![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ook Duitsland rommelt met de EV.
Scoor een goedkope Duitse EV dankzij gerommel met subsidies! Auteur: jaapiyo, gepost 19 februari 2022 Trucje In dit geval doen dat, wie anders dan, autohandelaren. Het bedachte trucje is eigenlijk heel simpel. Handelaren laten ‘privépersonen’ een EV kopen en de blubberdikke subsidie opstrijken. Ze garanderen daarna meteen de auto voor een vooraf afgesproken prijs weer terug te kopen. Omdat afschrijving op auto’s momenteel om redenen vrij laag is, verliest de ‘klant’ hiermee geen geld en rijdt dan een half jaar ‘gratis’ of krijgt zelfs meer voor de auto terug dan hij (m/v) na aftrek van de subsidie betaald heeft. Approprieren De handelaar approprieert echter ook een deel van de subsidie en heeft nu een goedkope EV in handen, om die vervolgens in het buitenland kneiterduur weg te zetten tegen dikke winst. De truc is volstrekt legaal, hoewel het natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van het Duitse pluche om de EV’s van Nederland, Denemarken en andere landen te subsidiëren."]Trucje In dit geval doen dat, wie anders dan, autohandelaren. Het bedachte trucje is eigenlijk heel simpel. Handelaren laten ‘privépersonen’ een EV kopen en de blubberdikke subsidie opstrijken. Ze garanderen daarna meteen de auto voor een vooraf afgesproken prijs weer terug te kopen. Omdat afschrijving op auto’s momenteel om redenen vrij laag is, verliest de ‘klant’ hiermee geen geld en rijdt dan een half jaar ‘gratis’ of krijgt zelfs meer voor de auto terug dan hij (m/v) na aftrek van de subsidie betaald heeft. Approprieren De handelaar approprieert echter ook een deel van de subsidie en heeft nu een goedkope EV in handen, om die vervolgens in het buitenland kneiterduur weg te zetten tegen dikke winst. De truc is volstrekt legaal, hoewel het natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van het Duitse pluche om de EV’s van Nederland, Denemarken en andere landen te subsidiëren. https://www.autoblog.nl/nieuws/scoor...sidies-3316099
|
|
|
#62 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Top 20 nieuw verkochte electrische wagens in Duitsland, inclusief plug in hybride-modellen.
Citaat:
Top 5 van de modellen: 1. Model Y : 4,2% 2. Fiat 500e : 3,1% 3. Model 3 : 2,9% 4. Ford Kuga PHEV: 2,7% 5. VW ID.4 : 2,1% Qua merk an sich eindigt Tesla nog 4e (plug-ins inbegrepen) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2022 om 22:03. |
||
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Staat er klaar en duidelijk.. Geen hitlijst van de best verkochte. Tenzij het een bedrieglijke verkoop zoals in Duitsland betreft. Duitse fraude in verkoop. https://www.autoblog.nl/nieuws/scoor...sidies-3316099
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 21 oktober 2022 om 08:33. |
|
|
|
|
|
|
#64 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Bij BMW nog wat meer dan bij Tesla: Citaat:
Citaat:
Dus komen ze niet in de hitlijst nieuwe inschrijvingen van Denemarken of andere landen zonder subsidie?, en een occasie hitlijst ken ik niet. Die 12% verdwijnen dus niet echt maar worden als occasie ingeschreven in een ander land. In elk geval verdwijnen er daar evenveel ICEs. Er is wel een ding bij het merk Tesla hebben ze geen handelaars, daar moet de privaatpersoon het zelf regelen en een klant in het buitenland zoeken, dat kan reeds op voorhand. Maar in de EU tussen D en DK is dat nu ook geen probleem met de papieren, ze kunnen zelfs voertuigen onderling ruilen. De Duitser verkoopt zijn BEV en krijgt een Deense BEV in de plaats. lol Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 09:31. |
||||
|
|
|
|
|
#65 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
CHINESE EV-MAKERS PROBEREN TE OVERLEVEN MET MINDER SUBSIDIE
Door Stefan Kleinekoort 28 maart 2019 https://www.elektrischeauto.nl/nieuw...nder-subsidie/ Bijna failliet. https://www.industryweek.com/leaders...-subsidy-probe Subsidie fraude
|
|
|
#66 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Naja je leest wat je wilt lezen: Citaat:
Dat er een grijze automarkt in de EU bestaat is sinds de EU bestaat, of heel lange baard, heeft nougabollen met het soort wagen te maken . ![]() Bij de occasies nog veel meer, dat is gewoon autohandel hé: link 2014 https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...aal-verstoord/ Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 09:49. |
||
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Voor mijn gewoonte verder te zetten.
Ierland is ook een topland geworden qua langzaam uitmesten kankerbakken: 29% van de nieuwe inschrijvingen waren puur BEV: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 09:48. |
|
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Want kijk, in Ierland rijden er rond de 2 miljoen personenwagens rond. https://www.irishtimes.com/news/cons...vels-1.3595213 https://www.statista.com/statistics/...assenger-cars/ We hebben het hier over 14 000 nieuwe full electrics op 3 kwartalen, laat ons dan afronden op 20 000 op een jaar. Dat is 1% van het aantal voertuigen dat rondrijdt dat dit jaar full ellentriek is geworden. Nog 100 jaar en 't is OK Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2022 om 09:57. |
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En bovenop is het met ons belastinggeld dat de subsidies betaalt wordt en verduisterd is.
|
|
|
|
#70 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tesla verkoopt nieuwe auto’s met 4 jaar oude accu’s
Auteur: willeme, gepost 21 december 2021 https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla...-accus-2962018 Feitelijk al versleten dus, nipt nog goed genoeg om van charger naar charger te rijden op vélo snelheid.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 21 oktober 2022 om 11:43. |
|
|
|
|
|
#71 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja dat is zo.
