Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2022, 21:33   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ook Duitsland rommelt met de EV.
Scoor een goedkope Duitse EV dankzij gerommel met subsidies!
Auteur: jaapiyo, gepost 19 februari 2022

Trucje

In dit geval doen dat, wie anders dan, autohandelaren. Het bedachte trucje is eigenlijk heel simpel. Handelaren laten ‘privépersonen’ een EV kopen en de blubberdikke subsidie opstrijken. Ze garanderen daarna meteen de auto voor een vooraf afgesproken prijs weer terug te kopen. Omdat afschrijving op auto’s momenteel om redenen vrij laag is, verliest de ‘klant’ hiermee geen geld en rijdt dan een half jaar ‘gratis’ of krijgt zelfs meer voor de auto terug dan hij (m/v) na aftrek van de subsidie betaald heeft.

Approprieren

De handelaar approprieert echter ook een deel van de subsidie en heeft nu een goedkope EV in handen, om die vervolgens in het buitenland kneiterduur weg te zetten tegen dikke winst. De truc is volstrekt legaal, hoewel het natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van het Duitse pluche om de EV’s van Nederland, Denemarken en andere landen te subsidiëren."]Trucje

In dit geval doen dat, wie anders dan, autohandelaren. Het bedachte trucje is eigenlijk heel simpel. Handelaren laten ‘privépersonen’ een EV kopen en de blubberdikke subsidie opstrijken. Ze garanderen daarna meteen de auto voor een vooraf afgesproken prijs weer terug te kopen. Omdat afschrijving op auto’s momenteel om redenen vrij laag is, verliest de ‘klant’ hiermee geen geld en rijdt dan een half jaar ‘gratis’ of krijgt zelfs meer voor de auto terug dan hij (m/v) na aftrek van de subsidie betaald heeft.

Approprieren

De handelaar approprieert echter ook een deel van de subsidie en heeft nu een goedkope EV in handen, om die vervolgens in het buitenland kneiterduur weg te zetten tegen dikke winst. De truc is volstrekt legaal, hoewel het natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van het Duitse pluche om de EV’s van Nederland, Denemarken en andere landen te subsidiëren.

https://www.autoblog.nl/nieuws/scoor...sidies-3316099
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 21:51   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.104
Standaard

Top 20 nieuw verkochte electrische wagens in Duitsland, inclusief plug in hybride-modellen.

Citaat:
https://cleantechnica.com/2022/10/16...2-have-a-plug/

19% Of New Car Sales In Germany Fully Electric, 32% Have A Plug
Tesla is goed voor 7,1% van de Duitse stekkermarkt, eerste 9 maanden 2022.

Top 5 van de modellen:

1. Model Y : 4,2%
2. Fiat 500e : 3,1%
3. Model 3 : 2,9%
4. Ford Kuga PHEV: 2,7%
5. VW ID.4 : 2,1%

Qua merk an sich eindigt Tesla nog 4e (plug-ins inbegrepen)
Citaat:
In the brand ranking, Volkswagen (9.5%, up from 9.3%) consolidated its leadership position, while runner-up BMW (8.6%) and #3 Mercedes (8.5%) stayed the same. With both premium brands losing ground and Volkswagen returning to its natural position, the plugin market is getting closer to matching the overall market and less premium heavy.

Off the podium, Tesla (7.1%, up from 5.3%) jumped into the 4th position, surpassing Audi (6.8%) and Hyundai (5.6%, up 0.1%).
Klassieke brandstoffen verliezen terrein:

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2022 om 22:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 08:28   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Top 20 nieuw verkochte electrische wagens in Duitsland, inclusief plug in hybride-modellen.



Tesla is goed voor 7,1% van de Duitse stekkermarkt, eerste 9 maanden 2022.

Top 5 van de modellen:

1. Model Y : 4,2%
2. Fiat 500e : 3,1%
3. Model 3 : 2,9%
4. Ford Kuga PHEV: 2,7%
5. VW ID.4 : 2,1%

Qua merk an sich eindigt Tesla nog 4e (plug-ins inbegrepen)


Klassieke brandstoffen verliezen terrein:
Deze topic gaat over bedrog.
Staat er klaar en duidelijk..

