Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2022, 09:42   #121
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze hebben alle maatregelen genomen die mogelijk zijn.
Is dat zo? Niet gehoord over volgende mogelijke maatregelen:
- Levensduur kerncentrales maximaal verlengen. In oktober en februari sluiten er 2. Gaan we nog wat meer gas branden voor elektriciteit.
- Indexering van netto lonen ipv bruto lonen.
- Ventilus beslissing en uitvoering door Vlaamse regering. Geen nieuws.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 10:20   #122
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Godverdomme...
Uiteraard. Was ik vergeten. Maar wel te schrijven met een kleine 'g' hee. Alleen tsjeven schrijven dat met een G.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 10:21   #123
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat ligt gewoon in Limburg.
Tiens... vorige week lag dat nochtans nog in de Limburg.
Oud 1 september 2022, 10:27   #124
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Is dat zo? Niet gehoord over volgende mogelijke maatregelen:
- Levensduur kerncentrales maximaal verlengen. In oktober en februari sluiten er 2. Gaan we nog wat meer gas branden voor elektriciteit.
- Indexering van netto lonen ipv bruto lonen.
- Ventilus beslissing en uitvoering door Vlaamse regering. Geen nieuws.
Het federale niveau heeft gedaan wat ze al kon doen.

Vanuit Vlaamse hoek probeerde Zulma een showke op te voeren over kernenergie, maar is op haar plaats gezet door de premier, aangezien ze daar geen kloten van de Schoof bevoegdheid over heeft.

Iedereen die de actualiteit volgt, weet dat de federale in laatste rechte lijn zit met de onderhandelingen met Engie over maximale verlenging. Dit is géén 'beslissing' die de federale KAN nemen maar wel iets wat moet onderhandeld worden.

Indexering netto-lonen kan ik kort in zijn : onmogelijk en illegaal.

Ventilus : de Vlaamse regering ging liever lekker op vakantie, dan de knoop door te hakken omdat ze bang zijn van wat west vlaamse boerkes en een paar burgemeesters.

Daarover hebben we de bevoegde minister Zulma in alle talen horen zwijgen. De stilte was oorverdovend.
Oud 1 september 2022, 10:29   #125
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het federale niveau heeft gedaan wat ze al kon doen.

Vanuit Vlaamse hoek probeerde Zulma een showke op te voeren over kernenergie, maar is op haar plaats gezet door de premier, aangezien ze daar geen kloten van de Schoof bevoegdheid over heeft.
En heeft die premier dat dan wel ? Wat heeft die premier dan gedaan ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 10:30   #126
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen die de actualiteit volgt, weet dat de federale in laatste rechte lijn zit met de onderhandelingen met Engie over maximale verlenging. Dit is géén 'beslissing' die de federale KAN nemen maar wel iets wat moet onderhandeld worden.
Niet echt he. De federale kan die centrales aan enorm verlies ook nationaliseren bijvoorbeeld. Het is merkwaardig dat de premier niet vooruitziend was sinds hij premier is.

Die premier doet NU alsof het een verrassing lijkt, terwijl je toch kan verwachten dat als er een contingency plan was voor "als we ooit sancties tegen de Russen moeten nemen, dan hebben we een gas tekort" dat toch allang gekend was.

En ah, nee, je gaat mij toch niet zeggen dat er een "sanctie plan" doorgevoerd werd dat nooit bestudeerd was met al zijn gevolgen ? Nee toch ? Serieus ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 september 2022 om 10:31.
Oud 1 september 2022, 10:38   #127
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Niet echt he. De federale kan die centrales aan enorm verlies ook nationaliseren bijvoorbeeld. Het is merkwaardig dat de premier niet vooruitziend was sinds hij premier is.

Die premier doet NU alsof het een verrassing lijkt, terwijl je toch kan verwachten dat als er een contingency plan was voor "als we ooit sancties tegen de Russen moeten nemen, dan hebben we een gas tekort" dat toch allang gekend was.

