Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2022, 17:04   #101
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat hadden we inderdaad moeten doen. Oost-Europa was ons heel dankbaar geweest. Helaas hebben zij nog 45 jaar langer moeten wachten op hun bevrijding van een totalitaire onderdrukker.

Wij konden feest vieren in 1945. Voor Polen, de Baltische staten,... was het pas feest in 1990.
Had het aan generaal Patton gelegen dan was hij doorgetrokken tot Berlijn. Maar dat mocht niet, er waren afspraken.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 17:15   #102
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het kwam erop neer dat Oekraïne de facto lid was geworden van de NAVO.

Voor Mearsheimer hoeft het geen verbazing te wekken dat dit onaanvaardbaar was voor Rusland en dat het daarom zijn leger aan de grens met Oekraïne begon te mobiliseren “om zijn vastberadenheid aan Washington kenbaar te maken”.

Rusland eiste een schriftelijke garantie dat Oekraïne nooit deel zou uitmaken van de NAVO. Maar Washington gaf geen krimp.
En nu hebben ze er nog meer dan 1000km NATO grens bijgekregen. Die achterlijke russen toch.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 21:33   #103
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste het zit heel wat complexer in elkaar dan dat jij of ik beseffen zie weten.

Dit lijkt er al beter op dan simpelweg een leger dat wat grondgebied wil veroveren.

https://www.dewereldmorgen.be/artike...innengevallen/
Heel dat artikel gaat uit van 2 premisses:

1) Rusland is een onafhankelijk, soeverein land dat zelf haar eigen keuzes mag maken, mag kiezen tot welke bondgenootschappen ze toetreedt,...
2) Oekraïne is geen onafhankelijk, soeverein land dat zelf haar eigen keuzes mag maken en niet mag kiezen tot welke bondgenootschappen ze toetreedt. Oekraïne dient zich voor eens en altijd te gedragen als een vazalstaatje, een soort bufferzone van Rusland.

Ik ben het eens met de eerste premisse maar niet met de 2de.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 22:15   #104
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Heel dat artikel gaat uit van 2 premisses:

1) Rusland is een onafhankelijk, soeverein land dat zelf haar eigen keuzes mag maken, mag kiezen tot welke bondgenootschappen ze toetreedt,...
2) Oekraïne is geen onafhankelijk, soeverein land dat zelf haar eigen keuzes mag maken en niet mag kiezen tot welke bondgenootschappen ze toetreedt. Oekraïne dient zich voor eens en altijd te gedragen als een vazalstaatje, een soort bufferzone van Rusland.

Ik ben het eens met de eerste premisse maar niet met de 2de.
Daar valt eigenlijk niets aan toe te voegen, ik vraag me trouwens af vanuit welke logica men de tweede premisse kan verdedigen ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 22:45   #105
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

De mijns inziens meest realistische van de voorspellingen mbt einde van de oorlog (Overeenkomstig titel van de draad) die ik hier gelezen heb is die van "bevroren conflict".

Ik zie verschillende scenarios mogelijk. Ga ik misschien een andere keer op in. Op kortere termijn voorspel ik:

dat het erger wordt voordat het beter wordt in termen van escalatie / de-escalatie. Maar dat zullen we vlug weten aangezien Zelensky op de koffie is bij Biden, en interessanter (en minder gerapporteerd) tegelijkertijd Medvedev aan het handjes schudden is met Xi.

Dat kan erop wijzen dat beiden een boodschap krijgen van water bij de wijn te doen, alhoewel ik eerder denk dat daarvoor de koffers van de wapenhandelaars nog niet genoeg gevuld zijn.

Het Russisch leger zal binnen niet te lange tijd niet gereduceerd zijn tot insignificantie maar integendeel eerder drie keer zo groot zijn als nu. Het Oekraïense leger wordt het sterkste leger van Europa, buiten Rusland gerekend. Het wordt een de facto NATO leger, voor zover het dat nu al niet is.

Of de Belgen binnen twee jaar hun moestuintjes aan het omgraven zijn om groenten te kweken durf ik nog niet goed te voorspellen. Lijkt me waarschijnlijker dan een pro westerse regime change in Moskou in ieder geval.

