Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2013, 21:25   #561
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En kunt u me zeggen waar onderstaande foto is genomen?

Ja dat zal wel. Nu is de fiets gehyped. En wat we hier zien, is misschien een wandelingtje uit met een fietsersclub. Vroeger reden er in België maar weinig mensen met de fiets in vergelijking met Nederland. België heeft nooit zo'n fietserscultuur gehad als Nederland. De Belg nam liever de auto, de brommer of de bus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 21:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 21:28   #562
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk eerder dat de Duitse huurlingen de grootste groep waren die meevochten met Alva. Dat er Walen meevochten, heb ik nooit ontkend. Ik vermeld het zelfs. Maar men zwijgt altijd als vermoord over het feit dat er ook een substantieel aantal Nederlandssprekenden meevochten met Alva. Dat ook zij meededen aan de plundering en verwoesting van Antwerpen. En dat bijgevolg Antwerpen voor een stuk verwoest werd door mensen die wij nu in onze tijd 'Vlamingen' noemen. En dat is het punt dat ik wilde aanstippen.
Graag een bron voor deze bewering.

Daarnaast lijkt uw woordkeuze een beetje merkwaardig. Als het om Duitsers gaat, zijn het "huurlingen"; gaat het om "Nederlandssprekenden" dan luidt het dat ze "meevochten". Net alsof de eerste geen betrokkenheid vertoonden en de tweede groep wel.

Alleen schijnt u te vergeten dat de toenmalige legers, zeker voor het voetvolk, steeds uit huurlingen bestonden. In onze gewesten bestond er geen dienstplicht (een van de redenen waarom de Boerenkrijg hier zal uitbreken toen de Fransen die verplichte legerdienst invoerden).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 21:32   #563
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat zal wel. Nu is de fiets gehyped. En wat we hier zien, is misschien een wandelingtje uit met een fietsersclub. Vroeger reden er in België maar weinig mensen met de fiets in vergelijking met Nederland. België heeft nooit zo'n fietserscultuur gehad als Nederland. De Belg nam liever de auto, de brommer of de bus.
Grapjas!

Wat u ziet op de foto, is een beeld dat men dagelijks in Kopenhagen kan zien. Daar fietst een substantieel van de mensen dagelijks naar het werk of doet de dagelijkse verplaatsingen uitsluitend met de fiets.

Komt u nu ook af dat de Denen "zuinig zijn op hun zuinige fiets"?

Vroeger werd er heel veel met de fiets gereden. Juist die cultuur heeft ervoor gezorgd dat er zovele generaties "flandriens" hebben kunnen ontstaan. Gevormd door hun dagelijkse ritten op de fiets. Niets omdat ze trainden, maar gewoon omdat ze er dagelijks mee reden naar hun werk, om zaken op te halen, enzovoort.

Hier in het dorp had mijn overgrootvader de eerste wagen. De rest van het dorp had een fiets. Slechts de allerarmsten moesten alles te voet doen. Op klompen.

Wat u schrijft, klopt gewoonweg niet.
Oud 9 juni 2013, 21:39   #564
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Graag een bron voor deze bewering.

Daarnaast lijkt uw woordkeuze een beetje merkwaardig. Als het om Duitsers gaat, zijn het "huurlingen"; gaat het om "Nederlandssprekenden" dan luidt het dat ze "meevochten". Net alsof de eerste geen betrokkenheid vertoonden en de tweede groep wel.

