Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2022, 07:14   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Terug vast tarief bij Luminus (vanaf 1-1-2023)

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221228_97037818

De keuze tussen een variabel en een vast tarief houdt natuurlijk risico's in.

Begin dit jaar werd ik overspoeld door aanbieders van variabele contracten.
Tot nu toe ben ik blij niet in deze val getrapt te zijn, want onmiddellijk nadien stegen de prijzen tot ver boven de KWh prijs die ik betaal.

Maar ...

Ondertussen zijn de energieprijzen aan het zakken.
Gaan we goedkoper uitkomen met een variabel tarief dan met een vast tarief?
Zijn de prijzen voldoende gestabiliseerd?
Hoeveel marge zal Luminus nemen om zeker geen verlies te lijden?
Kies je voor de zekerheid (vaste prijs) of gok je op een forse daling van de energieprijzen?

HBVL 29-12-2022
Amper drie maanden nadat Luminus de vaste contracten als laatste in het rijtje energieleveranciers had afgevoerd, brengt het bedrijf ze terug. Over de prijs is nog niets bekend, maar volgens de klantendienst kun je vanaf de eerste maandag van januari het contract opvragen.

De energieprijzen zouden voldoende gestabiliseerd zijn om weer vaste contracten aan te bieden, klinkt het bij woordvoerder Nico De Bie. “Omdat de prijzen gedaald zijn en de vraag naar vaste contracten hoog blijft, hebben we besloten die opnieuw aan te bieden. Het blijft risicovol, maar de markt is al minder volatiel, waardoor we een inschatting konden maken.”

Leveranciers stapten dit jaar af van de vaste contracten, omdat het risico te groot werd. De prijs die ze ontvingen voor gas en elektriciteit was niet langer evenredig met de prijs die ze zelf moesten betalen. Vooral leveranciers die zelf geen energie produceerden, kregen het moeilijk. Ze moesten de energie door de sterk schommelende prijzen vaak aankopen tegen hoge prijzen, maar die vervolgens wel aan een vast, goedkoper tarief aanbieden aan klanten. Kleinere spelers zoals de Vlaamse Energieleverancier, Watz, Energy2Business en AECO gingen daardoor zelfs failliet. Daarom werden sinds 1 oktober alleen nog variabele contracten aangeboden, waarbij je niet op voorhand weet welke prijs je betaalt. De prijs kan per kwartaal of per maand veranderen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2022, 10:29   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je kunt het nog niet berekenen, wslk pas vanaf 1-1-2023
Oud 29 december 2022, 11:06   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Je kunt het nog niet berekenen, wslk pas vanaf 1-1-2023
Ik zou afwachten tot www.mijnenergie.be ook melding maakt van leveranciers met vaste tarieven.
Ik vind de site trouwens de beste prijsvergelijker, en gepersonaliseerd.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2022, 11:12   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221228_97037818

Hoeveel marge zal Luminus nemen om zeker geen verlies te lijden?
Kies je voor de zekerheid (vaste prijs) of gok je op een forse daling van de energieprijzen?

...
Ze zijn bezig de ‘vaste kosten’ op te drijven.

https://www.demorgen.be/beter-leven/...nen~b2c95e12a/

Citaat:
Energieleveranciers rekenen de laatste maanden steeds hogere kosten en marges aan in hun contracten, los van de hoge energieprijzen, en zonder dat het opvalt voor de consument. Eén leverancier maakt het zelfs zo bont dat het verschil oploopt tot 1.700 euro. Hoe komt u te weten of u zelf te veel betaalt? En wat kan u eraan doen?
Citaat:
Eén leverancier - Luminus - steekt er duidelijk bovenuit, toont het rapport aan. “De marges die Luminus neemt, zijn exuberant hoog”, valt te horen. De tweede grootste leverancier van ons land heeft die in sommige producten zó fel opgetrokken dat het verschil voor een gemiddeld gezin oploopt tot 1.000 (!) euro voor elektriciteit en 700 euro voor aardgas. “Hoeveel klanten al aan de nieuwe tariefformules een contract getekend hebben, weten we niet exact. Maar wie de laatste zes maanden zijn contract vernieuwd heeft, is gesjareld”, klinkt het onomwonden bij de CREG.
Oud 29 december 2022, 11:55   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze niet gestopt waren met vaste contracten. Of was dat alleen voor verlengingen bestaande klanten ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2022, 12:41   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik zou afwachten tot www.mijnenergie.be ook melding maakt van leveranciers met vaste tarieven.
Ondertussen gehoord (op de radio) dat Luminus de tarieven bekend gaat maken vanaf 2 januari.
Oud 29 december 2022, 12:43   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze niet gestopt waren met vaste contracten. Of was dat alleen voor verlengingen bestaande klanten ?
In oktober zijn ze gestopt.
Ook voor degenen die een vast contract hadden dat afliep.
Oud 29 december 2022, 13:29   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondertussen gehoord (op de radio) dat Luminus de tarieven bekend gaat maken vanaf 2 januari.
Komende maandag kan je bij Luminus een vast contract afsluiten.
VRT NWS
Misschien wel een goed idee om dit te doen. Ze zullen mijn inziens met velen zijn, vermoed ik.

Laatst gewijzigd door Rudy : 29 december 2022 om 13:30.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2022, 13:58   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als je nu denkt dat de prijzen heel langzaam gaan dalen, dan moet je natuurlijk geen vast contract gaan afsluiten.
En een vast contract, op eenderwelk moment: ik ga er vanuit dat jij niet zo naïef bent dat die maatschappij met plezier een risico gaat nemen, waarbij zij jou maandelijks zomaar een cadeautje gaan doen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2022, 14:04   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Herhaling: ik blijf elk jaar intekenen op een groepsaankoop via de firma ichoosr.

Ik vermoed dat met die groepsaankoop, ik telkens een goede zaak doe.
Het kost mij slechts de moeite van me in te schrijven per mail, en na beslissing, de meterstanden door te geven. Fluitje van een cent.
Geen zorgen van berekenen en andere zever. Die firma beschouw ik als experten ter zake. Geen tovenaars, maar wel mensen die hun werk kennen.

Tot slot: zodra ik kan, zal ik opteren om elke maand exact het verbruik te betalen. Ik kan gerust wat extra betalen in de winter, en dus ook wat minder te betalen in de zomer.
Verrassing: met bruisende dranken is dat krak hetzelfde. In de feestdagen geef ik wat meer uit ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2022, 17:54   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Herhaling: ik blijf elk jaar intekenen op een groepsaankoop via de firma ichoosr.

Het kost mij slechts de moeite van me in te schrijven per mail, en na beslissing, de meterstanden door te geven. Fluitje van een cent.
Geen zorgen van berekenen en andere zever. Die firma beschouw ik als experten ter zake. Geen tovenaars, maar wel mensen die hun werk kennen.

Tot slot: zodra ik kan, zal ik opteren om elke maand exact het verbruik te betalen. Ik kan gerust wat extra betalen in de winter, en dus ook wat minder te betalen in de zomer.
Verrassing: met bruisende dranken is dat krak hetzelfde. In de feestdagen geef ik wat meer uit ...
Ik ben blij dat ik niet in de val van samen aankoop getrapt ben.
Wij doen wel een eigen vorm van samen aankoop, met mijn zussen, hun en mijn kinderen.
Oud 29 december 2022, 18:12   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat ik niet in de val van samen aankoop getrapt ben.
Wij doen wel een eigen vorm van samen aankoop, met mijn zussen, hun en mijn kinderen.
Ben je zoveel broers en zussen of zijn het grootverbruikers dat ze op die manier voldoende gewicht hebben ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2022, 18:26   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ben je zoveel broers en zussen of zijn het grootverbruikers dat ze op die manier voldoende gewicht hebben ?
Het gaat toch om heel wat verbruik ja, mede doordat er twee bedrijven bij zitten.
Oud 30 december 2022, 06:44   #14
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trekt op niets. Ik kan niet vergelijken want mijn leverancier staat er niet tussen vermits die geen nieuwe klanten meer toelaat.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 10:14   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Probleem is dat die groepsaankopen meestal bij ‘kleine’ leveranciers uitkomen. Geen probleem zolang ze niet failliet gaan, anders zijt ge uw voorschotten kwijt. Daarom is het inderdaad best om met ‘werkelijke’ maandfacturen te werken. De leverancier moet dat wel aanbieden (en ge moet een ‘slimme’ meter heben).
Oud 30 december 2022, 12:25   #16
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Dat ze gestegen prijzen moeten doorrekenen dat is dej - hun compensatie voor de prijsstijging ZIT IN de prijsstijging, de forward component in de spot prijs, dat is door hun kopen van termijncontracten om hun aankopen van elektriek in te dekken tegen prijsveranderingen door niet-vrindjes.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 15:23   #17
elsina
Provinciaal Gedeputeerde

elsina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heb je nu eigenlijk aan zo een prijsvergelijker site? Je zoekt vandaag via zulke site de goedkoopste aanbieder je neemt er vervolgens een abonnement bij. Enkele maanden gaan voorbij en dan is het tarief dat je zag via de prijsvergelijker nu helemaal anders is met je variabel tarief, en blijkt dat je keuze helemaal niet meer de goedkoopste is. Veranderen naar een andere leverancier kan je eventueel doen, maar dan mis je je promotie die je krijgt na 1 jaar lid te zijn.

Laatst gewijzigd door elsina : 30 december 2022 om 15:24.
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2022, 09:59   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Wat heb je nu eigenlijk aan zo een prijsvergelijker site? Je zoekt vandaag via zulke site de goedkoopste aanbieder je neemt er vervolgens een abonnement bij. Enkele maanden gaan voorbij en dan is het tarief dat je zag via de prijsvergelijker nu helemaal anders is met je variabel tarief, en blijkt dat je keuze helemaal niet meer de goedkoopste is. Veranderen naar een andere leverancier kan je eventueel doen, maar dan mis je je promotie die je krijgt na 1 jaar lid te zijn.
Dat is het addertje onder het gras bij variabele tarieven.
Ik zal zo lang mogelijk werken met een vast tarief.

3 jaar zoals weleer zal waarschijnlijk niet meer gaan.
Oud 4 januari 2023, 07:43   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondertussen een simulatie gedaan (mijn energie)

Engie (variabel) = goedkoopste aanbieder
- Dag = 35.72
- Nacht = 26.76
- Gemiddelde kostprijs all in (met mijn verbruik) = 43.67

Luminus (variabel) = goedkoopste van Luminus
- Dag = 39.28
- Nacht is 28.27
- Gemiddelde kostprijs all in (met mijn verbruik) = 46.40

Luminus (vast)
- Dag = 44.45
- Nacht = 33.40
- Gemiddelde kostprijs all in (met mijn verbruik) = 51.46

Toch een groot verschil als je het mij vraagt
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be