Geen hitlijst van de best verkochte.
Tenzij het een bedrieglijke verkoop zoals in Duitsland betreft.

Duitse fraude in verkoop.
https://www.autoblog.nl/nieuws/scoor...sidies-3316099
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 oktober 2022 om 08:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 09:15   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Deze topic gaat over bedrog.
Staat er klaar en duidelijk..

Geen hitlijst van de best verkochte.
Tenzij het een bedrieglijke verkoop zoals in Duitsland betreft.

Duitse fraude in verkoop.
https://www.autoblog.nl/nieuws/scoor...sidies-3316099
Tof, handige jongens die Duitsers. De zwakte van het Duitse subsidiesysteem gewoon uitbuiten, en op een legale manier.

Citaat:
Approprieren
De handelaar approprieert echter ook een deel van de subsidie en heeft nu een goedkope EV in handen, om die vervolgens in het buitenland kneiterduur weg te zetten tegen dikke winst. De truc is volstrekt legaal, hoewel het natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van het Duitse pluche om de EV’s van Nederland, Denemarken en andere landen te subsidiëren.
Hitlijst nieuwe inschrijvingen in Duitsland blijft wel idem, want blijkbaar gebeurt dit bij alle EV-merken.

Bij BMW nog wat meer dan bij Tesla:
Citaat:
Duitse EV’s verdwijnen als dief in de nacht het land uit
Hoe groot dit ‘probleem’ is vraag je je nu wellicht af? Wel, de menselijk aard is de menselijke aard, dus euhm, vrij groot. Vorig jaar werden tussen januari en september 236.695 BEVs toegelaten in Duitsland. Maar de hoeveelheid BEV’s op de Duitse straten steeg per saldo maar met 207.435. InsideEV’s becijfert dat 12 procent van de auto’s ‘verdwijnt’. Bij sommige merken zoals BMW en Tesla gaat het zelfs om 21 respectievelijk 19 procent. De Duitse overheid gaf in 2021 3,1 miljard Euro uit aan het EV subsidiepotje. het Center of Automotive Management (CAM) denkt dat 240 miljoen Euro daarvan verdwenen is in de zakken van handige sjacheraars.
Citaat:
Trucje

In dit geval doen dat, wie anders dan, autohandelaren. Het bedachte trucje is eigenlijk heel simpel. Handelaren laten ‘privépersonen’ een EV kopen en de blubberdikke subsidie opstrijken. Ze garanderen daarna meteen de auto voor een vooraf afgesproken prijs weer terug te kopen. Omdat afschrijving op auto’s momenteel om redenen vrij laag is, verliest de ‘klant’ hiermee geen geld en rijdt dan een half jaar ‘gratis’ of krijgt zelfs meer voor de auto terug dan hij (m/v) na aftrek van de subsidie betaald heeft.
En in Denemarken (meestal) worden ze als occasies ingeschreven, uiteraard want ingevoerd uit EU-land Duitsland.

Dus komen ze niet in de hitlijst nieuwe inschrijvingen van Denemarken of andere landen zonder subsidie?, en een occasie hitlijst ken ik niet.

Die 12% verdwijnen dus niet echt maar worden als occasie ingeschreven in een ander land. In elk geval verdwijnen er daar evenveel ICEs.

Er is wel een ding bij het merk Tesla hebben ze geen handelaars, daar moet de privaatpersoon het zelf regelen en een klant in het buitenland zoeken, dat kan reeds op voorhand.