De koude oorlog waar Washington op aanstuurt breidt uit. Dát is een gemakkelijke voorspelling. Wie daar beter van wordt ook. Uiteindelijk niemand. Maar het betekent wel het einde van een westers gedomineerde wereldorde.

Laatst gewijzigd door Bach : 21 december 2022 om 23:05.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 23:18   #106
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

""Reconquest of Crimea has started," President Zelensky told French TV broadcaster TF1 on Sunday."
mangopress

Dát zie ik niet gebeuren.
Oud 21 december 2022, 23:54   #107
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De mijns inziens meest realistische van de voorspellingen mbt einde van de oorlog (Overeenkomstig titel van de draad) die ik hier gelezen heb is die van "bevroren conflict".

Ik zie verschillende scenarios mogelijk. Ga ik misschien een andere keer op in. Op kortere termijn voorspel ik:

dat het erger wordt voordat het beter wordt in termen van escalatie / de-escalatie. Maar dat zullen we vlug weten aangezien Zelensky op de koffie is bij Biden, en interessanter (en minder gerapporteerd) tegelijkertijd Medvedev aan het handjes schudden is met Xi.

Dat kan erop wijzen dat beiden een boodschap krijgen van water bij de wijn te doen, alhoewel ik eerder denk dat daarvoor de koffers van de wapenhandelaars nog niet genoeg gevuld zijn.

Het Russisch leger zal binnen niet te lange tijd niet gereduceerd zijn tot insignificantie maar integendeel eerder drie keer zo groot zijn als nu. Het Oekraïense leger wordt het sterkste leger van Europa, buiten Rusland gerekend. Het wordt een de facto NATO leger, voor zover het dat nu al niet is.

Of de Belgen binnen twee jaar hun moestuintjes aan het omgraven zijn om groenten te kweken durf ik nog niet goed te voorspellen. Lijkt me waarschijnlijker dan een pro westerse regime change in Moskou in ieder geval.

De koude oorlog waar Washington op aanstuurt breidt uit. Dát is een gemakkelijke voorspelling. Wie daar beter van wordt ook. Uiteindelijk niemand. Maar het betekent wel het einde van een westers gedomineerde wereldorde.
Het Westen blijft nog steeds het meest aantrekkelijke deel van de wereld .
Massaal proberen duizenden migranten uit Zuid Amerika de grens van Mexico naar de VS over te steken.
Massaal proberen migranten uit Afrika de grens met Europa over te steken.

Rusland blijft , zoals de Arabische landen met achterlijke praktijken de bevolking onderdrukken en arm houden.

China is een economische macht , maar door de spanningen in de wereld met name met het Westen ,zal ook Xi moeten buigen voor de opstand van het volk.

Daarom een groot deel van de wereld blijft kijken naar en afhankelijk van het Westen.

Laatst gewijzigd door cato : 21 december 2022 om 23:54.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2022, 00:14   #108
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
kijk maar uit
er komt versterking uit Belarus en dat zijn seriemoordenaars

poetin kan makkelijk een nieuwe lading Jihad strijders inhuren voor zijn genocide plan

moorddadige doel poetin en kremlin is heel oekraine ontvolken en dan herbevolken door raszuivere russen

===============
met tien moabs kan poetin de oorlog makkelijk winnen en alles uitmoorden in tien steden oekraine

===============
Realistisch einde scenario:

een nucleaire centrale krijgt meltdown en hele donbass en eromheen straal 3000 km wordt radioactief, END of WAR GAME op level 13 Respawn OFF
De Jihad strijders inhuren?

En die strijders allemaal snel naar het strijdveld sturen?

Daarom dat er zo'n grote Moskee in Moskou is neergezet?¿

Een prognose:

Het is een gevaarlijke situatie, ook voor de EU.

Of er een verzoeningsoffer zal komen dat lijkt mij twijfelachtig daar Poetin (of diegenen die hem sturen) zijn kans schoon ziet om verdere veroveringen te doen.

Klinkt wreed zwartgallig maar toch...

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 december 2022 om 00:18.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2022, 06:08   #109
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
De Jihad strijders inhuren?

En die strijders allemaal snel naar het strijdveld sturen?

Daarom dat er zo'n grote Moskee in Moskou is neergezet?¿

Een prognose:

Het is een gevaarlijke situatie, ook voor de EU.

Of er een verzoeningsoffer zal komen dat lijkt mij twijfelachtig daar Poetin (of diegenen die hem sturen) zijn kans schoon ziet om verdere veroveringen te doen.

Klinkt wreed zwartgallig maar toch...
Poetin kan alleen nog veroveringen doen in de Arabische landen , want de NAVO is te sterk voor een oorlog.
Nu al zijn de belangrijkste bondgenoten van Rusland, de schurkenstaten Iran en Syrië.
Oud 22 december 2022, 06:58   #110
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Poetin kan alleen nog veroveringen doen in de Arabische landen , want de NAVO is te sterk voor een oorlog.
Nu al zijn de belangrijkste bondgenoten van Rusland, de schurkenstaten Iran en Syrië.
Hij heeft eigenlijk,en bij nader inzien,enkele een stuk van Georgie en ,momenteel,delen van Oekraine veroverd.......Beide stukken zijn niet zo zeker meer.....

Elders is er NIKS veroverd....dat is ook de bedoeling niet daar...

"Schurkenstaat" is dan weer een betiteling waar voorzichtiger moet mee omgesprongen worden.....Laat ons in Europa maar eens tonen waar het op staat,"schurken" buiten houden en zetten bijvoorbeeld....

Elders gaat het anders....helaas....de een zijn schurk is de ander zijn held.

Laatst gewijzigd door kelt : 22 december 2022 om 06:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2022, 07:47   #111
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Massaal proberen duizenden migranten uit Zuid Amerika de grens van Mexico naar de VS over te steken.
Massaal proberen migranten uit Afrika de grens met Europa over te steken.
Dat is slim van hen. Ze kunnen steeds terug. Maar waar gaat gij naar toe?

Citaat:
Rusland blijft , zoals de Arabische landen met achterlijke praktijken de bevolking onderdrukken en arm houden.

China is een economische macht , maar door de spanningen in de wereld met name met het Westen ,zal ook Xi moeten buigen voor de opstand van het volk.
Welke opstand?

Of tot wat een overdosis Trouw kan leiden.

Citaat:
Daarom een groot deel van de wereld blijft kijken naar en afhankelijk van het Westen.
tegelijkertijd poogt men onder dat juk uit te komen. Wat niet evident is. Zelfs de goudreserves worden weggevoerd naar de VS. Voor 'safe keeping' uiteraard. Maar wil je ze terug (Venezuela) krijg je een imperiale njet.
Oud 22 december 2022, 10:42   #112
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet het ganse westen. Vooral die landen waar veel gratis te rapen valt. Je weet toch ook welke dat zijn.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2022, 12:31   #113
cato

Standaard

Citaat:
Niet het ganse westen. Vooral die landen waar veel gratis te rapen valt. Je weet toch ook welke dat zijn.
Voor Amerika en voor Europa is de migranten toestroom inderdaad een probleem,
zeker voor de meer welvarende delen.
Daarom zal ook Europa veel meer moeten doen aan haar grenzen en haar wetgeving om deze stroom in te dammen.
De migranten uit de Arabische landen en andere Afrikaanse staten kunnen beter hun heil zoeken in hun grote bondgenoot Rusland.

Laatst gewijzigd door cato : 22 december 2022 om 12:32.
Oud 22 december 2022, 12:33   #114
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Hij heeft eigenlijk,en bij nader inzien,enkele een stuk van Georgie en ,momenteel,delen van Oekraine veroverd.......Beide stukken zijn niet zo zeker meer.....

Elders is er NIKS veroverd....dat is ook de bedoeling niet daar...

"Schurkenstaat" is dan weer een betiteling waar voorzichtiger moet mee omgesprongen worden.....Laat ons in Europa maar eens tonen waar het op staat,"schurken" buiten houden en zetten bijvoorbeeld....

Elders gaat het anders....helaas....de een zijn schurk is de ander zijn held.
Rusland voert toch een oorlog in Syrie
Oud 22 december 2022, 12:35   #115
cato

Standaard

Citaat:
Dat is slim van hen. Ze kunnen steeds terug. Maar waar gaat gij naar toe?

