![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetzelfde geldt voor 'tram'. Spreek het uit zoals het geschreven wordt. Er staat niet 'trem', maar 'tram'. Welnu, wees rechtlijnig! Spreek het woord 'therapeut' uit zoals het geschreven wordt! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 oktober 2014 om 18:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 oktober 2014 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het is waar. Ik ben geen groot-Nederlander. God beware me. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 oktober 2014 om 19:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1284 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kortom, u zet uw huik naar de wind...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1285 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1286 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.oxforddictionaries.com/de...nglish/jam#jam GE hoort toxh ook wat die zegt of niet? Mijn kennis van de Engelse taal is niet zo machtig groot. Maar wat ik vind op internet doet nme besluiten dat gij maar wat ligt te lullen. En dat uw beweringen helemaal niet correct zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of gaat u me nu echt wijsmaken met u "Belgisch" uitspreekt zoals het geschreven is? En wat dacht u van de t in het woord "politie"? En houdt u het bij de "ai" ook bij "spreek het uit zoals het geschreven is" als die letters in "containerpark" staan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens u horen we dit woord dus zeker niet met de oorspronkelijke uitspraak te gebruiken. Wat dacht u dan van het woord "computer"? Ook een woord uit het Engels. Ik stel echter een opvallend verschil tussen uitspraak en spelling vast. Ook in het Nederlands spreken we over een "kompjoeter" en niet "kompoeter". Volgens u moeten we dus dringend die uitspraak verlaten voor de letter-voor-letter-uitspraak. Net zoals het "tram" hoort te zijn, moet het volgens u ook "kompoeter" worden. Er staat immers geen "j" aangegeven, dus horen we die klank ook niet uit te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Soms maken woorden heel merkwaardige reizen. Kijk maar eens naar ons woord "manneke" dat in het Frans uiteindelijk "mannequin" gaf. Welnu, wij hebben dat woord later vanuit het Frans in onze taal opgenomen en hebben daarbij de Franse uitspraak behouden. Ook al komt het woord oorspronkelijk uit het Nederlands, het heeft in het Frans een andere betekenis gekregen. Net zo met het woord "tram". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oorzaak van dat uitspraakverschil moet je zoeken bij het gebrek aan levendige beheersing van het AN onder veel Vlamingen. Die zien de standaardtaal dan als een boekentaal. Verzorgde uitspraak wordt dan herleid tot het letter voor letter uitspraken van de woorden. Dat is zo stilaan aan het veranderen, wat verklaart dat we bij recentere vreemde woorden wel de oorspronkelijke uitspraak hebben behouden. Denk maar aan het eerdere voorbeeld van "computer". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1294 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vroeg u al eerder naar welke regel in het forumreglement u hiermee verwijst. Er is nooit een antwoord op gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spreekt u dan echt "BelgiSCH"? U beweert immers dat "wij" (?) - ik veronderstel dat u hiermee de Vlamingen bedoelt - uitspreken wat er geschreven staat. Is dat dus dezelfde klank in zowel "SCHool" als "BelgiSCH"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spreek voortaan van een "kompoeter" in plaats van "kompjoeter" voor "computer"! Spreek voortaan van "polieTie" in plaats van "poliesie" voor "politie"! En wilt u toch niet doen als De Sadeleer toen hij in vervoering riep "Gool! Gool! Goooool!" Neen, voortaan spreken over een "gOOAl", daar dit er staat geschreven. En we kunnen nog lang op die manier verder gaan! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1298 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij goed voor 'computer' uitgesproken als 'compjoeter'. Maar dan is ook voor 'pantalon' de uitspraak het Franse 'pantalo'. En dan doen ze niet de Hollanders. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 oktober 2014 om 20:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1300 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik schreef is mijn kennis van de Engelse taal en de correcte uitspraak zeer beperkt. daarom dat ik uit nieuwsgierigheid ben gaan info zoeken op internet. En sta me toe meer vertrouwen te hebben in google en de universiteit van Oxford dan in uw klasgenoten van de kleuterschool. Btw ooit een "Holander" Franas horen spreken? Dna wzeet ge dat Hollanders iets meer dan een klein loopje nemen met de uitspraak van woorden uit een vreemde taal. 'Jus d'orange' op zijn Hollands klinkt heel anders dan in het Frans. ![]() |
|
![]() |
![]() |