Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2013, 08:52   #801
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik vraag mij af of onze zuiderburen niet veel meer als wij grotere afstanden moeten afleggen voor het werk en dit met de trein lastiger is?
Daar zijn een aantal redenen voor aan te geven:

a. De verbrokkelde stedebouw en de sterk aanwezige lintbebouwing. Daardoor wordt autobezit voor bepaalde mensen bijna noodzakelijk.

b. Honkvastheid. Eens gebouwd blijft men in België grotendeels op dezelfde plek wonen. Men zit liever dagelijks drie uur in de wagen, dan zijn eigen "droomhuis" vaarwel te moeten zeggen om ergens anders opnieuw te beginnen.

c. In de cijfers zit natuurlijk ook Wallonië. Dat is heel sterk autogericht. Fietsen is daar voor de zotte Vlamingen die in hun vrije tijd de heuvels willen beklimmen. Voor zijn dagelijkse verplaatsingen neemt de Waal bij voorkeur de wagen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2013, 08:57   #802
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik vraag mij af of onze zuiderburen niet veel meer als wij grotere afstanden moeten afleggen voor het werk en dit met de trein, bus etc. lastiger is?
Interessant dat het Oosten dit uitzocht. Zou carpooling er mogelijk mee te maken kunnen hebben? Wat denk jij?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2013, 20:15   #803
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Trots? Niet echt. Ik doe gewoon een vaststelling m.b.t. een zekere schraperigheid van Nederlanders.

Mensen zoals wouldbe Groot-nederlanders proberen dan daar omheen te fietsen door allerlei drogredeneringen op te zetten, maar daar valt nu eenmaal niet omheen te fietsen.
Haha! Groot-Nederlanders fietsen natuurlijk een totaal andere kant op.
Een grootmoedige kant wars van alle vooroordelen en klichees.

Om te beginnen moet men mij eens met een wetenschappelijke studie overtuigen dat er in casu twee verschillende volksaarden zijn.
En �*ls dat al zo is is dat volkomen onbelangrijk als het gaat over Groot-Nederland waarvan de zin niet ligt in de kultivatie een gemeenschappelijke volksaard () maar in een gemeenschappelijk belang op politiek, ekonomisch en uiteraard taalkundig vlak hetgeen ver uitstijgt boven alle onnozele gemeenplaatsen.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2013, 06:35   #804
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Pronken de Duitsers dan niet met hun eigen, grote Duitse wagens? Wat zei u alweer dat dit een eigenschap is van zuiderse volkeren...?

In ieder geval, er zijn wel meer mannen die opscheppen over hun vrouw, een gedrag dat me eerder algemeen mannelijk lijkt dan specifiek gebonden aan een bepaald volk.

Daarnaast doen Nederlanders al even pronkerig als de stedebouwkundige mogelijkheden er zijn. Niet verwonderlijk dan ook dat Nederlanders die in België wonen, niet zelden in grote huizen wonen. Heel grote huizen soms.
Nogmaals zulke auto, s zijn in Nederland zo goed als onbetaalbaar. En eigenlijk maar goed ook. Er is nog wat meer in het leven dan uiterlijk vertoon en pochen. Nederlanders zijn een volk van handelaren en ontdekkingsreizigers. Wij hebben een imperiale mentaliteit, iets wat diametraal staat tegen over de europese continentale protectionistische mentaliteit van Vlamingen, Duitsers en Fransen. Wij zijn wereldburgers maar houden niet van Europa. In v
Vlaanderen is het net omgekeerd.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2013, 08:39   #805
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Nogmaals zulke auto, s zijn in Nederland zo goed als onbetaalbaar. En eigenlijk maar goed ook. Er is nog wat meer in het leven dan uiterlijk vertoon en pochen. Nederlanders zijn een volk van handelaren en ontdekkingsreizigers. Wij hebben een imperiale mentaliteit, iets wat diametraal staat tegen over de europese continentale protectionistische mentaliteit van Vlamingen, Duitsers en Fransen. Wij zijn wereldburgers maar houden niet van Europa. In v
Oud 29 juni 2013, 10:43   #806
Calvinist
Banneling

