Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2013, 21:26   #661
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En vermits u toch naar de huidige tijd wilt:

(maandag 18 februari 2013 11:05)
In geen enkel ander Europees land woont een groter percentage van de bevolking in een rijtjeshuis dan in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, de databank van de Europese Unie (EU). Ruim zes op de tien Nederlanders woont in een rijtjeswoning, zo blijkt uit de cijfers.
Wat samenhangt met het feit dat er, in tegenstelling tot Vlaanderen, veel compacter gebouwd wordt. Dit heeft er dan voor gezorgd dat er in Nederland nog daadwerkelijke open ruimte is, terwijl we dat in Vlaanderen ondertussen met een goed vergrootglas moeten zoeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 21:29   #662
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U toont o.m. foto's van de oude Waalse mijnstreek of staalindustrie of iets dergelijks. Een desolaat landschap inderdaad. Vergane glorie. Maar dat is allemaal subjectief want u pikt armtierige wijken uit. En appartementsgebouwen vinden wij in alle grote steden, zeker aan de rand.
Net zoals u heel selectief te werk gaat als het over Nederlandse stedebouw gaat. Dan komt u steevast aanzetten met de typische uitingen van bouwen uit de jaren vijftig of met Vinex-wijken.
Oud 22 juni 2013, 21:29   #663
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
U toont o.m. foto's van de oude Waalse mijnstreek of staalindustrie of iets dergelijks. Een desolaat landschap inderdaad. Vergane glorie. Maar dat is allemaal subjectief want u pikt armtierige wijken uit. En appartementsgebouwen vinden wij in alle grote steden, zeker aan de rand.

Ik poneer maar wat Eurostat zegt in haar gegevens. Namelijk dat er meer dan tien miljoen Nederlanders in rijtjeshuizen wonen op een totaal van zestien miljoen Nederlanders. En dat is niet niks. Dat zijn een massa rijtjeshuizen. En een massa saaiheid en eenvormigheid.
heel typerend voor de hollandse maatschappij,die angst om er niet bij te horen of uit de boot te vallen
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 21:32   #664
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
heel typerend voor de hollandse maatschappij,die angst om er niet bij te horen of uit de boot te vallen
Als er nu één maatschappij is, naast de Scandinavische, waar "erbij horen" helemaal geen punt is, is het juist wel de Nederlandse. Individualiteit is er een belangrijk goed.
Oud 22 juni 2013, 21:36   #665
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als er nu één maatschappij is, naast de Scandinavische, waar "erbij horen" helemaal geen punt is, is het juist wel de Nederlandse. Individualiteit is er een belangrijk goed.
interessant...
enig idee hoe het komt dat jij zo zwaar bent ''gebrainwashed''
Oud 22 juni 2013, 21:38   #666
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
interessant...
Vertel, wat maakt dat u het plotseling interessant vindt...?
Oud 22 juni 2013, 21:40   #667
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Vertel, wat maakt dat u het plotseling interessant vindt...?
deze uitspraak getuigt van een zware hersenspoeling...

de pizza is ook de hollanders uitgevonden zeker?

Laatst gewijzigd door Nvalid : 22 juni 2013 om 21:41.
Oud 22 juni 2013, 21:41   #668
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel, hoe komt u tot zo'n conclusie?
Oud 22 juni 2013, 21:53   #669
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Vertel, hoe komt u tot zo'n conclusie?
ik heb een tijd in nederland gewoond waarbij de uniformiteit van de nederlanders werkelijk schrikwekkend was...
Vertel,hoe komt u tot zon gehersenspoelde conclusie?

Eveneens een interessant boek over de kuddementaliteit van de hollanders..

Maar klopt dit verhaal wel? Zijn we wel zo geïndividualiseerd? De vraag drong zich voor het eerst op toen ik een paar jaar geleden na een scheiding gedwongen van adres naar adres zwierf. In korte tijd bewoonde ik in Amsterdam zeven etages van vrienden, collega's en vage kennissen die met vakantie waren. Niet echt leuk, wel een mooie gelegenheid om andermans huizen eens goed te bestuderen. Wat me opviel was dat al die huizen eigenlijk nauwelijks van elkaar verschilden.