En ah, nee, je gaat mij toch niet zeggen dat er een "sanctie plan" doorgevoerd werd dat nooit bestudeerd was met al zijn gevolgen ? Nee toch ? Serieus ?
Hij is dan ook de zwakste premier sinds Mark Eyskens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 10:47   #128
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Dat is zever... Oude centrales nationaliseren en dan zelf integraal mogen opdraaien voor de toekomstige ontmantelingskosten wil zeggen dat we de 14 miljard euro die daarvoor opzij staan weggooien.

En als jij voor februari 2022 wist dat er een oorlog zou komen en de hele energiemarkt daardoor overhoop zou komen te liggen, dan ben je de nieuwe Nostradamus.
Oud 1 september 2022, 10:53   #129
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is zever... Oude centrales nationaliseren en dan zelf integraal mogen opdraaien voor de toekomstige ontmantelingskosten wil zeggen dat we de 14 miljard euro die daarvoor opzij staan weggooien.

En als jij voor februari 2022 wist dat er een oorlog zou komen en de hele energiemarkt daardoor overhoop zou komen te liggen, dan ben je de nieuwe Nostradamus.
Ik niet, de Westerse regeringsleiders wel, en zeker de Navo, weken op voorhand.
Of denk je dat spionage enkel in de cinema gebeurt ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 10:57   #130
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Moet dat voor u niet insh allah zijn?
Neen, in mijn top drie van gebruikte vloeken staan miljaar, verdomme en kut. In een Turkse context kan ik ook weleens aminakodum eruit gooien(amina koydum wilt letterlijk vertaald zeggen: ik zet hem in uw kut) maar het wordt in de eerste plaats begrepen als kutzooi.
Oud 1 september 2022, 10:59   #131
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Dat was ook mijn reactie
U kunt zich mijn verbazing wel voorstellen
Mijzelf voorbereidend op een grote kloof eens de provincie Antwerpen gedaan
Wanneer de wind uit een bepaalde richting waait dan is extra aandacht op zijn plaats.
Oud 1 september 2022, 10:59   #132
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Was ik vergeten. Maar wel te schrijven met een kleine 'g' hee. Alleen tsjeven schrijven dat met een G.
Begin van de zin, Panda, begin van de zin. Laat het dispuut tussen het atheïsme en religie niet de elementaire spellingsregels ondermijnen. Ik vind wel dat er verderop in de zin vrijheid mag bestaan in het gebruik van hoofdletters voor sommige gevallen.
Oud 1 september 2022, 11:00   #133
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Juist.
In de NAVO zijn ze ervan overtuigd (al van in het begin) dat deze oorlog MINSTENS een jaar duurt.
Ondertussen leiden de Britten & de Amerikanen Oekrainse soldaten op om met doeltreffende, moderne wapens te vechten tegen de Russen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 11:03   #134
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Neen, in mijn top drie van gebruikte vloeken staan miljaar, verdomme en kut. In een Turkse context kan ik ook weleens aminakodum eruit gooien(amina koydum wilt letterlijk vertaald zeggen: ik zet hem in uw kut) maar het wordt in de eerste plaats begrepen als kutzooi.
Ik had gedacht dat "a moedere eeft ne snor" in de top drie zou staan.
Oud 1 september 2022, 11:14   #135
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik had gedacht dat "a moedere eeft ne snor" in de top drie zou staan.
'Kheb op a moedere gezeten' staat ook in de top naar het schijnt.
Oud 1 september 2022, 11:25   #136
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Synatom met haar reserves voor ontmanteling is gekoppeld aan de kerncentrales en kan enkel daarvoor gebruikt worden. Zou dan samen genationaliseerd worden.

Zover hoeft het niet te komen, als Engie 10 tot 20 jaar extra exploitatie krijgt zal ze wel verlengen zeker want investeringen kunnen terugverdiend worden.

Citaat:
Van der Straeten is alleszins niet de nieuwe Nostradamus .... klopte zich nog op de borst dat er voor België geen probleem zou zijn want kleine afnemer van Russisch gas, andere landen hadden problemen maar niet België ... alsof marktmechanismen haar totaal vreemd zijn.

