Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2025, 18:39   #1
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard Phishing

Deze plaag wordt erger....
Citaat:
Uw Telenet-account is gecrediteerd voor een dubbele afboeking

Correctie van een dubbele afschrijving

Geachte klant,

Tijdens een interne controle hebben wij een dubbele afschrijving op uw rekening vastgesteld.
Wij hebben onmiddellijk een regularisatieprocedure opgestart.

Voor een onmiddellijke en veilige terugbetaling, dient u uw aanvraag in via uw klantenzone:

MyTelenet

Wij verontschuldigen ons voor dit ongemak en staan tot uw beschikking voor eventuele vragen.

Vriendelijke groeten,
Telenet-klantendienst
De klantenzone "MyTelenet" = valse website

Email is afkomstig van ene albert mertens met een telenet account en die is dus waarschijnlijk verzonnen of gehackt...
Oud 17 juli 2025, 18:59   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

Email is afkomstig van ene albert mertens met een telenet account en die is dus waarschijnlijk verzonnen of gehackt...
Een variante op de nigerniaanse prins.

Gefeliciteerd.
Oud 17 juli 2025, 19:59   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Ik krijg er zo dagelijks een stuk of 4. Telenet kiepert die onmiddellijk bij de spam.
Oud 17 juli 2025, 21:01   #4
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

ik stuur steeds door naar het speciaal hiervoor gecreëerde contactadres van de Federale politie
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 05:26   #5
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik krijg een diarree aan valse visbrieven van de ICT-dienst op het werk maar echte vispost maar zeer zelden. Op een oud zo goed als ongebruikt hotmailadres kreeg ik jaren geleden eens eentje zogezegd van de bank. Vermits ik dat adres niet voor bankzaken gebruikte viel m'n frank direct. Misschien krijg ik er wel meer maar gaan die al dan niet automatisch direct naar spam. Telenet is al jaren niet meer mijn provider.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 18 juli 2025 om 05:26.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 08:04   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ik stuur steeds door naar het speciaal hiervoor gecreëerde contactadres van de Federale politie
Pas daar maar een beetje mee op....straks pakken ze U op als verspreider van spam- en phishing pogingen.........
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 08:08   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die ganse ,en inderdaad groeiende-,epidemie (ik ben de tel al kwijt,overigens ook van die soms wekenlange,dagelijks meerdere-,geheimzinnige telefonische oproepen vanuit zowat alle Waalse steden waar ik nochtans geen contacten heb) toont aan wat al die "gereguleerde" beheerders van uw medegedeelde privé-gegevens ,die nochtans uw "privacy beschermen",gedaan hebben met uw gegevens....

Ze hebben ze VERKOCHT,en onvermijdelijk zijn die gevens "downstream" helemaal ontsnapt tot bij de kakkerlakken in de kelders....

Het is waarom ik nu extreem weigerachtig ben om klantenapps te installeren van onze verschillende grote winkelketens hoewel die soms leuke kortingen geven daarvoor...

Ze gaan die gegevens vermarkten....Het begint ermee dat ze UW aankoopgegevens door externe bureau's gaan laten "analyseren"....maar dan zijn UW gegevens al "ontsnapt" en wees gerust,die zogezegde "anonimisering" betekent al LANG niks meer.

Laatst gewijzigd door kelt : 18 juli 2025 om 08:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 09:17   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp niet goed waarom dat nog steeds zo'n miserie vormt, dat phising-gedoe.

Je moet welgeteld twee dingen kunnen:

-het daadwerkelijke email-adres van de afzender bekijken
-de link waar je op 'moet' klikken bekijken

Hoe moeilijk kan dat zijn?

In Mail op MacOS klik je op het pijltje naast de afzender en je krijgt het email adres van waar de mail verstuurd werd. Komt die dan niet van telenet.be of cm.be of engie.be of wat dan ook weet je dat er iets niet klopt.

De link in de mail is nog simpeler. Je gaat er gewoon even met de aanwijzer op hangen en de link waar je naartoe gestuurd gaat worden komt tevoorschijn.

Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die zonder nadenken op zo'n dingen klikken.
Oud 18 juli 2025, 11:58   #9
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik begrijp niet goed waarom dat nog steeds zo'n miserie vormt, dat phising-gedoe.

Je moet welgeteld twee dingen kunnen:

-het daadwerkelijke email-adres van de afzender bekijken
-de link waar je op 'moet' klikken bekijken

Hoe moeilijk kan dat zijn?

In Mail op MacOS klik je op het pijltje naast de afzender en je krijgt het email adres van waar de mail verstuurd werd. Komt die dan niet van telenet.be of cm.be of engie.be of wat dan ook weet je dat er iets niet klopt.

De link in de mail is nog simpeler. Je gaat er gewoon even met de aanwijzer op hangen en de link waar je naartoe gestuurd gaat worden komt tevoorschijn.

Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die zonder nadenken op zo'n dingen klikken.
Er is phishing en er is phishing. In phishing aanvallen van professionals kan iedereen trappen. Ook komt het voor dat phishing aanvallen uitgevoerd worden vanuit bekende e-mail adressen van contactpersonen die reeds compromised zijn.

Dit soort eenvoudige phishing aanvallen kunnen echter om verschillende redenen toch erg succesvol zijn, los van dat sommige slachtoffers gewoon nog steeds onwetend zijn hierover:
- Slachtoffer verwacht toevallig een mail van Telenet, misschien over een betwisting van een factuur ofzo
- Slachtoffer is gehaast, gestresseerd, moe,...
- Slachtoffer gebruikt een smartphone of tablet, waarmee je mogelijk niet eenvoudig de afzender of link kan bekijken.
- ...

Zelfs als de phishing aanval slechts 1/1000 succesvol is, als je de mail naar 10.000 man kan sturen, dan ga je toch een 10tal keer succesvol zijn.
Oud 18 juli 2025, 13:31   #10
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

Als de mail van Joske Vermeulen komt dan weet je idd dat het phishing is.

Hier zijn nog wat indicators die wijzen op phishing:
  • Je wordt niet bij naam aangesproken.
  • Nadruk op dringendheid. Je wordt dringend verzocht actie te ondernemen. Dit doen ze omdat mensen onder druk niet kritisch nadenken.
  • Je klantnummer of contract wordt nergens vermeld.
  • Meestal wordt er ook gedreigd: "Indien u geen actie onderneemt zal dit geld verloren gaan" of iets dergelijks, maar dat zie ik deze keer niet.

Citaat:
Uw Telenet-account is gecrediteerd voor een dubbele afboeking:

"Geachte klant

Correctie van een dubbele afschrijving

Geachte klant,

Tijdens een interne controle hebben wij een dubbele afschrijving op uw rekening vastgesteld.
Wij hebben onmiddellijk een regularisatieprocedure opgestart.

Voor een onmiddellijke en veilige terugbetaling, dient u uw aanvraag in via uw klantenzone:

MyTelenet

Wij verontschuldigen ons voor dit ongemak en staan tot uw beschikking voor eventuele vragen.

Vriendelijke groeten,
Telenet-klantendienst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Er is phishing en er is phishing. In phishing aanvallen van professionals kan iedereen trappen. Ook komt het voor dat phishing aanvallen uitgevoerd worden vanuit bekende e-mail adressen van contactpersonen die reeds compromised zijn.

Dit soort eenvoudige phishing aanvallen kunnen echter om verschillende redenen toch erg succesvol zijn, los van dat sommige slachtoffers gewoon nog steeds onwetend zijn hierover:
- Slachtoffer verwacht toevallig een mail van Telenet, misschien over een betwisting van een factuur ofzo
- Slachtoffer gebruikt een smartphone of tablet, waarmee je mogelijk niet eenvoudig de afzender of link kan bekijken.
- ...

Zelfs als de phishing aanval slechts 1/1000 succesvol is, als je de mail naar 10.000 man kan sturen, dan ga je toch een 10tal keer succesvol zijn.
Klopt. Zo'n tactiek wordt ook wel eens "whaling" genoemd. miljoenen onschuldige visjes zwemmen door de mazen van het net, maar de dikke walvis daar kunnen ze meteen bergen geld van roven.

Laatst gewijzigd door IJsboer : 18 juli 2025 om 13:34.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 18:51   #11
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

phishing moet toch makkelijk door AI worden gedetecteerd ?
idem voor die valse whatsappberichten en facebookprofielen van Aziatische vrouwen die je op facebook toevoegen als vriend.

nu ik het bedenk, het zou lachen zijn om die fake-accounts op een mirrorsite van facebook aan de praat te brengen met AI-accounts. laat ze dan maar urenlang fake-loverberichtjes te sturen om eenzame AI-bots geld te ontfutselen.
Oud 18 juli 2025, 21:00   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht

- ...