Natuurlijk, niet ieder huis is hetzelfde ingedeeld en niet iedereen heeft exact dezelfde spullen. Maar op een metaniveau, dat wil zeggen, op een niveau van wat voor soort items ik in al die huizen aantrof, was de eenvormigheid gewoon beangstigend. Een paar voorbeelden van zaken die in niet één van de huizen ontbraken: een trofee van een verre reis (een Afrikaans masker, een Javaanse Wajangpop, een Guatemalteekse hangmat), een tweederangs kunstwerk (een zeefdruk van Herman Brood, iets van de kunstuitleen), ten minste één (fake-) designmeubel (een Arne Jacobsen-vlinderstoeltje), basismeubels van Ikea (met de Billy als absolute topper), één 'gekke' oude kroonluchter en een verzameling boeken (destijds Isabel Allende, Lonely Planet Guides, Nicci French, Alan Carr, de verzamelde Kafka, nu Jamie Oliver en Dan Brown).

Het leek wel alsof al mijn kennissen gehersenspoeld waren door een onzichtbare organisatie die uit is op de absolute, totale smaakvervlakking. Als we allemaal zo geïndividualiseerd zijn, waarom zie je daar dan zo weinig van? Het zijn precies deze vragen die de schrijvers van Kiezen voor de Kudde, een bundel opstellen onder redactie van de Amsterdamse socioloog Jan Willem Duyvendak en Menno Hurenkamp, stellen. Ze doen een poging de feiten achter het cliché van de geïndividualiseerde Nederlander boven tafel te krijgen
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  17692070.jpeg‎
Bekeken: 87
Grootte:  107,1 KB
ID: 90587  

Oud 22 juni 2013, 22:00   #670
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb een tijd in nederland gewoond waarbij de uniformiteit van de nederlanders werkelijk schrikwekkend was...
Heel eenvoudig: ik haal mijn 'wetenschap' over Nederlanders niet uit een boek. Wel uit mijn jarenlange contacten met enkele bevriende Nederlandse gezinnen, een paar Nederlandse vrienden van mij en mijn vrouw.
Oud 22 juni 2013, 22:04   #671
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

de pizza is ook de hollanders uitgevonden zeker?
Dat is onjuist hetgeen u stelt. Het is juist voor een vreemdeling die een wat langere tijd verblijft in de Scandinavische landen zeer moeilijk om 'erbij te horen'. De inwoners van deze landen zijn nu precies erg gesloten op dat vlak.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juni 2013 om 22:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2013, 22:07   #672
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel eenvoudig: ik haal mijn 'wetenschap' over Nederlanders niet uit een boek. Wel uit mijn jarenlange contacten met enkele bevriende Nederlandse gezinnen, een paar Nederlandse vrienden van mij en mijn vrouw.
Dit boek is ter illustratie aangaande de kuddementaliteit van de nederlanders,
wat tevens ook mijn ervaring was tijdens mijn verblijf in nederland...
Blijkbaar bent u dus nog niet in aanraking gekomen met die typische hollandse kudde en schapenmentaliteit om er dusdanig ook een oordeel over te geven
Oud 22 juni 2013, 22:10   #673
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar bent u dus nog niet in aanraking gekomen met die typische hollandse kudde en schapenmentaliteit om er dusdanig ook een oordeel over te geven
Het probleem van de Hollanders is dat ze een veel te hoge dunk hebben over zichzelf. En het ergste is, dat ze daar geen enkele reden toe hebben. Alleen beseffen ze het niet altijd.
Oud 22 juni 2013, 22:13   #674
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem van de Hollanders is dat ze een veel te hoge dunk hebben over zichzelf. En het ergste is, dat ze daar geen enkele reden toe hebben. Alleen beseffen ze het niet altijd.
Dat is maar schone schijn,ze zullen zichzelf ook moeilijk te kennen geven ondanks men ook beweert dat ze zogenaamd open zijn
Oud 22 juni 2013, 22:13   #675
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Eveneens een interessant boek over de kuddementaliteit van de hollanders..