Standaard

Nederlanders hebben geen Europese mentaliteit. Niets zeggende smilies helpen daar niet bij. Ik Ben hier nu al 2 weken in Chaing-Mai Thailand en heb me nog geen seconde Europeaan gevoeld. Nederlanders zie ik hier met hopen, gelukkig weinig continentalen zoals moffen en fransozen. En betalen met echt geld ipv van die verwerpelijke euro......
Oud 29 juni 2013, 10:46   #807
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een imperiale mentaliteit...Uw imperium is al lang opgedoekt en gezien uw belabberde economische situatie is ook uw hoogdravend deuntje voorlopig uitgezongen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 juni 2013 om 10:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2013, 11:24   #808
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders hebben geen Europese mentaliteit. Niets zeggende smilies helpen daar niet bij. Ik Ben hier nu al 2 weken in Chaing-Mai Thailand en heb me nog geen seconde Europeaan gevoeld. Nederlanders zie ik hier met hopen, gelukkig weinig continentalen zoals moffen en fransozen. En betalen met echt geld ipv van die verwerpelijke euro......
Pas maar op voor drugs in Chiang-Mai, daar bij de Meo's. Want ze zouden die drugs nog wel eens stiekem in uw reiskoffer durven steken wanneer u niet op hotel bent. Check dus altijd de inhoud van uw koffer vooraleer u vertrekt. De Thais lachen er niet mee. En hun gevangenissen zijn afschuwelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 juni 2013 om 11:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2013, 13:59   #809
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een imperiale mentaliteit...Uw imperium is al lang opgedoekt en gezien uw belabberde economische situatie is ook uw hoogdravend deuntje voorlopig uitgezongen.
Dankzij de lafheid van de Nederlandse politici ten aan zien van de Brusselse dictators is ons land in snel tempo aan het verarmen. Daar hebt u gelijk in. Rehn is tegenwoordig baas in Nederland tegen de wil van de meeste Nederlanders in. Maar ik zie in uw bijdragen weinig kritische taal en bij veel Belgen als het om de EU gaat. Het standpunt van het VK ligt ons meer.
Oud 29 juni 2013, 16:26   #810
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Dankzij de lafheid van de Nederlandse politici ten aan zien van de Brusselse dictators is ons land in snel tempo aan het verarmen. Daar hebt u gelijk in. Rehn is tegenwoordig baas in Nederland tegen de wil van de meeste Nederlanders in. Maar ik zie in uw bijdragen weinig kritische taal en bij veel Belgen als het om de EU gaat. Het standpunt van het VK ligt ons meer.
sjtem op de pee vee vee,HOI HOI
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2013, 16:51   #811
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
sjtem op de pee vee vee,HOI HOI
Hoef je niet specifiek PVV voor te stemmen ....al leek dit min of meer zo, pvda en VVD zijn evenmin in werkelijkheid EU gericht.

CDA: minder macht voor Brussel

Nederland moet bevoegdheden terughalen uit Brussel. Dat zegt CDA-leider Sybrand Buma dinsdag in de Volkskrant. De EU moet volgens hem geen besluiten nemen over zaken die nationaal kunnen worden geregeld. „We moeten af van het idee dat als je minder Europa wilt, je dan meteen tegen Europa bent”, vindt Buma.

De Tweede Kamer praat later op de dag over de kritische speech over de EU van de Britse premier David Cameron. „Hij heeft gelijk. We moeten nu zeggen: ho, even terug naar waar Europa ook alweer om ging”, zegt Buma.
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek...ussel_1_712662

Vermoed dat een Europese carrière hoger wordt aangeslagen in België dan in NL? Goed voor zijn loopbaan, carrière.
De indruk ook dat het de bevolking weinig zegt of iemand EU politicus is of is geweest. Als ze al weten wie dat zijn. Behalve Nelie zullen er vermoedelijk weinig kunnen noemen

Laatst gewijzigd door Adrian M : 29 juni 2013 om 17:07.
Oud 29 juni 2013, 19:43   #812
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals zulke auto, s zijn in Nederland zo goed als onbetaalbaar. En eigenlijk maar goed ook. Er is nog wat meer in het leven dan uiterlijk vertoon en pochen. Nederlanders zijn een volk van handelaren en ontdekkingsreizigers. Wij hebben een imperiale mentaliteit, iets wat diametraal staat tegen over de europese continentale protectionistische mentaliteit van Vlamingen, Duitsers en Fransen. Wij zijn wereldburgers maar houden niet van Europa. In Vlaanderen is het net omgekeerd.
Jaja, daarom dat de Duitse economie de grote motor is in de EU en Duitsland nog steeds hét exportland is bij uitstek.
Oud 29 juni 2013, 19:45   #813
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, daarom betalen ze in Nederland allemaal met de... juist, ja.
Oud 29 juni 2013, 23:31   #814
Adrian M

Standaard

Citaat:
Jaja, daarom dat de Duitse economie de grote motor is in de EU en Duitsland nog steeds hét exportland is bij uitstek.
Slaat dan ook voor geen meter op waar hij mee aankomt. Als equivalent met de Duitsers .. de Gouden Eeuw. Grote Herenhuizen, landhuizen en weet ik wat nog meer
Oud 30 juni 2013, 21:26   #815
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Slaat dan ook voor geen meter op waar hij mee aankomt. Als equivalent met de Duitsers ..
Neen? De Duitsers produceren niet alleen, maar exporteren ook. Handel heet dat laatste.
Oud 1 juli 2013, 00:11   #816
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hebben een imperiale mentaliteit, iets wat diametraal staat tegen over de europese continentale protectionistische mentaliteit van Vlamingen, Duitsers en Fransen.
Jaaaa. ik word vaak 's ochtends wakker en dan denk ik: "Welk land ga ik nu vandaag eens knechten en uitbuiten?"

