Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2008, 23:02   #41
kizzy
Gouverneur

Standaard

En waar u allen even aan voorbijgaat, is dat ook de onderhoudsplicht beperkt is in bedrag. Nooit zal de bijdrage van 1 tot 3 onderhoudsplichtigen toereikend zijn. Bovendien blijven de gezondheidskosten voor die steuntrekkers ten laste van de sociale zekerheid waarvoor ze niet (voldoende) bijgedragen hebben. WIJ mogen dus steeds voor de kosten opdraaien, onderhoudplicht of niet.

Verondersteld dat de onderhoudsplichtigen over voldoende middelen (loon) beschikken om onderhoudsplichtig verklaard te worden, maar dat had ik dus eerder al opgemerkt
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 08:28   #42
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
En waar u allen even aan voorbijgaat, is dat ook de onderhoudsplicht beperkt is in bedrag. Nooit zal de bijdrage van 1 tot 3 onderhoudsplichtigen toereikend zijn. Bovendien blijven de gezondheidskosten voor die steuntrekkers ten laste van de sociale zekerheid waarvoor ze niet (voldoende) bijgedragen hebben. WIJ mogen dus steeds voor de kosten opdraaien, onderhoudplicht of niet.

Verondersteld dat de onderhoudsplichtigen over voldoende middelen (loon) beschikken om onderhoudsplichtig verklaard te worden, maar dat had ik dus eerder al opgemerkt
Waar jij even aan voorbijgaat is de huidige regeling van gezinsherenigng.

Citaat:
In de jaren 60 en 70 sloot België met een aantal landen bilaterale akkoorden met de bedoeling arbeidsmigranten aan te trekken voor tewerkstelling in de Belgische industrie. Deze akkoorden voorzagen onder meer in zeer gunstige bepalingen inzake gezinshereniging, om zo een verblijf in België aanlokkelijk te maken voor de buitenlandse werknemers.

België sloot met de volgende landen een dergelijk bilateraal akkoord:
* Marokko
* Turkije
* Algerije
* Tunesie
* Servië
* Montenegro
* Slovenië
* Kroatië
* Macedonië
* Bosnië-Herzegovina
Ingevolge de bilaterale akkoorden kunnen volgende familieleden overkomen in het kader van gezinshereniging:
* de echtgeno(o)t(e)
* de minderjarige kinderen ten laste
* ascendenten (ouders, grootouders enz.) ten laste: deze mogelijkheid bestaat enkel voor Turkse werknemers en alleen in “bijzondere gevallen”
http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht...s.aspx?id=4891

Citaat:
Ouders van andere vreemdelingen kunnen eventueel wel een beroep doen op de procedure van artikel 9bis indien het voor hun bijna onmogelijk is om een gezinsleven te hebben. Dit zal echter slechts zeer zelden toegestaan worden.
http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht...s.aspx?id=4564

Ik zou eens willen weten hoeveel ouders in het kader van gezinshereniging het land binnenkomen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 08:31   #43
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik zou eens willen weten hoeveel ouders in het kader van gezinshereniging het land binnenkomen.
Blijkbaar genoeg om te zorgen dat Vogels rusthuizen in Marokko wil gaan bouwen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 08:56   #44
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Blijkbaar genoeg om te zorgen dat Vogels rusthuizen in Marokko wil gaan bouwen.
Heb je de tekst gelezen?
Marokkaanse ouderen kunnen in het kader van gezinshereniging niet naar België komen.
Citaat:
ascendenten (ouders, grootouders enz.) ten laste: deze mogelijkheid bestaat enkel voor Turkse werknemers en alleen in “bijzondere gevallen”
Citaat:
Ouders van andere vreemdelingen kunnen eventueel wel een beroep doen op de procedure van artikel 9bis indien het voor hun bijna onmogelijk is om een gezinsleven te hebben. Dit zal echter slechts zeer zelden toegestaan worden.
Oud 30 augustus 2008, 09:18   #45
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb je de tekst gelezen?
Marokkaanse ouderen kunnen in het kader van gezinshereniging niet naar België komen.
Ik volg eigenlijk niet meer.

Eerst was het verhaal dat die mannen hier voor onze ouden dag gingen zorgen. Priet-praat, als je het mij vraagt, maar kom, dat was het verhaal ter linkerzijde.

Maar nou zouden ze bij links willen dat die mannen hun ouders mogen meebrengen?

Is dit het moment niet om links volledig failliet te verklaren?
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 09:51   #46
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht

Eerst was het verhaal dat die mannen hier voor onze ouden dag gingen zorgen. Priet-praat, als je het mij vraagt, maar kom, dat was het verhaal ter linkerzijde.

