![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() niet helemaal idd.
Gisteren nog sprak Grouwels trouwens een ambitie uit: Brussels CD&V-lijsttrekster Brigitte Grouwels wil ook dat de Vlaamse regering geld uittrekt om 30 procent van de Brusselse jongeren een plaats te bieden in het Nederlandstalig onderwijs. Vermoedelijk zullen onze liberale vrinden tegen zijn. Te duur he. Maar we wachten af. Lezenswaardig ondertussen over de ''schoolstrijd van de afgelopen decennia: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...eente-wordt-50 |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...erlingen.dhtml Dan vind ik het voorstel van Groen toch sterker waarbij geen prioriteiten worden verleend maar gepaard gaande met een massale uitbreiding van nde NL-plaatsen. Tussen haakjes:het NL-onderwijs gaat wel degelijk achteruit in Brussel, volgens de berekeningen van het VB zou het NL-aandeel zijn teruggevallen op 18 % ! http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=29
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 april 2014 om 20:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Noteer tevens dat de aandelen NL in kleuter- en lager onderwijs een stuk hoger zijn dan in secundair. Dit wordt veroorzaakt door de strategie die veel Franstaligen in Brussel hebben door hun kind alleen naar het primair in het NL te sturen (om makkelijk en goed NL te leren) en het secundair in het Frans te doen (om vernderlandsen van hun kinderen zoveel mogelijk uit te sluiten). Noteer ook dat de vele internationale scholen in Brussel significant beginnen door te wegen op de percentages en aantallen schoolgaande kinderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben benieuwd. Moeilijk is het niet; zet de cijfers van NL én F-onderwijs naast mekaar en bereken een % verdeling.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 april 2014 om 13:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Noteer ook dat de vele internationale scholen in Brussel significant beginnen door te wegen op de percentages en aantallen schoolgaande kinderen. Ook gaan er veel kinderen uit Brussel in de Rand naar school en omgekeerd. Nauwkeurige statistieken daarvan zijn er niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat het tweede betreft vindt ge hier cijfers: http://books.google.be/books?id=yZMA...russel&f=false Maar dat is allemaal niet zo belangrijk. Men kan op zich namelijk desalniettemin gemakkelijk aan de hand van de cijfers van de ingeschrevenen in beide onderwijsnetten een procentuele verdeling maken. Toch een kolfje naar de hand van een procentenkicker als gij Eberhard.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 april 2014 om 13:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nederlandstaligen naar Brussel lokken is dus écht geen goed idee. Men lokt ze regelrecht naar de verfransingsmachine. http://forum.politics.be/showthread....17#post7109417
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, die zijn er weldegelijk. Alleen ligt het statistisch materiaal bij de verificatiedienst van het ministerie van Onderwijs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() We palaveren hier allemaal maar wat, met goede bedoelingen, maar er zouden best wat meer Vlamingen in het echte leven aan hun verkozenen of potentiële politici laten horen dat het Nederlands(talig) onderwijs in Brussel prioriteit is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
https://www.facebook.com/pages/Neder...89380747941118
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Vreemdeling
|
![]() Een betere kennis van het NL door de Brusselaars zou de verfransing van Vlaanderen zeker tegengaan. Wanneer de uitwijkende Brusselaar reeds een mondje Nederlands kan, zal die het veel minder erg vinden om de taal te gebruiken en zich meester te maken.
De tweetaligheid van de Brusselaar (of in feite viertaligheid, NL, FR, EN en Arabisch) zou ook een enorm economische troef voor België zijn. Wat natuurlijk ten nadele van de Vlaming zal zijn, die veel minder snel in aanmerking zal komen voor een twee-/drietalige job in Brussel. Maar dat zal meer dan goed gemaakt worden door de extra economische activiteit. Zeer jammer dus dat de Vlaamse regering hier dus niet zwaarder op inspeelt. Goed, het gaad budgettair moeilijk. Maar als de Europese economie hopelijk binnen enkele jaren weer degelijk groeit en de N-VA nog steeds aan de macht is, verwacht ik wel een serieuze inspanning op dit vlak. Laatst gewijzigd door Fishy : 22 juli 2015 om 02:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan de andere kant. Als alle tweetalige postjes dan naar Franstaligen gaan is er helemaal geen plaats meer voor Vlamingen in Brussel. Moet Vlaanderen dat dan ook nog eens gaan betalen?
