![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Velen die daar wonen zullen wel werk in Brussel gevonden hebben en ook daar werd jarenlang ingehamerd dat het Frans je veel verder brengt en je meer sociale kansen biedt. Maar in tegenstelling tot Voeren en hetgeen gij Overmaas noemt, hadden we daar niet te maken met (of niet in die mate) een talentelling die een voorkeur aangaf ipv van de werkelijkheid, en die gebieden zijn noch bij Brussel, noch bij Waals-Brabant terecht gekomen toen de taalgrens werd vastgelegd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Centrum_Harmel Is dat verslag ooit verschenen in het Belgisch Staatsblad ? Indien ja, dan kan met dat terugvinden in elke bibliotheek die (voldoende) oude staatsbladen bewaart.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hier verwijst die link naar van wikipedia. Tenminste als ge een beetje verder kijkt...
http://www.dekamer.be/digidoc/OCR/K3.../K31621865.PDF Over Voeren: Citaat:
De wens van de bevolking. Laatst gewijzigd door pajoske : 22 september 2014 om 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zal slechts lukken indien wij er in slagen de vele Brusselse Franstaligen, die tegenwoordig hun "petits" naar het Nederlandstalig basisonderwijs sturen, te overtuigen om die kinderen daarna ook het Nederlandstalig secundair onderwijs te laten volgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 september 2014 om 15:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is nu ook bezig in omgekeerde zin. Veel Walen zijn zich ervan bewust dat ze Nederlands moeten kennen om vooruit te komen in Belgie. Met andere woorden: de geschiedenis herhaalt zich.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 september 2014 om 15:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat denk ik dan weer niet, daar we zijn gekomen tot een gelijkwaardigheid van de talen daar er vroeger slechts één taal sociologisch hoger stond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vroeger zeiden de Franstaligen: wat moet ik nu met Nederlands? Ik kan in België gerust goed mijn kost verdienen zonder kennis van die taal. Nu zeggen de Franstaligen meer en meer: ik moet toch Nederlands leren want het helpt me vooruit. Dus ze leren Nederlands uit opportuniteitsredenen. Net zoals de 'allochtonen' in Brussel. En maar precies om dezelfde redenen als de Vlamingen vroeger Frans leerden.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 september 2014 om 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Europees Commissaris
|
![]() Het lijkt me sterk dat de cijfers, de recentste cijfers die er zijn, erg zijn veranderd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#319 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Schuif naar het kopje "Taal". Een interessant stuk! Maar ook hier, geldt de vergelijking met wat ik hiervoor schreef. Nergens anders langsheen de taalgrens kan men vaststellen dat men uit onvrede met de Duitse bezetter niet meer tot de Nederlandstaligheid wenste te behoren en de Francité wou binnen gaan... Een beslissend rol lijkt mij bovendien de Franse bezetter gespeeld te hebben: Tot de opheffing van het Hertogdom Limburg hoorde Blieberg tot de Limburgse hoogbank Montzen. Net als de rest van het hertogdom werd Blieberg bij de annexatie van de Zuidelijke Nederlanden door de Franse Republiek in 1795 opgenomen in het toen gevormde departement Ourte.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 september 2014 om 23:36. |
|
![]() |
![]() |