![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1421 |
Minister-President
|
![]() Jan De Lichte werd geschreven door Louis Paul Boon, afkomstig uit Aalst, alwaar de bende van Jan De Lichte ook actief was.
![]() |
#1422 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() kak
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1423 |
Minister-President
|
![]() Uw biografie lijkt me echt wel doortastend interessant.
![]() |
#1424 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ja
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1425 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooral die, ja, maar ook verder naar het noord-oosten en noord-westen. In de 'sagen en legenden' van de families koesteren we als relevante plaatsnamen ondermeer: "Beerputten", "Boerenhol", "Groene Jager", "Hollevoorde", "Leegte", "Lepe", "Ondank", "Pierlapont", "Treurniet", "Verlorenkost", "Vrijgeweed", "Vuile Moere", "Vuilepan", "Wildeman", "Woesten" en "Zwartegat". ![]() Hier gaan forumgenoten "Demper" én "Koenaard Depuydt" ongetwijfeld hun hartje mee kunnen ophalen. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1426 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1427 | |
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
![]() Geachte uitgeweken Houtlander
Tot grote schande dien ik hier te bekennen niet op te hoogte zijn van het bestaan van ene Lodewijk (Lodovicus) Baekelandt. Ik ben jammer genoeg niet met het Houtland vertrouwd. Verschoon mij hiervoor. Na wat opzoekwerk kwam ik het volgende te weten: Citaat:
"Pierlapont" als veldbenaming, wegennaam en tevens hoevebenaming ter hoogte van Loppem is mij daarentegen wel bekend. Ik heb enkele jaren geleden het hele oordnamenbestand in het landkundig werk van onze aardrijkskundige instelling (NGI) aan een noodzakelijk grondig onderzoek onderworpen. https://topomapviewer.ngi.be/?x=6606...rtoweb.topo.be Hierbij heb ik gepoogd om alle storende benamingen door echt Nederlandse benamingen te vervangen. Pierlapont is stellig on-Nederlands en dient daarom door de oudere benamingen Lammekensdale (veldnaam) en Klijtgatstraat (wegennaam) vervangen te worden. De hoeve was in de negentiende eeuw bezit van ene Pattyn. Hoogachtend |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1428 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het weze eenieder vergeven niet bekend te zijn met de (bloed- & dood-)schandelijke schavuit Lodewijk Baekelandt (de 'ae' min of meer uit te spreken als de 'a' in het Engelse 'water'). Het is geen proper verhaal. Het Houtland biedt gelukkig ook ander vertier. Gelieve te noteren dat "Pierlapont" in de plaatselijke volkstaal wordt uitgesproken als: "Pierlapong", met een tamelijk langgerekte 'ie' en het accent op de laatste lettergreep. De 'la' wordt absoluut niet beklemtoond! Als dat woord dient te worden vervangen door een ander, zult u ook de plaatselijke bevolking moeten vervangen. Hoogachtend, "djimi"
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1429 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1430 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij vertelde 'men' altijd dat je dan had leren zuipen????
