Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2006, 12:28   #161
Freie Kameradschaft
Banneling

Freie Kameradschaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Deze twee heerschappen hebben duizenden Vlaamse jongens de dood ingejaagd, hun kun je dan in godsnaam beweren dat ze hun volk gediend hebben???
Hoevéél Vlaamse jongens werden er na de bezetting door de gealliéérden door deze franskiljonse schurkenstaat beroofd, gefolterd en vermoord door het verzetskrapuul? Trouwens niemand werd de dood ingejaagd. Zowel het VNV, Verdinaso als Devlag ronselde op vrijwillige basis Vlaamse jongeren om aan het Oostfront tegen de Sovjets te gaan vechten. Zij wisten dus waar zij aan begonnen.
Freie Kameradschaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 12:28   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
De eerste keer sinds maanden dat ik hier post, en, ik moet zeggen, het doet nog steeds deugd te lezen hoe de bub zich belachelijk maakt...
Ze kunnen het niet laten. Na de tsunami-zaak, de N-VA-zaak, de VRT-zaak, de Wilmots-zaak, nu ook de collaborateurs-zaak...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 12:45   #163
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan kent u de geschiedenis niet. Koning Albert I heeft indertijd, in volle oorlog, de Vlaamse soldaten verschillende beloften gedaan. Die werden ingegeven door angst voor wat er onder de soldaten zelf gebeurde enerzijds en voor wat de activisten in bezet België voor elkaar kregen anderzijds. Onder Duits bewind hadden de Vlamingen immers eindelijk taalrechten gekregen, hadden ze een Vlaamse hogeschool, was er een duidelijke taalgrens gekomen. Dat na de oorlog dit alles weer werd teruggedraaid, is wel een feit maar de zaden waren gezaaid voor iets wat ze anders nooit hadden kunnen bereiken. Albert I had nooit tot die beloften overgegaan indien er geen gevaar was die uit twee hoeken kwam.
Het gaat hier over de nazicollaboratie. In WO II dus.

Citaat:
In die tijd heeft iedereen geoordeeld met de kennis die men toen had. Men heeft gemakkelijk praten om de zaken achteraf vanuit de luie zetel te becommentariëren en als "fout" te beschouwen. "Fout" of "niet fout" zijn echter appreciaties die passen in een geschiedschrijving die de feiten gaat bekijken vanuit het standpunt van de overwinnaar. Niet vanuit een objectief gezichtspunt. Om alles te begrijpen wat een aantal Vlaamsgezinden tijdens WO II hebben gedaan, is het ook noodzakelijk te overwegen wat er allemaal gebeurd is in het interbellum. Dan wordt wel duidelijk dat men na afweging een toenmalige, in hun ogen juiste keuze maakte. Zoals echte altijd wordt de geschiedenis geschreven door de overwinnaar. Zelfs Leopold III heeft dat mogen ervaren.
De collaboratie werd ook op het moment van de feiten door de meerderheid als "fout" aanzien, hoor.

Maar los daarvan: u kan toch alleen maar toegeven dat de collaboratie met de nazi's de Vlaamse zaak veel meer kwaad dan goed heeft gedaan?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 12:49   #164
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freie Kameradschaft Bekijk bericht
Hoevéél Vlaamse jongens werden er na de bezetting door de gealliéérden door deze franskiljonse schurkenstaat beroofd, gefolterd en vermoord door het verzetskrapuul? Trouwens niemand werd de dood ingejaagd. Zowel het VNV, Verdinaso als Devlag ronselde op vrijwillige basis Vlaamse jongeren om aan het Oostfront tegen de Sovjets te gaan vechten. Zij wisten dus waar zij aan begonnen.
En de 25.000 joden die mee door de VNV werden gedeporteerd en nooit zijn teruggekomen, werden die dan niet de dood ingejaagd?
Oud 19 februari 2006, 13:10   #165
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit gaat helemaal niet over het afgeven van de ene verdienste tegenover de andere, of het afgeven bepaalde verdiensten tegen in onze ogen foutieve politieke beslissingen. Literaire verdienste staat los van de rest. Als ik het werk van een schrijver beoordeel, dan doe ik dat zonder allerlei andere zaken in gedachten te houden of naar voor te schuiven. Dit gaat slechts over literatuur.

Een schilder ga je ook niet beoordelen op zijn politieke opvattingen, maar op z'n oeuvre. Een auteur beoordeel je al evenmin op zijn kookkunsten. Enzovoort.
daarom dat uw partij, het VB ongeveer anderhalf jaat geleden zich verzette tegen het subsidieren van een Pablo Neruda-festival. Niet omdat de dichter in kwestie zou onderdoen in kwaliteit, maar louter omwille van zijn communistische sympathien.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 13:12   #166
driewerf

Standaard

Citaat:
Bewoordingen als "bezondigd" e.d. zijn zaken die een politieke appreciatie inhouden. Me dunkt dat een dergelijke benadering geen plaats heeft in de geschiedschrijving. Die moet immers neutraal zijn en verheven boven de politieke sentimenten.