Welke opstand?

Of tot wat een overdosis Trouw kan leiden.

tegelijkertijd poogt men onder dat juk uit te komen. Wat niet evident is. Zelfs de goudreserves worden weggevoerd naar de VS. Voor 'safe keeping' uiteraard. Maar wil je ze terug (Venezuela) krijg je een imperiale njet.
Xi heeft zijn corona beleid veranderd door de opstand op grote schaal.
Dit kan zomaar weer gebeuren bij een economische recessie.
Oud 22 december 2022, 13:48   #116
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Xi heeft zijn corona beleid veranderd door de opstand op grote schaal.
Dit kan zomaar weer gebeuren bij een economische recessie.
Ha. U heeft het over een toekómstige 'opstand'.

Noemt u de Capitool bestormers of de gele hesjes protesten ook 'opstand'? Ik dacht van niet. Veel dodelijker dan de voorbije protesten in China waarnaar u verwijst nochtans. Niet dat dat de westerse regimes van gedacht doet veranderen over hun maatregelen. Ik mag toch 'regime' zeggen hoop ik? Kwestie van een level niet hypocriet speelveld te bespelen en dat misplaatste moreel superieure vingertje op te bergen.

Laatst gewijzigd door Bach : 22 december 2022 om 13:50.
Oud 22 december 2022, 15:32   #117
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Talking 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
ja gelijk heb je, die woestijnen zijn zo leeg he dus de Russen kunnen daar grote graanvelden van maken mbv hun hi tech ja beetje irrigatie met bv nucleaire energie of CSP units en je maakt van de hele woestijn een landbouw gebied ok

technisch gezien kan alles al ok

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2022, 15:44   #118
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
ja gelijk heb je, die woestijnen zijn zo leeg he dus de Russen kunnen daar grote graanvelden van maken mbv hun hi tech ja beetje irrigatie met bv nucleaire energie of CSP units en je maakt van de hele woestijn een landbouw gebied ok

technisch gezien kan alles al ok
de krim is de coted'azur van Rusland, dus het moet u toch niet verwonderen dat ze dat stukje waar menig Rus een stekje had ineens terug veroverd wordt
Bovendien hadden ze geen gemakkelijke en grote haven via de zwarte zee om hun export te ondersteunen, dat is een tweede goeie reden om daar te rommelen
En de verbinding over ukraine verloopt sowieso vlotter en efficienter dan dieommetoer via de krimbrug

Nu uiteraard moet je daarvoor oorlog voeren ?

1+ als je een stekje wilt aan de coted'azur dan koop je gewoon uw stekje

2/3+ als je een haven wilt via de zwarte zee, dan bouw je gewoon een trein/snelweg verbinding in samenwerking met UKR naar een ukrainse haven en xport je uw producten zoals DE ook NL/BE gebruikt als havens

dus sowieso is dat allemaal dom dwaas middeleeuws territoriaal gedrag, en moet je de grond laten aan de eigenaar, en werk je gewoon samen om de voordelen van dat gebied te genieten..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2022, 15:44   #119
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
belgie ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2022, 15:53   #120
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha. U heeft het over een toekómstige 'opstand'.

Noemt u de Capitool bestormers of de gele hesjes protesten ook 'opstand'? Ik dacht van niet. Veel dodelijker dan de voorbije protesten in China waarnaar u verwijst nochtans. Niet dat dat de westerse regimes van gedacht doet veranderen over hun maatregelen. Ik mag toch 'regime' zeggen hoop ik? Kwestie van een level niet hypocriet speelveld te bespelen en dat misplaatste moreel superieure vingertje op te bergen.
De bestorming van het Capitool door gewapende MAGA milities en individuele MAGA aangestuurde leden was uiteraard een opstand... De technische strafrechterlijke term die de rechtbanken hanteren is 'insurrection'. De eerste veroordelingen zijn trouwens al een feit. Velen zullen nog volgen.

Gele hesjes in frankrijk was gewoon een betoging. Totaal iets anders dus.

In China, dat geen cultuur heeft qua betogingen, is er massaal protest geweest tegen de lockdowns. Wat niet gelijk staat met een 'opstand' omdat men de regering of parlement niet probeerde omver te werpen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be