Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2013, 23:37   #741
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mijn koning had een personele unie met Kongo Vrijstaat. Net zoals uw Willem I een personele unie had met Luxemburg. Maar in Kongo-Vrijstaat had België niets te vertellen, en zoals ik reeds zei, wilde België er ook niets te vertellen hebben. Leer effe eens wat geschiedenis over Kongo-Vrijstaat. Het zou u sieren en u zou minder wartaal te vertellen.

Gezien het onderstaande klopte er volgens mij iets niet aan uw redenering

Quote: De koning staat daarmee niet boven België, vandaar dat de koning spreekt over landgenoten en niet over onderdanen. De Koning der Belgen neemt de troon in bezit nadat hij de Belgen heeft beloofd dat hij de onafhankelijkheid zal handhaven.

Maar de troon is van de Belgen en niet van de koning in persoon, hij mag de troon gebruiken van de Belgen in ruil voor zijn eed. De koning moet aan zijn landgenoten, vertegenwoordigd in het parlement, verantwoording afleggen. De macht is namelijk van het volk en niet omgekeerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_monarchie
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2013, 23:44   #742
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Jacobe Donquichot heeft zijn besluit genomen en is van plan eindeloos te gaan gommen totdat de windmolens in zicht komen..
Deel zijn mening (nog) niet dat het mogelijk zou zijn, maar discussie moet altijd mogelijk zijn/blijven.
Oud 24 juni 2013, 00:20   #743
Adrian M

Standaard

Citaat:
De Deense 'hygge'.

Geen enkele beschrijving van de deense volksaard kan ook maar van start gaan zonder een discussie over hygge. Als je aan de Denen zelf vraagt waarin ze verschillen van de omringende volkeren krijg je steevast dit als antwoord. Hygge betekent gezelligheid, en ligt wellicht dichter tegen het nederlandse "gezelligheid" dan tegen bvb "gemutligkeit". Alhoewel de Denen dit als hun beste kant zien, en om een of andere bizarre reden er van uitgaan dat andere volkeren geen gezelligheid kennen, vind ik persoonlijk dit een van hun negatieve kanten. Rond hygge hangt immers duidelijk een geurtje van witharige kinderen die op een donkere winteravond spelen bij de open haard. In de klamme wintermaanden spurt iedereen hier om 4 uur naar huis, trekt de gordijnen voor en doet de deur op slot. Bon, in vergelijking met de oplossingen die meer noorderlijk in gebruik zijn voor dit probleem (lees: sloten alkohol) is dit misschien zo slecht nog niet, maar het maakt van de denen een gesloten, en soms rechtuit ongastvrij volk. Uitgenodigd worden thuis bij de inboorlingen is hier een hoge zeldzaamheid, met uitzondering mischien voor een zomerse barbecue. Hun beste kanten kennen de denen zelf ook niet, die breng ik wel aan bod in volgende berichtjes.

Zo hoort u het ook eens van een ander.
De Denen weet ik weinig van, de Noren wel. Het komt op me over dat u Nederlanders en Scandinavische volken op één hoop gooit als volken met slechte eigenschappen.
Over Noren kan gezegd worden dat na een zakendeal men eerder geneigd is de tegenpartij uit te nodigen voor een etentje thuis dan in een restaurant.
Het is echter not done om tijdens zo'n etentje over zaken te spreken.
Oud 24 juni 2013, 00:36   #744
Adrian M

Standaard

Vond over de Denen in ieder geval ook een goede eigenschap

Denen en Nederlanders meest betrouwbare hotelgasten

Veel hotelgasten maken dankbaar gebruik van de beschikbare voorzieningen in de hotelkamer: van badjas en beddengoed tot oploskoffie. Wereldwijd gaat 35 procent van de reizigers echter een stap verder door deze spullen na het verblijf mee te nemen naar huis, zo blijkt uit een recent onderzoek dat de vooraanstaande boekingswebsite Hotels.com uitvoerde onder hotelgasten.

Wereldwijd zegt 65 procent van de reizigers nog nooit een item van een hotelkamer te hebben ontvreemd (met uitzondering van badkamerspullen). Denen komen naar voren als de meest betrouwbare hotelgasten. 88 procent van hen nam nog nooit iets ongeoorloofds mee van een hotelkamer. Nederlanders volgen met 85 procent op de tweede plaats.

