Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2022, 13:50   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De mensen zelf zien ook wel hoever ze geraken zonder al die pure fraude testjes te lezen.

Wat snap je daar niet aan?

En ge zijt daar weer met uw WLTP riool.
Wel grappig dat u op continue basis commentaar zit te geven zonder dat u enig idee hebt waarover u spreekt. Ik vind dat vreemd.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 14:33   #22
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zoals geschreven, mijn elektrische fiets heeft een stuk minder bereik door de buitentemperatuur. Dat noemen ze praktijkervaring.

Micele's propaganda voor EV's is gewoon cherrypicken.
Cherrypicken om dan met tomaten te gooien...

Om het rijbereikverlies van EV door de batterijen te kunnen minimaliseren - want er zijn geen argumenten, hij geeft zelf 11-15% rijbereikverlies toe - dan maar het meerverbruik van diesels bij koud winterweer (zonder rijbereikverlies!) erbij te sleuren.

Zielig EV-propaganda gespartel door rijbereikverlies te willen vergelijken met "peperduur" diesel verbruik bij koude start om gelijk te halen voor zijn ongelijk...dit lijkt verdacht veel op de smerige tacktieken van de politiek, die doen dat ook: halve waarheden verkondigen, de andere helft verzwijgen om dan te kunnen liegen en bedriegen in een discussie door appelen met peren te vergelijken.

Het is heel simpel: EV heeft in de winter rijbereikverlies en brandstofwagens NIET. Punt.
Oud 16 december 2022, 14:44   #23
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

Het is heel simpel: EV heeft in de winter rijbereikverlies en brandstofwagens NIET. Punt.
Dat klopt gewoon niet. Ik verlies een goeie 10 procent. Een diesel verliest dat ook in de winter. Dat is heel simpel
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 16 december 2022, 15:50   #24
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat klopt gewoon niet. Ik verlies een goeie 10 procent. Een diesel verliest dat ook in de winter. Dat is heel simpel
Jij?
Je bedoelt dat de batterij van jouw EV een goeie 10 procent verliest, zeker?

Dat betekent dat gij met het 10% rijbereikverlies van jouw EV minder km kunt doen dan een koude diesel die even meer diesel verbruikt omdat ie warm moet draaien want die diesel heeft GEEN rijbereikverlies, die verbruikt alleen wat meer diesel tot ie op bedrijfstemperatuur is.
Dat opwarmen van die diesel heeft zogoed als géén invloed op hoever en hoeveel kilometers die diesel nog kan rijden. (Misschien kan ie maar 780 km doen ipv 781 km, ik heb geen idee, ik rij niet met diesel)
Terwijl gij al met een verlies van een goeie 10% vertrekt en dus (logisch!!) sneller zult moeten opladen dan je voorziene actieradius...(en die wordt natuurlijk fors overdreven door fabrikanten...daarom dat er EV's op de pechstrook staan)
Jongens toch, het poepsimpele schijnt hier toch weer heel moeilijk te begrijpen te zijn.
Uitleg nodig?
Citaat:
Rijbereik: rijbereik is de grootste afstand die een vervoermiddel kan afleggen, zonder het innemen van brandstof of stroom.
Het rijbereik van een elektrische auto wordt ook wel actieradius genoemd.
Oud 16 december 2022, 16:29   #25
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij?
Je bedoelt dat de batterij van jouw EV een goeie 10 procent verliest, zeker?