Dat weet ik.
Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat die 10 mensen die er dan wel intrappen nog steeds bestaan.
Oud 18 juli 2025, 21:31   #13
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat weet ik.
Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat die 10 mensen die er dan wel intrappen nog steeds bestaan.
Driekwart van de bejaarden boven de 80 kan je eender wat wijsmaken.
Oud 18 juli 2025, 22:08   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik krijg een diarree aan valse visbrieven van de ICT-dienst op het werk maar echte vispost maar zeer zelden. Op een oud zo goed als ongebruikt hotmailadres kreeg ik jaren geleden eens eentje zogezegd van de bank. Vermits ik dat adres niet voor bankzaken gebruikte viel m'n frank direct. Misschien krijg ik er wel meer maar gaan die al dan niet automatisch direct naar spam. Telenet is al jaren niet meer mijn provider.
Wij werden daar destijds op getraind elke maand zat er wel een fake phishing tussen. Er werd zelf een wedstrijd georganiseerd welke afdeling er de meeste kon flaggen.

ze waren daar ook duivels benauwd voor.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 22:09   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Driekwart van de bejaarden boven de 80 kan je eender wat wijsmaken.
bwah ze moeten daarvoor niet bejaard zijn hoor, jong en naïef gaat ook.
Oud 18 juli 2025, 22:11   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Die ganse ,en inderdaad groeiende-,epidemie (ik ben de tel al kwijt,overigens ook van die soms wekenlange,dagelijks meerdere-,geheimzinnige telefonische oproepen vanuit zowat alle Waalse steden waar ik nochtans geen contacten heb) toont aan wat al die "gereguleerde" beheerders van uw medegedeelde privé-gegevens ,die nochtans uw "privacy beschermen",gedaan hebben met uw gegevens....

Ze hebben ze VERKOCHT,en onvermijdelijk zijn die gevens "downstream" helemaal ontsnapt tot bij de kakkerlakken in de kelders....

Het is waarom ik nu extreem weigerachtig ben om klantenapps te installeren van onze verschillende grote winkelketens hoewel die soms leuke kortingen geven daarvoor...

Ze gaan die gegevens vermarkten....Het begint ermee dat ze UW aankoopgegevens door externe bureau's gaan laten "analyseren"....maar dan zijn UW gegevens al "ontsnapt" en wees gerust,die zogezegde "anonimisering" betekent al LANG niks meer.
geef ze gewoon valse data voor hun fake kortingen.

ge maakt daar een speciaal email adres voor aan en een telefoonnummer in de stijl van Will Tura's monsterhit
Oud 18 juli 2025, 22:32   #17
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is hier een perfect voorbeeld ervan, zal zeker gene van 80jaar zijn die ze bij zijn pietje hebben.

Citaat:
Michel reist 760 kilometer naar Frankrijk om te trouwen met 'Franse Miss' die hij 30.000 euro geleend heeft: beelden tonen hoe hij bij vrouw aanbelt en al snel beseft "dat er iets mis is"

Een gepensioneerde Belgische man heeft zich voor maar liefst 30.000 euro laten oplichten door iemand die zich uitgaf voor het Franse model Sophie Vouzelaud en beloofde om met hem te trouwen. De man - Michel - stapte in zijn auto, reed 760 kilometer naar het huis van Vouzelaud en belde er aan “om haar op te halen”. Het was echter de echtgenoot van Vouzelaud die opendeed. En hij filmde alles wat er toen gebeurde.
Citaat:
De Belgische man - die niet herkenbaar in beeld komt, maar wel te horen is - stelt zich voor als Michel en lijkt al vrij snel te beseffen “dat er iets mis is”. “Die indruk heb ik ook”, beaamt Fabien. Michel vervolgt: “Ik denk dat ze me voor de gek gehouden heeft.” Waarop Fabien repliceert: “Oh, niet mijn vrouw. Het zijn nepaccounts. Je moet heel voorzichtig zijn.”
https://www.hln.be/binnenland/michel...s-is~adbc7555/
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 22:38   #18
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
okee, 3kwart van wat op de Mier rondloopt of denkt dat Boef een getalenteerde artiest is kan je alles wijsmaken.
Oud Gisteren, 08:49   #19
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik.
Ik begin zelfs te denken dat die criminelen dat geld dubbel en dik verdienen.
Oud Gisteren, 14:47   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik begin zelfs te denken dat die criminelen dat geld dubbel en dik verdienen.
sommige scams zitten echt goed in elkaar.

natuurlijk als uw 16 jarige zoon u een bericht stuurt om te zeggen dat zijn telefoon gepiekt is terwijl ge alleen maar een 4 jarige dochter hebt, dan zou er ergens een lichtje moeten gaan branden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be