![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 |
Minister-President
|
![]() Of Vlamingen die zich allesbehalve Belg voelen.
![]() |
#362 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ook stadhouder Willem III heeft in het begin een tijdje met het idee gespeeld om samen met Frankrijk de Spaanse Nederlanden onder hen 2 te verdelen. Uiteindelijk heeft het dat plan laten varen toen hij zag wat voor een oologszuchtig manneke le roi soleil was, en Willem (en na hen ook Johan de Witt) aldus liever een buffer had tussen Frankrijk en de Republiek dan een naaste grens.
![]() |
![]() |
#364 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De taal die wij spreken komt grotendeels voort uit het Frankisch. Dus wij zijn al veel langer samen als u denkt. En natuurlijk waren we toen niet een natie of staat, want dat bestond toen nog niet. En ook de Nederlanden waren toen nog geen echte staat naar huidig model, maar vergelijkbaar met wat nu de Europese Unie is. En we zijn toch ook allemaal Europeanen? Maar wat is uw werkelijk uw echte probleem met de Nederlanden van toen? U verteld mij niet alles....
![]() |
![]() |
#365 |
Europees Commissaris
|
![]() Zei het zwijn dat met parels gooit.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
400 of 40, wat maakt het uit.... http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=307
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 mei 2013 om 20:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#368 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Anders dan het Oosten hanteer ik een vertrekpunt van de afgelopen 200 jaar Gedurende deze 200 jaar groeide een identiteit (Nederlander) vanuit natievorming gezien Typerend is dat de EU ervoor gezorgd heeft dat dit verder is gaan groeien ipv afgezwakt raakte. De Fries, Limburger Zeeuws-Vlaming etc. identificeren zich als wat ze zijn, maar identificeren zichzelf vooral als Nederlander. Indentiteit (Universiteit Utrecht) Zowel Hobsbawm als Smith heeft gelijk in die zin dat staat en natie zo met elkaar verbonden zijn dat het creëren van een staat eveneens bijdraagt aan de vorming van een natie, de natie die op zijn beurt de bron was van het oprichten van een staat. Danforth zegt daarover: The state clearly participates in the process of building the nation, but the nation, as a reality and an ideal, plays an equally important part in the process of creating the state. Zowel de staat als de natie zijn nodig om nationalisme levend te houden. De vorming van een nationale identiteit is daarbij een belangrijke bron. Samengevat is identiteit de relatie tussen een individu en de gemeenschap en tussen die gemeenschap en de rest van de wereld. Identiteit wordt op verschillende niveaus gevormd en wordt door verschillende lagen, van onder- en van bovenaf, beïnvloed. Een identiteit is niet vaststaand, maar een bewegend raamwerk dat zich bij tijd en wijle aanpast aan veranderende omstandigheden. Toch kan het van bovenaf door instituties worden beschermd en vastgelegd, bijvoorbeeld bij de vorming van een nationale identiteit. Net als een individu is ook een land een individuele speler op het wereldtoneel die een eigen identiteit nodig heeft om relaties aan te gaan met andere landen. Een nationale identiteit geeft houvast en veerkracht en het maakt het nemen van beslissingen eenvoudiger. Als er geen sprake is van een eenduidige nationale identiteit, dan is het voor een nieuwkomer op het wereldtoneel moeilijk een plaats te veroveren. http://igitur-archive.library.uu.nl/...hoofdstuk2.htm Vraag? Hoe dacht je een gat te dichten van 183 jaar? Een gat van 183 jaar gezamenlijke geschiedenis. Een andere maatschappelijke, sociale en politiek andere cultuur. Als wij het bijv. hebben over Indië zegt dat een Vlaming geen bal, eveneens zegt Kongo ons niets. Ingeval aansluiten bij elkaar praat je over 17 miljoen Nederlanders die meer als Zuidelijke Nederlanders (Belgisch) zouden moeten worden en 6 miljoen Vlamingen meer Noord Nederlands. Met driemaal zcveel Nederlanders als Vlamingen zijn ze met name op dat vlak de verliezers. Te denken dat in een generatie dit overbrugd zou raken lijkt mij een utopie. Eerder zie ik het tegenovergestelde gebeuren, de Vlamingen groeperen zich en zetten zich af; de tegenstellingen raken vergroot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Europees Commissaris
|
![]() Of tegen de dezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Francophonie
We hadden dit dus reeds 101 keeer bijvb. hier: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=152 Er bestaat ook zoiets als een supra-identiteit over de staatsgrenzen heen, gebaseerd op taalgemeenschappen; de Angelsaksische identiteit, de Latino identiteit, de Duitstalige identiteit enz.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 mei 2013 om 10:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En andere kultuur? De voornaamste kulturele determinant is tegenwoordig taal. Kijk trouwens wat Jan daarover stelt: (zoekt link) Citaat:
Wat maakt het ook uit? Citaat:
Citaat:
Een Oostduitse is zelfs Bondskanselier geworden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 mei 2013 om 10:25. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 mei 2013 om 10:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 mei 2013 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En parafraserend gesteld:Zoals ik fier ben Nederlander te zijn. Ik heb niets met een kunstmatig België. (Alhoewel? Fier...... ![]() Zo gaat iedereen zijn eigen identifikaties aan...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 mei 2013 om 11:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet dat ik het nationalisme zo hoog inschat, daar niet van. Voor mij is nationalisme een 'collectieve mentale ziekte'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 mei 2013 om 11:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Europees Commissaris
|
![]() Behalve dan het Belgisch nationalisme, waarvan het hier uw missie is dat post na post te beleiden....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#377 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet omdat men van zijn land houdt, dat men een Belgisch nationalist is. Misschien wel een 'belgofiel'. Maar dat is nogal wat anders dan een Belgisch nationalist. Die hangt de vlag uit op 21 juli. Ik dus niet.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 mei 2013 om 11:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik hang ook geen vlag uit op 11 juli. Vlaamsnationalist of Belgicist is men in het stemhokje....en vooral aangaande de ideeën die men heeft over de toekomst van België.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 mei 2013 om 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
|
![]() Citaat:
Ingeval Kongo en Nederlands Indië stelt u daarentegen: "Dat is een ver verleden... Wat maakt het ook uit?" Dit is weldegelijk verleden en geschiedenis welk meespeelt in bewustzijn en identiteit De herdenking van slachtoffers ten tijde tijde van Japan, als wel meer dan 6000 gesneuvelde militairen (na 1945) in Indië zullen een Vlaming weinig of niets zeggen, maar zijn voor Nederlanders van betekenis. Als wel een flink deel van de Nederlanders heeft Indisch bloed, culturele invloed van Indische Nederlanders op de Nederlandse maatschappij (kookcultuur, literatuur, muziek etc) Deze koloniale geschiedenis blijft bij ons doorspelen op allerlei terreinen … verhoudingen met Indonesië, juridische processen, geschiedschrijving, politionele acties, oorlogsgraven onderhoud in Indonesië etc. Wat België aangaat kent men Kongo, wat Nederlanders vrijwel niets zegt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
|
![]() Citaat:
We spreken een Germaanse taal, zo bezien kunt dus evengoed stellen dat we een Duitstalige identiteit bezitten |
|
![]() |
![]() |