Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2013, 09:55   #301
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Niet de Ieren zeggen dat, enkel het terroristisch gespuis van de IRA. Het masker valt duidelijk af bij jouw....
Edwin wat beter volgen voordat je zo'n uitspraak doet. Hij is daarentegen evengoed terdege zeer kritisch daarover.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 mei 2013 om 10:07.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 10:01   #302
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er ligt een zwart gat van meer dan 400 jaar mijn waarde. En dat mislukt intermezzo van die (nauwelijks) 15 jaar, zal daar niet veel aan veranderen.
Die 15 jaar, inclusief alle ellende welke aan het eind plaatsvond, was daarentegen wel gedeelde geschiedenis en beleving
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 11:19   #303
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Franstaligen komen in Vlaanderen standbeelden van massamoordenaars plaatsen en ze mogen niet verwijderd worden. Dit is het geval in Halle bv.

Het gat om Leopold II in dit geval, maar ook andere misdadigers uit de tijd van de Congo vrijstaat worden vereerd met een standbeeld in België.

Ik zou zeggen...laat de Belgen eens eerst hun eigen misdaden erkennen vooraleer de verontwaardigde uit te hangen over de misdaden van anderen.

Daarnaast vind ik degenen die zich druk maken om standbeelden van collaborateurs en tegelijk zwijgen over standbeelden voor andere misdadigers zoals Napoleon of Leopold hypocrieten.

Ik stel volksreferendums voor om de standbeelden van die laatste figuren te verwijderen. De overheden zijn hier nogal laks in.
Zijn er wel standbeelden van collaborateurs. Indien zo, onmiddellijk verwijderen! En zeker als er een standbeeld moest bestaan van Borm, Verschaeve, Staf de Clerq en consoorten. Wat Leopold II betreft, moet ook weg. Of verkopen per opbod. Dan verdient de staat er ook iets aan.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 12:28   #304
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet de Ieren zeggen dat, enkel het terroristisch gespuis van de IRA. Het masker valt duidelijk af bij jouw....
Waarbij gij aan de kant staat van de staatsterreur.
Het masker valt duidelijk af bij jou, nu nog de w laten afvallen waar nodig.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 12:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 17:04   #305
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Daar gaat hij weer met die vierhonderd jaar.

Citaat:
Er ligt een zwart gat van meer dan 400 jaar mijn waarde. En dat mislukt intermezzo van die (nauwelijks) 15 jaar, zal daar niet veel aan veranderen.
Van 1648 tot 2013 is nog altijd minder dan 400 jaar. Maar soit, een bijna zo lange scheiding op het vlak van staatsgrenzen komt geenszins overeen met een scheiding der geesten.

Tot pakweg 1800 noemden de Nederlandssprekenden in de Zuidelijke Nederlanden zich nog steeds Nederlanders! Niet eens 'Zuidnederlanders' maar kompleksloos 'Nederlanders'...

Bovendien is het Groot/Heel-Nederlandse streven is nooit echt weggeweest:
- Tijdens Maurits is eraan gedacht van de Zuidelijke Nederlanden te verdelen volgens nagenoeg de taalgrens tussen de Republiek en Frankrijk.
- Jan Vander Noot stelde de toenmalige raadspensionaris Laurens Pieter Van Der Spiegel reeds een Verenigd Koninkrijk voor, stel je voor dat die daar op ingegaan was..... Het VKN had kunnen starten met een zoveel gunstiger gesternte...
- En dan heb ik het nog niet over de Heel- en Grootnederlandse bewegingen tijdens de jaren 30 en af en toe doet er wel eens politicus een Wildersje.
En zoals 1830 een gelukstreffer was, de omstandigheen waren gewoon gunstig voor die putsch, had het Grootnederlandse dubbeltje zo dikwijls zo anders kunnen rollen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 17:15.
Oud 28 mei 2013, 17:08   #306
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pas maar op dat ze zich niet misgrijpen, uw 'Vlaamse Nederlanders'.
Ik denk dat hij van mening is dat Prins Pils het hier gaat komen oplossen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 17:31   #307
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Het volk in de Noordelijke Nederlanden heeft pakweg 200 jaar nodig gehad om een volk te worden wat het nu is.
183 jaar geleden ging men in het zuiden z'n eigen weg.
Hoezo 200 jaar?

Citaat:
Er zit een zwart gat tussen van 183 jaar wat men mist aan gedeelde beleving, geschiedenis, ontwikkeling etc.
183, 400 of 40 wat maakt het uit? Geen mens leeft 400 jaar en draagt zolang die herinnering mee.

Citaat:
Hoeveel jaar dacht je nodig te hebben om dit te overbruggen en als een Diets Delta volk als een feniks te zien herrijzen?
Is dat op zich van wezenlijk belang?
Ach, hoelang heeft het geduurd eer de Elzassers en de Frans-Vlamingen Fransen werden?
Hoe lang heeft het geduurd eer de Vlamingen van Jette, Evere, Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem, sinds 1947, Brusselaars werden?
En dat zijn dan negatieve verhalen van militaire annexatie en taalimperialisme, maar Dietsland moet natuurlijk een positief verhaal worden...

Vast staat dat zoiets als 'identiteit' en 'natiebesef' van hogeraf zeer gemakkelijk maakbaar en kneedbaar is.
Stel bijvoorbeeld dat er door een geopolitieke (of militaire) situatie een noord en een zuid Vlaanderen komt. Dan is het gewoon een kwestie van tijd dat in die twee delen identitaire krachten ontstaan, terwijl dat met de huidige ogen als dramatisch zou worden ervaren. Wie niet toegeeft aan die valse identitaire krachten beseft dus dat die scheiding verkeerd is. Zo ook de scheiding der Nederlanden ook al is die bijna 400 jaar oud. Frans-Vlamingen die niet toegeven aan identitaire krachten beseffen dat hun Fransman-gevoel verkeerd is enz.

Tegenwoordig zijn alle Duitsers het erover eens dat de scheiding van Oost in West verkeerd was. Toch waren er even Ossie en Wessie valse identiteiten te ontwaren, van kneedbaarheid en maakbaarheid gesproken...
Maar stel dat die scheiding nu 400 jaar zou geduurd hebben ipv 40 jaar, zou ze daarom beter te verantwoorden zijn geweest? Zou dat een beter argument anti-hereniging zijn geweest?
Ik weiger van zo als kollektiviteit de speelbal van het lot te zijn.

Kortom, Adrian, om op Uw vraag te antwoorden, bij wijze van boutade volstaat het dat de VTM een nieuwe chip onder de Pet van Jan steekt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 18:00.
Oud 28 mei 2013, 17:34   #308
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een Prins Karnaval hebben we op dit forum reeds het ganse jaar door.....
Oud 28 mei 2013, 18:16   #309
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Nog verder over de gemakkelijke maakbaarheid en van 'nationalismen'.

Een Bulgaar deed me onlangs uit de doeken dat Macedoniërs eigenlijk Bulgaren zijn. Het verschil tussen Macedonisch en Bulgaars zou te vergelijken zijn met Nederlands en 'Vlaams'. Eigenlijk nihil dus.
Van staatswege (onderwijs en media) wordt echter alles gedaan om de 'valse' identiteit van het 'Macedonisch' en 'Macedonië' te scheppen.
Alleen zij die verder kijken in de geschiedenis dan hun neus lang is, weten beter....

Ik begreep voorts dat Bulgarije aan in Bulgarije wonende Macedoniërs automatisch de Bulgaarse nationaliteit geeft. Misschien zou Nederland dat ook kunnen doen met de Vlamingen...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 18:30.
Oud 28 mei 2013, 18:34   #310
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Neen, dat doen de Vlamingen zelf wel die zichzelf als Nederlander zien.
Wie er aan de macht is, is totaal niet interessant.
Het zijn de Nederlanders die Nederland maken tot wat het is, en niet uw "prins Pils" en andere gezagsdragers en clowns.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 mei 2013 om 18:34.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 18:37   #311
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Van 1648 tot 2013 is nog altijd minder dan 400 jaar. Maar soit, een bijna zo lange scheiding op het vlak van staatsgrenzen komt geenszins overeen met een scheiding der geesten.

Tot pakweg 1800 noemden de Nederlandssprekenden in de Zuidelijke Nederlanden zich nog steeds Nederlanders! Niet eens 'Zuidnederlanders' maar kompleksloos 'Nederlanders'...

Bovendien is het Groot/Heel-Nederlandse streven is nooit echt weggeweest:
- Tijdens Maurits is eraan gedacht van de Zuidelijke Nederlanden te verdelen volgens nagenoeg de taalgrens tussen de Republiek en Frankrijk.
- Jan Vander Noot stelde de toenmalige raadspensionaris Laurens Pieter Van Der Spiegel reeds een Verenigd Koninkrijk voor, stel je voor dat die daar op ingegaan was..... Het VKN had kunnen starten met een zoveel gunstiger gesternte...
- En dan heb ik het nog niet over de Heel- en Grootnederlandse bewegingen tijdens de jaren 30 en af en toe doet er wel eens politicus een Wildersje.
En zoals 1830 een gelukstreffer was, de omstandigheen waren gewoon gunstig voor die putsch, had het Grootnederlandse dubbeltje zo dikwijls zo anders kunnen rollen.
Het is gewoon een kwestie van tijd voordat de Vlamingen beseffen dat ze gewoon Nederlander zijn en blijven.
Het wordt ook tijd dat de geschiedenislessen in het zuiden worden herschreven.
Oud 28 mei 2013, 18:39   #312
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Edwin wat beter volgen voordat je zo'n uitspraak doet. Hij is daarentegen evengoed terdege zeer kritisch daarover.
Iers is een gewone taal, trouwens de opstand in Ierland is mede begonnen door Ierse protestanten in het huidige Noord-Ierland.
Ze wilden alleen niet verdergaan als vrijstaat binnen het UK, waarna de burgeroorlog is begonnen.
Maar dit laatste is een heel ander verhaal!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 mei 2013 om 18:44.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 18:40   #313
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sinne Féin is een gewone partij die het geweld heeft afgezworen.
En trouwens, de opstand daar is mede tot stand gekomen door de protestanten in het noorden.
Oud 28 mei 2013, 22:46   #314
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
En, wat dacht je van die halve gare Ian Paisley?
Ian Paisley heeft nooit opgeroepen tot moord voor zover ik weet, die wolf in schaapskledij genaamd Gerry Adams heeft heus wat meer bloed aan zijn handen....
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 22:53   #315
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarbij gij aan de kant staat van de staatsterreur.
Het masker valt duidelijk af bij jou, nu nog de w laten afvallen waar nodig.
Welke staatsterreur? Ulster is een Britse provincie van het Verenigd Koninkrijk. De meerderheid bestaat uit presbyteriaanse en calvinistische Schotten en Engelsen. De Ieren werden eigenlijk al in 1691 verdreven bij de slag om Boyne tesamen met de Rooms-katholieke Jacobus II, verdreven koning van Engeland.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Sinne Féin is een gewone partij die het geweld heeft afgezworen.
En trouwens, de opstand daar is mede tot stand gekomen door de protestanten in het noorden.
Hun leider Gerry Adams is vorig jaar nog in opspraak gekomen omdat hij een operatie zou hebben opgezet die in 1972 leidde tot de brutale marteling en moord op de weduwe Jean McConville. Het Provisional IRA deed dit rechtstreeks op bevel van Gerry Adams. Trouwens geweld hebben ze nooit officieel afgezworen.

Het artikel staat hieronder:

http://www.belfasttelegraph.co.uk/ne...-29237344.html

Laatst gewijzigd door Calvinist : 28 mei 2013 om 23:00.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 23:39   #316
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn er wel standbeelden van collaborateurs. Indien zo, onmiddellijk verwijderen! En zeker als er een standbeeld moest bestaan van Borm, Verschaeve, Staf de Clerq en consoorten. Wat Leopold II betreft, moet ook weg. Of verkopen per opbod. Dan verdient de staat er ook iets aan.
Er is geen enkele reden zo slordig en behouwen om te springen met een deel van de geschiedenis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 23:42   #317
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Bulgaar deed me onlangs uit de doeken dat Macedoniërs eigenlijk Bulgaren zijn. Het verschil tussen Macedonisch en Bulgaars zou te vergelijken zijn met Nederlands en 'Vlaams'. Eigenlijk nihil dus.
Van staatswege (onderwijs en media) wordt echter alles gedaan om de 'valse' identiteit van het 'Macedonisch' en 'Macedonië' te scheppen.
Alleen zij die verder kijken in de geschiedenis dan hun neus lang is, weten beter....

Ik begreep voorts dat Bulgarije aan in Bulgarije wonende Macedoniërs automatisch de Bulgaarse nationaliteit geeft. Misschien zou Nederland dat ook kunnen doen met de Vlamingen...
Euh, ik zou me echt hoeden om uw neus in dat wespennest te steken dat de Balkan is. Net zoals de Bulgaren beweren dat de Macedoniërs eigenlijk Bulgaren zijn, halen de Serviërs met evenveel gemak hetzelfde boven. Volgens hun staatsideologen zijn het leden van het Servische volk.

Beide groepen schermen met taalargumenten: de westelijke dialecten in Macedonië sluiten nauw aan bij de Servische, terwijl de oostelijke aanleunen bij de Bulgaarse.
Oud 28 mei 2013, 23:44   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is gewoon een kwestie van tijd voordat de Vlamingen beseffen dat ze gewoon Nederlander zijn en blijven.
Het wordt ook tijd dat de geschiedenislessen in het zuiden worden herschreven.
Persoonlijk denk ik dat die tijd niet meer terugkomt. Aan de Zwitsers moet je nu eenmaal ook niet meer vertellen dat ze eigenlijk Duitsers zijn.
Oud 28 mei 2013, 23:47   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iers is een gewone taal, trouwens de opstand in Ierland is mede begonnen door Ierse protestanten in het huidige Noord-Ierland.
Ze wilden alleen niet verdergaan als vrijstaat binnen het UK, waarna de burgeroorlog is begonnen.
Maar dit laatste is een heel ander verhaal!
Pittig detail: de eerste emancipatiebeweging voor het Iers werd aangezwengeld vanuit... protestantse, unionistische middens.
Oud 28 mei 2013, 23:50   #320
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke staatsterreur? Ulster is een Britse provincie van het Verenigd Koninkrijk. De meerderheid bestaat uit presbyteriaanse en calvinistische Schotten en Engelsen. De Ieren werden eigenlijk al in 1691 verdreven bij de slag om Boyne tesamen met de Rooms-katholieke Jacobus II, verdreven koning van Engeland.
De evolutie van de bevolkingsverhoudingen toont aan dat de zaken aan het kantelen zijn...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be