Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2022, 19:06   #101
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Zich aanmelden om een beroep te kunnen doen op overheidsgeld, is helemaal geen straf. Hoe kom je daar toch bij? Het is een zeer logisch principe, simpelweg om profitariaat uit te sluiten. Er moet daar geen dwangarbeid worden uitgevoerd.

Het is slechts een aanpassing op het huidige wettelijke voorstel dat alle langdurig zieken zich nuttig moeten maken bij oa de groendienst van de gemeente. ...

Langdurig zieken kunnen zich daar ook nuttig maken. Al is het maar met postzegels te plakken. Maar we moeten onmiddellijk afstappen van de leugen dat sommige mensen "helemaal niks" meer kunnen. Wie beroep wil doen op overheidsgeld, moet daar iets voor doen. Zich aanmelden is echt wel het minimum.
Enkel artsen kunnen het langdurig-zieke profitariaat uitsluiten door hen arbeidsgeschikt te verklaren.

En dan ga jij na je pensioen je ook maar aanmelden en elke dag de hele dag op een stoel zitten postzegels plakken op de gemeente voor je overheidsgeld.
Gezellig samen tussen de langdurig zieke profiteurs die ook jouw loon en pensioenopbouw betaalden met overheidsgeld.

Politieke paljassen zouden beter eerst eens zorgen dat alle jonge, gezonde werklozen en fortuinzoekers allemaal aan het werk zijn ipv zieke mensen lastig te vallen onder het mom van profitariaat dat ze zelf veroorzaken.
En politieke onverlaten die durven komen met zulke onnozele en belachelijke wetsvoorstellen moeten ze aan de hoogste boom hangen, en we weten allemaal welke oikofobe afbraakpartij dat is.
Oud 20 december 2022, 20:41   #102
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Zal ik mijn parochie tegen prikkels eens voorstellen.

3 druppels per dag onder mijn tong geven een flatline aan prikkels bij mij. Ik begrijp dus niet waarom ik onder ritalin zou mogen werken en rijden om ‘s avonds af te vlakken met benzodiazepines, om dan naar mijn werk te rijden; terwijl ik niet kan rijden als ik een halve joint de avond daarvoor rookte.

Ik begrijp dat de grens tussen medisch en recreatief naar een verslaving dichtbij is. Zeker bij verslaafden. Maar als die perfect kunnen functioneren en alles bij elkaar kunnen houden met wiet, waarom mag dat dan niet?

Legaliseer en ik kan een webshop openen wat mij van thuis uit kan laten werken. Ge kunt niet/amper foefelen met een webshop dus dat breidt uit naar btw.
Olie op basis van terpenenprofiel. Maar hoe the hell kan 1 aan een terpenenprofiel (zonder risico te nemen) komen als die niet eens zoiets legaal via post naar een labo kan sturen?

Ze zouden mensen miljonair kunnen maken om er taksen uit te putten, maar ze stigmatiseren kapot om hun eigen verdienmodellen te draaien.
Ik betreur dat.

Laatst gewijzigd door CUFI : 20 december 2022 om 20:41.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2022, 21:58   #103
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zich aanmelden om een beroep te kunnen doen op overheidsgeld, is helemaal geen straf. Hoe kom je daar toch bij? Het is een zeer logisch principe, simpelweg om profitariaat uit te sluiten. Er moet daar geen dwangarbeid worden uitgevoerd.

Het is slechts een aanpassing op het huidige wettelijke voorstel dat alle langdurig zieken zich nuttig moeten maken bij oa de groendienst van de gemeente. Je weet al op voorhand dat ze zullen zeggen "dat doet te veel pijn" en zich er zo onderuit maken. Zich aanmelden in een gebouw kan quasi iedereen. Toch 95% van de langdurig zieken. Bedlegerige patiënten en palliatieve patiënten kan men een uitzondering geven mits strenge controle.

Langdurig zieken kunnen zich daar ook nuttig maken. Al is het maar met postzegels te plakken. Maar we moeten onmiddellijk afstappen van de leugen dat sommige mensen "helemaal niks" meer kunnen. Wie beroep wil doen op overheidsgeld, moet daar iets voor doen. Zich aanmelden is echt wel het minimum.
Paliatieve patienten een uitzondering geven mits een strenge controle??
Echt?
Beseft u wel wat paliatief betekent? En dan die mensen in hun laatste levensfase (soms laatste dagen) aan een strenge controle onderwerpen? BAH!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 07:01   #104
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Langdurig zieken kunnen zich daar ook nuttig maken. Al is het maar met postzegels te plakken.
Nu maak je het echt wel te bont Waarom geen kerstkaartjes schrijven Trouwens wie plakt nu nog postzegels ?
En daarbij al die bezigheden waar jij over droomt gebeuren nu al allemaal in de beschutte werkplaatsen of ga je die mensen hun werk ook afpakken ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 december 2022 om 07:29.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 07:03   #105
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In concentratiekampen werd arbeid geleverd, waren de voorzieningen erbarmelijk en werd geen overheidsgeld uitgekeerd.

Het wordt duidelijk welke leden op dit forum profiteurs van de samenleving zijn.
Snelle conclusies zijn meestal de verkeerde.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 december 2022 om 07:09.
Oud 21 december 2022, 07:06   #106
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Mijnheer doktoor zegt u meestal ook wel dat ge daar niet bij moet autorijden en het staat in elk geval in de bijsluiter.

Maar smoort, spuit, slikt , zuipt wat ge wil, maar kruip niet in den auto.

weet wel dat ze uwe wiet en coke nog tot lang na gebruik in uw pieske of bloed kunnen terugvinden.
En na hun eerste pil nemen al die mensen natuurlijk braafjes het openbaar vervoer.
Ik neem ook af en toe een slaappil. Heb daar nog nooit mijn auto voor laten staan. En ik ken er velen die aan allerhande pillen zitten maar ze rijden allemaal.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 december 2022 om 07:07.
Oud 21 december 2022, 07:13   #107
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Precies.

We weten allemaal dat boetes innen prioriteit heeft en het helemaal niet om de verkeersveiligheid gaat, dat is maar een smoes, de betutteling van de bemoeizieke staat om zoveel mogelijk poen te kunnen binnenrijven.
Natuurlijk. Net daarom stelt men radars zo verborgen mogelijk op. Wat telt is het aantal boetes niet dat er op dat stuk weg trager zou worden gereden hetgeen je veel meer zou bekomen wanneer een radar heel zichtbaar zou staan opgesteld.
Verhelle van Autogids stelde daarom ooit voor om die kastjes in fluo te schilderen. Een veilig kruispunt is in zijn ogen belangrijker dan het aantal boetes die er kunnen worden uitgedeeld.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 december 2022 om 07:14.
Oud 21 december 2022, 09:08   #108
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
....
Ik neem ook af en toe een slaappil.
...
Ik heb nog nooit een slaappil genomen. Nog nooit.
En mijn heksie perfeksie ook niet. Tenzij ze mij bedrogen heeft.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 09:18   #109
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Paliatieve patienten een uitzondering geven mits een strenge controle??
Echt?
Beseft u wel wat paliatief betekent? En dan die mensen in hun laatste levensfase (soms laatste dagen) aan een strenge controle onderwerpen? BAH!
Die kunnen toch enveloppen dicht kleven of zo...

In Belgie moet gewerkt worden, opdat de staat nog meer geld kan verbrassen.
Oud 21 december 2022, 09:25   #110
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En na hun eerste pil nemen al die mensen natuurlijk braafjes het openbaar vervoer.
Ik neem ook af en toe een slaappil. Heb daar nog nooit mijn auto voor laten staan. En ik ken er velen die aan allerhande pillen zitten maar ze rijden allemaal.
het is heel simpel he Fred, ge knalt met uw voituur ergens op. Ze doen een bloed onderzoekske , treffen slaappillen aan in uw systeem, en uw verzekeraar komt dat te weten.

Dan gade gij zelf voor de kosten mogen opdraaien.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 10:29   #111
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb nog nooit een slaappil genomen. Nog nooit.
En mijn heksie perfeksie ook niet. Tenzij ze mij bedrogen heeft.
Je weet niet wat je mist.
Oud 21 december 2022, 10:33   #112
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
het is heel simpel he Fred, ge knalt met uw voituur ergens op. Ze doen een bloed onderzoekske , treffen slaappillen aan in uw systeem, en uw verzekeraar komt dat te weten.

Dan gade gij zelf voor de kosten mogen opdraaien.
Is dat zo ? Ik heb daar anders nog maar heel weinig over mogen lezen of horen.

Als je bedenkt dat misschien wel de helft van de 65+ aan de slaappillen en of kalmeerpillen zitten zou daar toch meer om te doen moeten zijn.
En dan hebben we het nog even niet over de mensen die aan de opiaten zitten zoals daar zijn tramadol en codeïne pillen voor hun pijnlijke rug knieën en heupen

En dan de vele vrouwen die antidepressiva nemen

In België zou 1 op de 10 personen langdurig benzodiazepines in normale dosis nemen. Naar schatting is de helft van hen onbedoeld afhankelijk.
https://www.gezondheidenwetenschap.b...-en-ontwenning

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 december 2022 om 10:38.
Oud 21 december 2022, 10:38   #113
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je weet niet wat je mist.
Ik vind een trappist of drie efficiënter dan een slaappil.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 10:39   #114
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik vind een trappist of drie efficiënter dan een slaappil.
Klopt vooral met een slaappilletje erbij Die combinatie is hemels

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 december 2022 om 10:39.
Oud 21 december 2022, 13:36   #115
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet ziek genoeg om jarenlang niet in staat te zijn om ook maar iets te doen (bvb administratief, desnoods postzegels plakken of ergens toezicht houden). Er zijn uitzonderingen (palliatieven, bedlegerige mensen..) maar dit betreft een zeer kleine minderheid die duidelijk herkenbaar is door artsen. De meeste langdurig zieken komen aandraven met fibromyalgie en ongedefinieerde lage rugpijn. Mijn buurman is er zo 1 die zijn baas belt met "Ik kan niet meer gaan.. Ik schreeuw het uit van de pijn.." om vervolgens een zware boormachine boven te halen en zijn tuinhuis te verbouwen. Het wemelt in de samenleving van die mensen en de maatschappij gaat hieraan kapot.

Dan is mijn vader die een vast contract heeft bij zijn werkgever dus ook een gevangene? Hij moet immers elke dag van 9u tot 17u in het overheidsgebouw aanwezig zijn. Hij moet er arbeid leveren voor een modaal inkomen.

Jij zegt dus dat een "langdurig zieke" die zich op exact de zelfde manier moet aanmelden, en evenzeer een loon ontvangt, een gevangene is?
Die langdurig zieke moet niet eens arbeid leveren. Ergens aanwezig zijn is het absolute minimum.

Dat gejank over aanmelding is gewoon een stuiptrekking die elke profiteur vertoont als je hem/haar wijst op verantwoordelijkheden.

Als we de profiteurs gewoon laten doen zoals nu, duurt het geen 5 jaar meer voor het hele samenlevingsmodel naar de kloten is. Dan rest er alleen nog het vingerwijzen. "Het is allemaal de schuld van Putin"
We gaan allemaal kopje onder door de pampermentaliteit van België. Het gejank van profiteurs zoals Oma. Als je in België maar hard genoeg jankt krijg je alles.

En wie zich verzet, is natuurlijk een halve nazi. Dat betoog was op voorhand te verwachten
Wanneer een langdurig zieke zich zou kunnen " aanmelden" om ergens de hele dag aanwezig te zijn, is iemand niet ziek toch?
Uw oordeel is nogal blind want natuurlijk zijn er ook mensen langdurig ziek, omdat ze dit gewoon zijn.
Uw opvattingen zijn dus gewoon onzin.

Maar dat neemt niet weg dat veel mensen die langdurig ziek zijn wel degelijk aan de slag kunnen en het voorschrijfgedrag van artsen, de gebrekkige controle vanuit ziekenfondsen omdat er gewoon te weinig adviserende geneesheren zijn, het gebrek aan controle waar ook gevolg aan gegeven wordt, de hele sociale zekerheid uit holt.

Bij uitkeringen geldt nu eenmaal de regel dat wanneer je uitkering X beperkt, uitkering Y toe neemt. Dat zag je dus bij de aanpassingen binnen de werkloosheid, prompt stegen de langdurig zieken.
Het zou beter zijn om iedereen die buten de categorie zware ziektes valt, na een jaar door te sturen en wel verplicht , naar een bemiddelaar bij de VDAB die gericht moet bekijken of iemand terug kan naar de oude werkgever of moet doorstromen. Zoals het nu is met de terug naar werk coach is een lachertje.
Dat is volkomen vrijwillig, die groep kan het meestal ook zonder die coach.
En indien niet is een medewerker van de VDAB veel effectiever.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 13:58   #116
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik dat allemaal lees moeten wij zowat de meest slechte medische zorg kennen in Europa.

Al die mensen die op voorschrift van een erkend geneesheer niet in staat zijn om te werken terwijl ze blijkbaar niks mankeren

Wie beslist of je al dan niet in staat bent om te werken ? Volgens mij is dat nog steeds de geneesheer in kwestie.

Wat zijn dat hier dan voor geneesheren. Charlatans ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 december 2022 om 14:01.
Oud 21 december 2022, 14:15   #117
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

We slaan hier wel een aantal dingen flink door mekaar.

Maar grosso modo, als het gaat om bij langdurige zieken en gehandicapten de profiteurs er uit te halen met medische expertise, dan is de conclusie: dat hebben we nu al lang genoeg geprobeerd, maar dat lukt niet.
Heel iets anders is: een gehandicapte die niet veel meer kan, maar toch wat bezigheid wenst, die dreigt zijn uitkering minstens deels te verliezen.
... enz. enz. bla bla ...
maar de discussie wordt o zo graag vergiftigd door opmerkingen zoals we er al een paar gelezen hebben in deze draad.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 15:14   #118
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We slaan hier wel een aantal dingen flink door mekaar.

Maar grosso modo, als het gaat om bij langdurige zieken en gehandicapten de profiteurs er uit te halen met medische expertise, dan is de conclusie: dat hebben we nu al lang genoeg geprobeerd, maar dat lukt niet.
Heel iets anders is: een gehandicapte die niet veel meer kan, maar toch wat bezigheid wenst, die dreigt zijn uitkering minstens deels te verliezen.
... enz. enz. bla bla ...
maar de discussie wordt o zo graag vergiftigd door opmerkingen zoals we er al een paar gelezen hebben in deze draad.
De discussie wordt al van in den beginne vergiftigd door wie zich voordoet als therapeut en vindt dat er een aanmeldingsplicht zou moeten zijn voor al wie een uitkering krijgt. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een therapeut dit zou kunnen menen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 16:24   #119
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik dat allemaal lees moeten wij zowat de meest slechte medische zorg kennen in Europa.

Al die mensen die op voorschrift van een erkend geneesheer niet in staat zijn om te werken terwijl ze blijkbaar niks mankeren

Wie beslist of je al dan niet in staat bent om te werken ? Volgens mij is dat nog steeds de geneesheer in kwestie.

Wat zijn dat hier dan voor geneesheren. Charlatans ?
Was er niet recent een programma op TV waar met een camera werd aangetoond hoe snel een dokter die iemand helemaal niet kent, gewoon het gevraagde briefje schreef? Je hoeft maar te zeggen dat je jezelf oververmoeid voelt, verkouden bent, last hebt van je darmen, enz.. en je bent vertrokken.

Hoe zou een huisdokter trouwens iets moeten controleren? Even luisteren, ergens drukken en" doe dit eens"? Hij doet het met het verhaal van de patient.
Oud 21 december 2022, 16:25   #120
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De discussie wordt al van in den beginne vergiftigd door wie zich voordoet als therapeut en vindt dat er een aanmeldingsplicht zou moeten zijn voor al wie een uitkering krijgt. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een therapeut dit zou kunnen menen.
therapeut is geen beschermde titel, iedereen mag zeggen therapeut te zijn.
Maar daarom ben je dit natuurlijk nog niet.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be