![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Edwin wat beter volgen voordat je zo'n uitspraak doet. Hij is daarentegen evengoed terdege zeer kritisch daarover.
Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 mei 2013 om 10:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het masker valt duidelijk af bij jou, nu nog de w laten afvallen waar nodig. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 12:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tot pakweg 1800 noemden de Nederlandssprekenden in de Zuidelijke Nederlanden zich nog steeds Nederlanders! Niet eens 'Zuidnederlanders' maar kompleksloos 'Nederlanders'... Bovendien is het Groot/Heel-Nederlandse streven is nooit echt weggeweest: - Tijdens Maurits is eraan gedacht van de Zuidelijke Nederlanden te verdelen volgens nagenoeg de taalgrens tussen de Republiek en Frankrijk. - Jan Vander Noot stelde de toenmalige raadspensionaris Laurens Pieter Van Der Spiegel reeds een Verenigd Koninkrijk voor, stel je voor dat die daar op ingegaan was..... Het VKN had kunnen starten met een zoveel gunstiger gesternte... - En dan heb ik het nog niet over de Heel- en Grootnederlandse bewegingen tijdens de jaren 30 en af en toe doet er wel eens politicus een Wildersje. En zoals 1830 een gelukstreffer was, de omstandigheen waren gewoon gunstig voor die putsch, had het Grootnederlandse dubbeltje zo dikwijls zo anders kunnen rollen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ach, hoelang heeft het geduurd eer de Elzassers en de Frans-Vlamingen Fransen werden? Hoe lang heeft het geduurd eer de Vlamingen van Jette, Evere, Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem, sinds 1947, Brusselaars werden? En dat zijn dan negatieve verhalen van militaire annexatie en taalimperialisme, maar Dietsland moet natuurlijk een positief verhaal worden... Vast staat dat zoiets als 'identiteit' en 'natiebesef' van hogeraf zeer gemakkelijk maakbaar en kneedbaar is. Stel bijvoorbeeld dat er door een geopolitieke (of militaire) situatie een noord en een zuid Vlaanderen komt. Dan is het gewoon een kwestie van tijd dat in die twee delen identitaire krachten ontstaan, terwijl dat met de huidige ogen als dramatisch zou worden ervaren. Wie niet toegeeft aan die valse identitaire krachten beseft dus dat die scheiding verkeerd is. Zo ook de scheiding der Nederlanden ook al is die bijna 400 jaar oud. Frans-Vlamingen die niet toegeven aan identitaire krachten beseffen dat hun Fransman-gevoel verkeerd is enz. Tegenwoordig zijn alle Duitsers het erover eens dat de scheiding van Oost in West verkeerd was. Toch waren er even Ossie en Wessie valse identiteiten te ontwaren, van kneedbaarheid en maakbaarheid gesproken... Maar stel dat die scheiding nu 400 jaar zou geduurd hebben ipv 40 jaar, zou ze daarom beter te verantwoorden zijn geweest? Zou dat een beter argument anti-hereniging zijn geweest? Ik weiger van zo als kollektiviteit de speelbal van het lot te zijn. Kortom, Adrian, om op Uw vraag te antwoorden, bij wijze van boutade volstaat het dat de VTM een nieuwe chip onder de Pet van Jan steekt. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 18:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Europees Commissaris
|
![]() Een Bulgaar deed me onlangs uit de doeken dat Macedoniërs eigenlijk Bulgaren zijn. Het verschil tussen Macedonisch en Bulgaars zou te vergelijken zijn met Nederlands en 'Vlaams'. Eigenlijk nihil dus.
Van staatswege (onderwijs en media) wordt echter alles gedaan om de 'valse' identiteit van het 'Macedonisch' en 'Macedonië' te scheppen. Alleen zij die verder kijken in de geschiedenis dan hun neus lang is, weten beter.... Ik begreep voorts dat Bulgarije aan in Bulgarije wonende Macedoniërs automatisch de Bulgaarse nationaliteit geeft. Misschien zou Nederland dat ook kunnen doen met de Vlamingen...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 mei 2013 om 18:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie er aan de macht is, is totaal niet interessant. Het zijn de Nederlanders die Nederland maken tot wat het is, en niet uw "prins Pils" en andere gezagsdragers en clowns.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 mei 2013 om 18:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het wordt ook tijd dat de geschiedenislessen in het zuiden worden herschreven.
![]() |
![]() |
#312 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze wilden alleen niet verdergaan als vrijstaat binnen het UK, waarna de burgeroorlog is begonnen. Maar dit laatste is een heel ander verhaal!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 mei 2013 om 18:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En trouwens, de opstand daar is mede tot stand gekomen door de protestanten in het noorden.
![]() |
![]() |
#314 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het artikel staat hieronder: http://www.belfasttelegraph.co.uk/ne...-29237344.html Laatst gewijzigd door Calvinist : 28 mei 2013 om 23:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beide groepen schermen met taalargumenten: de westelijke dialecten in Macedonië sluiten nauw aan bij de Servische, terwijl de oostelijke aanleunen bij de Bulgaarse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Persoonlijk denk ik dat die tijd niet meer terugkomt. Aan de Zwitsers moet je nu eenmaal ook niet meer vertellen dat ze eigenlijk Duitsers zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |