![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Banneling
|
![]() Hoevéél Vlaamse jongens werden er na de bezetting door de gealliéérden door deze franskiljonse schurkenstaat beroofd, gefolterd en vermoord door het verzetskrapuul? Trouwens niemand werd de dood ingejaagd. Zowel het VNV, Verdinaso als Devlag ronselde op vrijwillige basis Vlaamse jongeren om aan het Oostfront tegen de Sovjets te gaan vechten. Zij wisten dus waar zij aan begonnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze kunnen het niet laten. Na de tsunami-zaak, de N-VA-zaak, de VRT-zaak, de Wilmots-zaak, nu ook de collaborateurs-zaak...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar los daarvan: u kan toch alleen maar toegeven dat de collaboratie met de nazi's de Vlaamse zaak veel meer kwaad dan goed heeft gedaan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#166 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
En zoals diegenen die adeldom toekennen en levenslang weigerden aan Charlie Chaplin omwille van dezelfde sympathien.
![]() |
![]() |
#168 |
|
![]() o,ja, Vanden Berghe: vanaf vandaag vereer ik keizer Nero, omwille van zijn verdienste als muzikant.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Anno 2006 kan je wel degelijk ontegensprekelijk zeggen dat die collaborateurs fout waren. Anno 2006 is het dan ook volkomen ongepast dat zij vereerd worden. Op welke manier dan ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, de repressie was inderdaad ook niet zo fraai... Maar de repressie was er nooit geweest als sommigen beter hadden nagedacht en zich niet blindelings hadden overgegeven aan de verzinsels van de Duitse bezetter.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 19 februari 2006 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Die die-hard collaborateurs hebben niet alleen de Vlaamse zaak schade toegebracht. Het is nog veel erger: ze verkochten Vlaanderen aan nazi-Duitsland! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeer opmerkelijk hoe Vandenbergh hier omheen is gefietst
![]() |
#173 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit gaat NIET om het "toekennen" van een straatnaam. Dit gaat om het verwijderen van een straatnaam. Nergens pleit ik immers om in onze tijd nog straten naar Verschaeve te noemen. Wel om de bestaande straten gewoon zo te laten, wat in die gemeenten waar er zo'n straat is ook geen enkel probleem vormt. De bubbelactie heeft immers tot niets geleid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En de collaboratie was nooit een feit geweest als de Belgische staat zich op een andere manier had gedragen tegenover de Vlamingen... Op dat feit kan men immers dit allemaal terugvoeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bin Laden rechtvaardigt zijn daden ook door alles terug te voeren op Amerika's gedrag t.o.v de moslimwereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik werd als peuterke afgetroefd door die VNV, Vlaamse SS en van dat tuig afgetroefd tijdens WOII... waarom??? omdat mijn vader van Waalse afkomst was en met een Vlaamse getrouwd was... en de dorpsonderwijzer behoorde tot dat tuig en mijn vader liep in zijn weg.. en tijdesn de nacht kwamen ze oner bescherming van de SS mijn vader oppakken om hem te deporteren of af te maken... en als peuterke van enkele jaren klampte ik mij aan mijn vader vast... en die zogenaamde vrijwilligers geronseld voor wat dan ook tuigden een jong peuterke af.... van krapuul gesproken... en mijn vader... is invalied teruggekomen en is enkele jaren later gestorven... hij was NIET bij het verzet... dus geen krapuul... het enige krapuul zijn die landverraders en meeheulders met de nazies die hier zo verheerlijkt worden... en indien na de oorlog sommigen onterecht zouden mishandeld zijn, dan is dat omdat ze zelf het slecht voorbeeld gegeven hadden... en die mensen daar in Rusland die uitgemoord werden, hun vrouwen verkacht en hun huizen afgebrand... enkel en alleen omdat jullie groot idool Hitler zonodig moest zijn "Drang nach Osten" voldoen, omdat Joden en Russen Untermenschen waren... amaai zeg, fijne idolen heeft u...
![]() |
![]() |
#179 |
|
![]() Natuurlijk is de vlaamse zaak schade toegebracht en behoorlijk ook! En niet alleen de vlaamse zaak, ook de groot-nederlandse en heel-nederlandse gedachte is besmet. Niet alleen door vlaamse collaborateurs, ook door nederlandse.
Alles wat met deze ideeën te maken heeft krijgt al gauw een ranzig smaakje door de voorvechters uit het verleden en heden. Zélf ben ik een voorstander van heel-nederland (zeg maar: Benelux) maar ook ik kijk eerst wie mijn medestander is. Er zijn teveel extreem-rechtsen die als ballast dienen. De wens tot een onafhankelijk Vlaanderen of vergaande samenwerking tussen de benelux-landen is een legitieme die wordt gefrustreerd door het imago van de vlaamse collaboratie. En niet alleen dáárdoor. Zolang vooraanstaande VB-ers zich positief uitlaten over extreem-rechtse voormannen en/of ideeën leggen ze meteen een blokkade voor anderen om er serieus over na te denken. Omdat niemand vereenzelvigd wil worden met Nazi's. Nu heeft het verleden nuances. De houding van de flaminganten tijdens WO1 is begrijpelijk. Ook zou ik begrip kunnen opbrengen voor sommigen die tijdens WO2 onder druk van de omstandigheden uiteindelijk de (achteraf gezien) foute keuze hebben gemaakt. Maar verder kan ik niet gaan. Als op dit forum een vooraanstaand VB-er zegt dat hij trots is op zijn vader die als oost-fronter actief is geweest is nog tot daar aan toe. Maar dat hij zegt dat hij zelf, met de wetenschap die hij nú heeft over 6 miljoen joodse doden en miljoenen ander slachtoffers, het nazi-regime zou hebben gesteund zegt dit heel veel over wat in het VB wordt getolereerd en wat het voorstaat. En de walen/franstaligen hebben natuurlijk een begrijpelijk en terecht achterdocht. Zij voelden zich verraden door vlamingen en dat is niet zo vreemd. De waal-met-de-pet wist natuurlijk niet zoveel van de achterstelling van de vlamingen en voor hen kwam de collaboratie als een slag in het gezicht. Het zou de vlaams-nationalisten (Lees: het VB) sieren als ze eens zonder terughoudendheid afstand zouden nemen van de collaborateurs. Het maakt de beweging een stuk geloofwaardiger. Tegelijkertijd moeten de mensen van de BUB zich diep schamen over de onzorgvuldige en bedenkelijke manier waarop ze het verleden misbruiken om de vlaamse beweging in een kwaad daglicht te zetten. Voor een partij die ervoor ijvert België te her- en verenigen is ze averechts bezig. Het is denk ik niet voor niets dat degenen die nog een beetje kunnen nadenken de partij inmiddels hebben verlaten (zoals Kim). Daarbij komt dat de ideeën die ze tentoonspreiden dichter tegen het fascisme aanliggen dan de lichtvoetige toon die ze hier hanteren doet vermoeden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |