Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juli 2024, 14:48   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard Lithium uit Servië vanaf 202x?

Ik zet het in thema milieu omdat grondstoffen uit eigen Europa, of bijna EU, altijd beter is voor het milieu dan Li uit verweglanden.

Of nog meer lithium uit Europa.

Wie kritiek heeft op Lithiummijnen in Europa, laat u maar gaan.

Citaat:
EU en Servië werken samen aan lithium- en accu-industrie

De Europese Unie en Servië hebben een overeenkomst gesloten waarin ze afspreken samen te werken rond de winning van lithium en de productie van accu’s voor elektrische auto’s. In de bodem van het Balkanland zit veel lithium, een belangrijke grondstof voor batterijen en de energietransitie.

anp, vrijdag 19 juli 2024

https://www.nd.nl/varia/varia/123271...accu-industrie
Meer details: (ingekort)
Citaat:
https://nl.marketscreener.com/koers/...ropa-47422612/

Servië wordt knooppunt voor lithium in Europa
19 juli 2024

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz, de vicevoorzitter van de EU-Commissie Maros Sefcovic en de Servische president Aleksandar Vucic ondertekenden vrijdag een grondstoffenovereenkomst tussen de EU-toetredingskandidaat Servië en de EU, die verder zal gaan dan lithium. Servië wil ook een overeenkomst sluiten met bedrijven als Mercedes en Stellantis om een waardeketen op te zetten. "We creëren een eerlijk concurrentieklimaat voor een diepere marktintegratie," zei Sefcovic. "En we hopen en geloven dat dit nieuwe kansen zal bieden en het potentieel voor verdere Europese investeringen zal ontsluiten."

Servië heeft lithiumreserves waarvoor het Australische bedrijf Rio Tinto een mijnbouwvergunning heeft bemachtigd. Volgens president Vucic zou het lithium 17 procent van de Europese vraag moeten dekken. Het is de grootste lithiummijn in Europa. Rio Tinto zou hiermee een van de grootste lithiumproducenten kunnen worden.

De ambities van het Balkanland gaan echter verder dan het winnen van grondstoffen. Vucic maakte duidelijk dat 50.000 van de 58.000 ton lithium die in de toekomst gedolven zal worden, in Servië zelf verwerkt zal worden. In totaal zou de industrie goed kunnen zijn voor ongeveer vier procent van de economische productie, zei hij. Het land verwacht directe investeringen van in totaal zes miljard euro. Tot nu toe komt het meeste lithium voor batterijen die bijvoorbeeld in elektrische auto's worden gebruikt uit China. Hoewel de grondstof wereldwijd wordt gewonnen, vindt de meeste verdere verwerking plaats in de Volksrepubliek. Sefcovic zei dat Servië het eerste land in Europa zou kunnen worden dat over de hele waardeketen van lithiumwinning tot de productie van e-auto's beschikt.

MILIEUOVERWEGINGEN

De auto-industrie, bijvoorbeeld, is momenteel afhankelijk van accu's uit China en is nu op zoek naar alternatieven. In een interview met Reuters TV benadrukte Mercedes-baas Ola Källenius dat zijn bedrijf de bouw van een batterijfabriek steunt. "We zijn bezig met het opzetten van onze toeleveringsketens van grondstoffen tot aan de mijn op regionale basis," zei hij. Zijn bedrijf is een potentiële klant voor Servisch lithium.

Het lithiumproject in het westen van Servië is echter scherp bekritiseerd door milieuactivisten. In de aanloop naar het project hadden activisten gedreigd wegen en spoorwegen te blokkeren als het project door zou gaan. Scholz, Sefcovic en Vucic bagatelliseerden het risico dat lithiumwinning te veel schade aan het milieu zou toebrengen. Scholz benadrukte dat de Rio Tinto-baas hem persoonlijk had beloofd dat aan de hoogste normen zou worden voldaan. Bovendien zijn de tijden veranderd. Bedrijven zijn zelf geïnteresseerd in het monitoren van de hele toeleveringsketen, omdat negatieve berichten hun reputatie aanzienlijk kunnen schaden.