“Hoewel we allemaal van dat vakantiegevoel houden, lijken reizigers uit sommige landen een beetje te overdrijven door een verzameling spullen uit de hotelkamer mee te nemen naar huis als aandenken aan hun verblijf”, zegt Alison Couper van Hotels.com. “Er vanuit gaande dat alle ondervraagden eerlijk hebben geantwoord, moeten we de Denen prijzen als meest betrouwbare reizigers. Zij weerstaan de verleiding het best, gevolgd door Nederlanders en Noren.”

http://www.congreswereld.nl/nieuws/1...e_hotelgasten_
Oud 24 juni 2013, 11:29   #745
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
De Denen weet ik weinig van, de Noren wel. Het komt op me over dat u Nederlanders en Scandinavische volken op één hoop gooit als volken met slechte eigenschappen.
Over Noren kan gezegd worden dat na een zakendeal men eerder geneigd is de tegenpartij uit te nodigen voor een etentje thuis dan in een restaurant.
Het is echter not done om tijdens zo'n etentje over zaken te spreken.
Helemaal niet. Waar haalt u dat nu vandaan? Ik ging alleen maar in op een opmerking van Van den Berghe, die ons meende te moeten wijsmaken dat de Scandinavische volkeren allemaal 'open' volkeren zijn. Niet dus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 juni 2013 om 11:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2013, 11:35   #746
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Waar haalt u dat nu vandaan? Ik ging alleen maar in op een opmerking van Van den Berghe, die ons meende te moeten wijsmaken dat de Scandinavische volkeren allemaal 'open' volkeren zijn. Niet dus.
Jawel, dat zijn ze. Alleen schijnt u 'openheid' gelijk te stellen met 'gezelligheid'. Dat zijn evenwel twee verschillende zaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2013, 11:55   #747
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, dat zijn ze. Alleen schijnt u 'openheid' gelijk te stellen met 'gezelligheid'. Dat zijn evenwel twee verschillende zaken.

Wat zou het. Ik heb het nooit over 'gezelligheid' gehad. Ik had het over het feit dat Scandinavische landen eerder gesloten maatschappijen zijn voor 'vreemdelingen'.

U stelde vervolgens :

Citaat:
Dat geldt voor IJsland en voor Finland. Niet voor de drie andere landen.
Waarop ik het voorbeeld dan gaf van de Deens Hygge.

Die geslotenheid geldt ook voor de Denen. Dat zijn al drie Scandinavische volkeren dus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 juni 2013 om 11:58.
Oud 24 juni 2013, 13:56   #748
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Volksaardalarm!

Uw alter-ego ziet dat duidelijk anders:
Ge diskuteert hier dus omdat ge graag diskuteert....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door System
Trouwens al die denkbeelden als het 'volkseigen' zijn nu wat voorbijgestreefd. Wat is de dag van vandaag nog 'de volksaard'. We worden zo gebombardeerd door allerlei cultuurinvloeden dat zoiets als 'het volkseigen' langzaam maar zeker verdwijnt. Of toch meer zo 'eigen' is. De 'volksaard' of 'het volkseigen' worden meer en meer nostalgische vage begrippen die niemand meer goed weet in te vullen.
En ik zie dat trouwens ook anders:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=20878

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 juni 2013 om 14:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2013, 20:38   #749
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Een zogenaamde 'calvinistische mentaliteit' in Nederland is geen cliché. Dat is ingebed in de dagdagelijkse bedoeningen van de Nederlanders, gaande van hun eten tot en met hun huizenbouw. En dit na eeuwenlange calvinistische dominantie. Want de Here , die predikte nederigheid en bezadigdheid..
Ik zie hier niets mis mee. Een huis moet functioneel zijn namelijk een dak bieden aan werkende gezinnen om hen van een comfortabel leven te voorzien. Belgen zijn echte opscheppers. Van die kitcherige huizen en liefst een grote Duitse wagen voor de deur om aan de rest te laten zien dat ze het "'gemaakt"' hebben tijdens het leven. Kortom een mentaliteit die men vaker tegenkomt bij 15-jarige pubers. Met nederigheid en zuinigheid is niets mis. Ik vind dat mooie deugden in tegenstelling tot die egöistische verspilzieke en hautaine mentaliteit die je vooral in het bekrompen provinciale Vlaanderen tegenkomt.

Citaat:
(maandag 18 februari 2013 11:05)
In geen enkel ander Europees land woont een groter percentage van de bevolking in een rijtjeshuis dan in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, de databank van de Europese Unie (EU). Ruim zes op de tien Nederlanders woont in een rijtjeswoning, zo blijkt uit de cijfers.
Moet er nog zand zijn? Neen.
Onmogelijk want ook Ierland en het Verenigd Koninkrijk staan volgebouwd met rijtjeshuizen.

Hieronder typische Britse rijtjeshuizen in Bristol.

Laatst gewijzigd door Calvinist : 24 juni 2013 om 20:39.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2013, 20:42   #750
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Ik zie hier niets mis mee. Een huis moet functioneel zijn namelijk een dak bieden aan werkende gezinnen om hen van een comfortabel leven te voorzien. Belgen zijn echte opscheppers. Van die kitcherige huizen en liefst een grote Duitse wagen voor de deur om aan de rest te laten zien dat ze het "'gemaakt"' hebben tijdens het leven. Kortom een mentaliteit die men vaker tegenkomt bij 15-jarige pubers. Met nederigheid en zuinigheid is niets mis. Ik vind dat mooie deugden in tegenstelling tot die egöistische verspilzieke en hautaine mentaliteit die je vooral in het bekrompen provinciale Vlaanderen tegenkomt.