Geen noodplan hebben als (betaalbare) energiebevoorrading in gedrang komt, kunnen we onze beleidsmakers kwalijk nemen ... op welk niveau ook. Dogmatisch vasthouden aan kernuitstap ... niet ten voordele van groene industrie maar ten voordele van CO2 vervuilende gascentrales, is onvergeeflijk.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2022, 11:42   #137
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Kheb op a moedere gezeten' staat ook in de top naar het schijnt.
Overtijd riep er een Noord-Afrikaan "ikke poep a moedere" naar mij.
Ik zei, lol, zieke! Die is 80 jaar.
Ik moest daar smakelijk mee lachen en ze begrijpen dat niet, want ze zitten collectief nog in die infantiele "mijne moedere is ne heilige" fase.
Oud 1 september 2022, 11:58   #138
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, de prijs van de roekeloosheid he.

Citaat:
Nee, natuurlijk niet. De energie markt ligt overhoop door ONZE beslissingen van sancties. Je zou dus verwachten dat alvorens die beslissingen te nemen, men daar een PLAN voor klaar liggen heeft, nee ? Of neemt men zulke beslissingen op buikgevoel zonder de minste voorbereiding of zonder de minste inschatting van de kosten ? Tja, dan moet men niet lullen dat het 14 miljard kan kosten en zo he.

Het is toch ergens onbegrijpelijk dat men zulke beslissingen neemt zonder daarvan alle gevolgen van te kennen of tenminste gepland te hebben. Het lijkt er nu wel op dat men die sancties op het moment zelf "uitgevonden" heeft en men van dag op dag vaststelt wat die doen en welke daarvan de gevolgen zijn. Dat is toch een ongelofelijk gekke manier van "leiden" nee ? Iets uit uw botten slaan, en nadien stilaan beseffen dat het U problemen veroorzaakt ? Kan toch niet op "dat" niveau ?
Oud 1 september 2022, 12:01   #139
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De Amerikanen wisten het en de Duitsers en Fransen hielden vol dat de Amerikanen mis waren.

Maar nog eens, het is niet de oorlog die maakt dat er gas tekort is, het zijn onze eigen "sancties". Zoals ik elders vaak al heb gezegd, ik vind dat positief, want de beerput die opengetrokken is, is die van de Groene Zottigheid, maar wat nog waanzinniger is, is dat het erop lijkt dat onze "beslissers" dat niet eens "volgens plan" deden en dat NU lijken te ontdekken, dat ze die beerput opengetrokken hebben.
Oud 1 september 2022, 12:05   #140
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Synatom met haar reserves voor ontmanteling is gekoppeld aan de kerncentrales en kan enkel daarvoor gebruikt worden. Zou dan samen genationaliseerd worden.

Zover hoeft het niet te komen, als Engie 10 tot 20 jaar extra exploitatie krijgt zal ze wel verlengen zeker want investeringen kunnen terugverdiend worden.

Van der Straeten is alleszins niet de nieuwe Nostradamus .... klopte zich nog op de borst dat er voor België geen probleem zou zijn want kleine afnemer van Russisch gas, andere landen hadden problemen maar niet België ... alsof marktmechanismen haar totaal vreemd zijn.

Geen noodplan hebben als (betaalbare) energiebevoorrading in gedrang komt, kunnen we onze beleidsmakers kwalijk nemen ... op welk niveau ook. Dogmatisch vasthouden aan kernuitstap ... niet ten voordele van groene industrie maar ten voordele van CO2 vervuilende gascentrales, is onvergeeflijk.

Probleem is hier dat men zo idioot is geweest om Synatom toelating te geven om tot 75% van dat fonds opnieuw om te zetten in schuldpapier, uitgaande van... de electriciteitsproducent zelf.

Als we Engie 'plots' zouden nationaliseren dan gaan ze in frankrijk eens goed lachen, dan hebben wij waardeloze schuldtitels en zijn zij van hun verplichting af.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be