Vucic beloofde de zorgen zeer serieus te nemen. Scholz voegde eraan toe: "De goede God heeft het mogelijk gemaakt dat een van de meest gewilde grondstoffen ter wereld in de hoogste kwaliteit in dit land is en misschien kan het ook als geluk voor het land worden gebruikt."
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2024 om 14:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2024, 14:51   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zet het in thema milieu omdat grondstoffen uit eigen Europa, of bijna EU, altijd beter is voor het milieu dan Li uit verweglanden.

Of nog meer Lithium uit Europa.

Wie kritiek heeft op Lithiummijnen in Europa, laat u maar gaan.


Meer details:
https://nl.marketscreener.com/koers/...ropa-47422612/
Wat heeft dat te maken met Service?
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2024, 15:33   #3
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.590
Standaard

Lithium voor (auto)batterijen is bijna passé. De EUSR komt weer goed op tijd.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2024, 15:45   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Lithium voor (auto)batterijen is bijna passé.
En waaruit blijkt dat?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2024, 17:51   #5
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waaruit blijkt dat?
Uit het feit dat de betere, goedkopere en veiligere vastestofbatterij opgang maakt. Nu maakt men daar voorlopig ook nog wel gebruik van lithium(zout) voor al zal dat wel al minder zijn.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 20 juli 2024 om 17:57.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2024, 09:06   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Uit het feit dat de betere, goedkopere en veiligere vastestofbatterij opgang maakt.
Dat is bijlange nog geen feit. Kijk maar eens na. (psst... anders hadden de grootste accucelconstructeurs van de wereld die in massaproductie)

Citaat:
Nu maakt men daar voorlopig ook nog wel gebruik van lithium(zout) voor al zal dat wel al minder zijn.
Je bevestigt net uw foute stelling, zonder lithium gaat het niet. (niet is niet gelijk aan nooit)

Minder? Dat hangt vooral van de recyclage af, hoeveel verse lithium men nog verder zal moeten ontginnen, in verder stijgende vraag. Ggl is uw vriend hoe die vraag naar Lithium gaat oplopen tegen 2030 en 2035. In 2030 zal de vraag naar Lithium minstens verdubbeld zijn en wie weet nog eens 60% erbij tegen 2035 KLIK, bron Statista.
Citaat:
Apr 24, 2024

In 2030, the global demand for lithium is expected to surpass 2.4 million metric tons of lithium carbonate equivalent, doubling the demand forecast for 2025. Increases in battery demand for electric vehicles will be a strong driver of lithium consumption in the next decade, with demand expected to reach 3.8 million tons by 2035.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Lithium voor (auto)batterijen is bijna passé. De EUSR komt weer goed op tijd.
FOUT.

Toemaatje via ggl:
Citaat:
https://smallcaps.com.au/new-study-l...and-soar-2050/

New study claims lithium demand could soar more than 1,500% by 2050

By Colin Hay - May 9, 2024

While lithium prices are currently down from where they were in 2022, a number of experts are forecasting dramatic increases in demand for this critical battery metal.

Using data obtained from the International Energy Agency (IEA), the UN Trade & Development (UNCTAD) projects that lithium demand could rise by more than 1,500% between now and 2050.

UNCTAD says to achieve global 2030 net-zero emission targets, the lithium mining industry will need 70 new mines.

Elsewhere, Statista is forecasting global demand for lithium in 2030 to surpass 2.4 million metric tons of lithium carbonate equivalent (LCE), doubling the demand forecast for 2025.

Leading this surge will be increases in battery use for electric vehicles (EVs), with demand expected to reach 3.8Mt by 2035.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juli 2024 om 09:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2024, 10:01   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

"**Solid" state batterijen zullen significant meer lithium nodig hebben volgens serieuze bronnen (tot 35% meer, lees je het meeste), maar andere waardevolle stoffen navenant minder. De globale CO2-voetafdruk kan tot 39% dalen.

https://www.fastmarkets.com/insights...supply-crunch/

https://www.transportenvironment.org...-of-evs-study/

https://electrek.co/2022/07/19/how-s...s-by-up-to-39/

** Wie het fijne wilt weten van SSB vooral dit hieronder lezen :
Citaat:
https://ses.ai/debunking-the-myth-of...ate-batteries/

Debunking the Myth of Solid-State Batteries

8 februari 2024

De mythe van solid-state batterijen ontkrachten

Niemand zou dit artikel moeten lezen.
Niemand zou zich druk moeten maken over deze discussie.

‘Solid-state’-batterijen worden vaak gezien als de heilige graal, de toekomst van autobatterijen. Maar wat zijn dat precies? En waarom zou het iemand iets kunnen schelen of de batterij in de auto vast of vloeibaar is? Het doel van dit artikel is om bepaalde definities te verduidelijken en de voor- en nadelen van vast en vloeibaar te verduidelijken, en waarom deze discussie er eigenlijk niet toe doet.

Figuur hierboven toont een batterij met zijn componenten (voor de eenvoud gebruiken we een generieke illustratie van een lithiumbatterij als voorbeeld, dit zou een Li-ion- of Li-metaalbatterij kunnen zijn. Deze heeft 4 hoofdcomponenten: kathode, separator, elektrolyt, en anode.

Enkele veel voorkomende materialen voor de 4 componenten zijn:
1. kathode: lithiumkobaltoxide (LCO), lithiumnikkelmangaankobaltoxide (NMC), lithiumijzerfosfaat (LFP)
2. Separator: polyethyleen (PE), polypropyleen (PP)

3. elektrolyt (vast en vloeibaar)
- vast:
polymeer: polyethyleen (PEO)
anorganische oxiden: granaat, LLZO, LiSICON
sulfiden: LGPS
halogeniden: Li6PSCl
- vloeistof:
zouten: lithiumhexaanfosfaat (LiPF6), lithium-bis(trifluormethaansulfonyl)imide (LiTFSI), lithium-bis(fluorsulfonyl)imide (LiFSI)
oplosmiddelen: ethyleencarbonaat (EC), dimethylcarbonaat (DMC), ethylmethylcarbonaat (EMC), dimethoxyethaan (DME), ionische vloeistoffen
additieven: vinylcarbonaat (VC), monofluorethyleencarbonaat (FEC)
Formuleringstype: lage concentratie, hoge concentratie, ionische vloeistoffen

4. anode:
Li-ion: grafiet, silicium, grafiet-siliciumcomposiet
Li-metaal: lithiummetaal of legering op lithiumbasis

Houd er rekening mee dat vast of vloeibaar alleen verwijst naar de toestand van de elektrolyt. Een batterij kan vrijwel elke combinatie van de 4 componenten zijn, bijvoorbeeld “LFP vast Li-ion” of “LFP vloeibaar Li-Metaal” of “NMC vloeibaar Li-ion” of “NMC vast Li-Metaal”, enz. Volledig lithium Batterijen kunnen worden onderverdeeld in 4 categorieën: vloeibaar Li-ion, vast Li-ion, vloeibaar Li-metaal en vast Li-metaal.

Dus als iemand ‘solid-state’ batterij zegt, op welke batterij doelt hij dan precies? Figuur hierboven laat zien dat vast of vloeibaar de energiedichtheid niet beïnvloedt. Het is eigenlijk Li-Metaal of Li-ion dat de energiedichtheid bepaalt. Vast Li-ion heeft bijvoorbeeld geen verbetering van de energiedichtheid ten opzichte van vloeibaar Li-ion (voor dezelfde kathode), terwijl vloeibaar Li-metaal een aanzienlijke verbetering van de energiedichtheid heeft ten opzichte van vloeibaar en vast Li-ion (voor dezelfde kathode).

Er bestaat een groot stereotype dat vast veiliger is dan vloeibaar, vooral als het gaat om de combinatie met Li-Metal. Dat zou in de jaren negentig het geval kunnen zijn. Maar er is de laatste tijd grote vooruitgang geboekt op het gebied van vloeibare elektrolyt met hoge concentraties oplosmiddel-in-zout, ionische vloeistoffen en andere vloeibare benaderingen die de veiligheidseigenschappen van Li-Metaal dramatisch hebben verbeterd. Ook hangt de veiligheid van Li-Metaal of Li-ion niet alleen af van vaste of vloeibare elektrolyt, maar ook in grote mate van de keuze van de kathode, celcapaciteit, technisch ontwerp en vele andere factoren. Bovendien hebben solide Li-ion- en Li-Metaal-batterijen grote uitdagingen op het gebied van productie en schaalbaarheid die al vele jaren niet zijn opgelost, en solid-state batterijen blijven duur, beperkt tot cellen met een kleine capaciteit, en ook zij kunnen soms in brand vliegen.