Citaat:
Nederlanders hebben geen Europese mentaliteit. Niets zeggende smilies helpen daar niet bij. Ik Ben hier nu al 2 weken in Chaing-Mai Thailand en heb me nog geen seconde Europeaan gevoeld. Nederlanders zie ik hier met hopen, gelukkig weinig continentalen zoals moffen en fransozen.
Gut zeg, je bent ook niet een klein beetje intolerant ook...

Citaat:
Dankzij de lafheid van de Nederlandse politici ten aan zien van de Brusselse dictators is ons land in snel tempo aan het verarmen. Daar hebt u gelijk in. Rehn is tegenwoordig baas in Nederland tegen de wil van de meeste Nederlanders in.
Onze Nederlandse politici waren waren juist de eersten om het vingertje te heffen en aan te dringen op die 3% die nu juist zo moeilijk te slikken lijkt. Rehn doet alleen maar wat wij vroegen, namelijk streng naar de begroting kijken. Dat het achteraf niet zo slim was, lijkt me wel duidelijk, maar geef dan de juiste mensen de schuld. Onze mensen.

Citaat:
Het standpunt van het VK ligt ons meer.
Zou je alsjeblieft op kunnen houden te spreken alsof je voor alle Nederlanders spreekt? Want dat doe je dus niet. Absoluut niet.
Oud 1 juli 2013, 00:16   #817
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Jaaaa. ik word vaak 's ochtends wakker en dan denk ik: "Welk land ga ik nu vandaag eens knechten en uitbuiten?"

Onze Nederlandse politici waren waren juist de eersten om het vingertje te heffen en aan te dringen op die 3% die nu juist zo moeilijk te slikken lijkt. Rehn doet alleen maar wat wij vroegen, namelijk streng naar de begroting kijken. Dat het achteraf niet zo slim was, lijkt me wel duidelijk, maar geef dan de juiste mensen de schuld. Onze mensen.

Zou je alsjeblieft op kunnen houden te spreken alsof je voor alle Nederlanders spreekt? Want dat doe je dus niet. Absoluut niet.
Ik moet toegeven dat jij zowat de enigste normale hollander bent op dit forum

Laatst gewijzigd door Nvalid : 1 juli 2013 om 00:21.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2013, 01:50   #818
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat ze hun eigen bevolking uitpersen als citroenen en omdat ze weigeren om als ieder beschaafd land een wettelijk minimum loon in te voeren. De sociale ellende vanwege Harz IV is reeds tot ongekende hoogtes gestegen met dank aan de sociaal democraat Schroder.

Ik denk dat Cloggie blijkbaar de laatste uren heeft liggen slapen want
Inmiddels staat de PVV in de peilingen op 28% en is de grootste partij met een duidelijk anti-europees verhaal.
Oud 1 juli 2013, 02:15   #819
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Cloggie blijkbaar de laatste uren heeft liggen slapen want inmiddels staat de PVV in de peilingen op 28% en is de grootste partij met een duidelijk anti-europees verhaal.
28% is geen meerderheid. En ja, de PVV zal het als anti-partij goed doen wanneer het slecht gaat met de economie. Bovendien is het wel zo dat de regerende partijen het de PVV wel eeeerg makkelijk maken. Het is zowat prijs schieten. Maar als je echt denkt dat de PVV ons land naar een paradijs van melk en honing zou leiden als ze aan de macht komen, dan heb je het toch goed mis.
Oud 1 juli 2013, 06:47   #820
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht

Met die 3%-norm is niks mis. Nederland heeft nog heel veel vet op de botten. Dat het nu zo slecht gaat met de economie, heeft niks met die 3% te maken(althans niet in Nederland). De dalende huizenprijzen en het gebrek aan vertrouwen in de toekomst spelen een veel grotere rol. Die norm van 3% was bedacht met de veronderstelling dat de economie elk jaar flink zou groeien. Maar die tijden komen voorlopig(misschien wel nooit) niet meer terug. Een begrotingstekort van 3% is nog teveel. Er moet nog veel harder worden gesneden. Liever de korte pijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be