Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2013, 19:24   #601
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waar zeg ik dat het een ondeugd is? Ik beweer alleen dat er een significante relatie is tussen een land dat zuinig is en de hoeveelheid fietsen die daar rondrijden.
Fietsen kunnen ook heel duur zijn.

Een lieve 80.000 euro, zoals hieronder.

link: http://freshgadgets.nl/duurste-fiets-ter-wereld

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juni 2013 om 19:28.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 21:59   #602
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik dat het een ondeugd is? Ik beweer alleen dat er een significante relatie is tussen een land dat zuinig is en de hoeveelheid fietsen die daar rondrijden.
Chinezen … nog zuiniger dan Hollanders

De Fiets Is Het Populairste Vervoermiddel In China!

In China is de fiets nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel. Bijna 90 % van de Chinese bevolking gaat op de fiets naar het werk. De meeste mensen in China hebben niet genoeg geld voor een auto. De mensen die wel een auto hebben, ervaren vele verkeersopstoppingen en parkeerproblemen. Daarom kiezen zelfs vele mensen die zich wel een auto kunnen veroorloven voor de fiets.
Op dit moment is China het land met de meeste fietsen ter wereld.

http://www.fietsenpagina.nl/weblog/f...ddel-in-china/

Chinezen verkiezen elektrische fiets boven ov

In China is de elektrische fiets al aardig ingeburgerd. Al in 1998 werden in China al 10 miljoen elektrische fietsen verkocht. Uit onderzoek blijkt dat woon-werkfietsers die gebruik maken van de elektrische fiets voordien veelal met het ov reisden.
http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?...fiets+boven+ov
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 22:41   #603
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beweer alleen dat er een significante relatie is tussen een land dat zuinig is en de hoeveelheid fietsen die daar rondrijden.
Inderdaad, dat lijkt uw bewering te zijn. Vraag is evenwel of u erin slaagt het te bewijzen.

Zoals ik al eerder aanstipte, worden er in Nederland flinke bedragen neergeteld bij de aankoop van fietsen. Kijk maar eens rond in de fietsenstallingen van een Nederlandse school en je zult vaststellen dat er heel veel leerlingen met mooie, dure merkfietsen rijden. Bij ons daarentegen staat er veel discountmateriaal in de schoolstallingen geparkeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 10:39   #604
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Chinezen … nog zuiniger dan Hollanders

De Fiets Is Het Populairste Vervoermiddel In China!

In China is de fiets nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel. Bijna 90 % van de Chinese bevolking gaat op de fiets naar het werk. De meeste mensen in China hebben niet genoeg geld voor een auto. De mensen die wel een auto hebben, ervaren vele verkeersopstoppingen en parkeerproblemen. Daarom kiezen zelfs vele mensen die zich wel een auto kunnen veroorloven voor de fiets.
Op dit moment is China het land met de meeste fietsen ter wereld.

http://www.fietsenpagina.nl/weblog/f...ddel-in-china/

Chinezen verkiezen elektrische fiets boven ov

In China is de elektrische fiets al aardig ingeburgerd. Al in 1998 werden in China al 10 miljoen elektrische fietsen verkocht. Uit onderzoek blijkt dat woon-werkfietsers die gebruik maken van de elektrische fiets voordien veelal met het ov reisden.
http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?...fiets+boven+ov
Toen ik als piepjonge gast samen met familie jaar begin jaren '80 China bezocht, zag men daar alleen maar fietsen (en op het platteland: ganzen men ganzenhoeders). Het was één bellengerinkel op straat. Auto's waren er nauwelijks te bespeuren. Maar ja, toen was China ook nog heel arm. Met andere woorden, er is wel degelijk een significante tussen de armoede van een land, de zuinigheid van een land en het aantal fietsen in een land.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2013 om 10:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 11:22   #605
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen ik als piepjonge gast samen met familie jaar begin jaren '80 China bezocht, zag men daar alleen maar fietsen (en op het platteland: ganzen men ganzenhoeders). Het was één bellengerinkel op straat. Auto's waren er nauwelijks te bespeuren. Maar ja, toen was China ook nog heel arm. Met andere woorden, er is wel degelijk een significante tussen de armoede van een land, de zuinigheid van een land en het aantal fietsen in een land.
Neen, dat klopt niet. Niet de armoede van de mensen was toen de oorzaak. Wel het communistisch beleid dat wagens grotendeels reserveerde voor de hogere leden van de partij en het staatsapparaat.
Oud 14 juni 2013, 12:54   #606
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jij weet echt niet meer waar je het moet halen he
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 12:56   #607
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