Wij van SES besteedden vroeger veel tijd aan het woord ‘solide’. Toen we in 2012 begonnen, heetten we SolidEnergy omdat we werkten aan solide Li-Metaal. Maar toen schakelden we in 2015 over op vloeibaar Li-Metal en veranderden we onze naam officieel van SolidEnergy in SES in 2021. We hielden ons niet meer bezig met vast of vloeibaar. Een van onze auto-OEM's zei: “Waarom maakt het uit? Wat maakt het uit of het vast of vloeibaar is? onze gebruikers geven om kosten, bereik, snel opladen, veiligheid en vele andere functies, maar ik durf te wedden dat het ze niet uitmaakt of er een droge steen of een natte handdoek in de batterij zit.

Een batterij is een complex systeem dat materiaalchemie, celtechnologie, algoritmen voor gezondheidsmonitoring, enz. omvat en moet worden geoptimaliseerd op het gebied van energiedichtheid, levensduur, kosten, snel opladen, vermogensdichtheid, veiligheid, enz. De nadruk ligt op vaste of vloeibare stoffen de elektrolyt zorgt voor een onnodige bias die ons vermogen om te innoveren beperkt. De echte heilige graal zou Li-Metaal moeten zijn, omdat dat ons een indrukwekkende winst in energiedichtheid oplevert, en niet in vaste toestand. Er is niets fundamenteel superieur aan vast, en tegelijkertijd is er niets fundamenteel gebrekkig aan vloeistof. Het is ongepast dat de industrie een batterij discrimineert op basis van de fase waarin de elektrolyt vast of vloeibaar is.

Helaas heb je niet naar mij geluisterd en heb je dit artikel gelezen. Zoals ik in het begin al zei: niemand zou zich druk moeten maken over deze discussie. Vraag de volgende keer of de auto paars is, in plaats van te vragen of er een vaste of vloeibare batterij in de auto zit.

Author Qichao Hu

Dr. Qichao Hu is the founder and CEO of SES AI (NYSE: SES), the Boston-based company pioneering the world’s lightest long-range Li-Metal battery and transparent EV battery supply chain. Dr. Hu has a BS in Physics from MIT and a PhD in Applied Physics from Harvard.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juli 2024 om 10:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 06:22   #8
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
"**Solid" state batterijen zullen significant meer lithium nodig hebben volgens serieuze bronnen (tot 35% meer, lees je het meeste), maar andere waardevolle stoffen navenant minder. De globale CO2-voetafdruk kan tot 39% dalen.

https://www.fastmarkets.com/insights...supply-crunch/

https://www.transportenvironment.org...-of-evs-study/

https://electrek.co/2022/07/19/how-s...s-by-up-to-39/

** Wie het fijne wilt weten van SSB vooral dit hieronder lezen :
Tja, toen ik postte ging ik er eerlijk gezegd vanuit dat voor vastestofbatterijen geen lithium nodig is ... dan is het maar goed dat we er ook wat van op ons continent vinden. Anders leveren we straks enkel nog wat materiaal voor geriatrische instellingen. Maar ik blijf de hele 'hernieuwbare' energie een verkeerde gok vinden en ben ook voorstander van verdichting en openbaar vervoer ipv verder een hel van de onze omgeving te maken door toenemend autoverkeer en een openbare ruimtelijke ordening van mijn kloten..
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 22 juli 2024 om 06:51.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 06:46   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
"**Solid" state batterijen zullen significant meer lithium nodig hebben volgens serieuze bronnen (tot 35% meer, lees je het meeste), maar andere waardevolle stoffen navenant minder. De globale CO2-voetafdruk kan tot 39% dalen.

https://www.fastmarkets.com/insights...supply-crunch/

https://www.transportenvironment.org...-of-evs-study/

https://electrek.co/2022/07/19/how-s...s-by-up-to-39/

** Wie het fijne wilt weten van SSB vooral dit hieronder lezen :
Hoe wordt se CO² uitstoot gemeten? Wordt daar ook in rekening gebracht wat al die leuke hebbedingetjes gekost hebben aan energie? M.a.w. wat de uitstoot is / was bij de productie?

