![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#14361 | |
Banneling
|
![]() Heel effe nog dan...
Citaat:
Pin d'Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14362 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het loopt pas mis wanneer je bijvoorbeeld vooroordelen incalculeert, een selectieve dataset hanteert of deze methode met logische denkfouten combineert (vb. het ontbreken van bewijs gelijkstellen aan het bewijs van het ontbreken). Citaat:
Citaat:
Het gaat er gewoon om om het aantal veronderstellingen tot een minimum te beperken zonder de consistentie van het denkkader te schaden. Citaat:
Het tegendeel is eveneens mogelijk. Het is mogelijk dat gelooft dat iets al bewezen/bewijsbaar is, terwijl dat niet het geval is. Het feit de bewuste stelling niet bewezen/bewijsbaar is, is hier de objectieve waarheid. Het subjectieve feit dat die persoon niet bewust is dan dat het feit in kwestie niet bewezen.bewijsbaar is, doet niets af van die waarheid. Ik maak uitdrukkelijk een onderscheid tussen bewijsbaarheid en bewezenheid, omdat het bewijsbaarheid niet noodzakelijk impliceert dat het al ooit door een mens is bewezen (het omgekeerde is wel waar). Verder is het mogelijk dat iets waar is, zonder dat het bewijsbaar is (ook hier is het omgekeerde wel waar). In dat geval kun je redeneringen toepassen die het mogelijk laten om de stelling toch te hanteren in Occam's schaar. Je kan bijvoorbeeld een stelling aannemen of verwerpen op basis van gelijkaardigheid met andere (bewezen) stellingen. Het herkennen van patronen is hierbij van groot belang. Ook intuïtie speelt een rol, al loop je dan het risico om weer de subjectieve toer op te gaan. Je kunt dus perfect een volledig denkkader opbouwen op pure onpersoonlijke (objectieve) basis, door het hanteren van logische redeneringen. Het is welliswaar een probleem dat slechts zeer weinig mensen consequent logische methodes hanteren, maar ik probeer mij hier alvast aan te houden. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14363 |
Banneling
|
![]() The new 2012 Olympic logo interpreted
![]() Tisha! Tisha! We All Fall down. http://matthew-delooze.blogspot.com/...ng-oroses.html Pin d'Ar Laatst gewijzigd door Pindar : 8 juni 2007 om 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14364 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14365 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Pin d'Ar Laatst gewijzigd door Pindar : 8 juni 2007 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14366 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Pin d'Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14367 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik blijf erbij dat occams razor geen rekening houdt met het wereldbeeld (of de gekende feiten die iemand voor waar aaneemt) van diegene die de razor toepast, en daarom totaal nutteloos is.
Stel dat je twee personen hebt. De eerste persoon kent de feiten A B C en de tweede persoon A B C D en E. De eerste persoon weigert echter de feiten D en E te bekijken, of kent ze niet, of neemt niet te tijd om ze te bestuderen omdat ze te te "out there" enz. Stel dat je 3 mogelijke conclusies X Y en Z hebt . Waarbij X de simpelste is. Y en Z zijn ingewikkelder maar worden ondersteund door feiten D en E. Persoon 1 kan volledig beweren met behulp van Occam's razor dat X de juiste theorie is. Maar in de praktijk is dit onjuist. Occams razor zegt niets over het kader, Occams razer is een soort sofistische logica-truuk om tot een simpel model te komen. Het gebruik van Occams razor om te exclameren dat een theorie de juiste is, is volledig verkeerd om uitspraken te doen over de waarheidswaarde van een theorie.
Laatst gewijzigd door exodus : 8 juni 2007 om 11:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14368 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wanneer er geen sprake is van vooroordelen, een selectieve dataset en logische denkfouten, dan is Occam's razor een efficiënte methode. Het probleem bestaat er vooral uit om die drie factoren te beheersen. Vooral het bekomen van een degelijke dataset is soms problematisch, omdat de met een infinitesimaal grote comlexiteit zitten en dus vaak onmogelijk een volledige dataset kunnen gebruiken. Citaat:
Om Occam's schaar correct te hanteren, spreekt het uiteraard voor zich dat je denkkader logisch is opgebouwd. Bij een denkkader gebouwd op dogma's of andere vooroordelen, zal deze methode uiteraard niet werken. Laatst gewijzigd door IlluSionS667 : 8 juni 2007 om 12:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14369 | ||
|
![]() Citaat:
En de fout komt wel door het gebruik van occams schaar. Had hij occams schaar niet gebruikt had hij gezegd, op basis van A B C kan ik enkel besluiten dat X ofwel Y ofwel Z waar is. Wat correcter is dan Y en Z direct uitsluiten. Daarom dat de anti-razor zegt: Citaat:
Als een onderzoeker open-minded genoeg is, en ermee rekening houdt dat zijn dataset onvolledig KAN zijn, zal hij nooit occams razor gebruiken.
Laatst gewijzigd door exodus : 8 juni 2007 om 13:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14370 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en wat een emotioneel positief geladen woorden: logisch, objectief,perfect. Allemaal onlogische methoden om iets ' logisch' te onderstrepen. het eerste wat je leert in een cursus logisch denken! Maar goed, laat ik maar zeggen dat ik er niks logisch aan vindt en dat je je achter een boel onzin verschuilt. Pertinente onzin, maar desalnietemin, onzin! Mischien moet je eens geen krukken gebruiken n(Occam, falsificatie etc) Durf ik te wedden dat je veel verder komt! Maar ja, je moet wel durven. Nuff Said Pin d'Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14371 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ken je betere alternatieven? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14372 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14373 |
Parlementslid
|
![]() Kat en muis spel met de leiders word wel behoorlijk zichtbaar zo...
In NL Nu jij al ontdekt? Kan je vrij artikelen posten.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14374 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door exodus : 8 juni 2007 om 20:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14375 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Pin d'Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14376 | |
Banneling
|
![]() We hebben het hier al zo vaak gezegd.....
Citaat:
Pin d'Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14377 | |
Banneling
|
![]() Ohh la la
Citaat:
Pin d'Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14378 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wel moet je altijd de mogelijkheid in je achterhoofd houden dat alles waar je ooit in geloofd hebt, wel eens verkeerd kan zijn.... Dus ook de conclusies die je op logische wijze hebt opgebouwd, want de weinige veronderstellingen die je maakte, kunnen wel eens fout zijn. Die mogelijkheid houd ik dan ook altijd in het achterhoofd, wat er al enkele keren in mijn leven toe heeft geleid dat ik mijn denkkader drastisch omgooide. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14379 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb helemaal niet gezegd dat je de logica moet verlaten! Pin d'Ar |
|
![]() |
![]() |