Maar in de EU tussen D en DK is dat nu ook geen probleem met de papieren, ze kunnen zelfs voertuigen onderling ruilen.
De Duitser verkoopt zijn BEV en krijgt een Deense BEV in de plaats. lol

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 09:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 09:29   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

CHINESE EV-MAKERS PROBEREN TE OVERLEVEN MET MINDER SUBSIDIE
Door Stefan Kleinekoort
28 maart 2019
https://www.elektrischeauto.nl/nieuw...nder-subsidie/

Bijna failliet.
https://www.industryweek.com/leaders...-subsidy-probe

Subsidie fraude
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 09:35   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
CHINESE EV-MAKERS PROBEREN TE OVERLEVEN MET MINDER SUBSIDIE
Door Stefan Kleinekoort
28 maart 2019
https://www.elektrischeauto.nl/nieuw...nder-subsidie/

Bijna failliet.
https://www.industryweek.com/leaders...-subsidy-probe

Subsidie fraude
Je lult over bedrog en fraude maar dat is het niet.

Naja je leest wat je wilt lezen:
Citaat:
Approprieren
De handelaar approprieert echter ook een deel van de subsidie en heeft nu een goedkope EV in handen, om die vervolgens in het buitenland kneiterduur weg te zetten tegen dikke winst. De truc is volstrekt legaal, hoewel het natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van het Duitse pluche om de EV’s van Nederland, Denemarken en andere landen te subsidiëren.
Kankerdiesels die hebben crimineel fraude gepleegd en de consument bedrogen.

Dat er een grijze automarkt in de EU bestaat is sinds de EU bestaat, of heel lange baard, heeft nougabollen met het soort wagen te maken .

Bij de occasies nog veel meer, dat is gewoon autohandel hé: link 2014
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...aal-verstoord/

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 09:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 09:42   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.104
Standaard

Voor mijn gewoonte verder te zetten.

Ierland is ook een topland geworden qua langzaam uitmesten kankerbakken:

29% van de nieuwe inschrijvingen waren puur BEV:

Citaat:
https://cleantechnica.com/2022/10/14...ic-37-plugins/

29% Of New Cars In Ireland Electric, 37% Plugins

Like in many other European countries, electric car sales are booming in Ireland, but they are booming even more there than is the norm. In September, 36.66% of all new vehicle registrations in the home of leprechauns were plugin vehicle registrations. 29.31% were full electrics and 7.35% were plugin hybrids.

Plugin hybrid registrations in the first 3 quarters of the year were almost exactly the same as they were last in the first 3 quarters of 2021 (7,439 this year versus 7,452 last year), but full-electric vehicle sales nearly doubled (14,513 this year versus 7,819 last year). In terms of their share of the overall Irish auto market in the first 9 months of the year, full electrics accounted for 14.3% and plugin hybrids accounted for 7.33%, meaning that 21.6% of brand new vehicles in the country had a plug.

The 3 top selling full electric vehicles in the first 9 months of 2022 were led by a dominant mass-market German vehicle and then followed by a Korean and an American. They were the:

Volkswagen ID.4 — 2,765 registrations, 19.1% of the BEV market,

Hyundai IONIQ 5 — 1,147 registrations, 7.9% of the BEV market,

Tesla Model 3 — 1,023 registrations, 7.0% of the BEV market.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 09:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 09:56   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor mijn gewoonte verder te zetten.

Ierland is ook een topland geworden qua langzaam uitmesten kankerbakken:

29% van de nieuwe inschrijvingen waren puur BEV:
Is dat zo ?

Want kijk, in Ierland rijden er rond de 2 miljoen personenwagens rond.

https://www.irishtimes.com/news/cons...vels-1.3595213

https://www.statista.com/statistics/...assenger-cars/

We hebben het hier over 14 000 nieuwe full electrics op 3 kwartalen, laat ons dan afronden op 20 000 op een jaar.

Dat is 1% van het aantal voertuigen dat rondrijdt dat dit jaar full ellentriek is geworden. Nog 100 jaar en 't is OK

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2022 om 09:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 11:01   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je lult over bedrog en fraude maar dat is het niet.

Naja je leest wat je wilt lezen:


Kankerdiesels die hebben crimineel fraude gepleegd en de consument bedrogen.