Ik herinner mij de propere brandstof, nl aardgas, bleek die, alles in rekening gebracht, toch niet zo proper te zijn.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 16:27   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hoe wordt se CO² uitstoot gemeten? Wordt daar ook in rekening gebracht wat al die leuke hebbedingetjes gekost hebben aan energie? M.a.w. wat de uitstoot is / was bij de productie?
Daar zijn levenscyclusstudies van. (LCA) Draden zijn reeds lang geleden gestart.

Citaat:
Ik herinner mij de propere brandstof, nl aardgas, bleek die, alles in rekening gebracht, toch niet zo proper te zijn.
Wegens de lekkages. Die moeten natuurlijk meegeteld worden.

Dat begon men pas in detail te onderzoeken, toen de electrische wagens opkwamen en de heksenjacht van "de fossiele lobby" begon, namelijk werkelijk alles in rekening gebracht werd, of CO2-uitstoot van ontginning tot en met reyclage-% van de versleten batterij. Dus nog meer dan well-to-wheel.

Toen werden de ICE ook eindelijk eens serieus onder de loep genomen, vanaf opboren aardgas of ruwe olie... en ook het bio-aandeel in brandstof, enz...
Het eerste wat eruit kwam was dat dieselwagens - alhoewel ze 15% minder liters verbruiken - toch een hogere CO2-uitstoot hadden dan gelijkwaardige benzines. Ai...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2024 om 16:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 16:40   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Tja, toen ik postte ging ik er eerlijk gezegd vanuit dat voor vastestofbatterijen geen lithium nodig is ... dan is het maar goed dat we er ook wat van op ons continent vinden. Anders leveren we straks enkel nog wat materiaal voor geriatrische instellingen. Maar ik blijf de hele 'hernieuwbare' energie een verkeerde gok vinden en ben ook voorstander van verdichting en openbaar vervoer ipv verder een hel van de onze omgeving te maken door toenemend autoverkeer en een openbare ruimtelijke ordening van mijn kloten..
Daarom dat de half-autonome tot autonome electrische robotaxi meer toekomst heeft. Minder autobezit, en zelfs geen rijbewijs nodig. Wel een smartphone kunnen bedienen.

Tegen 2035 zal dat echt lukken, in betere steden/landen qua weg(rand)infra:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04...axi-van-tesla/

Als bepaalde wegbeheerders hun verkeersrommel eindelijk opruimen ook in Belziek. Uiteraard vergt dat betere wegen (zoals regios in Nederland)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2024 om 16:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 18:24   #12
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daarom dat de half-autonome tot autonome electrische robotaxi meer toekomst heeft. Minder autobezit, en zelfs geen rijbewijs nodig. Wel een smartphone kunnen bedienen.

Tegen 2035 zal dat echt lukken, in betere steden/landen qua weg(rand)infra:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04...axi-van-tesla/

Als bepaalde wegbeheerders hun verkeersrommel eindelijk opruimen ook in Belziek. Uiteraard vergt dat betere wegen (zoals regios in Nederland)
Er gaan nog altijd evenveel auto's rijden maar er zullen er een pak minder lelijk staat te blinken langs de straten vermoed ik.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2024, 06:35   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Er gaan nog altijd evenveel auto's rijden maar er zullen er een pak minder lelijk staat te blinken langs de straten vermoed ik.
Na 5 seconden googlen met mijn willekeurig vermoeden:
< autodelen 10 maal minder autos >

Gaf dit:
Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat één klassieke deelauto 9 tot 13 minder auto's oplevert. Zo'n 4 tot 6 auto's worden verkocht (waarneembaar effect), terwijl 5 tot 7 auto's niet worden aan- geschaft (niet-waarneembaar effect).

