![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Achterhaald? Waarom zouden bepaalde culturele insteken niet meer bestaan? Niemand zal toch ontkennen dat landen als Italië en Portugal heel Romaans zijn. Of is alleen het woordje "Germaans" besmet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() U heeft overigens hier nog niet "werkelijk" op gereageerd: Vraag? Hoe dacht je een gat te dichten van 183 jaar? Een gat van 183 jaar gezamenlijke geschiedenis. Een andere maatschappelijke, sociale en politiek andere cultuur. Als wij het bijv. hebben over Indië zegt dat een Vlaming geen bal, eveneens zegt Kongo ons niets. Ingeval aansluiten bij elkaar praat je over 17 miljoen Nederlanders die meer als Zuidelijke Nederlanders (Belgisch) zouden moeten worden en 6 miljoen Vlamingen meer Noord Nederlands. Met driemaal zcveel Nederlanders als Vlamingen zijn ze met name op dat vlak de verliezers. Te denken dat in een generatie dit overbrugd zou raken lijkt mij een utopie. Eerder zie ik het tegenovergestelde gebeuren, de Vlamingen groeperen zich en zetten zich af; de tegenstellingen raken vergroot. Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 juni 2013 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
|
![]() Citaat:
Wat het laatste betreft, geen gat van 183 jaar geschiedenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vaak wordt dit gekoppeld aan wat Keltisch zou moeten zijn. Ik heb hierover mijn twijfels. Ik zie de Kelten en Germanen meer als veroveraars die zich vermengden met de oeroude inwoners, die in de meerderheid waren. Onderzoek bevestigt dit ook wel, de "haplogroep R1b" bewoners waren er al zowel in België als Nederland zo'n 20.000 jaar gelden. En in onze Nederlandse taal zijn niet Indo-Europese elementen te traceren. Het gebeurt wel vaker dat een minderheid de taal van de meerderheid overneemt. Dus op genetische gronden zeggen dat wij zoveel anders zijn is onzinnig.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juni 2013 om 13:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus ook die verschillen zeggen mij niets. Maar wat wel waar is, dat zijn de `oogklep Vlaams Nationalisten`, die maken het tot een nationale sport om zich af te zetten tegen hun eigen Nederlandse verleden. Ze zetten zich in feite af tegen zichzelf, dus hun mede Nederlanders.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 juni 2013 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
|
![]() Citaat:
De Vlaming heeft in deze tijd gedurende dit proces daar niet aan deel genomen Gemeenschappelijke geschiedenis etc. Ik zeg niet dat het onmogelijk is , maar heeft een enorme lange tijd nodig en praat je over minstens 100 jaar of nog langer. Getalsmatig zijn ze sterk in de minderheid, 17 miljoen versus 6 miljoen. Ze zullen zich de underdog voelen en zijn ten opzichte van 17 miljoen NL Ze zullen op tal van terreinen geheel overklast worden, idem hun geschiedschrijving . De gemiddelde Nederlander weet nauwelijks iets over Vlaanderen (België), Zal hem niet boeien ook. 17 miljoen Nederlanders gaan zich echt niet aanpassen aan 6 miljoen Vlamingen. De Nederlander (Noordelijke Nederlanden) kent al een eigen identiteit, bij de Vlaming zal dat nog moeten gaan groeien. In een underdog positie 6 tegen 17 miljoen zul je mijns inziens het omgekeerde zien gebeuren, de tegenstellingen zullen groeien Diverse auteurs schreven er al over, een kleine 15 jaar terug, dat met name dit laatste aannemelijk was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook het zogezegde 'Romaans' is een begrip waarvan ik de preciese inhoud nooit echt begrepen heb. Maar misschien u wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
|
![]() Citaat:
