![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De 40.000 verzetslui, Joden en andere Belgische burgers die door de nazi-zwijnen en hun behulpzame honden in Vlaanderen en Wallonië werden vermoord, zullen van U wel nooit enig krediet krijgen hé? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() da's het aantal officiële moorden. Het werkelijke aantal ligt hoger dan 1000.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
WOII moet je bekijken van bovenaf. Je moet he plaatje in z'n geheel proberen te vatten, zoals een historische oorlog, of een oorlog in een ander continent. Maw het feit dat we zelf deelnamen als onbelangrijk achten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom? We namen eraan deel. Voor mij heeft het weinig zin om over die oorlog te discussiëren, maar als bepaalde Vlaams-nationalisten keer op keer weer met die paar honderd (waarvan inderdaad enkele onschuldigen) geëxecuteerden blijven aankomen, dan vind ik dat dit toch wel eens in het juiste perspectief geplaatst mag worden.
Over gesneuvelde Duitsers (soldaten zijn geen nazi-zwijnen.) doe ik geen uitspraken, over de Joden ook niet. PS: Uw aanhalingstekens op die plaats zijn gevaarlijk, maar dat weet je zelf ook wel. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
|
![]() da's just de reden. Omdat we dan een totaal objectieve mening vormen.
En over de Vlaamse en Belgische geëxecuteerden; dat zijn in verhouding idd minder, maar in de officiele geschiedschrijving worden ze nóg minder in verhouding vermeld. Dus het in het daglicht stellen van de staatsmoorden in de nasleep van de oorlog is niet meer dan een reactie , een logische reactie op het bijna doodzwijgen van deze misdaden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misdaden? In 1946 bestond de doodstraf nog, en de doodstraf was toen de gepaste straf voor het landverraad en de meervoudige moord waaraan de collaborateurs schuldig waren. Een aantal onder hen waren onschuldig, dit waren spijtige vergissingen, maar wat wil je eraan doen? Hen terug tot leven wekken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Is het u bekend dat u dezelfde argumenten gebruikt als de Guderians, Skorzeny's en Breydels op dit forum? BTW: Van Severen ontwikkelde zich van vlaams-nationalist tot heel-nederlander (in bepaalde mate zelfs belgicist te noemen) en werd zonder enige vorm van proces vermoord door dronken franse soldaten... Hoort hij thuis in het rijtje collaborateurs? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() rue du Lieutenant Caron, Abbeville |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Nu doen de fransen dit wel vaker: De franse geheim-agenten die de Greenpeace-boot hebben opgeblazen waarbij in ieder geval 1 nederlander om het leven kwam, werden op vrijevoeten gesteld en onderscheiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#113 |
Minister-President
|
![]() Die jongens maken ook af en toe vergissingetjes...errare humanum est...weet je wel. Een tijdje geleden hebben ze zelfs Marc Wilmots erelid gemaakt zonder dat hij dat wist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Minister-President
|
![]() 1. Een straat noemen naar Cyriel Verschaeve is bijzonder onkies: hij mag dan wel een dichter geweest zijn, en in onschuldiger tijden een voorman van de Vlaamse Beweging, vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog is hij gruwelijk uit de bocht gegaan. Gevolg: exit alle eerdere 'verdiensten'...
2. Verbelen? Het lijkt me bijzonder sterk dat de gemeente Puurs een naam zou noemen naar een collaborateur van dat kaliber (die relatief onbekend is binnen de Vlaamse Beweging - ik kan me althans geen enkele 'verdienste' herinneren; heeft hij eigenlijk banden met Puurs?). Veel waarschijnlijker is dat de straat inderdaad vernoemd werd naar de oud-burgemeester. Gevolg: de BUB maakt zich oeverloos belachelijk, zeker omdat ze goedkope verdachtmakingen spuit aan het adres van de gemeente Puurs ('Ze probeert dit te verdoezelen...') zonder daarvoor bewijzen te leveren (Een straatnaambordje? Een verklaring van de gemeente Puurs?). Gevolg 2: de BUB plaatst een bom onder haar verdedigbaar protest tegen Verschaeve-straten, maar vooral haar geloofwaardigheid als partij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Minister
|
![]() Krijg ik nog antwoord van de bubbels op deze vraag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De literaire "verdienste" (in werkelijkheid was zijn talent nogal middelmatig) van Verschaeve zinkt toch volledig in het niets door zijn samenwerking met, en verheerlijking van, het monsterlijke naziregime? Als een echte Vlaamse Osama Bin Laden avant la lettre joeg hij talloze Vlaamse jongens de dood in. Zelfs in maart 1945 ronselde hij nog voor de SS! Laatst gewijzigd door drosophila : 17 februari 2006 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een schilder ga je ook niet beoordelen op zijn politieke opvattingen, maar op z'n oeuvre. Een auteur beoordeel je al evenmin op zijn kookkunsten. Enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nogmaals, dit gaat niet om het vergelijken van zaken die niet te vergelijken vallen. Literair werk is literair werk. Politieke opvattingen zijn politieke opvattingen. Over "uitwissen" moet dan ook niet gesproken worden. Mij is het vanuit literair oogpunt volkomen gelijk welke politieke opvattingen een schrijver heeft gehad; wat telt is zijn werk. Natuurlijk pleit ik er nergens voor om nieuwe straten naar Verschaeve te noemen. Dat lijkt me toch wel vanzelfspreken. Mij is het echter te doen om dat kinderachtige van de bubbelsmurfen die blijkbaar een bestaande straatnaam willen veranderen. Indien het voor de inwoners of de bestuurders van de gemeente als een probleem zou zijn aangevoeld, was de naam al lang gewijzigd. Blijkbaar stoort er zich niemand aan en is de straatnaam er waarschijnlijk - die moet natuurlijk worden nagegaan - nog in onverdachte tijden gekomen. |
|
![]() |
![]() |