Dat betekent dat gij met het 10% rijbereikverlies van jouw EV minder km kunt doen dan een koude diesel die even meer diesel verbruikt omdat ie warm moet draaien want die diesel heeft GEEN rijbereikverlies, die verbruikt alleen wat meer diesel tot ie op bedrijfstemperatuur is.
Dat opwarmen van die diesel heeft zogoed als géén invloed op hoever en hoeveel kilometers die diesel nog kan rijden. (Misschien kan ie maar 780 km doen ipv 781 km, ik heb geen idee, ik rij niet met diesel)
Terwijl gij al met een verlies van een goeie 10% vertrekt en dus (logisch!!) sneller zult moeten opladen dan je voorziene actieradius...(en die wordt natuurlijk fors overdreven door fabrikanten...daarom dat er EV's op de pechstrook staan)
Jongens toch, het poepsimpele schijnt hier toch weer heel moeilijk te begrijpen te zijn.
Uitleg nodig?
Ik vrees dat het toch echt eerder aan u ligt hoor. Een auto met verbrandingsmotor verbruikt meer in de winter en als je meer verbruikt daalt je rijbereik. Zo moeilijk is dat echt niet hoor. U mag ontkennen wat u wil, feiten zijn nu eenmaal feiten. Het verbruik van mijn elektrische wagen stijgt met zowat 10 procent. Maar dat is niet anders bij een verbrandingsmotor.

https://topgear.nl/autonieuws/waarom...-in-de-winter/
Oud 16 december 2022, 16:30   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

30 tot 50% verlies in de winter.

https://elektrische.auto/welke-invlo...%20van%20210Km.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...ls-het-koud-is

Ook berlingo EV haalt nog maximum 70 km afstand in dit weer.

De technische fiche van Citroën heb ik al ooit gepost.

Praktische Actieradius
tussen 70 - 155 km
Stad - Winter 105 km
Snelweg - Winter 70 km
Gecombineerd - Winter 85 km

Stad - Zomer 155 km
Snelweg - Zomer 90 km
Gecombineerd - Zomer 115 km

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 december 2022 om 16:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 16:53   #27
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat het toch echt eerder aan u ligt hoor. Een auto met verbrandingsmotor verbruikt meer in de winter en als je meer verbruikt daalt je rijbereik. Zo moeilijk is dat echt niet hoor. U mag ontkennen wat u wil, feiten zijn nu eenmaal feiten. Het verbruik van mijn elektrische wagen stijgt met zowat 10 procent. Maar dat is niet anders bij een verbrandingsmotor.

Dat meerverbruik in de winter om op bedrijfstemperatuur te komen bij verbrandingsmotoren is verwaarloosbaar en heeft zogoed als géén invloed op het rijbereik.
Dát zijn niet enkel feiten, dat kan elke automobilist zelf vaststellen.
Het is niet dat je wagen van 6 liter naft/diesel in de winter opeens 25 liter gaat zuipen want dan is het hoog tijd voor de schroothoop.

Bovendien hebt gij met je EV al minder bereik om te beginnen en daar gaat dan nog vanaf, minstens 11% door de batterij.
Wie denk je dat het eerst zal moeten gaan tanken/opladen? Duh...
EV's geraken dan nog nipt tot op het einde van de straat voor de volgende laadpaal.
Oud 16 december 2022, 16:55   #28
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
30 tot 50% verlies in de winter.

https://elektrische.auto/welke-invlo...%20van%20210Km.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...ls-het-koud-is

Ook berlingo EV haalt nog maximum 70 km afstand in dit weer.

De technische fiche van Citroën heb ik al ooit gepost.

Praktische Actieradius
tussen 70 - 155 km
Stad - Winter 105 km
Snelweg - Winter 70 km
Gecombineerd - Winter 85 km

Stad - Zomer 155 km
Snelweg - Zomer 90 km
Gecombineerd - Zomer 115 km
Voor de werkende dus: maximaal 35 km werk-woonverkeer, anders staan ze op de pechstrook.
Oud 16 december 2022, 18:36   #29
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat meerverbruik in de winter om op bedrijfstemperatuur te komen bij verbrandingsmotoren is verwaarloosbaar en heeft zogoed als géén invloed op het rijbereik.
Dát zijn niet enkel feiten, dat kan elke automobilist zelf vaststellen.
Het is niet dat je wagen van 6 liter naft/diesel in de winter opeens 25 liter gaat zuipen want dan is het hoog tijd voor de schroothoop.

