|  | Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. | 
| 
 | |||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen | 
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. | 
|  | 
|  | Discussietools | 
|  17 september 2022, 18:17 | #1 | 
| Minister Geregistreerd: 19 mei 2014 
				 |  Welke kachel verwarmt het goedkoopst? 't is voor een appartement. Met de explosie van de gasprijzen.. wat is het beste alternatief? Ik dacht aan een petroleumkachel. Maar heb hier geen ervaring mee. Qua veiligheid mag het volgens mij niet op een appartement, en ik las dat je goed moet verluchten. 
				__________________ Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons | 
|   |   | 
|  17 september 2022, 18:29 | #2 | 
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd:  4 juli 2004 
				 |   Ik vrees dat voor een appartement er geen alternatief is. Die petroleumkachel, daar hoor ik regelmatig klachten over dat het zou stinken. Tenzij je zeer zuivere petroleum gebruikt. 
				__________________ Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) | 
|   |   | 
|  17 september 2022, 19:15 | #3 | |
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 26 november 2013 
				 |   Citaat: 
 | |
|   |   | 
|  17 september 2022, 19:34 | #4 | 
| Secretaris-Generaal VN |   Op een appartement, geen.  De buren stoken wel voor u bij. 
				__________________ De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. | 
|   |   | 
|  17 september 2022, 19:58 | #5 | 
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 24 november 2012 Locatie: Toxandrië 
				 |   Je kan in de stad op sommige plaatsen het gif al ruiken en proeven. Dat belooft voor wanneer het begint te winteren. 
				__________________ Tijd voor Ättestupa. | 
|   |   | 
|  17 september 2022, 21:08 | #6 | |
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 13 mei 2015 Locatie: Vlaams-Brabant 
				 |   Citaat: 

__________________ Caroline Leavitt: ‘aa moeder’ | |
|   |   | 
|  18 september 2022, 09:45 | #7 | |
| Perm. Vertegenwoordiger VN Geregistreerd: 29 augustus 2013 
				 |   Citaat: 
 in de strikte zin van het woord. Van zodra je de 'uitlaat' ergens kwijt kan in de buitenlucht zonder buren te storen zou je goed moeten zitten. Als je het veilig wil houden moet je een groot luchtdebiet voorzien voor alle andere verwarmingstoestellen. Elektrische verwarmingstoestellen vallen hier buiten. 
				__________________ Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 18 september 2022 om 09:46. | |
|   |   | 
|  18 september 2022, 11:03 | #8 | 
| Perm. Vertegenwoordiger VN Geregistreerd: 16 oktober 2006 Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur 
				 |   Ik heb laatst een krantenartikel gelezen dat beweerde dat in ieder geval in Nederland op dat moment gas toch nog de beste optie was. Het probleem met elektriciteit was dat die prijs door de olie- en gasprijzen nog veel harder gestegen was dan gas zelf. Er zit een extra laag panniekerige kapitalisten tussen, eerst al het gas voor de centrale verhandelen en dan de elektriciteit zelf, dus de prijs fluctueert harder. Een houtkachel is simpelweg niet heel efficient (en bovendien ook niet per se super gezond om binnen te hebben, maar dat is een losstaand debat). Tenzij je in de luxe positie zit dat je toch haast dagelijks door het bos naast je huis loopt en daar lekker kan sprokkelen (waarvan de legaliteit ook weer wat kan verschillen, maar liggend dood hout is vaak toegestaan denk ik?) kost hout je waarschijnlijk al met al ook meer in geld en/of tijd dan gas. Maar neem dit net een grove korrel zout, want ik kwam hier eigenlijk om dat idee te factchecken aan wat jullie gevonden hadden. 
				__________________ Waarschuwing: Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 18 september 2022 om 11:03. | 
|   |   | 
|  18 september 2022, 11:41 | #9 | |
| Perm. Vertegenwoordiger VN Geregistreerd: 29 augustus 2013 
				 |   Citaat: 
 Prijs voor de boer schommelt zo rond de 400€ per ton. Prijs van pellets zit tussen 1000€ en 1500€ per ton. Wie wordt er hier uitgeperst? De boeren? .... De burgers die pellets nodig hebben? .... Beide? Ik zou zeggen ... koop graan en maïs voor uw pelletkachel bij uw buurman boer en geef hem 700€ voor 1000 kg. 