Is dit het moment niet om links volledig failliet te verklaren?
Ik volg jou niet.
De laatste groep gastarbeiders werden naar hier gehaald (door de rechterzijde) omdat er een tekort was aan (goedkope) werknemers in de Belgische industrie in 1960-1970.
Er was toen nog helemaal geen sprake van "voor onze ouden dag zorgen"
Ze hebben wel meegewerkt om onze economie en dus onze rijkdom te doen groeien.
Wie bij links wil dat die mannen hun ouders mogen meebrengen?
Is er ergens een wetsvoorstel in die richting?
Oud 30 augustus 2008, 10:25   #47
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet eigenlijk niet of dit erg relevant (hoeveel). Het gaat enkel om het principe.
Maar weet wel dat een tijd geleden het ocmw van antwerpen alarm sloeg. Waarna de zogenaamde pcmedia, onze Monica optrommelde om het geheel te komen nuanceren. En het feit dat Vogels nu voorstelt om maar ouderlingenhuizen in Maroko te sponseren, wijst toch wel op een probleem.

Aanvulling.
Ge kunt dit misschien al eens lezen.
http://www.dofi.fgov.be/nl/publicati...vragen/103.pdf
En verder eens nagaan wat art 40 van de wet van 15/12/1980 zegt (specifiek wat Marokkanen betreft).

Laatst gewijzigd door Bob : 30 augustus 2008 om 10:44.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 10:34   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je de tekst gelezen?
Ge kunt den tekst misschien eens aan Vogels laten lezen. Er zullen nog wel een massa andere teksten zijn, waarbij het wel toegelaten is, om zijn (groot)ouders te laten overkomen. Misschien met iets afwijkende voorwaarden.
Oud 30 augustus 2008, 12:33   #49
Pick Nick
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Weet eigenlijk niet of dit erg relevant (hoeveel). Het gaat enkel om het principe.
Maar weet wel dat een tijd geleden het ocmw van antwerpen alarm sloeg. Waarna de zogenaamde pcmedia, onze Monica optrommelde om het geheel te komen nuanceren. En het feit dat Vogels nu voorstelt om maar ouderlingenhuizen in Maroko te sponseren, wijst toch wel op een probleem.

Ik las gisteren in het Journaal van 14/8 dat het OCMW van Antwerpen 80 % van haar middelen uitkeert aan niet-Europeanen.
Verrijking noemen die linkse gekken dat.
Pick Nick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 15:12   #50
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Aanvulling.
Ge kunt dit misschien al eens lezen.
http://www.dofi.fgov.be/nl/publicati...vragen/103.pdf
En verder eens nagaan wat art 40 van de wet van 15/12/1980 zegt (specifiek wat Marokkanen betreft).
In een periode van 2,5 jaar kwamen 15.636 vreemdelingen (kinderen, echtgenotes en ouders) naar België. Dit is gemiddeld 6.254 per jaar.

Vertel eens, wat staat er in artikel 40 van de wet van 15/12/1980?
Volgens de info die ik vind, gaat dat artikel over EU-onderdanen en hun familie, en komt het woord Marokko of Marokkaan niet voor in de wettekst.
Oud 30 augustus 2008, 16:13   #51
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een periode van 2,5 jaar kwamen 15.636 vreemdelingen (kinderen, echtgenotes en ouders) naar België. Dit is gemiddeld 6.254 per jaar.

Vertel eens, wat staat er in artikel 40 van de wet van 15/12/1980?
Volgens de info die ik vind, gaat dat artikel over EU-onderdanen en hun familie, en komt het woord Marokko of Marokkaan niet voor in de wettekst.
In 25 jaar is dat dan meer dan 150000, of sinds de migratiestop zal dat dan een 200000 zijn. We spreken hier wel enkel over gezinshereniging.
Art 40 regelt bij mijn weten oa de gezinshereniging van eu-onderdanen, dus ook van genaturaliseerde Marokanen, Marokaanse echtgenoten van Belgen...
Regels in 't kort. Ouders (ook grootouders) kunnen overkomen als hun kind, ze ten laste neemt. Na twee jaar vervalt deze regel echter, en kunnen ze ten laste van het ocmw komen.
Oud 30 augustus 2008, 16:51   #52
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
In 25 jaar is dat dan meer dan 150000, of sinds de migratiestop zal dat dan een 200000 zijn. We spreken hier wel enkel over gezinshereniging.
Art 40 regelt bij mijn weten oa de gezinshereniging van eu-onderdanen, dus ook van genaturaliseerde Marokanen, Marokaanse echtgenoten van Belgen...
Regels in 't kort. Ouders (ook grootouders) kunnen overkomen als hun kind, ze ten laste neemt. Na twee jaar vervalt deze regel echter, en kunnen ze ten laste van het ocmw komen.
Art 40 gaat inderdaad over eu-onderdanen, en Belgen. (En er staats niets specifiek over Marokkanen in, zoals je beweerde)
Alle Belgen hebben dezelfde rechten en plichten.
Wat wil je, de gezinshereniging verbieden voor alle Belgen?

Kan je de bron geven van je bewering, dat na 2 jaar de "ten laste neming" vervalt? Onder welke voorwaarden kan de ouder dan ten laste komen van het OCMW?
Oud 30 augustus 2008, 18:11   #53
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Bent ge daar zeker van ? Hebt ge een bron ?
Volgens mij mogen ze altijd komen, en is er eens hier toegekomen, geen verschil met autochtonen.

Heb eens heel even gegoocheld, met gezinshereniging kan men wel ver gaan :

WIE OPENT HET RECHT OP GEZINSHERENIGING?

Om het recht op gezinshereniging te openen, moet de Belgische onderdaan of de E.E.R.-onderdaan houder zijn van één van de volgende documenten:

- een identiteitskaart of een geldig nationaal paspoort

- een attest van immatriculatie, model B

- een verblijfskaart van een onderdaan van de lidstaat der E.E.G.

WIE KAN ER GEBRUIK MAKEN VAN HET RECHT OP GEZINSHERENIGING?
- de echtgeno(o)t(e) van de bovenvermelde persoon
- de (klein)kinderen van de bovenvermelde persoon of die van zijn/haar echtgeno(o)t(e), die jonger zijn dan 21 jaar of die te hunnen laste zijn (4)

- de (groot)ouders van de bovenvermelde persoon of die van zijn/haar echtgeno(o)t(e), die te hunnen laste zijn (5)

- de echtgenoten van de bovenvermelde personen die het recht op gezinshereniging kunnen uitoefenen
Hopelijk krijg ik geen spervuur over me heen door dez uitlating en herinnern zich de meesten nog dat ik links ben, maar met die wet kan men dus inderdaad heel erg ver gaan en bij wijze van spreken een volledig land naar hier halen.
Er is ook geen enkel biologisch bewijsmateriaal nodig om het verwantschap te laten objectiveren dus wie het een beete opportunistisch speelt haalt gewoon via gezinshereniging en -vorming iedereen naar keuze mee over.

Als de personen die worden overgehaald hier niet werken en meebetalen aan belastingen, kan men zich de vraag stellen of het eerlijk is om deze personen gelijk te behandelen qua uitkeringen en subsidies allerhande als personen die wel hun hele leven hebben bijgedragen.

Maar jongeren leven in principe ook van de 'pot' waar zij niet zelf aan hebben meegespaard. (Hun ouders mogelijk wel.) En er zijn ook heel wat Belgen die leven bij de gratie van uitkeringen verkregen uit het buitenland, vermoed ik?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 augustus 2008 om 18:14.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 18:13   #54
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
en herinnern zich de meesten nog dat ik links ben
maar dan mag je niet teveel nadenken, Groeni!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 18:15   #55
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht

*kuch*

Die wet is ingevoerd rond de jaren '70 als ik me niet vergis.

Heden ten dage zijn er trouwens werkgevers die smeken om gastarbeiders.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 augustus 2008 om 18:16.
Oud 30 augustus 2008, 18:18   #56
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Als de werkgevers beter betalen den moet men geen importwerkvee invoeren.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 18:20   #57
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Ik las gisteren in het Journaal van 14/8 dat het OCMW van Antwerpen 80 % van haar middelen uitkeert aan niet-Europeanen.
Verrijking noemen die linkse gekken dat.
Dat lijkt me niet schokkend. Is toch logisch? Die mensen komen meestal met volledige lege handen naar hier. Hun geld steekt in de kosten voor de vergunningen/de reis/het huis daar, of erger: bij mensenhandelaars.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 augustus 2008 om 18:21.
Oud 30 augustus 2008, 18:22   #58
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Als de werkgevers beter betalen den moet men geen importwerkvee invoeren.
Of als men niet iedereen die verontwaardigd is dat hij zijn handen moet vuilmaken omdat hij geen notaris mag zijn zonder diploma zijn uiterking zou verlagen...
Door de uitkeringen te verlagen sla je verschillende vliegen in één klap.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 augustus 2008 om 18:23.
Oud 30 augustus 2008, 18:45   #59
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hopelijk krijg ik geen spervuur over me heen door dez uitlating en herinnern zich de meesten nog dat ik links ben, maar met die wet kan men dus inderdaad heel erg ver gaan en bij wijze van spreken een volledig land naar hier halen.
Er is ook geen enkel biologisch bewijsmateriaal nodig om het verwantschap te laten objectiveren dus wie het een beete opportunistisch speelt haalt gewoon via gezinshereniging en -vorming iedereen naar keuze mee over.

