerinitiatief. Vooral die waarbij de vertegenwoordigende politieke elite terechtgewezen wordt door de burger. Das pas echt democratisch genieten.
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het argument dat de thuisblijvers zwijgend instemmen met het regime klopt ook niet, want uit onderzoek blijkt dat zij over het algemeen meer ontevreden zijn over de politiek dan degene die wel gaan stemmen. Als je zegt dat ze niet instemmen met het regime maar met de mening van degene die gaan stemmen, is dat vreemd: wie kent de mening van de stemmers als je niet eens weet wie gaat stemmen, laat staan wat hun mening is? Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() 1.
Superstaaf, hetgeen je verwijt aan stemplicht is dat je "verplicht bent een keuze te maken". 2. Langs de andere kant, stel je keer op keer dat "wie thuisblijft kiest in volle vrijheid om de meerderheid te mandateren". Wie thuisblijft maakt dus ook een keuze. ALS bewering 2. WAAR is, volgt hieruit dat thuisblijven het probleem dat je aan de stemplicht verwijt NIET oplost. Namelijk : zelfs in een systeem van stemrecht zou je automatisch een bijdrage leveren aan de totstandkoming van de mandaten en zou in jouw terminologie dus sprake zijn van "afgedwongen mandaten". Het grote argument van "ik wordt gedwongen een keuze te maken" is niet een argument tegen stemplicht, maar is in werkelijkheid een argument tegen democratie als dusdanig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Vreemdeling
|
![]() Goed argument, Sancho.
Ik vind het trouwens vreemd dat men blijkbaar voor alle thuisblijvers kan bepalen wat ze vinden (ze zijn het eens met wat de meerderheid zegt). Er zijn heel wat andere interpretaties mogelijk: het zijn proteststemmen (geen kandidaat is het waard mijn stem te drijgen), zwijgen is goedkeuren (de vorige regering deed het goed, dus ze mogen doordoen), enzovoort. Voor mij is de enigste manier om te weten wat eventuele 'thuisblijvers' denken en vinden hen te laten stemmen. Als ge thuisblijft en daarmee een expliciet politiek signaal wilt geven of statement wilt maken, kunt ge dat niet beter doen door te gaan stemmen. Dan kunt ge u tenminste differentieren van de rest (de apathische, luie, zieke of andere thuisblijver). En voor de luie en apathische thuisblijver is er net stemplicht om hen te betrekken in het democratische proces en hen er niet verder van te vervreemden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Minister
|
![]() gaan stemmen = burgerplicht
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Vreemdeling
|
![]() Blijkbaar zijn de argumenten opgebruikt, vooral dan langs de kant van de tegenstanders van stemplicht. Ik ben in ieder geval (voorlopig) niet van mening veranderd en blijf voorstander, ook al zijn er een aantal nadelen (groot aantal proteststemmen, waarvan momenteel een heel aantal naar het VB gaan). Ben daarom voorstander van een duidelijke protestoptie (duidelijker dan blanco stemmen), zoals bv. een optie 'geen van bovenstaande' of zo. Dit zou ook meer gewicht moeten krijgen, gezien de sterke symboolwaarde.
Maar zolang ik geen degelijke argumenten tégen zie, blijf ik erbij dat mensen best wel verplicht mogen worden 1 keer om de zoveel jaar te gaan stemmen. Dat is een (heel) kleine moeite om het voortbestaan en de legitimiteit van het democratisch bestel te garanderen. En precies daarom is het mag de overheid het van haar burgers verwachten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat kwartiertje dat je even naar de stembus moet gaan??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het is onze plicht om de uitvoerende macht te boordelen iedere 4 jaar, net zoals het de plicht is van het parlement om de uitvoerende macht op dagelijkse basis te controleren
![]() |
![]() |
#118 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |