![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221228_97037818
De keuze tussen een variabel en een vast tarief houdt natuurlijk risico's in. Begin dit jaar werd ik overspoeld door aanbieders van variabele contracten. Tot nu toe ben ik blij niet in deze val getrapt te zijn, want onmiddellijk nadien stegen de prijzen tot ver boven de KWh prijs die ik betaal. Maar ... Ondertussen zijn de energieprijzen aan het zakken. Gaan we goedkoper uitkomen met een variabel tarief dan met een vast tarief? Zijn de prijzen voldoende gestabiliseerd? Hoeveel marge zal Luminus nemen om zeker geen verlies te lijden? Kies je voor de zekerheid (vaste prijs) of gok je op een forse daling van de energieprijzen? HBVL 29-12-2022 Amper drie maanden nadat Luminus de vaste contracten als laatste in het rijtje energieleveranciers had afgevoerd, brengt het bedrijf ze terug. Over de prijs is nog niets bekend, maar volgens de klantendienst kun je vanaf de eerste maandag van januari het contract opvragen. De energieprijzen zouden voldoende gestabiliseerd zijn om weer vaste contracten aan te bieden, klinkt het bij woordvoerder Nico De Bie. “Omdat de prijzen gedaald zijn en de vraag naar vaste contracten hoog blijft, hebben we besloten die opnieuw aan te bieden. Het blijft risicovol, maar de markt is al minder volatiel, waardoor we een inschatting konden maken.” Leveranciers stapten dit jaar af van de vaste contracten, omdat het risico te groot werd. De prijs die ze ontvingen voor gas en elektriciteit was niet langer evenredig met de prijs die ze zelf moesten betalen. Vooral leveranciers die zelf geen energie produceerden, kregen het moeilijk. Ze moesten de energie door de sterk schommelende prijzen vaak aankopen tegen hoge prijzen, maar die vervolgens wel aan een vast, goedkoper tarief aanbieden aan klanten. Kleinere spelers zoals de Vlaamse Energieleverancier, Watz, Energy2Business en AECO gingen daardoor zelfs failliet. Daarom werden sinds 1 oktober alleen nog variabele contracten aangeboden, waarbij je niet op voorhand weet welke prijs je betaalt. De prijs kan per kwartaal of per maand veranderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kunt het nog niet berekenen, wslk pas vanaf 1-1-2023
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind de site trouwens de beste prijsvergelijker, en gepersonaliseerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.demorgen.be/beter-leven/...nen~b2c95e12a/ Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze niet gestopt waren met vaste contracten. Of was dat alleen voor verlengingen bestaande klanten ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
VRT NWS Misschien wel een goed idee om dit te doen. Ze zullen mijn inziens met velen zijn, vermoed ik. Laatst gewijzigd door Rudy : 29 december 2022 om 13:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je nu denkt dat de prijzen heel langzaam gaan dalen, dan moet je natuurlijk geen vast contract gaan afsluiten.
En een vast contract, op eenderwelk moment: ik ga er vanuit dat jij niet zo naïef bent dat die maatschappij met plezier een risico gaat nemen, waarbij zij jou maandelijks zomaar een cadeautje gaan doen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Herhaling: ik blijf elk jaar intekenen op een groepsaankoop via de firma ichoosr.
Ik vermoed dat met die groepsaankoop, ik telkens een goede zaak doe. Het kost mij slechts de moeite van me in te schrijven per mail, en na beslissing, de meterstanden door te geven. Fluitje van een cent. Geen zorgen van berekenen en andere zever. Die firma beschouw ik als experten ter zake. Geen tovenaars, maar wel mensen die hun werk kennen. Tot slot: zodra ik kan, zal ik opteren om elke maand exact het verbruik te betalen. Ik kan gerust wat extra betalen in de winter, en dus ook wat minder te betalen in de zomer. Verrassing: met bruisende dranken is dat krak hetzelfde. In de feestdagen geef ik wat meer uit ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij doen wel een eigen vorm van samen aankoop, met mijn zussen, hun en mijn kinderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ben je zoveel broers en zussen of zijn het grootverbruikers dat ze op die manier voldoende gewicht hebben ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat ze gestegen prijzen moeten doorrekenen dat is dej - hun compensatie voor de prijsstijging ZIT IN de prijsstijging, de forward component in de spot prijs, dat is door hun kopen van termijncontracten om hun aankopen van elektriek in te dekken tegen prijsveranderingen door niet-vrindjes.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door elsina : 30 december 2022 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal zo lang mogelijk werken met een vast tarief. 3 jaar zoals weleer zal waarschijnlijk niet meer gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ondertussen een simulatie gedaan (mijn energie)
Engie (variabel) = goedkoopste aanbieder - Dag = 35.72 - Nacht = 26.76 - Gemiddelde kostprijs all in (met mijn verbruik) = 43.67 Luminus (variabel) = goedkoopste van Luminus - Dag = 39.28 - Nacht is 28.27 - Gemiddelde kostprijs all in (met mijn verbruik) = 46.40 Luminus (vast) - Dag = 44.45 - Nacht = 33.40 - Gemiddelde kostprijs all in (met mijn verbruik) = 51.46 Toch een groot verschil als je het mij vraagt |
![]() |
![]() |