Bron: kennisplatform CROW
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2024 om 06:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2024, 15:27   #14
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Na 5 seconden googlen met mijn willekeurig vermoeden:
< autodelen 10 maal minder autos >

Gaf dit:
Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat één klassieke deelauto 9 tot 13 minder auto's oplevert. Zo'n 4 tot 6 auto's worden verkocht (waarneembaar effect), terwijl 5 tot 7 auto's niet worden aan- geschaft (niet-waarneembaar effect).

Bron: kennisplatform CROW
Ik had het over rijdende auto's. Stilstaande, geparkeerde auto's gaan er inderdaad veel minder zijn. Als mensen evenveel rijden met auto's die ze oproepen als voordien met een eigen auto gaan er nog steeds evenveel rijdende auto's zijn, gaat er nog evenveel verkeer zijn, wel veel minder auto's in totaal. Ze gaan efficiënter gebruikt worden.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 7 augustus 2024 om 15:28.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2024, 18:58   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik had het over rijdende auto's. Stilstaande, geparkeerde auto's gaan er inderdaad veel minder zijn. Als mensen evenveel rijden met auto's die ze oproepen als voordien met een eigen auto gaan er nog steeds evenveel rijdende auto's zijn, gaat er nog evenveel verkeer zijn, wel veel minder auto's in totaal. Ze gaan efficiënter gebruikt worden.
Bij meer deelautos/huurauto zou er navenant minder gereden worden met de deelauto, zeggen alle studies.
Blijkbaar lees jij die studies niet, of je zoekt ze niet.

Ik neem de eerste de beste: 5 minuten lezen.

ipv 12.000 km/jaar zou er 8.200 km/jaar gereden worden, waarvan 5.200 km enkel met de deelauto en 3.000 km met de huurauto op vakantie.
Citaat:
https://www.milieucentraal.nl/duurza...elen-en-huren/

Alles over autodelen en huren
Leestijd: 5 minuten

Voordelen van autodelen
1
2
3
4. Autodelers rijden minder kilometers dan toen ze wel een auto bezaten, blijkt uit onderzoek. Dat betekent minder brandstofverbruik en CO2 uitstoot.
5
6
7

Zoveel kan een deelauto schelen

In onderstaand rekenvoorbeeld gaat Milieu Centraal uit van iemand met een eigen auto die 12.000 kilometer per jaar rijdt (het gemiddelde aantal kilometers). Deze persoon doet de auto de deur uit.

In plaats daarvan een eigen auto huurt deze persoon 1 keer per week een deelauto om zijn moeder te bezoeken (100 km per week). Verder huurt hij 3 weken per jaar een ‘gewone’ huurauto voor een vakantie in Zuid-Frankrijk. De overige kilometers reist hij met de trein. Hij bespaart ten opzichte van een eigen auto ruim 600 euro per jaar! Daarnaast zorgt dit ook nog eens voor 40 procent minder CO2-uitstoot.

Deelauto + trein + huurauto | Eigen middelgrote auto
Eigen auto, vaste lasten (afschrijving, onderhoud, verzekering, belasting): n.v.t. | € 3.880
Eigen auto, benzinekosten (12.000 km): n.v.t. | € 1.670
Deelauto (100 km per week, totaal 5.200 km per jaar): € 2.420 | n.v.t.
Huurauto (stationcar) voor vakantie (huur en benzine voor 3.000 km): € 1.820 | n.v.t.
Trein (3.800 kilometer): € 680 | n.v.t.
Totaal (12.000 kilometer): € 4.920 | € 5.550

Voor een auto in eigen bezit is uitgegaan van een benzineauto van 4 tot 8 jaar oud. We houden in de berekening voor een eigen auto geen rekening met parkeerkosten.

Voor de trein en de deelauto zijn de kosten van een abonnement meegenomen in de berekening. De parkeerkosten, ritten naar en van de trein (bus, fietsenstalling) en reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer zijn niet meegenomen.
(....)
De rest ga ik niet plakken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 augustus 2024 om 19:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be