				__________________ Creating more with less is a hallmark of a good engineer. | |
|   |   | 
|  18 september 2022, 11:50 | #10 | 
				 |   Dat is duurder dan de gas uit je straatpijpleiding. 
				__________________ Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) | 
|   |   | 
|  18 september 2022, 13:58 | #11 | 
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 27 april 2004 
				 |   Zuivere petroleum C voor petroleumkachels zoals Zibro, Qlima, Inverter, Kero en andere merken. Petroleum C zorgt voor een zuivere verbranding die bijna reukloos is. Enkel bij het ontsteken en doven van de kachel heb je kans op een geurlast. Of je kan gaan voor bio ethanol. Wat kost 1 liter ethanol? Koop je direct 30 liter? Dan mag je rekenen op 2,5 tot 3 euro per liter. Bij kleinere hoeveelheden kan die prijs oplopen tot iets meer dan 5 euro per liter. Er zijn ook goedkopere vloeistoffen, maar die zorgen soms voor een ander vlambeeld of zelfs een onaangename walm. Het voordeel is je geen schoorsteen nodig hebt, het is klein en verplaatsbaar. Een laser kacheltje is hetzelfde principe, warmt beter op maar verbruikt wel ook wat stroom bovenop. 
				__________________ Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? | 
|   |   | 
|  18 september 2022, 14:03 | #12 | 
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 27 april 2004 
				 |   Op een appartement kan je moeilijk hout beginnen stockeren. Reken voor een winter toch maar op 5 a 6 kubiek. 
				__________________ Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? | 
|   |   | 
|  18 september 2022, 14:11 | #13 | ||
				 |   Citaat: 
 https://www.dekalverhouder.nl/nieuws...-alternatief#1 Citaat: 

__________________ Caroline Leavitt: ‘aa moeder’ | ||
|   |   | 
|  18 september 2022, 14:29 | #14 | |
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 28 juli 2010 
				 |   Citaat: 
 + Gezellige warmte ook nog. | |
|   |   | 
|  18 september 2022, 20:54 | #15 | 
				 |   In een appartement? Ja, misschien in Moskou of zo. 
|   |   | 
|  18 september 2022, 21:09 | #16 | 
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 14 maart 2013 Locatie: Kinshasa aan de Dender 
				 |   Getpetrol 
				__________________ Hope is nothing more than a postponed disappointment | 
|   |   | 
|  19 september 2022, 00:21 | #17 | |
| Secretaris-Generaal VN |   Citaat: 
 Daar heeft de hoofdmoot van de appartementen verwarming van het stadsnet. 
				__________________ De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. | |
|   |   | 
|  19 september 2022, 22:05 | #18 | 
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 23 augustus 2002 
				 |   | 
|   |   | 
|  19 september 2022, 22:09 | #19 | |
| Secretaris-Generaal VN Geregistreerd: 23 augustus 2002 
				 |   Citaat: 
 ik zou met al die prullen opletten, dat werkt alleen maar veilig mits een goeie verluchting. Ge kunt u eigen goe verwarmen en een jaar of 5 later doodvallen van kanker die ge opgedaan hebt door alle toxische walmen die ge op gesnuifd hebt. Een paar jaar geleden waren er zo negers van een of andere ambasade die het een goed gedacht vonden om houtskool in een bbq te verbranden voor de warmte, ... ja in een lemen hutteke of eentje dat opgetrokken is uit gedroogde koeiekak kan dat natuurlijk , maar niet in een potdicht geisoleerd appartement. | |
|   |   | 
|  19 september 2022, 22:12 | #20 | |
				 |   Citaat: 
 Wel oppassen dat je verluchting voorziet. https://be.notfallrucksack.net/produ...SABEgL5dfD_BwE  
				__________________ Caroline Leavitt: ‘aa moeder’ | |
|   |   |