Alleen schijnt u te vergeten dat de toenmalige legers, zeker voor het voetvolk, steeds uit huurlingen bestonden. In onze gewesten bestond er geen dienstplicht (een van de redenen waarom de Boerenkrijg hier zal uitbreken toen de Fransen die verplichte legerdienst invoerden).
We hebben het daar al over gehad, bron inbegrepen. Natuurlijk hebben de Duitsers meegevochten. Als ik spreek over huurlingen, dan zijn dat de vreemde soldaten die met de Spanjaarden meevochten en die door hen werden betaald (hetgeen één van de redenen was waarom Spanje failliet ging in die dagen) zoals de Duitsers , de Vlamingen, de Walen de Bourgondiërs, de Italianen en waarschijnlijk ook Zwitsers.
Oud 9 juni 2013, 21:43   #565
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben het daar al over gehad, bron inbegrepen. Natuurlijk hebben de Duitsers meegevochten.
In welk bericht dan wel?
Oud 9 juni 2013, 21:44   #566
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben het daar al over gehad, bron inbegrepen. Natuurlijk hebben de Duitsers meegevochten. Als ik spreek over huurlingen, dan zijn dat de vreemde soldaten die met de Spanjaarden meevochten en die door hen werden betaald (hetgeen één van de redenen was waarom Spanje failliet ging in die dagen) zoals de Duitsers , de Vlamingen, de Walen de Bourgondiërs, de Italianen en waarschijnlijk ook Zwitsers.
Ook de Spaanse soldaten waren huurlingen, hoor.
Oud 9 juni 2013, 21:45   #567
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mogelijk, maar zuinig heeft uitsluitend in de context van Nederland een negatieve connotatie bij System.

Voor andere landen is het een deugd. De Denen fietsen namelijk uit milieuvriendelijkheid, de Amerikanen uit avontuur, de Belgen omdat het bourgondische recreateurs zijn. Alleen de Nederlanders fietsen uit gierigheid.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 21:49   #568
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Mogelijk, maar zuinig heeft uitsluitend in de context van Nederland een negatieve connotatie bij System.
Zuinig zijn vind ik trouwens een bijzonder goede eigenschap. Kijk, ieder besteedt zijn geld naar eigen wil. Alleen, ik geef mijn centen liever aan iets anders uit dan aan benzine voor een zondagse rit van drie kilometer naar de bakker. Ik wens op mijn bankrekening staat aan iets te besteden dan aan een blik op vier wielen.

Iedere cent daarop gespaard, kunnen we als gezin voor heel wat andere, leuke dingen besteden. Daar we een groot gezin hebben, zijn centjes zeker welkom. Daarom ook leven we zuinig.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 juni 2013 om 21:51.
Oud 9 juni 2013, 22:13   #569
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kuch. Superstaaf, ik fiets iedere dag naar het werk. Een afstand die volgens u "niet mogelijk is".
Alle afstanden zijn mogelijk, maar niet voor mensen die ietwat deftig gekleed op hun werk moeten verschijnen en/of volumineus gereedschap moeten meesleuren.

Citaat:
Wat is er trouwens onmogelijk aan vijf of tien kilometer "in de regen"? Bent u dan echt zo verwijfd dat een beetje regen al een probleem vormt? En ooit al gehoord over elektrische fietsen?
Ik geef grif toe dat ik gemakzuchtig ben.
Wil jij dat verwijfd noemen: gogogo.
Ik werk in een sjiek pak (verplicht)
Ook als het zonnetje schijnt is dat een probleem.
Ik wens niet zwetend als een das mijn dagtaak aan te vatten.
Citaat:
Superstaaf die altijd alternatief wil zijn, sluit zich nu wel heel sterk aan bij de gevestigde patronen van gemakzucht en conformeren.
Raar dat je mij als alternatieveling ziet.
Maar inderdaad, ik laat de vooruitgang niet aan mij voorbijgaan, en leg in alle comfort en gemak de 60 km. of meer af, in maatpak, in mijn verwarmde slee (winter) of mijn gekoelde berline (zomer)
Enkel zo kom ik in de juiste vorm aan om te presteren.

Oud 9 juni 2013, 22:15   #570
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen, ik geef mijn centen liever aan iets anders uit dan aan benzine voor een zondagse rit van drie kilometer naar de bakker.
Ik daarentegen rijd 500 meter per auto naar de bakker om 3 croissants en een grote baguette.
Luiheid én om de groene malloten te pesten.
Oud 9 juni 2013, 22:19   #571
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Alle afstanden zijn mogelijk, maar niet voor mensen die ietwat deftig gekleed op hun werk moeten verschijnen ...
O jawel! Denken we maar aan onze weerman Frank. Die pendelt dagelijks naar de VRT met de fiets. En me dunkt dat die toch netjes en deftig gekleed op het scherm moet verschijnen, nietwaar?!
Oud 9 juni 2013, 22:21   #572
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik daarentegen rijd 500 meter per auto naar de bakker om 3 croissants en een grote baguette.
Luiheid én om de groene malloten te pesten.
Pesten? De enige die u ermee pest, is slechts uzelf. U betaalt voor uw ritje. Als u daarenboven dat doet met een diesel, verslijt u uw eigen wagen veel vlugger.

Iemand die de fiets neemt, kan zijn geld aan andere zaken besteden. Voor zichzelf. Niet omdat hij iemand schijnbaar denkt te moeten "pesten".
Oud 9 juni 2013, 22:24   #573
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef grif toe dat ik gemakzuchtig ben.
Wil jij dat verwijfd noemen: gogogo.
Ik werk in een sjiek pak (verplicht)
Ook als het zonnetje schijnt is dat een probleem.
Ik wens niet zwetend als een das mijn dagtaak aan te vatten.
Raar dat je mij als alternatieveling ziet.
Maar inderdaad, ik laat de vooruitgang niet aan mij voorbijgaan, en leg in alle comfort en gemak de 60 km. of meer af, in maatpak, in mijn verwarmde slee (winter) of mijn gekoelde berline (zomer)
Enkel zo kom ik in de juiste vorm aan om te presteren.
Wat u hier allemaal schrijft, komt uit de koker van de typische vooroordelen. Op mijn werk sta ik ook netjes gekleed. Als onderwijzer beschouw ik dat als een verplichting.

Toch fiets ik naar het werk. Bij aankomst verfris ik me, doe mijn pak en das aan. En na die goede fietstrip sta ik monter en blijgezind voor de klas. Ik moet er niet aan denken diezelfde afstand te doen in een blik op vier wielen.
Oud 10 juni 2013, 04:22   #574
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Minister Donner te fiets naar Demonstratie in Den Haag
http://www.nufoto.nl/fotos/193166/mi...-den-haag.html

NOS journalisten achtervolgen Rutte op de fiets
(Rijdt een journalist omver )
http://tevekijker.be/?q=node/181

Rutte en Blok met fiets naar Catshuis
http://nos.nl/video/348751-rutte-en-...-catshuis.html
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2013, 06:36   #575
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat u hier allemaal schrijft, komt uit de koker van de typische vooroordelen. Op mijn werk sta ik ook netjes gekleed. Als onderwijzer beschouw ik dat als een verplichting.

Toch fiets ik naar het werk. Bij aankomst verfris ik me, doe mijn pak en das aan. En na die goede fietstrip sta ik monter en blijgezind voor de klas. Ik moet er niet aan denken diezelfde afstand te doen in een blik op vier wielen.
U zou een electrische fiets moeten kopen. Dan komt u niet zo bezweet aan op uw werk.
Oud 10 juni 2013, 06:39   #576
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zuinig zijn vind ik trouwens een bijzonder goede eigenschap. Kijk, ieder besteedt zijn geld naar eigen wil. Alleen, ik geef mijn centen liever aan iets anders uit dan aan benzine voor een zondagse rit van drie kilometer naar de bakker. Ik wens op mijn bankrekening staat aan iets te besteden dan aan een blik op vier wielen.

Iedere cent daarop gespaard, kunnen we als gezin voor heel wat andere, leuke dingen besteden. Daar we een groot gezin hebben, zijn centjes zeker welkom. Daarom ook leven we zuinig.
Zuinig zijn kan zeker een goede eigenschap zijn. Maar niet-zuinig zijn op tijd en stond ook. Het vervelende bij vele Nederlanders is dat ze permanent zuinig zijn. Zelfs op vakantie in het buitenland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2013 om 06:41.
Oud 10 juni 2013, 06:49   #577
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook de Spaanse soldaten waren huurlingen, hoor.
Neen, de Spaanse soldaten waren beroepssoldaten. Spanje had een eigen Spaans leger waar er discipline heerste. Alva stond hier ook op. Bij de huurlingen was dat al heel wat minder. Veel hing af van hun 'kapiteins' of 'hoofdmannen'.