Als de personen die worden overgehaald hier niet werken en meebetalen aan belastingen, kan men zich de vraag stellen of het eerlijk is om deze personen gelijk te behandelen qua uitkeringen en subsidies allerhande als personen die wel hun hele leven hebben bijgedragen.

Maar jongeren leven in principe ook van de 'pot' waar zij niet zelf aan hebben meegespaard. (Hun ouders mogelijk wel.) En er zijn ook heel wat Belgen die leven bij de gratie van uitkeringen verkregen uit het buitenland, vermoed ik?
De tekst die Bob aanhaalde geldt voor Belgen en EER-onderdanen.
Er is geen DNA-test voorzien, maar natuurlijk worden er wel bewijzen van de verwantschap gevraagd.

Ze krijgen dezelfde behandeling qua uitkeringen.
Ze moeten dus evengoed lang genoeg gewerkt hebben om werkloosheidsvergoeding te krijgen.
Meer info over gezinshereniging voor Belgen en EER-onderdanen:
http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht...js.aspx?id=226
Oud 30 augustus 2008, 18:50   #60
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Art 40 gaat inderdaad over eu-onderdanen, en Belgen. (En er staats niets specifiek over Marokkanen in, zoals je beweerde)
Alle Belgen hebben dezelfde rechten en plichten.
Wat wil je, de gezinshereniging verbieden voor alle Belgen?
Waarmee we het dan eens zijn dat gebelgde Marokanen en Marokaanse bruiden hun (groot)ouders kunnen laten overkomen in het kader van gezinshereniging.

Citaat:
Kan je de bron geven van je bewering, dat na 2 jaar de "ten laste neming" vervalt? Onder welke voorwaarden kan de ouder dan ten laste komen van het OCMW?
Heb wel een bron die beweert dat de "ten laste neming in Belgie" ten alle tijde onwettelijk is :
http://64.233.183.104/search?q=cache...nk&cd=13&gl=be
Deze nieuwsbrief vreemdelingenrecht van 31/07/2003, van het vlaams minderhedencentrum, schrijft oa.

Sommige gemeenten laten ten onrechte een verbintenis tot tenlasteneming ondertekenen bij een aanvraag tot vestiging door meerderjarige kinderen en (groot)ouders van Belgen/EU-/EER-vreemdelingen

Belgen en EU/EER-vreemdelingen kunnen hun kinderen boven de 21 jaar of hun (groot)ouders laten overkomen in het kader van gezinshereniging, indien zij “ten laste zijn”. De vereiste van “ten laste zijn” moet echter strikt onderscheiden worden van de verbintenis tot tenlasteneming (bijlage 3bis). Deze verbintenis wordt immers gebruikt als bewijs van voldoende bestaansmiddelen (in het kader van kort verblijf, studentenverblijf en duurzame samenwoonst) , terwijl dit laatste geen voorwaarde is voor gezinshereniging.

Het al dan niet “ten laste zijn” wordt in de praktijk beoordeeld door na te gaan of betrokkene behoeftig was in zijn land van herkomst, en na te gaan of hij in de periode voorafgaand aan de visum- of vestigingsaanvraag (financieel) werd ondersteund.

De laatste weken horen we steeds meer klachten over gemeenten die (bij een aanvraag tot vestiging) eisen dat een bijlage 3 bis wordt voorgelegd (en dat diegene die zijn (schoon)moeder of vader, of meerderjarig kind naar hier haalt dit document ondertekent. Dit is volledig ten onrechte! De rechtgevende mag deze tenlasteneming geenszins ondertekenen, omdat hij anders de gevolgen van deze tenlasteneming (zie onder 1.) moet dragen.

In geval een gemeente zich aan deze onregelmatigheden bezondigd, kan dit gesignaleerd worden aan het Bureau Controle Gemeenten (CTL) van de Dienst Vreemdelingenzaken (tel 02/206.16.20, 02/206.16.21, 02/206.16.77 (nederlandstalige gemeenten); [email protected]. Via dit bureau zal de gemeente gewezen worden op de correcte procedure.

(Over de verschillende soorten van verbintenissen tot tenlasteneming, en het onderscheid met de procedure gezinshereniging, heeft het VMC een vorming georganiseerd op 7 juli 2003; een verslag hiervan kan worden opgevraagd via [email protected] of tel 02/205.00.50)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be