Een goede zaak. Ze mogen ons doorgaans wel. Plus qua mentaliteit liggen ons de Duitsers eveneens. Dat WOII moffen en fietsen gedoe ligt zo goed als achter ons. We geven ze er dus ook min of meer een positief sein mee. Dat werkelijk integreren nog niet zo gemakkelijk gaat blijkt wel uit de NL/BL Marine samenwerking. Een Belgische kapitein haalt het sociologische element aan in een studie. Overigens bestaat die sterke samenwerking al veel langer dan van de afgelopen 15 jaar (vanaf eind jaren 40) Waar vermoedelijk weinig Belgen van op de hoogte zijn, hun Wielingenklasse fregatten werden gebouwd met hulp, samenwerking met NL. Overeenkomst met de S-fregatten. Interessant detail: de Nederlandse Marine betaalde vanuit het jaarlijkse Marine budget de aanschaf van reserve onderdelen voor deze fregatten, schoten dit voor. Eéns per jaar rekende België dit af. Nadat NL de S-fregatten eruit gooide zaten de Belgen met een enorm probleem. De operationele school was gebaseerd op deze twee typen fregatten. Er zat niet anders op dan nieuwe fregatten aanschaffen, of een eigen operationele school oprichten voor hun Wielingen klasse fregatten. (Wat voor slechts twee fregatten niet doenbaar was, zou een zwak aftreksel worden en een bak geld voor benodigd zijn) Nederland bood hen twee M-fregatten aan, ze treuzelden en gingen bij de Britten kijken. We konden ze ook kwijt aan Chili, België eerste keus. De Marine kreeg er z'n bekomst van en verkocht ze dus aan Chili. Ook Portugal kocht er twee. Uiteindelijk werden er nog twee M-fregatten uitgefaseerd, België ging snel overstag om deze aan te kopen. De Britse fregatten welke België belangstelling voor had zijn voor de Roemenen uiteindelijk twee á drie maal zo duur geworden. Een flink kostbare aankoop geworden. De boot ingegaan, feitelijk werden ze gen.... Een NL haalt je het vel over de oren, maar kan dus tijd nog slechter uitpakken ![]() De Canadezen troffen het ook al niet best met hun duikboten overgenomen van de Britten. Ze liggen meer aan de kant in reparatie dan ze ermee kunnen varen Per jaar: niet meer dan 35 vaardagen per duikboot. Had men overigens de Britse fregatten gekocht had ook de haven in België tevens aangepast moeten worden. Plus men zat met het probleem dat tevens een eigen operationele school benodigd was. De M-fregatten welke België uiteindelijk heeft aangeschaft zijn de oudste twee M-fregatten, terwijl men in eerste instantie de nieuwere fregatten aangeboden heeft gekregen. Ze moeten daarnaast langer mee dan de NL M-fregatten: Uitfasering NL vanaf 2020, BL: vanaf 2025. Opvolger: mogelijk €600 miljoen per stuk (bron: officier BL Marine) Reken dus maar uiteindelijk op (+) €700 miljoen per stuk In de BL berichten circuleerde destijds dat we hen oude troep verkocht zouden hebben. Niets is minder waar, men kreeg de nieuwere schepen aangeboden. Het was een keuze van de Belgen zelf. Het was bovendien, graag of heel niet. Door het getreuzel varen ze nu met de twee oudste bakken. De Belgische militair is goed in zijn vak, maar het ontbreekt de Belgische defensie aan geld om te investeren. Het is niet voor niets dat er een opmerking door de NL min van defensie werd gemaakt dat samenwerking niet vrijblijvend zal zijn. Wat NL zelf aangaat gaat dit overigens ook voor Nederland zelf gelden ten opzichte van de Duitsers Die samenwerking met België wordt blijkbaar minder groot dan hoog van werd opgegeven, vermoedelijk blijft het grotendeels bij de beide Marine's. Men had het over ParaCommando met 11 Luchtmobiele Brigade. Afgelopen week werd echter bekend dat de Duitse op te richten (2014) Division Snelle Krafte samengevoegd wordt met 11e LM in één divisie. DSK: 8600 para's, SF etc. 11e LM: 4500. Totaal: 13.100 Er zit overigens ook een politiek verhaal aan vast. 