En nogmaals, dit gaat niet om het vergelijken van zaken die niet te vergelijken vallen. Literair werk is literair werk. Politieke opvattingen zijn politieke opvattingen. Over "uitwissen" moet dan ook niet gesproken worden. Mij is het vanuit literair oogpunt volkomen gelijk welke politieke opvattingen een schrijver heeft gehad; wat telt is zijn werk.
het gaat hier dan ook niet om geschiedschrijving, maar om het toekennen van een straatnaam, het 'als voorbeeld stellen' als het ware. En daar zijn termen als 'bezondigen' wel op hun plaats.
Oud 19 februari 2006, 13:16   #167
driewerf

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet over. Ik had het over de letterkunde. Wie iemands oeuvre gaat beoordelen op diens politieke of sociale stellingnames is verkeerd bezig met literatuur.
zoals jou partij dus.

En zoals diegenen die adeldom toekennen en levenslang weigerden aan Charlie Chaplin omwille van dezelfde sympathien.
Oud 19 februari 2006, 13:30   #168
driewerf

Standaard

o,ja, Vanden Berghe: vanaf vandaag vereer ik keizer Nero, omwille van zijn verdienste als muzikant.
Oud 19 februari 2006, 13:57   #169
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
het gaat hier dan ook niet om geschiedschrijving, maar om het toekennen van een straatnaam, het 'als voorbeeld stellen' als het ware. En daar zijn termen als 'bezondigen' wel op hun plaats.
Dat is inderdaad een onderscheid dat VdB weigert te maken.
Anno 2006 kan je wel degelijk ontegensprekelijk zeggen dat die collaborateurs fout waren. Anno 2006 is het dan ook volkomen ongepast dat zij vereerd worden. Op welke manier dan ook.
Oud 19 februari 2006, 14:46   #170
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Zij wisten niet waar ze aan begonnen. Borms en anderen wisten goed genoeg dat de Duitse bezetter niet zou toegeven ivm de Vlaamse kwestie (maar ze kregen wel wat toegestopt) en evengoed bleven ze de schijn hoog houden. Een verachterlijke leugenaar is het, een man die het niet waard is dat er nog maar één woord over gesproken wordt!

En ja, de repressie was inderdaad ook niet zo fraai... Maar de repressie was er nooit geweest als sommigen beter hadden nagedacht en zich niet blindelings hadden overgegeven aan de verzinsels van de Duitse bezetter.

Laatst gewijzigd door Kim : 19 februari 2006 om 14:54.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 15:03   #171
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zij wisten niet waar ze aan begonnen. Borms en anderen wisten goed genoeg dat de Duitse bezetter niet zou toegeven ivm de Vlaamse kwestie (maar ze kregen wel wat toegestopt) en evengoed bleven ze de schijn hoog houden. Een verachterlijke leugenaar is het, een man die het niet waard is dat er nog maar één woord over gesproken wordt!

En ja, de repressie was inderdaad ook niet zo fraai... Maar de repressie was er nooit geweest als sommigen beter hadden nagedacht en zich niet blindelings hadden overgegeven aan de verzinsels van de Duitse bezetter.
Inderdaad, nog zoiets. De echt rabiate collaborateurs als De Clercq en Verschaeve wisten maar al te goed dat in het geval van een Duitse overwinning voor Vlaanderen geen onafhankelijkheid wachtte, maar wel dat het opgeslorpt zou worden in een groot Germaans nazi-rijk. En zij zagen er geen graten in, wel integendeel.
Die die-hard collaborateurs hebben niet alleen de Vlaamse zaak schade toegebracht. Het is nog veel erger: ze verkochten Vlaanderen aan nazi-Duitsland!
Oud 19 februari 2006, 15:58   #172
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ah bon, "vanuit je geloof" is alles dus toegelaten......................Let er even op dat dit exact dezelfde redenering is die moslims hanteren als ze ergens een bom plaatsen of een ambassade in brand steken............ 8)
Zeer opmerkelijk hoe Vandenbergh hier omheen is gefietst
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 16:04   #173
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Zeer opmerkelijk hoe Vandenbergh hier omheen is gefietst
Opmerkelijk inderdaad, maar niet verbazingwekkend, als je hem een beetje kent.
Oud 19 februari 2006, 16:34   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit gaat NIET om het "toekennen" van een straatnaam. Dit gaat om het verwijderen van een straatnaam. Nergens pleit ik immers om in onze tijd nog straten naar Verschaeve te noemen. Wel om de bestaande straten gewoon zo te laten, wat in die gemeenten waar er zo'n straat is ook geen enkel probleem vormt. De bubbelactie heeft immers tot niets geleid.
Oud 19 februari 2006, 16:35   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
o,ja, Vanden Berghe: vanaf vandaag vereer ik keizer Nero, omwille van zijn verdienste als muzikant.
U mag dat gerust. Alleen stelde hij muzikaal wel niet veel voor. Niets eigenlijk.
Oud 19 februari 2006, 16:36   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de collaboratie was nooit een feit geweest als de Belgische staat zich op een andere manier had gedragen tegenover de Vlamingen... Op dat feit kan men immers dit allemaal terugvoeren.
Oud 19 februari 2006, 16:43   #177
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En de collaboratie was nooit een feit geweest als de Belgische staat zich op een andere manier had gedragen tegenover de Vlamingen... Op dat feit kan men immers dit allemaal terugvoeren.
Bin Laden rechtvaardigt zijn daden ook door alles terug te voeren op Amerika's gedrag t.o.v de moslimwereld.
Oud 19 februari 2006, 16:54   #178
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
van krapuul gesproken...
ik werd als peuterke afgetroefd door die VNV, Vlaamse SS en van dat tuig afgetroefd tijdens WOII...
waarom???
omdat mijn vader van Waalse afkomst was en met een Vlaamse getrouwd was...
en de dorpsonderwijzer behoorde tot dat tuig en mijn vader liep in zijn weg..
en tijdesn de nacht kwamen ze oner bescherming van de SS mijn vader oppakken om hem te deporteren of af te maken...
en als peuterke van enkele jaren klampte ik mij aan mijn vader vast...
en die zogenaamde vrijwilligers geronseld voor wat dan ook tuigden een jong peuterke af....
van krapuul gesproken...
en mijn vader... is invalied teruggekomen en is enkele jaren later gestorven...
hij was NIET bij het verzet... dus geen krapuul...