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#72 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nope.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Subsidieer nog maar kankerdiesels, daar was België goed in. En de vele salaris- en bedrijfswagens, daar is Belziek recordhouder in per inwoner. 300 miljoen € per jaar namelijk voor 98% kankerbakken. Oh hoho en plots hoor je mambo niet meer. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 12:15. |
||||
|
|
|
|
|
#73 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
12% die eerst in Duitsland reed en dus bij de telling zit.... Zit efkens later ook in de statistieken van een ander land.
Legaal met randje. Zo krijg je wel verkoopcijfers natuurlijk.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 21 oktober 2022 om 12:14. |
|
|
|
|
|
#74 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Daarom weten ze het ook precies, precies 29.260 wagens werden na een tijdje uitgeschreven (Kraftfahrt-Bundesamt), en de tijd is wettelijk vastgelegd in de regels om van die premie te kunnen genieten, namelijk men moet minstens 6 maanden in eigen land ermee rijden, en daarna mag je met je eigendom doen wat je wilt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De verkoopcijfers van nieuwe wagens en de nieuwe inschrijving ervan (kenteken) blijven wat ze zijn, zonder inschrijving en verzekering mag je niet rijden. Dat ze volgens de regels van de Duitse wet een tijdje later in een buurland landen - als occasie - verandert daar niets aan. Ook die koper moet die occasiewagen in zijn land inschrijven. Ook daar zijn inschrijvingscijfers van, de occasiemarkt is in de regel veel groter dan de nieuwmarkt. Hier de link van de occasiemarkt Duitsland, of de verandering van eigenaar binnen eigen land: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 12:48. |
||||||||
|
|
|
|
|
#75 |
|
Staatssecretaris
|
Hoeveel bedragen de invoertaxen op een nieuwe Chinese wagen als die naar Europa komen?
Laatst gewijzigd door chris k : 21 oktober 2022 om 14:01. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Xpeng, Li Auto en Nio , vaak gezien als de leiders van China's EV-golf, hebben hun aanwezigheid vergroot, niet alleen in China, maar ook over de hele wereld. De leveringen van Xpeng zijn in het tweede kwartaal met 98 procent gestegen tot 34.422 voertuigen, terwijl die bij Li Auto met 63 procent zijn gestegen tot 28.687 en de verkoop van Nio met 14 procent is gestegen tot 25.059 eenheden.
Goed nieuws, toch? Welnu, financiële cijfers die door de drie bedrijven zijn vrijgegeven, onthullen dat het nettoverlies van Xpeng met 126 procent steeg tot 2,7 miljard yuan (376 miljoen dollar) in het tweede kwartaal, terwijl dat van Nio met 370 procent steeg tot 2,8 miljard yuan (393 miljoen dollar). Evenzo bereikte het nettoverlies van Li Auto 641 miljoen yuan ($ 90 miljoen), een stijging van 172 procent, meldt Auto News .
|
|
|
#77 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
De OCCASIE-EV-markt boomt in Denemarken, wslk dankzij de export uit Duitsland en uit andere buurlanden, ze leggen het even uit, namelijk dat van die 6 maanden in D. Citaat:
Of die nu xx maanden later een andere eigenaar krijgt, desnoods ook in een ander land, maakt dus geen fluit uit aan de eerste inschrijvingen van een nieuwe wagen. Bovendien is in Denemarken de andere helft van de occasie inschrijvingen - ingevoerd uit het buitenland- een ICE, van elk ~10.000 op een half jaar. De vraag naar snel verkrijgbare occasie-BEVs is alvast groot in Denemarken. Maar ook naar ICEs, dus 50/50. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 20:59. |
||||
|
|
|
|
|
#78 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik heb een Ami gezien. Geef mij maar een Multipla, generatie 1. of zelfs een Renault Twizzy.
Maar nog beter, geef me niks van de vermelde dingen.
|
|
|
#79 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het maakt idd niets uit of je uw wagen verkoopt.
Het maakt wel iets uit als dat deel is van georganiseerde subsidie carrousel te vergelijken met import en export in btw carrousel. Waarbij kopen en verkopen verder ook legaal is. Bij subsidiefraude wordt onder valse voorwendselen ten onrechte subsidie aangevraagd. Dit kan geschieden door burgers, bedrijven en zelfs lagere overheden: zo hebben verscheidene Filipijnse provincies begin jaren 2000 hun inwonertallen overdreven om meer subsidie van de centrale overheid te ontvangen. Nu in dit geval waren er ook vooraf gemaakte onderlinge afspraken om de wagen door te verkopen van zodra de subsidies gecascht waren. Dit is fraude. Mogelijks bestaan die kopers zelfs enkel op papier en heeft de wagen allicht niet of zeer weinig gereden om een hoge doorverkoop te garanderen op het systeem van directie wagens maar dan met een derde partij.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 21 oktober 2022 om 21:35. |
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ieder merk pleegt die fraude, maar gewoonlijk niet om subsidies te verkrijgen, maar om de cijfers van een bepaald kwartaal op te smukken. |
|
|
|
|