11e LM traint eveneens in de US, 5 maanden per jaar, 5x 1 maand 300 man in Fort Hood (Standaard gedetacheerd in de US: 8 AH-64D Apaches en 3 CH-47F Chinooks, 10 16 MLU's) De Duitsers zijn minder geneigd troepen in te zetten bij ernstmissies. Men wedt daarmee dus op twee paarden. Blijkt Duitsland af te haken, kan men altijd nog overwegen met de Amerikanen op te trekken. Anderzijds vormt Nederland hiermee een brug in Europa om de Duitsers mee te krijgen ingeval een missie. Hoe sterker geïntegreerd, hoe moeilijker het wordt om af te haken. Bijkomend voordeel, als NL geen zin heeft om deel te nemen geldt dit tevens als excuus als de Duitsers er geen zin in blijken te hebben Met integratie/samenwerking kun je overigens flink op je bek gaan: o Inzet van de Frans/Duitse brigade in Afghanistan bleek onmogelijk, de Duitsers zagen het niet zitten. o Inzet Duitse transportvliegtuigen in Mali, ze mochten echter geen Franse wapens, munitie en etc. vervoeren o NL missie in Kunduz, de Duitsers zouden gedurende deze tijd de gevechts steun bieden om de troepen te beschermen. NL moet zijn militairen nu terugtrekken daar de Duitsers ermee stoppen (Alleen de NL F-16's blijven) Samenwerking België: Een nadeel wat samenweking met de Belgen betreft is, dat men weinig bijdraagt (investering), maar het onderste uit de kan wil hebben Kosovo: - NL totaal: 20 F16's, 5 transportvliegentuigen, plus 3 Chinooks en meen 5 Bolkows - België: 12 F16's Men eiste echter het commando. Het aantal bombardements vluchten was tamelijk gering daar men de middelen niet had. NL piloten hebben een aantal keren doelen voor hen aangewezen met hun pods, maar na plusminus 10 lasergeleide bommen (Plus een 30 tal Mavericks werd afgegooid) moest men ermee stoppen. Werd te gevaarlijk voor hen. Voor Kosovo was er zelfs sprake van dat 12 Belgische piloten gebruik zouden maken van NL F16's (vergoeding enkele miljoenen). De Belgische F16 kon alleen ingezet worden als dagjager. Men had nog geen Carap. , geen storingspods ALQ-131, eveneens geen Latirn doelaan wijspods. Typerend is dat men ook het commando over een piratenmissie wilde hebben, terwijl men geen schip heeft met commando faciliteiten Bij de Fransen vingen ze bot, laat staan een schip ter beschikking stellen. Of NL dan maar een LCF fregat ter beschikking wilden stellen. De Fransen piekerden er echter niet over om het commando af te willen staan. Men heeft te weinig NH90 toestellen aangeschaft en rekent min of meer op NL om tekort op te vullen. Een pool Aangeschaft voor de Marine en SAR: 4 NH90 NFH - SAR: 2 (plus 1 reserve) - Marine: 1 Beschikbaar (onderhoud): 75%: 3 >SAR: 2 +1 / Marine: geen 70%: 2.8 > SAR: 2 + 0.8) / Marine: geen 50%: 2 > SAR: 2 + 0 / Marine: geen Trainingstoestellen: ? De beide typen TTH en NHF zijn bovendien slechts voor 85% gelijk aan elkaar wat een fiks probleem oplevert met opleiding en onderhoudsmateriaal De NL NH90's zijn allen van hetzelfde type Al hebben wij de naam de Belgen kunnen er blijkbaar dus ook wat van. Familie van elkaar ![]() Commandovoering: Hoewel de NL Marine qua aantal schepen weinig meer voorstelt heeft deze binnen de NATO een importante functie. Er is vrijwel geen land dat in staat is zoveel middelen aan te kunnen bieden wat commandovoering betreft als NL. Het LPD schip Zr.Ms. Johan de Wit is/was het eerste en enige schip welke het commando kan voeren over 30.000 man op land. Daarvoor kan een staf ingescheept worden van 403 Nato militairen. Specifieke Nato apparatuur wordt daarvoor op zo'n moment door de Nato aan boord geplaatst Deze LPD volgde het Amerikaanse schip op (niet specifiek voor ontworpen destijds) dat daarvoor ter beschikking gesteld werd door de Amerikanen aan de NATO Afhankelijk van de missie kan men