Dat er een grijze automarkt in de EU bestaat is sinds de EU bestaat, of heel lange baard, heeft nougabollen met het soort wagen te maken .

Bij de occasies nog veel meer, dat is gewoon autohandel hé: link 2014
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...aal-verstoord/
Dat is wel fraude en wel op een zodanige manier dat de verkoopcijfers gemanipuleerd zijn en de maatschappij er een verkeerd beeld van krijgt.
En bovenop is het met ons belastinggeld dat de subsidies betaalt wordt en verduisterd is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 11:41   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tesla verkoopt nieuwe auto’s met 4 jaar oude accu’s
Auteur: willeme, gepost 21 december 2021

https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla...-accus-2962018

Feitelijk al versleten dus, nipt nog goed genoeg om van charger naar charger te rijden op vélo snelheid.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 oktober 2022 om 11:43.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 12:01   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Is dat zo ?
Ja dat is zo.
Citaat:
Want kijk, in Ierland rijden er rond de 2 miljoen personenwagens rond.
Dat is het wagenpark, daar gaat het niet over.

Citaat:
We hebben het hier over 14 000 nieuwe full electrics op 3 kwartalen, laat ons dan afronden op 20 000 op een jaar.

Dat is 1% van het aantal voertuigen dat rondrijdt dat dit jaar full ellentriek is geworden. Nog 100 jaar en 't is OK
En?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 12:07   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is wel fraude
Nope.
Citaat:
De truc is VOLSTREKT LEGAAL, hoewel het natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van het Duitse pluche om de EV’s van Nederland, Denemarken en andere landen te subsidiëren.
Citaat:
en wel op een zodanige manier dat de verkoopcijfers gemanipuleerd zijn en de maatschappij er een verkeerd beeld van krijgt.
Die zijn helemaal niet gemanipuleerd, een ~12% ervan rijdt gewoon een tijdje later in een ander land. Bij de overheid van Duitsland (KBA) worden die 12% uitgeschreven. Jij bent tegen de autohandel in Europa?

Citaat:
En bovenop is het met ons belastinggeld dat de subsidies betaalt wordt en verduisterd is.
Ons belastingsgeld gaat naar Duitsland? Verduisterd ook nog?

Subsidieer nog maar kankerdiesels, daar was België goed in. En de vele salaris- en bedrijfswagens, daar is Belziek recordhouder in per inwoner.

300 miljoen € per jaar namelijk voor 98% kankerbakken. Oh hoho en plots hoor je mambo niet meer.

Citaat:
https://autofans.be/nieuws/overheid/...t-ecopremie-af

28/11/2011

BELGISCHE OVERHEID SCHAFT ECOPREMIE AF

Dit weekend werd na een marathon van onderhandelingen een einde gemaakt aan (veel te) lange onderhandelingen. Er is een begrotingsakkoord en dat heeft zijn gevolgen zoals gevreesd. Zo werd bekend gemaakt dat onze overheid de ecopremies zal afschaffen, ze hoopt daardoor 300 miljoen euro te besparen. De ecopremie was een korting op factuur voor wagens met een lage CO2 uitsoot. Klanten kregen 15 procent korting wanneer ze een wagen kochten die minder dan 105 g/km CO2 uitstootte. De tweede korting bedroeg 3% voor wagens tussen onder de 115 maar boven 105 g/km .

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 12:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 12:13   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

12% die eerst in Duitsland reed en dus bij de telling zit.... Zit efkens later ook in de statistieken van een ander land.

Legaal met randje.
Zo krijg je wel verkoopcijfers natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 oktober 2022 om 12:14.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 12:38   #74
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
12% die eerst in Duitsland reed en dus bij de telling zit....
yup, van de nieuwe inschrijvingen.

Citaat:
Zit efkens later ook in de statistieken van een ander land.
Nee, die moeten eerst uitgeschreven worden en dan komen ze bij de occasie-statistieken van een ander land, niet bij de nieuwe auto-inschrijvingen. Ze blijven dus in de regel in Europa of beter in de EU ingeschreven.