Maar klopt dit verhaal wel? Zijn we wel zo geïndividualiseerd? De vraag drong zich voor het eerst op toen ik een paar jaar geleden na een scheiding gedwongen van adres naar adres zwierf. In korte tijd bewoonde ik in Amsterdam zeven etages van vrienden, collega's en vage kennissen die met vakantie waren. Niet echt leuk, wel een mooie gelegenheid om andermans huizen eens goed te bestuderen. Wat me opviel was dat al die huizen eigenlijk nauwelijks van elkaar verschilden.

Natuurlijk, niet ieder huis is hetzelfde ingedeeld en niet iedereen heeft exact dezelfde spullen. Maar op een metaniveau, dat wil zeggen, op een niveau van wat voor soort items ik in al die huizen aantrof, was de eenvormigheid gewoon beangstigend. Een paar voorbeelden van zaken die in niet één van de huizen ontbraken: een trofee van een verre reis (een Afrikaans masker, een Javaanse Wajangpop, een Guatemalteekse hangmat), een tweederangs kunstwerk (een zeefdruk van Herman Brood, iets van de kunstuitleen), ten minste één (fake-) designmeubel (een Arne Jacobsen-vlinderstoeltje), basismeubels van Ikea (met de Billy als absolute topper), één 'gekke' oude kroonluchter en een verzameling boeken (destijds Isabel Allende, Lonely Planet Guides, Nicci French, Alan Carr, de verzamelde Kafka, nu Jamie Oliver en Dan Brown).

Het leek wel alsof al mijn kennissen gehersenspoeld waren door een onzichtbare organisatie die uit is op de absolute, totale smaakvervlakking. Als we allemaal zo geïndividualiseerd zijn, waarom zie je daar dan zo weinig van? Het zijn precies deze vragen die de schrijvers van Kiezen voor de Kudde, een bundel opstellen onder redactie van de Amsterdamse socioloog Jan Willem Duyvendak en Menno Hurenkamp, stellen. Ze doen een poging de feiten achter het cliché van de geïndividualiseerde Nederlander boven tafel te krijgen
Zoals ik zei: iedereen moet zich ongeveer gedragen als iedereen en vooral: zijn hoofd niet boven het maaiveld uitsteken in Nederland. En daarom hebben die rijtjeshuizen waarschijnlijk ook zoveel succes. Tenminste, dat is één van de redenen.
Oud 22 juni 2013, 22:14   #676
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei: iedereen moet zich ongeveer gedragen als iedereen en vooral: zijn hoofd niet boven het maaiveld uitsteken in Nederland. En daarom hebben die rijtjeshuizen waarschijnlijk ook zoveel succes. Tenminste, dat is één van de redenen.
Voila,lijkt wel als aanhangers van een of andere religie

Laatst gewijzigd door Nvalid : 22 juni 2013 om 22:16.
Oud 22 juni 2013, 22:14   #677
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is onjuist hetgeen u stelt. Het is juist voor een vreemdeling die een wat langere tijd verblijft in de Scandinavische landen zeer moeilijk om 'erbij te horen'. De inwoners van deze landen zijn nu precies erg gesloten op dat vlak.
Dat geldt voor IJsland en voor Finland. Niet voor de drie andere landen.
Oud 22 juni 2013, 22:16   #678
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welneen, dat is geen reden, zelfs geen oorzaak. Wel het feit dat er een andere stedebouw is (en was) die ervoor gezorgd heeft dat er een groot aanbod is aan dergelijke huizen. Veel van die huizen zijn eigendom van woningcorporaties die deze woningen te huur aanbieden. En in Nederland wordt er veel meer gehuurd dan bij ons, ook al omdat mensen er minder honkvast zijn.
Oud 22 juni 2013, 22:20   #679
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, daar ben ik niet mee in aanraking gekomen, omdat het nu eenmaal niet "typisch Nederlands" is.
Oud 22 juni 2013, 22:22   #680
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, daar ben ik niet mee in aanraking gekomen, omdat het nu eenmaal niet "typisch Nederlands" is.
zo ontypisch nederlands dat men er zelfs boeken over schrijft,
waarschijnlijk gaat u ontkennen dat nederlanders behoorlijke regelneukers zijn

Laatst gewijzigd door Nvalid : 22 juni 2013 om 22:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be