Bovendien hebt gij met je EV al minder bereik om te beginnen en daar gaat dan nog vanaf, minstens 11% door de batterij.
Wie denk je dat het eerst zal moeten gaan tanken/opladen? Duh...
EV's geraken dan nog nipt tot op het einde van de straat voor de volgende laadpaal.
Ik zeg u dat ik 10 procent minder bereik heb en dan fantaseer jij er zelf nog 11 procent bij. Ik toon je ook een link waar uit onderzoek blijkt dat het bereik van een verbrandingsmotor ook met meer dan 10 procent daalt en je fantaseert er iets anders rond.

Dan stopt het natuurlijk
Oud 16 december 2022, 18:40   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is niet voor niets dat ze de EV moeten beladen met enorme fiscale cadeaus.
Anders kregen ze hem aan de straatstenen niet kwijt.

Verheerlijken van een puur commercieel buitenlands product waarbij de lijfeigenen de ontbrekende taksen moeten ophoesten.

En voor wat ?
Omdat één of ander dom grietje a la Greta thurnberg haar poezelig handtekening heeft gezet onder het Kyoto akkoord.
Oud 16 december 2022, 19:05   #31
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a..._term=a_110480
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 19:08   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Nog testen in de praktijk...

(1) een Tesla model Y LR legde bij wintertemperaturen 1000 km af in 9 uur 50 minuten.
(ganse nacht doorrijden, temperaturen tussen min 3°C en +5°C, gemiddeld 0°C (T avg), koude april nacht in Noorwegen), standaardbanden.
Geen preheating van de batterij nodig, zie uitleg filmpje. Opgeladen aan snellader tot 100%.

1000km-test met elektrische auto’s

Car | Time | km/h | Wh/km | Date | Temp | T avg

(1) Tesla Model Y LR 09:50 101,7 254 16.04.2022 -3°C - 5°C 0°C

https://www.youtube.com/watch?v=ZotDgLsOrew

(2) Tesla Model Y LR 09:45 102,6 207 4.9.2021 13°C - 21°C 17°C

https://www.youtube.com/watch?v=55NG13FBnUM

(3) Tesla Model Y Performance 09:45 102,6 228 11.6.2022 17°C - 24°C 20°C

https://www.youtube.com/watch?v=Za6aDk7_5fk

(2) een ruim 6 maanden eerder geteste Tesla model Y deed bij bijna ideale temperaturen (13°C tot 21°C) er 9 uur 45 minuten over, of 5 minuten sneller , dat is een eeuwigheid - lol - bij 1000 km rijden en bijna 10 uur rijden, ook inclusief 6 maal heel kort snelladen. Gemiddeld was die rit enorme 0,9 kmh sneller. Ook met de standaardbanden, zie filmpje en uitleg

(3) en dan was er nog een krachtigere Model Y Performance bij gemiddeld 20°C getest in juni 2022, deed ook 9 uur 45 over de 1000 km. Had wel de minder zuinige 21" velgen/bandenset.
Alle drie Teslas hebben dezelfde grootte van batterijpack en snelladen is even snel. Alle 3 wagens 6 maal kort snelladen, het gaat tenslotte in die test om ter snelst 1000 km af te leggen. Het snelladen zomer/winter speelt dus evenzo een rol. Uiteraard heeft dat battterijpack temperatuurmanagement die ingrijpt wanneer nodig om het verbruik zo laag mogelijk te houden, de 3 Teslas hebben ook warmtepomp standaard, zoals de meeste BEV.

QED

Bron van de cijfers en uitleg, waar er nog meer BEV tijdens de winter getest worden, zie gemiddelde temperatuur:
Citaat:
https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/

1000km-test met elektrische auto’s

In zijn “1000 km challenge” test EV-vlogger Bjørn Nyland hoe snel hij met een bepaalde elektrische auto 1000 km af kan leggen in Noorwegen en Zweden. De eindtijd zegt iets over de efficiëntie van de auto en over de laadsnelheid. Als een elektrische auto bijvoorbeeld wel een goede range heeft, maar niet snel kan laden, dan verlies je tijd bij het laden en krijgt de auto geen goede eindtijd. De Kia Ceed PHEV is een plug-in hybride (“fossil car”) en vormt een referentieauto. De 1e plek moet gedeeld worden met de Nio ES8 met batterijwissels, echter de Nio verbruikt de helft van de energie.
(laatste update: 16 december 2022 09:05)
Ook hier is de Avg temp of gemiddelde temp-°C af te lezen, achteraan de lijntjes: (SUVs model Y zijn lijntjes 10-11-15)

Bij de BMW i4 M50 scheelt het ook maar 10 minuten op 1000 km, ondanks significante temperatuurverschillen.