het enige krapuul zijn die landverraders en meeheulders met de nazies die hier zo verheerlijkt worden...
en indien na de oorlog sommigen onterecht zouden mishandeld zijn, dan is dat omdat ze zelf het slecht voorbeeld gegeven hadden...

en die mensen daar in Rusland die uitgemoord werden, hun vrouwen verkacht en hun huizen afgebrand... enkel en alleen omdat jullie groot idool Hitler zonodig moest zijn "Drang nach Osten" voldoen, omdat Joden en Russen Untermenschen waren...
amaai zeg, fijne idolen heeft u...
Oud 19 februari 2006, 17:04   #179
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk is de vlaamse zaak schade toegebracht en behoorlijk ook! En niet alleen de vlaamse zaak, ook de groot-nederlandse en heel-nederlandse gedachte is besmet. Niet alleen door vlaamse collaborateurs, ook door nederlandse.

Alles wat met deze ideeën te maken heeft krijgt al gauw een ranzig smaakje door de voorvechters uit het verleden en heden.
Zélf ben ik een voorstander van heel-nederland (zeg maar: Benelux) maar ook ik kijk eerst wie mijn medestander is. Er zijn teveel extreem-rechtsen die als ballast dienen.

De wens tot een onafhankelijk Vlaanderen of vergaande samenwerking tussen de benelux-landen is een legitieme die wordt gefrustreerd door het imago van de vlaamse collaboratie.
En niet alleen dáárdoor. Zolang vooraanstaande VB-ers zich positief uitlaten over extreem-rechtse voormannen en/of ideeën leggen ze meteen een blokkade voor anderen om er serieus over na te denken. Omdat niemand vereenzelvigd wil worden met Nazi's.

Nu heeft het verleden nuances. De houding van de flaminganten tijdens WO1 is begrijpelijk. Ook zou ik begrip kunnen opbrengen voor sommigen die tijdens WO2 onder druk van de omstandigheden uiteindelijk de (achteraf gezien) foute keuze hebben gemaakt. Maar verder kan ik niet gaan.
Als op dit forum een vooraanstaand VB-er zegt dat hij trots is op zijn vader die als oost-fronter actief is geweest is nog tot daar aan toe. Maar dat hij zegt dat hij zelf, met de wetenschap die hij nú heeft over 6 miljoen joodse doden en miljoenen ander slachtoffers, het nazi-regime zou hebben gesteund zegt dit heel veel over wat in het VB wordt getolereerd en wat het voorstaat.

En de walen/franstaligen hebben natuurlijk een begrijpelijk en terecht achterdocht. Zij voelden zich verraden door vlamingen en dat is niet zo vreemd. De waal-met-de-pet wist natuurlijk niet zoveel van de achterstelling van de vlamingen en voor hen kwam de collaboratie als een slag in het gezicht.

Het zou de vlaams-nationalisten (Lees: het VB) sieren als ze eens zonder terughoudendheid afstand zouden nemen van de collaborateurs. Het maakt de beweging een stuk geloofwaardiger.

Tegelijkertijd moeten de mensen van de BUB zich diep schamen over de onzorgvuldige en bedenkelijke manier waarop ze het verleden misbruiken om de vlaamse beweging in een kwaad daglicht te zetten. Voor een partij die ervoor ijvert België te her- en verenigen is ze averechts bezig. Het is denk ik niet voor niets dat degenen die nog een beetje kunnen nadenken de partij inmiddels hebben verlaten (zoals Kim). Daarbij komt dat de ideeën die ze tentoonspreiden dichter tegen het fascisme aanliggen dan de lichtvoetige toon die ze hier hanteren doet vermoeden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 17:09   #180
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grote onzin, de meesten waren amper naar school geweest (des te gemakkelijker te beïnvloeden) en nooit verder dan vader's koeiestal geweest.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be