Natuurlijk, wanneer zowel reguliere soldaten als huurlingen een tijdje niet betaald werden dan gingen zij zichzelf 'bedienen'. Vandaar de 'Spaanse furies'. Hetzelfde fenomeen kenden we trouwens ook bij de Fransen en de Engelsen. Franse furies en Engelse furies waren dan ook tevens schering en inslag. Een vervaarlijk fenomeen waarvoor de plaatselijke bevolking zeer beducht was. En terecht!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2013 om 06:50.
Oud 10 juni 2013, 12:32   #578
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even realistisch wezen aub.
In het WE 100 km in aangepaste uitrusting is nog iets anders dan naar het werk in maatpak ofwel door de regen ofwel zwetend onder een loden zon...
Je snapt zelf toch dat zoiets niet mogelijk is.
Dat is perfekt mogelijk.
Ik zelf ben jarenlang dagelijks tien km naar het werk gefietst nadien zelfs 20 km.

Niet in maatpak maar ik kleedde me op op het werk en verfriste me aan de lavabo in het toilet.

Waar een wil is is een (fiets)weg.

En nu is dat meer mogelijk dan ooit vermits sommige werkgevers douches voor fietsers voorzien.

Met dat weer viel het nogal mee. Mensen klagen steeds of het weer maar het aantal keer dat ik door de regen moest fietsen was minder dan 5 % van de verplaatsingen. Eén keer op twintig ritten, maximaal.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2013 om 12:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2013, 12:38   #579
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Voor andere landen is het een deugd. De Denen fietsen namelijk uit milieuvriendelijkheid, de Amerikanen uit avontuur, de Belgen omdat het bourgondische recreateurs zijn. Alleen de Nederlanders fietsen uit gierigheid.

Inderdaad. Dit verschijnsel is bij System zodanig hardnekkig dat het op een bepaalde vorm van autisme gaat gelijken.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2013, 12:55   #580
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grapjas!

Wat u ziet op de foto, is een beeld dat men dagelijks in Kopenhagen kan zien. Daar fietst een substantieel van de mensen dagelijks naar het werk of doet de dagelijkse verplaatsingen uitsluitend met de fiets.

Vroeger werd er heel veel met de fiets gereden. Juist die cultuur heeft ervoor gezorgd dat er zovele generaties "flandriens" hebben kunnen ontstaan. Gevormd door hun dagelijkse ritten op de fiets. Niets omdat ze trainden, maar gewoon omdat ze er dagelijks mee reden naar hun werk, om zaken op te halen, enzovoort.

Hier in het dorp had mijn overgrootvader de eerste wagen. De rest van het dorp had een fiets. Slechts de allerarmsten moesten alles te voet doen. Op klompen.

Wat u schrijft, klopt gewoonweg niet.
Ja, kom nu, hoe kan ik nu weten welk land dat dit is. In ieder geval is Denemarken ook een fietsland. In Nederland wordt de fietsdichtheid geschat op 99,1%. Denemarken komt op de tweede plaats op circa 80,1%. Ook daar hoort fietsen bij het leven. En wonder boven wonder: bij de Denen maakt zuinigheid een belangrijk deel uit van hun (Lutherse) cultuur.

Zo verscheen rond 1822 :
Zakboekje voor de Nederlandsche Jeugd.
Of
Korte beschrijving des geheelen
A A R D R i J K S,
Benevens het nodige Onderrigt aangaande
De G L O B E , de K A A R T E E N
En dezelver gebruik.

Tiende Druk

(een kort uittreksel)

Welk is het karakter van zijn Inwoners?
De Denen zijn welgevormd, geestig en zoo beschaafd geworden, dat zy voor geene andere Volkeren behoeven te wijken. De Vrouwen zijn schoon, welgemaakt en zeer zuinig.

Zuinigheid was toen al ingebakken bij de Denen. En later de fietsen blijkbaar ook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2013 om 13:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be