trouwens, net van het weekend een nieuwe fiets gekocht

ik voelde een waas van gierigheid opkomen, dus ik dacht wat wordt het vandaag? Een BWM of een fiets?

tja, toen werd het dus een fiets.

En wat zou ik met een derde auto moeten...anyway.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 15:40   #608
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
jij weet echt niet meer waar je het moet halen he
Het is wel de waarheid.
Oud 14 juni 2013, 15:42   #609
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
trouwens, net van het weekend een nieuwe fiets gekocht

ik voelde een waas van gierigheid opkomen, dus ik dacht wat wordt het vandaag? Een BWM of een fiets?

tja, toen werd het dus een fiets.

En wat zou ik met een derde auto moeten...anyway.
U maakt er een karikatuur van. Ten onrechte.
Oud 14 juni 2013, 16:07   #610
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Waarbij ik mij afvraag wat voor een verhouding de Vlaamse kollaboraterurs naar wie straten genoemd zijn.... met de fiets zouden gehad hebben ?

En om volledig bij de draad én deze subdraad te blijven....misschein zijn er wel fietspaden genoemd naar Vlaamse kollaboraterus?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2013 om 16:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 16:09   #611
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is wel de waarheid.
ALLES wat U zegt over Nederlanders is trouwens de waarheid!
Oud 14 juni 2013, 16:11   #612
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waarbij ik mij afvraag wat voor een verhouding de Vlaamse kollaboraterurs naar wie straten genoemd zijn.... met de fiets zouden gehad hebben ?

En om volledig bij de draad én deze subdraad te blijven....misschein zijn er wel fietspaden genoemd naar Vlaamse kollaboraterus?
Ik heb me de biografie van Jos Borré aangeschaft over Gerard Walschap. Daar zijn toch heel wat straten naar genoemd als ik me niet vergis. Maar heel kosjer tijdens de oorlog was de man toch niet. Integendeel!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2013 om 16:17.
Oud 14 juni 2013, 16:28   #613
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar heel kosjer tijdens de oorlog was de man toch niet. Integendeel!
Kosjer-zijn tijdens de oorlog was natuurlijk zéér gevaarlijk....!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2013 om 16:29.
Oud 14 juni 2013, 17:47   #614
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Kosjer-zijn tijdens de oorlog was natuurlijk zéér gevaarlijk....!
'Niet-kosjer-zijn', nadien ook.
Oud 14 juni 2013, 21:49   #615
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is wel de waarheid.
Neen, hoor. U slaat de bal volkomen mis. Uit pure onwetendheid. Kijk, de zogenaamde "oma- en opafietsen" zijn heel populair onder de Nederlandse jeugd (in Vlaanderen begint het ook al, zij het schoorvoetend). Bij de diverse uitwisselingen met onze Nederlandse partnerschool stelde ik vast dat heel wat leerlingen met een merkfiets rijden. Dan gaat het vaak om bedragen die het dubbele uitmaken van wat een Vlaamse ouder voor een fiets van dochter- of zoonlief wil betalen.
Oud 15 juni 2013, 16:50   #616
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. U slaat de bal volkomen mis. Uit pure onwetendheid. Kijk, de zogenaamde "oma- en opafietsen" zijn heel populair onder de Nederlandse jeugd (in Vlaanderen begint het ook al, zij het schoorvoetend). Bij de diverse uitwisselingen met onze Nederlandse partnerschool stelde ik vast dat heel wat leerlingen met een merkfiets rijden. Dan gaat het vaak om bedragen die het dubbele uitmaken van wat een Vlaamse ouder voor een fiets van dochter- of zoonlief wil betalen.
Dat is allemaal volledig naast de kwestie. Een 'fietscultuur' is iets wat opgebouwd werd in j�*�*ren en uitgroeide tot een 'way of life'. Dat het geval in Nederland. Fietsen was goedkoop en sloot aan met de calvinistische zuinigheidsmentaliteit. En daarom hebben de Nederlanders een fietscultuur en de Belgen(nog steeds) niet.

En toen Nederlanders ook auto's gingen kopen, waren dat hele kleine wagens. Symbolische voorbeeld hiervan is de Nederlandse DAF. Maar... de fietscultuur bleef overeind .

Het kleine Nederlandse (Hollandse?) DAF-je.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2013 om 17:00.
Oud 15 juni 2013, 17:03   #617
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal volledig naast de kwestie.
Toch, daar het illustreert dat het niets met die zogezegde calvinistische zuinigheid te maken heeft. Nederlanders besteden een groter budget aan hun fietsen dan de Belgen/Vlamingen. Als het slechts om de zuingheid te doen was, zou men ook veel meer discountfietsen kopen.

Wat u evenwel niet zegt (of misschien niet weet), is juist de invloed van het financieel beleid. In Nederland worden wagens zwaarder belast dan in België: de inschrijvingstaks is er, vergeleken met de regeling die recent nog van kracht was, gigantisch; de jaarlijkse wegenbelasting zit voor gelijkwaardige wagens in een heel ander segment. Kortom, in Nederland vereist autobezit en -gebruik een grotere financiële armslag.

Daarnaast is er de heel andere stedebouw die ervoor zorgt dat heel veel Nederlanders iedere week hun boodschappen met de fiets kunnen doen, daar waar, door de lintbebouwing en heel fragmentarisch wonen, de Vlaming wel op zijn wagen is aangewezen.
Oud 15 juni 2013, 17:06   #618
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een 'fietscultuur' is iets wat opgebouwd werd in j�*�*ren en uitgroeide tot een 'way of life'. Dat het geval in Nederland. Fietsen was goedkoop en sloot aan met de calvinistische zuinigheidsmentaliteit. En daarom hebben de Nederlanders een fietscultuur en de Belgen(nog steeds) niet.
Uit de studie waarnaar ik eerder al verwees, blijkt dat uw stelling niet klopt. De fietscultuur bestond ook in andere landen. Alleen daar is er een ommekeer gebeurd. In Nederland daarentegen is dat niet het geval geweest en bleef de fiets ook voor de middenklasse een sociaal aanvaard vervoersmiddel.

En calvinistisch? Waarom wordt er dan door de katholieken of in katholieke streken evenveel gefietst als onder protestanten?

Bijkomend element waarom het bij ons anders is geweest: de infrastructuur. Nederland is al heel vroeg (nog voor WO II) begonnen aan fietsinfrastructuur. Pas de afgelopen tien jaar is die bij ons goed op dreef gekomen. Vandaar ook een groeiend aantal mensen die nu met de fiets gaat pendelen bijvoorbeeld.
Oud 15 juni 2013, 17:08   #619
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En toen Nederlanders ook auto's gingen kopen, waren dat hele kleine wagens. Symbolische voorbeeld hiervan is de Nederlandse DAF. Maar... de fietscultuur bleef overeind .
O ja, en in België kocht in die tijd iedereen een grote wagen... Jajaja...
Oud 15 juni 2013, 17:16   #620
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O ja, en in België kocht in die tijd iedereen een grote wagen... Jajaja...
Dat heb ik niet gezegd. Maar wat ik wel beweer is dat de Nederlanders een voorkeur hadden voor kleine wagens. Zo was de kleine Opel Kadett lange tijd het wagentje van vele Nederlanders, arm of rijk.

Niet voor niets dat Mercedes dit met lede ogen aanzag en dit probeerde tegen te gaan door begin jaren '80 met een opvallende reclame uit te pakken voor haar grote wagens met als onderschrift:
"Van Calvijn mag het”.

Het mocht niet baten. Nederlanders bleven kleine wagens kopen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be