De meeste Vlaamse Brusselaars speken buitenshuis Frans. Begrijpelijk anders worden ze gediscrimineerd. Maar zo zal de 'culturele reconquista van Brussel' dus wel niet lukken. De Vlaamse slaafse mentaliteit en de Franstalige 'genadeloze' drang tot verfransing zal daar wel voor zorgen. Laten ze dus realistische plannen maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Naast de eentaligheid van de Brusselaar blijven de migrantencultuur en de Islam wel twee zaken die de sterke ontwikkeling van de Brusselse economie tegenhouden. Citaat:
En het zou de verdere verfransing van Vlaanderen in ieder geval serieus afzwakken, zo niet stoppen. Laatst gewijzigd door Fishy : 22 juli 2015 om 02:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Praten over "Vlamingen" is voor hen dan ook meer praten over een etnisch concept. Zo kennen we ook Franstalige Vlamingen die nauwelijks een woord Nederlands spreken of willen spreken. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 juli 2015 om 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een 2e grote voordeel is dat de reputatieschade van "Vlaanderen" en de "Vlaming" afneemt. Reputatieschade die elke keer weer optreedt als er een leerling ivoor de poorten van het NL onderwijs wordt geweigerd. "Niet Vlaams genoeg". Absoluut Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 juli 2015 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Absoluut, Le Franskiljon.
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vlaamse politieke partijen vallen in dit dossier door de mand (in wezen allemaal). Maar de Vlaamse Brusselaars evenzeer. Ze redeneren helemaal niet vanuit een gedachte dat het goed is dat meer kinderen een schoolopleiding in het NL krijgen, en zo het NL een belangrijker taal wordt in Brussel. Ze vinden dat er in de klas niet teveel kinderen met een andere thuistaal mogen zitten, en willen eigenlijk zich terugplooien in een Vlaams onderwijskundig reservaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Gouverneur
|
![]() Ik kan bevestigen dat ik met mijn gezin Brussel verlaten hebben omdat mijn kinderen als enige Nederlandstalige in hun klas zaten, in het Nederlandstalig onderwijs wel te verstaan. Het taalniveau Nederlands in de klas was steeds erbarmelijk slecht, wat de kwaliteit van alle vakken - niet enkel de lessen Nederlands - sterk naar beneden haalde. Het feit dat het een 'witte' school was, met kinderen uit de gegoede milieu's, veranderde niet echt deze conclusie.
Andere nadelen: een groot verloop van onderwijspersoneel, een (gedeeltelijke) sociale isolatie van mijn kinderen wegens hun 'anderstaligheid', bv. als enige niet uitgenodigd worden op een verjaardagsfeestje, enz. Verhuizen heeft meestal meer dan één reden, maar deze schoolproblematiek was voor ons het belangrijkst. We hadden trouwens geen enkele zekerheid over de middelbare school waar ze heen zouden kunnen gaan. Zelf heb ik indertijd bijna een huis gekocht in Tervuren. Dat was ook al 'uit de stad'. Zeer dure gemeente, maar wel een goed Vlaams college op wandelafstand. Wel, ik heb ze gecontacteerd en ze konden me geen enkele garantie geven dat mijn kinderen er terecht zouden kunnen. Ik zag ons al naar de andere kant van de stad rijden om de kinderen er af te zetten, terwijl er een goede school naast de deur is. Neen, dan maar het Vlaamse platteland op. Toch ook jammer (en niet enkel wegens de file's). Maar ja, wie is hier de verantwoordelijke? Waarom krijgen kinderen, wiens ouders een Nederlandstalig paspoort hebben, geen voorrang in een Nederlandstalige school? Indien deze maatregel van kracht zou worden, zul je als bijverschijnsel zien dat het aantal Nederlandstalige Brusselaars gevoelig stijgt! Goed voor allerhande verdeelsleutels. |
![]() |
![]() |