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 25 mei 2020 om 10:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1431 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#1432 | |
Staatssecretaris
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
|
![]() Citaat:
U wordt bij dezen voor de vergiffenis en de uitleg hartelijk bedankt. Zoals eerder vermeld, heb ik enkele jaren geleden gepoogd om het hele Vlaamse oordnamenbestand op het vrij te bekijken werk van de Volksinstelling voor Aardrijkskunde (Nationaal Geografisch Instituut) van storende (Waalse) benamingen te vrijwaren. Dit deed ik uit onvrede met de vele Waalse benamingen die blijkbaar in het grondgebied van mijn voormalige werkgemeente voorkomen. De naam "Pierlapont" blijkt ook door de opgegeven volksuitspraak on-Nederlands. De Vrankrijkse neusklank õ in bv. bon (goed) en pont (brug) wordt door de Vlamingen dikwijls als "ong" uitgesproken. Een vergelijking met enkele dorps -en gehuchtsnamen in de Oost-Vlaamse streek van Ronse en de Kluisberg met een vergelijkbaar (Romaans) woordeinde. Dit gebied kende in de vroege middeleeuwen een aanzienlijke Romaanse of Waalse aanwezigheid. Het noordoosten van Henegouwen was daarentegen sterk Germaans. Kwaremont (= Quaremont, "vierkanten berg"), uitspraak ter plekke: "Koremont" Kalmont ofte Kallenberg, uitspraak te Ruien (Waals: La Rue): Kalmont, Kolmont of soms op zijn Waals Kolmõ (met nadruk op de woordeinde) Pensemont (uitspraak te Ruien met eind -t) Buurdorp van Ronse in Henegouwen: Wattripont (= Wouderiksbrugge), Vlaamse uitspraak binnen de gemeente Kluisbergen: "Woeëterpont", te Ronse: "Watriepong" Uit nader onderzoek blijkt Pierlapont een ingevoerde naam te zijn vanuit het destijds goed gekende ridderverhaal van de Vier Heemskinderen. Pierlapont zou de benaming voor een slot zijn in de buurt van het Lotharingse Hertogenbaar (= Bar-le-Duc, Hoogduits: Herzogenbarr). Men kan in de Duitse oordnaamkunde hier en daar enkele verwijzingen naar de hoofse riddertijd terugvinden bv. Monschau = Montjoie (Vreugdeberg, Freudenberg). "Montjoie" is een andere benaming voor het slot Ryckaert te Gistel (Waals: Ghistelles). Ik heb tijdens mijn onderzoek heel wat verdere nevenbenamingen ontdekt. In Loppem (= Lodebert "Loppo" + heem) zijn dit de volgende: - Lac (lap weer een Waalse benaming) = Byttebiers put Het Meer is ontstaan als ontginningsput van zand in de jaren 1930 voor het aanleggen van de verhoogde beddingen van de E40/A10 of snelweg Brussel-Oostende. Aanvankelijk "Byttebiers put" naar de Gentse aannemer geheten die de snelweg aangelegd heeft. - Kast. van Loppem = Kast. van Caloen (bewoner) - Emmaüs = Ockerhout (bewoner) = Château Imon (Ferraris) - Lisbona = Klein Bethanië (ligt naast het slot Bethanië) Lisbona is de benaming die in de Laars wordt gebruikt, verder: Lissabon = Lisboa (inheems) = Lisbonne (Waals) = Lisbon (Engels) = … In het Middelnederlands werd de stad "Lisbonen" geheten. - Ter Mote, oorspronkelijk: Goed te Bo(o)nem - Vijverkasteel, vroeger: Ovaarsnest Het Vijverkasteel werd opgetrokken op de plek van een oudere hoeve "Ovaers nest", benaming naar het bewonende gezin "Ovaere" Ouderwetse spellingen is: Hof van Steenlant => Hof van Steenland De andere opgegeven benamingen kennen ook een tegenhanger in het Vlaams gebied over de "schreve" (= de scheiding tussen de Zuidelijke Nederlanden en Vrankrijk): - Boerenhol: Boernhol (Nieuw-Koudekerke) / Bornhol Becque (Okselare) / Bournole (Steenvoorde) - Ondank: Moulin de l'Ingratitude = Ondank Meulen (Boeschepe) - Verlorenkost: le Coin Perdu = Verlorenhoek (Herzele) - Vuile Moere: Sale Becque = Vuilebeek - Wildeman: Wildeman Houck (Winnezele) / l'Homme Sauvage (Houtkerke) - Zwartegat: Swartegat (Bambeke) / le Noir Trou met het bijvoeglijk naamwoord voor het zelfstandig naamwoord! (Linde, Waals: au Til) In dit gebied wordt door de hele oude lieden nog een West-Vlaams gelijkende tongval gesproken. Hoogachtend Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 25 mei 2020 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat nog service te noemen ![]() Meneer Koenaard Depuydt moet dringend verschoond worden. ![]() ![]()
![]() |