![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die categorie bestaat nog steeds hoor, maar ze voeren nu wat minder het hoge woord wanneer ze op straat wandelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ja, ik zou echt niet graag geleefd hebben in de 19 eeuw. Zelfs niet in de 20 e eeuw voor WO II. Maar dat het niet goed ging is natuurlijk relatief. Hoe goed ging het nadien: Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juni 2013 om 12:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2013 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juni 2013 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tegen welke vorsten zijn de Zuidnederlanders immers niet in opstand gekomen? Ze kwamen in opstand tegen de Bourgondiërs, een eerste keer tegen de Oosternrijkers (Maximiliaan en Keizer Karel), de Spaanse vorsten, een tweede keer tegen de Oostenrijkers (Jozef II), de Fransen en .... de "Hollanders" waarmee gewoon een lange traditie wordt afgesloten. En misschien moet ik daar ook nog het Belgische establishment aan toevoegen. Die opstand zal zich dan voltrekken in het stemhokje.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juni 2013 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij liet zich graag omringen door Franstaligen. Er is nog over nagedacht om hem koning der Belgen te maken, maar dat mocht niet van zijn vader die hem eerder als een verrader zag... Met een minder fanatieke Willem I zou de kaart van Europa er misschien wel anders hebben uitgezien. Maar dat is koffiedikkijken.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 juni 2013 om 16:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat heeft dat er nu mee te maken. U redeneert als persoon van 2013. Heel de elite was toen Franstalig. Zelfs de toenmalige Vlaamse... Bovendien was de politiek van opgelegde taaldwang van Willem een volkomen mislukking. Hij moest die dan ook opgeven in 1829. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2013 om 21:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#490 |
Europees Commissaris
|
![]() Taaldwang voor de bestuurders, maar taalvrijheid voor de bestuurden. Precies zoals we dat nu kennen en zoals het hoort.
De taalpolitiek van Willem werd niet volledig opgegeven maar afgezwakt. En zijn afgezwakte regelgeving komt overeen met de situatie in het Vlaanderen van de jaren 1930. Er ging dus zomaar eventjes een eeuw verloren in de Vlaamse ontvoogding door het feit dat de Nederlanden niet 1 bleven.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juni 2013 om 22:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel? Neen, hoor. Een groot deel van de elite was gewoon tweetalig. Of sprak Frans met veel haar op, zoals we vernemen uit de getuigenis van niemand minder dan Victor Hugo die een tijdje in Brussel verbleef.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat dus betekent Nederlands als moedertaal en Frans als tweede taal.
Heeft trouwens Baudelaire zich ook niet uitgelaten in die zin, dacht ik.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juni 2013 om 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#493 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien Willem er niet was geweest, was er niets gezaaid en was het waarschijnlijk zo geweest dat heel Belgisch-Vlaanderen het lot zou ondergaan hebben dat op Frans-Vlaanderen rust. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Europees Commissaris
|
![]() Met andere woorden, hadden de Nederlanden niet herenigd geweest, ook al was het maar voor 15 jaar, dan waren we nu Franstaligen met een Vlaamse naam zoals de autochtone Brusselaars ? Dat zit er inderdaad dik in!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juni 2013 om 22:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Willem II was gevoelig voor wat er leefde binnenin België. Hij had contacten met personen die een probleem hadden met zijn autoritaire vader. Hij gaf deze mensen een platform. Dat ik ze expliciet Franstalig noem is vanwege het feit dat ze sterke bindingen hadden met Frankrijk, wat ook logisch is.
![]() |
![]() |
#497 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terecht wordt opgemerkt in een artikel over Joris van Severen: Ons onderwerp van vandaag vraagt dat wij eerst en vooral een correcte voorstelling krijgen van de rol van de Franse taal in de negentiende eeuw, waarin Joris van Severen werd geboren. Het Frans was niet zomaar de taal van Frankrijk en de gebruiker van die taal een “franskiljon”. Wie wilde meetellen in het intellectuele verkeer vanaf grofweg 1650 moest Frans kunnen lezen, schrijven en spreken. Het was letterlijk de lingua franca van wat later de “république des lettres” zal worden genoemd, het gemenebest van de Europese intellectuelen. (.../...) Wat sprak men dan in zo'n gezin? De twee talen, naast en door elkaar, het Nederlands of althans de Vlaamse variant daarvan als de intieme taal van gezin en dorp en het Frans als de taal van het intellectuele leven. De oorlogsbriefwisseling tussen Joris en zijn ouders is voor wat we zagen volledig in het Frans. Zijn oorlogsdagboeken zijn dan weer helemaal in het Nederlands, bovendien in sierlijke en beeldrijke taal, alhoewel hij af en toe iets noteert hij in het Frans of twee talen wel eens door elkaar klutst. Zo moet men zich dit voorstellen inderdaad. De Vlaamse elite (of toch een zeer groot deel hiervan) bekommerde zich in de 19de eeuw maar weinig om haar 'moedertaal'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juni 2013 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jan Frans Willems was een zekere uitzondering. Maar JFW was op de eerste plaats een Orangist en dan, uit noodzaak, werd hij een Vlaming. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juni 2013 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#500 | |
Minister-President