![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 |
Minister-President
|
![]() Waarom? Toen vond iedereen het blijkbaar ok. Waarom al die Hineininterpretierungen? Is het dan ook een schande dat de Romeinse keizers niet verkozen waren om maar iets te noemen?
![]() |
#462 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Boerenopstand
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juni 2013 om 11:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
Minister-President
|
![]() En wat is jouw punt dan wel?
![]() |
#464 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat ge met uw punt dat ge wilt maken bij bij niet kunt scoren...
![]() Ge weet toch nog wel wat dat was? Blader effe terug als ge de trappers kwijt zijt... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juni 2013 om 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Minister-President
|
![]() U hebt dus geen punt. Dank u.
![]() |
#466 |
Europees Commissaris
|
![]() Niets te danken want ik moet U helaas ontgoochelen; ik heb namelijk een punt waar U nog een puntje zou kunnen aan zuigen.
Uw punt is dat het regime dat zich in 1830 te Brussel nestelde "OK" was. Mijn punt is dat dit regime dat nagenoeg 2% van de bevolking vertengenwoordige, zonder dat de Nederlandstalige meerderheid van de bevolking überhaupt vertegenwoordigd was, een uiterst verwerpelijk en kultuurimperialistisch regime was. Mijn punt is dat die regimewissel beter niet had plaatsgevonden en dat de Nederlanden beter 1 gebleven waren. De ekonomische synergetische effekten van de hereniging vervielen en niet alleen op ekonomisch maar ook op kultureel vlak braken voor de Zuidelijke Nederlanden rampzalige tijden aan. Voor het noorden viel er overigens ook geen bonus te rapen, wel integendeel. En ik weet mij met mijn punt in het overvalste en onverdachte gezelschap van niemand minder dan Lowie De Potter, de volksheld en roerganger van de revolutie, maar die algauw vaststelde dat de Belgische grondwet, alom geprezen voor haar vooruitstrevendheid, in de praktijk echter niets meer was dan een vodje papier. De taalvrijheid, de vrijheid van vereniging en de persvrijheid bleken in de praktijk veelal een dode letter ondanks de grondwettelijke waarborgen. De Potter stelde dat allemaal vast en werd nadien Orangist en moest zelfs op de vlucht slagen voor het door U geprezen regime. Karl Marx die toen in Brussel verbleef en zijn Kommunistisch Manifest puliceerde, werd het land uitgezet. De Belgische grondwet van 1831: een vodje papier! Zie hier: http://forum.politics.be/showthread....57#post6591957 vanaf # 648 EN http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=669
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juni 2013 om 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 juni 2013 om 17:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen die berichten moet ik achterwege laten. Immers, het is nu wel duidelijk dat Nederland geen gidsland is. Op geen enkel vlak, behalve misschien in het dijken bouwen en in het baggeren. En dan kijken we het laattijdig baggerwerk in de Oosterschelde door de vingers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#471 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ging wel op z'n Hollands overigens, de bagger werd weggehaald en elders in Vlaanderen gebruikt voor verdediging tegen het water ... zonder een cent ervoor te betalen ![]() NL geen gidsland meer ... lijkt me toch best wel vervelend. Als deze trend door blijft gaan blijft er weinig meer over om nog af te kunnen geven ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
|
![]() Citaat:
Wie maakte daar ook al weer een probleem van? Inderdaad, uw gastvrije, openhartige, gemoedelijke franstaligen. En dat rechtvaardigde kennelijk een revolutie. Maar Nederlandstaligen moeten traditioneel niet zeuren. Dat was in het VKN zo, en dat is bij de gegijzelde Nederlandstaligen in België nog altijd zo. Wij zijn goddank daarvan bevrijd. Ironisch genoeg door jullie franstaligen zelf.
![]() |
![]() |
#473 | |
|
![]() Citaat:
misschien moet je je eens verdiepen in Nederland.
![]() |
![]() |
#474 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval, de taalwetten waren er dan wel, maar er werd doelbewust getreuzeld en getalmd met de toepassing ervan. En door die stiefmoederlijke houding ging de Vlaamse Beweging aan het radicaliseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, liever het verlicht despotisme van een vorst die onze taal en cultuur had beschermd en ondersteund, dan een door slechts een bijzonder kleine groep verkozen bestuur dat volop inzette op verfransing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, als ge enige minimale geschiedkundige notie hebt, is uw vraag nogal dom, ofwel getuigt ge van onwil doordat ge emotioneel niet loskomt van uw identifikatie met België. Willem was dan wel despoot maar voerde een welvaartspolitiek ten dienste van het volk onder invloed van de ideeën der Verlichting. Wat hij op korte tijd realiseerde is ronduit indrukwekkend. Hij investeerde in de Zuidelijke Nederlanden met het opzetten van grootscheepse projekten. - In de jaren 1820 zag men een verbetering van de ekonomische omstandigheden, waardoor vooral onder de antiklerikalen en industriëlen in het Zuiden de waardering voor de politiek van Willem I toenam. - Antwerpen wist uit te groeien tot de belangrijkste havenstad van het koninkrijk. - De Société Générale, door Willem I opgericht, bleek zelfs zo succesvol dat ze de afscheiding in 1830-1831 overleefde. - Oprichting van Val Saint Lambert, de Gentse universiteit .... - etc... En dat werd allemaal teniet gedaan door het separatisme met volgende gevolgen: Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juni 2013 om 23:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En aan theoretische beleringen over verlicht despotisme of constitutionele monarchie hadden die daarbij echt wel geen boodschap. De praktijk was simpelweg dat het despotisme van een goedmenende verlichte vorst plaats maakte voor het bourgeoisdespotisme van een kliek Franstalige, jonge, politieke karrierejagers en dat de zg. liberale grondwet ten spijt. De demokratie zou pas betekenis krijgen bij de invoering van het enkelvoudig stemrecht. D�*t is een demokratische mijlpaal, maar niet de paljassenregering van 1831 die de proletarische massa in het ootje nam.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juni 2013 om 00:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ge kunt U de moeite besparen want die niet zo rooskleurige kennen we intussen wel dank zij uw niet aflatende, volhardende inzet. Alleen is het zo dat als ik uiteindelijk de balans opmaak ik Willem die negatieve kanten graag wil vergeven in vergelijking met het feit dat Brussel weldra een stad is met anderhalf miljoen......Franstaligen. En dat, mijn beste, had dus niet zo geweest als de Nederlanden 1 gebleven waren. Dat is dus iets van blijvend belang dat nog altijd nawerkt en voor mij reeds voldoende om de Groot-Nederlandse kaart te trekken. De negatieve kanten waar U op zinspeelt zouden al lang vergeten zijn en momenteel tot de geschiedenis behoren. Petite histoire. In 1848 zouden de Nederlanden een parlementaire monarchie zijn geworden met iets later een westerse demokratie met 1-man-1-stem. Om nog later deel uit te maken van de G7 En wie zou, behalve een knorpot uit het Oosten, nog malen over dingen als de belasting op het geslacht en het gemaal. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juni 2013 om 12:18. |
|
![]() |
![]() |