BMW i4 M50 09:40 103,4 229 13.8.2022 19-31°C 26°C
BMW i4 M50 09:50 101,7 242 18.9.2022 5-11°C 8°C

Bij de VW ID.4 waren de tijden zelfs identiek:

VW ID4 1st 82 kWh 10:35 94,5 251 03.04.2021 4-12°C 8°C (Norway, nice weather)
VW ID4 1st GTX 82 kWh 10:35 94,5 256 12.06.2021 18-21°C 19°C (Sweden)

Wel enkel BEV nemen die vergelijkbaar zijn, dus vooral ook ~dezelfde snellaadsnelheid.

https://insideevs.com/news/617920/vo...0km-challenge/

Conclusie: de rijstijl en rechtervoet is alvast belangrijker.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 19:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 21:07   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Allez het was een snellaadparcours.
Vertrekken met volle lading en om ter snelst 6 keer bijladen.

7 keer geladen voor 1000 km.

Ook geen reclame eh?
Oud 16 december 2022, 21:44   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heb je nog een Tesla, of ondertussen Polestar?

Het Noorse NAF doet zijn vergelijkende wintertesten al altijd zonder de batterij of interieur voor te verwarmen.

Citaat:
Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

De actieradiustest wordt uitgevoerd zonder het compartiment of de accu voor te verwarmen, maar de auto kan vanuit de app of direct in de auto worden voorverwarmd. Het voorverwarmen van de accu en het passagierscompartiment heeft een positieve invloed op het verbruik.
Uw BEV zal daar alvast ook bij staan.
In winter en zomer getest.

Een efficiënte warmtepomp zou ook significant voordeel opleveren bij koude.
In Oostenrijk heeft dat proefondervindelijk 6% rijbereik meer opgeleverd, gewoon door meerdere Teslas model 3 mét en zonder warmtepomp te testen. Dit bij 130 kmu snelwegsnelheden.

Video kan ik terugvinden:
https://www.youtube.com/watch?v=rSDik7GlT1Q
Tesla WÄRMEPUMPE im MEGATEST , DAS bringt sie im Model 3

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 22:11.
Oud 16 december 2022, 21:45   #35
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg u dat ik 10 procent minder bereik heb en dan fantaseer jij er zelf nog 11 procent bij. Ik toon je ook een link waar uit onderzoek blijkt dat het bereik van een verbrandingsmotor ook met meer dan 10 procent daalt en je fantaseert er iets anders rond.

Dan stopt het natuurlijk
Over fantaseren weet je blijkbaar alles: waar zie jij dan ergens 21% staan?
10%+11% (gefantaseerd) = bij mijn weten 21%
Of kun je ook al niet tellen?
Maar je moet het wel weten, hé?
Die "gefantaseerde" 11% stond hier:
Citaat:
De beste BEVs hadden maar een rijbereikverlies van 11%, de slechtste kwam aan 32% verlies....
Maar soit, als jouw BEV met 10% beter is dan de beste met 11% uit de testen...mij niet gelaten...1% verschil minder rijbereik zal de zaak ook niet maken.

Ik heb geen fake onderzoeken nodig.
Als in de winter het bereik van verbrandingswagens met 10% zou dalen door zoveel brandstof te verbruiken voor 5 minuten opwarming tot bedrijfstemperatuur dan was ik geen enkele winter op mijn werk geraakt.
Fantaseer nog maar wat, misschien daagt het ooit nog dat je met je EV melkkoe nooit het rijbereik zult kunnen hebben, en zeker niet tijdens de winter, als een brandstofwagen.
Laadt nog maar eens op met peperdure elektriciteit en denk eraan: gespreid en alleen in de daluren, hé?
Oud 16 december 2022, 21:47   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over fantaseren weet je blijkbaar alles: waar zie jij dan ergens 21% staan?
10%+11% (gefantaseerd) = bij mijn weten 21%
Of kun je ook al niet tellen?
Maar je moet het wel weten, hé?
Die "gefantaseerde" 11% stond hier:

Maar soit, als jouw BEV met 10% beter is dan de beste met 11% uit de testen...mij niet gelaten...1% verschil minder rijbereik zal de zaak ook niet maken.

Ik heb geen fake onderzoeken nodig.
Als in de winter het bereik van verbrandingswagens met 10% zou dalen door zoveel brandstof te verbruiken voor 5 minuten opwarming tot bedrijfstemperatuur dan was ik geen enkele winter op mijn werk geraakt.
Fantaseer nog maar wat, misschien daagt het ooit nog dat je met je EV melkkoe nooit het rijbereik zult kunnen hebben, en zeker niet tijdens de winter, als een brandstofwagen.
Laadt nog maar eens op met peperdure elektriciteit en denk eraan: gespreid en alleen in de daluren, hé?
Dat is verlies tov de WLTP-labo-norm hé. En bovendien zonder voorverwarmde batterij en-of interieur.

Citaat:
De Tesla Model Y liep heel dicht achter met slechts 11,05 procent afwijking van het WLTP-bereik.
Ik zal nog eens de drie waardes plakken, ff wachten dan. Dit zonder voorverwaming!

Tesla Model Y Long Range Dual Motor
WLTP (constructeur) : 507 km
rijbereik gemeten in de zomer 2022: 545 km (+7,5% tov WLTP)
rijbereik gemeten in de winter 2022: 451 km (-11% tov WLTP), tot - 10°C!

Of "in de winter" - zonder voor te verwarmen - komt men echt gemeten 17,2% minder ver dan "in de zomer."

Test av rekkevidde: Tesla Model Y Long Range Dual Motor
507 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
545 km rekkevidde målt sommeren 2022
451 km rekkevidde målt vinteren 2022

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil...de-vinter-2022

Laatst gewijzigd door Micele : 16 december 2022 om 22:04.
Oud 16 december 2022, 22:46   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vers van de pers.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...j-bij-vrieskou
Oud 17 december 2022, 05:54   #38
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oh, in't holst van de nacht ben ik op 20 minuten op mijn werk met de auto. Met de rijdende strandstoel is het dan 35 minuten.

Overdag is het door een hoop idioten op't straat/fietspad een pak anders. Dan is het 30 minuten met de wagen(als er geen hikje in't verkeer zit, anders kan het tot 2u worden), en een uur met de 3 wielige ligzetel.

En ik moet ook geen boterham meer eten, moet gewoon een keer per week meer laden.
Ik bedoel maar dat ik door de kou harder trap

In de meltingpot gaat alles kapot, echte diversiteit op kop.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2022, 08:12   #39
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook de electrische fiets sukkelt in deze koude dagen.

Niet veel range of power.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12...-zo-haal-je-h/

Misschien niet in Noorwegen?
Er is een vent op mijn werk die door de staatssponsoringen met andermans geld voor fietsen naar het werk besloot om via twerk een fiets op elektriek van accu te kopen, zoiets als leasen tot ie je eigendom wordt. Dat is nu sinds 3 jaar denk ik.
De eerste keer dat zen bereik door de koude tekort schoot was ie verrast. In plaats van aan 25 mee te draaien moest ie zelf verder duwen naar huis, 17/h was dat.
Heeft natuurlijk geleerd uit die ervaring, die dagen pakt ie zen otto op benzine , deze week al sinds dinsdag.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2022, 08:49   #40
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook de electrische fiets sukkelt in deze koude dagen.

Niet veel range of power.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12...-zo-haal-je-h/

Misschien niet in Noorwegen?
Citaat:
“En een laatste tip: er bestaan een soort van ‘kousen’ voor fietsbatterijen waardoor die beter geïsoleerd worden en ook beter tegen de vrieskou kunnen.”
Nie vergeten kouske weer uit te trekken als het stopt te vriezen anders trekt ge een rookspoor achter u.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be