Daarom weten ze het ook precies, precies 29.260 wagens werden na een tijdje uitgeschreven (Kraftfahrt-Bundesamt), en de tijd is wettelijk vastgelegd in de regels om van die premie te kunnen genieten, namelijk men moet minstens 6 maanden in eigen land ermee rijden, en daarna mag je met je eigendom doen wat je wilt.
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...-elektroautos/
Neu, gebraucht, geleast: Das wird gefördert

Mit der Innovationsprämie wird der Bundesanteil an der Förderung (Umweltbonus) verdoppelt. Die Förderung erhalten folgende Elektrofahrzeuge:

Neuwagen, die nach dem 3. Juni 2020 zugelassen wurden.

Gebrauchtwagen, die erstmalig nach dem 4. November 2019 oder später zugelassen wurden, und deren Zweitzulassung nach dem 3. Juni 2020 erfolgt ist.

Beim Kauf eines elektrisch betriebenen Fahrzeugs muss das Fahrzeug mindestens 6 Monate auf die Antragstellerin/den Antragsteller in der Bundesrepublik Deutschland zugelassen sein (Haltedauer). Eine kürzere Haltedauer ist unverzüglich anzuzeigen.

Die Mindesthaltedauer von Leasingfahrzeugen erhöht sich auf 12 Monate bei einer Laufzeit von 12 bis 23 Monaten bzw. auf 24 Monate bei einer Laufzeit von über 23 Monaten. Leasingverträge mit einer Laufzeit ab 23 Monaten erhalten die volle Förderung. Bei kürzeren Vertragslaufzeiten wird die Förderung entsprechend angepasst.

Der Antrag muss spätestens ein Jahr nach der Erstzulassung erfolgen.
Ordnung muss sein bij het KBA, die volgen de wet.

Citaat:
tussen januari en september 236.695 BEVs toegelaten in Duitsland. Maar de hoeveelheid BEV’s op de Duitse straten steeg per saldo maar met 207.435.
De hoeveelheid wagens of wagenpark vind je in D via de 3-maandelijkse telling van het Fahrzeugbestandes
Citaat:
https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahr...tand_node.html

Die jährliche Zählung des Fahrzeugbestandes umfasst alle Kraftfahrzeuge (Kfz) und Kraftfahrzeuganhänger (Kfz-Anhängern), die am 1. Januar eines Jahres im Zentralen Fahrzeugregister (ZFZR) gespeichert sind.

Außer Betrieb gesetzte Fahrzeuge sind nicht enthalten, Fahrzeuge mit Saisonkennzeichen dagegen schon. Zu den wichtigsten Auswertungsmerkmalen zählen: Fahrzeugklasse und Aufbauart, Hersteller und Typ beziehungsweise Marke und Modell, regionale Einheiten (Bundesland, Zulassungsbezirk, Gemeinde), Haltergruppe/Wirtschaftszweig, Kraftstoffart sowie diverse Größenklassen.

Seit dem Jahr 2018 wird der Bestand an Kfz und Kfz-Anhängern, die im ZFZR gespeichert sind, auch unterjährig nach ausgewählten Merkmalen ausgewiesen. Die Zählung erfolgt am 1. April, 1. Juli und 1. Oktober eines Jahres.
Zahlen zum 1. Januar 2022 im Überblick
Fahrzeugbestand Kraftfahrzeuge (Kfz) und Anhänger insgesamt 67,7 Millionen
Personenkraftwagen (Pkw)-Bestand 48,5 Millionen
Anteil deutscher Marken 63,1 Prozent
Euro 5-Anteil 23,6 Prozent
Euro 6-Anteil 40,8 Prozent
Anteil der Pkw weiblicher Halter 34,6 Prozent
Anteil der Pkw von Haltern über 60 Jahre 33,2 Prozent
Durchschnittsalter 10,1 Jahre
Fahrzeugdichte in Deutschland 717 Kfz je 1000 Einwohner
Citaat:
Legaal met randje.
Niks randje. 100% legaal. 100% pietje precies. Je moogt altijd gaan mekkeren bij de Duitse regering.

Citaat:
Zo krijg je wel verkoopcijfers natuurlijk.
Uiteraard, hoe anders?

De verkoopcijfers van nieuwe wagens en de nieuwe inschrijving ervan (kenteken) blijven wat ze zijn, zonder inschrijving en verzekering mag je niet rijden.

Dat ze volgens de regels van de Duitse wet een tijdje later in een buurland landen - als occasie - verandert daar niets aan. Ook die koper moet die occasiewagen in zijn land inschrijven. Ook daar zijn inschrijvingscijfers van, de occasiemarkt is in de regel veel groter dan de nieuwmarkt.

Hier de link van de occasiemarkt Duitsland, of de verandering van eigenaar binnen eigen land:
Citaat:
https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahr...ngen_node.html

Als een reeds ingeschreven voertuig van eigenaar verandert, is de inschrijving van het voertuig aan de nieuwe eigenaar een eigendomsoverdracht.

Verhuizingen en naamswijzigingen leiden niet tot een verandering van eigenaar. De belangrijkste statistische kenmerken worden maandelijks en jaarlijks geëvalueerd.

Wenn ein bereits angemeldetes Fahrzeug seinen Halter wechselt, so handelt es sich bei der Zulassung des Fahrzeugs auf den neuen Halter um eine Besitzumschreibung.

Umzüge und Namensänderungen führen nicht zu einer Besitzumschreibung. Die wichtigsten statistischen Merkmale werden monatlich und jährlich ausgewertet.

Zahlen des Jahres 2021 im Überblick
Pkw-Besitzumschreibungen 6,70 Millionen
Privat-Anteil 94,2 Prozent
Diesel-Anteil 32,1 Prozent
Euro 4- bis 6-Anteil 84,4 Prozent
Unter zwei Jahre alt 13,1 Prozent

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 12:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 14:01   #75
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Hoeveel bedragen de invoertaxen op een nieuwe Chinese wagen als die naar Europa komen?

Laatst gewijzigd door chris k : 21 oktober 2022 om 14:01.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 19:52   #76
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Xpeng, Li Auto en Nio , vaak gezien als de leiders van China's EV-golf, hebben hun aanwezigheid vergroot, niet alleen in China, maar ook over de hele wereld. De leveringen van Xpeng zijn in het tweede kwartaal met 98 procent gestegen tot 34.422 voertuigen, terwijl die bij Li Auto met 63 procent zijn gestegen tot 28.687 en de verkoop van Nio met 14 procent is gestegen tot 25.059 eenheden.

Goed nieuws, toch? Welnu, financiële cijfers die door de drie bedrijven zijn vrijgegeven, onthullen dat het nettoverlies van Xpeng met 126 procent steeg tot 2,7 miljard yuan (376 miljoen dollar) in het tweede kwartaal, terwijl dat van Nio met 370 procent steeg tot 2,8 miljard yuan (393 miljoen dollar). Evenzo bereikte het nettoverlies van Li Auto 641 miljoen yuan ($ 90 miljoen), een stijging van 172 procent, meldt Auto News .
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 20:45   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.104
Standaard Even herhalen, met bevestiging uit Denemarken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tof, handige jongens die Duitsers. De zwakte van het Duitse subsidiesysteem gewoon uitbuiten, en op een legale manier.

Hitlijst nieuwe inschrijvingen in Duitsland blijft wel idem, want blijkbaar gebeurt dit bij alle EV-merken.

En in Denemarken (meestal) worden ze als occasies ingeschreven, uiteraard want ingevoerd uit EU-land Duitsland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee, die moeten eerst uitgeschreven worden en dan komen ze bij de occasie-statistieken van een ander land, niet bij de nieuwe auto-inschrijvingen. Ze blijven dus in de regel in Europa of beter in de EU ingeschreven.
ff korte bevestiging van mijn vorige posten: (link van 26 augustus 2022)

De OCCASIE-EV-markt boomt in Denemarken, wslk dankzij de export uit Duitsland en uit andere buurlanden, ze leggen het even uit, namelijk dat van die 6 maanden in D.

Citaat:
2. In Germany (14x the Danish population), it is legal to export an EV after only 6 months, even with a profit, because it was heavily incentivized upon purchased as new, still making most models much cheaper than equivalent used domestic models.
Er worden in DK zelfs meer gebruikte EVs ingeschreven dan nieuwe, uiteraard is vooral de nieuwmarkt mijn dada, want elke gemaakte BEV geraakt wel snel bij de eerste consument.

Of die nu xx maanden later een andere eigenaar krijgt, desnoods ook in een ander land, maakt dus geen fluit uit aan de eerste inschrijvingen van een nieuwe wagen. Bovendien is in Denemarken de andere helft van de occasie inschrijvingen - ingevoerd uit het buitenland- een ICE, van elk ~10.000 op een half jaar.

De vraag naar snel verkrijgbare occasie-BEVs is alvast groot in Denemarken.
Maar ook naar ICEs, dus 50/50.

Citaat:
The Used EV Market In Denmark Is Booming

By Jesper Berggreen Published August 26, 2022

Reading the latest issue of Motor, the Danish Motorist Associations (FDM) magazine, I was stunned by how crazy the market for used electric cars has evolved in Denmark recently. It’s a classic catch-up effect development when a market gets disrupted by a new technology. In this case EVs, and in particular EVs with enough range and charging rates to make people forget about the range anxieties of the good old days with the 1st generation Nissan Leaf and BMW i3. I’ve been there, and know exactly how difficult everyday life could be as an EV pioneer, and I remember touting that the 60 kWh battery capacity threshold was what would do the trick. And here we are.

First, to see the following in context you need to know that Denmark has a population of 6 million. So, here’s a few numbers that FDM has brought forth regarding battery-electric vehicles, no hybrids included:

• In the first half of 2022, 12,000 new EVs were sold, and 18,000 used EVs were sold.

• Some dealers are experiencing increases from 2 to 3% EV sales in 2020 to 40% EV sales in 2022.

• In the first half of 2022, only 350 new Tesla Model 3s were sold, in contrast to 4,500 used, of which 3,000 were imported.

• A total of 20,000 vehicles were imported in the first half of 2022, of which half were EVs.

• The total used EV market has tripled in 2022 compared to the same period in 2021.

Why is the EV market so skewed toward used cars in Denmark? I believe it’s the perfect storm of 3 factors:

1. Denmark is such a small market that even subtle changes in the European market will be amplified in the Danish market.

2. In Germany (14x the Danish population), it is legal to export an EV after only 6 months, even with a profit, because it was heavily incentivized upon purchased as new, still making most models much cheaper than equivalent used domestic models.

3. The hype around EVs has gone mainstream, and Danes are known to be a bit stingy and not afraid to do a bit of arithmetic, quickly realizing that money can be saved in the long run switching to an EV.

In a world of much too low EV production capacity, the demand in a small country like Denmark will sooner be saturated with all the used EV leftovers in Europe, and this will likely mean that the transition will happen much faster than anticipated. But what about the ICE vehicle leftovers, you ask? Well, Danes are also known for keeping their cars for a very long time, so to sell them cheap, scrap them, or just keep them is not a problem, and the more premium models are traditionally in high demand in eastern Europe, for now.

I would not be surprised if the transition to an EV-dominated fleet in Denmark will happen in an even shorter time-span than it did in Norway. Norway lead the way in incentivizing demand in a world of very low supply, so manufacturers would purposely channel huge numbers of EVs directly there. Now that Norway is almost saturated in EV sales, Denmark is ready to pick up the leftovers from an ever increasing global EV production.

I witnessed the personal computer enter our homes in the 1980s and 1990s, and the cell phone get into almost every pocket from 1992 to 2008, at which point the smartphone eradicated the cell phone in a few short years, and now the shift from ICE to EV will probably happen even faster, despite the fact that the product in question is much more expensive and harder to manufacture. I really don’t know how to relate to this change, as it’s happening so fast it astounds me.

It seems inevitable that the bottleneck will be access to raw materials, mainly for battery production obviously. I wonder how this will affect the battery size in the average EV model? It seems to me that the 70 – 80 kWh models are in high demand right now, but maybe the striving for longer range will have to be capped in order to make a higher quantity in supply possible. Quicker and more abundant charging is a key factor. So maybe the 60 kWh capacity threshold I have pondered for years will be the sweet spot for the foreseeable future?

Here are the latest wait times for popular new EVs:

Aiways U5 Premium: 4 months
Audi Q4 Sportback 40 e-tron: 12 – 18 months
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD LR: 9 – 12 months
Kia EV6 RWD LR Upgrade: 18 months
Maxus Euniq 6: 4 months
Mercedes EQA 250: 6 – 9 months
MG Marvel R Luxury: 6 – 12 months
Nissan Ariya 63 kWh Evolve: 4 – 5 months
Volvo XC40 Recharge P6 FWD Plus: 10 months
VW ID.5 Pro Performance: 4 months
Tesla Model 3 LR: 5 – 7 months
Tesla Model Y LR: 4 – 6 months

No wonder used EVs are in high demand…

https://cleantechnica.com/2022/08/26...rk-is-booming/
Vertalen hoeft niet op de 1e middelbare. lol

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2022 om 20:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 20:57   #78
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.817
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb een Ami gezien. Geef mij maar een Multipla, generatie 1. of zelfs een Renault Twizzy.

Maar nog beter, geef me niks van de vermelde dingen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2022, 21:21   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het maakt idd niets uit of je uw wagen verkoopt.

Het maakt wel iets uit als dat deel is van georganiseerde subsidie carrousel te vergelijken met import en export in btw carrousel. Waarbij kopen en verkopen verder ook legaal is.

Bij subsidiefraude wordt onder valse voorwendselen ten onrechte subsidie aangevraagd. Dit kan geschieden door burgers, bedrijven en zelfs lagere overheden: zo hebben verscheidene Filipijnse provincies begin jaren 2000 hun inwonertallen overdreven om meer subsidie van de centrale overheid te ontvangen.

Nu in dit geval waren er ook vooraf gemaakte onderlinge afspraken om de wagen door te verkopen van zodra de subsidies gecascht waren.
Dit is fraude.

Mogelijks bestaan die kopers zelfs enkel op papier en heeft de wagen allicht niet of zeer weinig gereden om een hoge doorverkoop te garanderen op het systeem van directie wagens maar dan met een derde partij.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 oktober 2022 om 21:35.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2022, 07:04   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het maakt idd niets uit of je uw wagen verkoopt.

Het maakt wel iets uit als dat deel is van georganiseerde subsidie carrousel te vergelijken met import en export in btw carrousel. Waarbij kopen en verkopen verder ook legaal is.

Bij subsidiefraude wordt onder valse voorwendselen ten onrechte subsidie aangevraagd. Dit kan geschieden door burgers, bedrijven en zelfs lagere overheden: zo hebben verscheidene Filipijnse provincies begin jaren 2000 hun inwonertallen overdreven om meer subsidie van de centrale overheid te ontvangen.

Nu in dit geval waren er ook vooraf gemaakte onderlinge afspraken om de wagen door te verkopen van zodra de subsidies gecascht waren.
Dit is fraude.

Mogelijks bestaan die kopers zelfs enkel op papier en heeft de wagen allicht niet of zeer weinig gereden om een hoge doorverkoop te garanderen op het systeem van directie wagens maar dan met een derde partij.
Ge kunt inderdaad tweedehandswagens kopen met een tiental kilometers op den teller.
Ieder merk pleegt die fraude, maar gewoonlijk niet om subsidies te verkrijgen, maar om de cijfers van een bepaald kwartaal op te smukken.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be