Onmogelijk want ook Ierland en het Verenigd Koninkrijk staan volgebouwd met rijtjeshuizen.

Hieronder typische Britse rijtjeshuizen in Bristol.

Eurostat zegt dit toch zo maar niet, neem ik aan.
Oud 24 juni 2013, 21:58   #751
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over grote Duitse wagens gesproken... Denkt u dat er in Nederland geen verkocht worden? System/oosten bezondigt zich aan stereotiepen en veralgemeningen, maar u eveneens.
Oud 24 juni 2013, 23:57   #752
Calvinist
Banneling

Standaard

Dit zijn dan ook bijna allemaal leasebakken of bedrijfswagens. In Nederland zijn zulke wagens onbetaalbaar voor Jan modaal. Vlamingen pochen veel te graag met hun status. Huizen en auto,s zijn statussymbolen, net als in de Zuiderse landen. Waarvan komt anders de uitdrukking?? Een Belg(of Vlaming) is geboren met een baksteen in zijn maag....
Oud 25 juni 2013, 00:02   #753
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit zijn dan ook bijna allemaal leasebakken of bedrijfswagens. In Nederland zijn zulke wagens onbetaalbaar voor Jan modaal. Vlamingen pochen veel te graag met hun status. Huizen en auto,s zijn statussymbolen, net als in de Zuiderse landen. Waarvan komt anders de uitdrukking?? Een Belg(of Vlaming) is geboren met een baksteen in zijn maag....
Nederlanders pochen daar ook graag mee, vooral als ze in België gaan wonen. Er klopt dus iets niet met uw typering.
Oud 25 juni 2013, 00:10   #754
Calvinist
Banneling

Standaard

Het zijn dan ook vaak Nederlanders van roomse-katholieke of zeer welgestelde komaf. Het merendeel der Nederlanders geeft geen moer om auto,s of huizen. Doen zoals iedereen is nog het beste. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Oud 25 juni 2013, 00:23   #755
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn dan ook vaak Nederlanders van roomse-katholieke of zeer welgestelde komaf. Het merendeel der Nederlanders geeft geen moer om auto,s of huizen. Doen zoals iedereen is nog het beste. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Raar toch, uw kronkelige redeneringen. In deze discussie zijn de welstellende en kapitaalkrachtige Nederlanders die in België grote huizen kopen, plotseling van "roomse-katholieke" (sic) komaf. In een andere discussie poneerde u echter met evenveel gemak dat protestantse Nederlanders veel succesrijker zijn in de handel en dus kapitaalkrachtiger zijn dan Nederlanders van katholieke belijdenis.

M.a.w. u draait en keert naargelang de wind komt, zoals we hier in Vlaanderen zeggen.
Oud 25 juni 2013, 00:49   #756
Adrian M

Standaard

Citaat:
Raar toch, uw kronkelige redeneringen. In deze discussie zijn de welstellende en kapitaalkrachtige Nederlanders die in België grote huizen kopen, plotseling van "roomse-katholieke" (sic) komaf. In een andere discussie poneerde u echter met evenveel gemak dat protestantse Nederlanders veel succesrijker zijn in de handel en dus kapitaalkrachtiger zijn dan Nederlanders van katholieke belijdenis.

M.a.w. u draait en keert naargelang de wind komt, zoals we hier in Vlaanderen zeggen.
Niet op ingaan Jan, u verspilt uw energie
Oud 25 juni 2013, 01:15   #757
Calvinist
Banneling

Standaard

Ik zei duidelijk rijkere (atheïstische) of rooms-katholieke Nederlanders.
Oud 25 juni 2013, 08:52   #758
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zei duidelijk rijkere (atheïstische) of rooms-katholieke Nederlanders.
Ik ken ook refo's met hele grote huizen.
Bovendien pronken ze ook vaak door middel van hun dure kleding.
Complete onzin dus.
Oud 25 juni 2013, 08:53   #759
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Veel refo's zijn ook draaikonten en mooipraters.
Oud 25 juni 2013, 09:52   #760
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over grote Duitse wagens gesproken... Denkt u dat er in Nederland geen verkocht worden? System/oosten bezondigt zich aan stereotiepen en veralgemeningen, maar u eveneens.
Helemaal niet. U weigert obstinaat te erkennen dat grote wagens in België niets bijzonders waren. Terwijl dat wel degelijk zo was in Nederland.

Trouwens, wat Mercedes betreft de dag van vandaag. Ik zou echt eens een vergelijking (statistieken) willen zien tussen België en Nederland wat betreft de verkoop van (grote) Mercedessen en/of (grote) BMW's de laatste 5 jaar. Ik durf er mijn hoofd op te verwedden dat de Nederlanders nog niet aan de helft komen (procentueel) qua aankoop van dit van de Belgen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 juni 2013 om 09:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be