het schip soms met een woud aan antennes geplaatst zien De overige schepen zijn geschikt (LPD en LCF) om op bataljons en brigade niveau aan te kunnen sturen. JSS: De Marine weet bij ons overigens meestal zijn zin te krijgen. JSS, slechts in de marge werd vernoemd, ook geschikt voor seabasing (heli operaties) Het uiteindelijk schip blijkt echter, hoewel een JSS, vooral een schip geworden te zijn voor helioperaties. Alleen al in de lengte richting is het schip zo groot geworden dat er op het vliegdek (spots, parkeerruimte, plus open hangaar), 5 evt. 6 Chinooks op de rij geplaatst kunnen worden (met gespreide rotors) Chinook: incl. rotor: 30 m (max speiding). Onder het dek: parkeerruimte voor heli's met een 40 ton lift naar het vliegdek Heli fuel: 1.000.000 liter Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 juni 2013 om 19:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#411 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die fierheid gaat echter niet zover om dan met vlaggen te gaan zwaaien. Dat komt waarschijnlijk om dat ik geen nationalist ben. Of zoals iemand ooit zei: "Moest ik in 1860 in België geleefd hebben zou ik zeker Vlaamsgezind zijn geweest, in 1918 waarschijnlijk zelfs een Vlaams-nationalist, maar na Auschwitz heb ik het Vlaams-nationalisme en alle nationalismen vaarwel gezegd." Zo denk ik er ook over. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2013 om 21:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen, rechtstaat... Hebben we niet te maken met een gerecht dat hopeloos achterloop, waar de politiek niet in staat blijkt te zijn het gerecht voldoende te financieren en de noodzakelijke hervormingen door te voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Me dunkt trouwens dat het woord "fierheid" niet op z'n plaats is bij de beschrijving die u erbij maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij Vlamingen hebben veel aan onszelf te wijten. Moesten we van ons afgebeten hebben in de 19de eeuw zoals we de laatste 30 jaar van ons afgebeten hebben, dan was er nooit een taalprobleem geweest. Bovendien hebben de Vlamingen nu quasi alles binnengehaald wat ze moesten binnenhalen. Het werd dan ook tijd. Hoe dan ook, ik wens België te behouden met zijn gemeenschappen die zoveel mogelijk ruimte en armslag moeten krijgen om zichzelf te ontplooien. Zo zie ik de dingen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 juni 2013 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, ik woon in Waregem. Voor mij is het heel eenvoudig om de grens over te steken en te proeven van de Franse cultuur. Ik kan ook naar Wallonië gaan. Alleen, wat is de meerwaarde dat dit nu in eenzelfde staat zit. Er is geen enkele hindernis die me minder of meer naar Frankrijk of Wallonië kan doen gaan. Ik kijk iedere dag naar het journaal van de RTBF en regelmatig ook dat op een van de Franse zenders. Waar zit nu de meerwaarde dat de ene zender binnen de grenzen valt en de andere niet? Hoe verrijkend is het tegenwoordig trouwens, als je merkt dat de taalgrens in België vandaag de dag een echte sociologische grens is geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België is een mooi en gezapig landje, waar het goed is te leven, waar er wat leven in de brouwerij is, wat non-conformistisch, maar waar er ook op tijd en stond hard wordt gewerkt. Het eng-nationalisme ligt me niet en ik zou het een gruwel vinden moeten we met de Nederlanders in één staat moeten gaan leven. Voor mij geen saaie eenheidsworst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb immers de indruk dat u hier gewoon het pad bewandelt van de emotionaliteit en dat probeert om te toveren tot "meerwaarde". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |