Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 augustus 2025, 12:08   #5261
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.510
Standaard

ivm Zelfrijdenden eigenschappen... na 4 jaar Tesla en kijk eens aan iemand die kan vergelijken met een EQS

1/ De snelheid past zich automatisch aan, trager en sneller volgens de verkeersborden.

2/ EQS rijdt veel defensiever, in die zin dat hij 200m voor het bord 50km/h al afremt, vermoedelijk op basis van een database van snelheden en ja soms zitten daar fouten in zoals niet afgemelde verkeerswerken

Maar vergeleken met alle andere systemen die afremmen na het bord 50km/h heb je duidelijk minder een overtreding, en het systeem werkt niet op basis van herkenning van borden alleen, maar anticipeert ronde punten, kruispunten, etc

3/ de overgang tussen zelf rijden, cruise control en FSD is dus naadloos, het is niet zo dat je hard moet duwen op het stuur om de auto tot andere gedachten te brengen. Bij Tesla moet je een soort weerstand overwinnen die op de grens af gevaarlijk is, en vraagt die weerstand een nogal ambetante druk die je moet uitoefenen op het stuur om te bewijzen dat je nog aan het stuur zit

4/ snelwegen herkent hij automatisch en gaat hij iets doen dat geen enkele ander automerk kan, hij haalt dus zonder probleem een vrachtwagen in, pinkertje naar links, en dan voorbij vrachtwagen pinkertje naar rechts doet dat dus helemaal alleen... Bij Tesla moet je dat dus allemaal zelf doen
Het verwondert mij dat nog geen enkele journalist een filmke van gemaakt heeft om die twee systemen te vergelijken want het is een dag en nacht verschil...


5/ rondepunten neemt hij perfect, remt mooi af naar rond punt toe, en neemt de bocht zonder zenuwachtig te schokken of te accelereren dat je bijna uit de bocht gaat

6/ Systeem werkt veel minder met toeters en bellen, of rode oplichtende weggebruikers, maar verwittigt wel wanneer het moet en niet wanneer het fantaseert dat een wiebelende fietser of waggelende voetganger virtueel mogelijk voor uw neus kan komen.

7/ 360° camera is effectief 360° view gestiched met de auto en visualsatie van probleem afstand en geen triple screen met centimeters getekend rond een auto

eigenlijk een systeem dat werkt zoals het hoort... ik vind de grens met L3 flinterdun...
en je hebt gevraagd Micele of er updates gebeuren... ja er gebeuren idd updates over the air van dat systeem. En dat gaat niet via Wifi zoals Tesla dat doet maar via GSM netwerk

Wat zou hij beter kunnen doen... dat is dat hij invoegt naar rechts terwijl er bvb een auto opkomt op een oprit... Of dat hij invoegt naar rechts terwijl de flow op dat vak ipv 120km een tikkeltje trager rijdt... of dat hij dan terug moet inhalen. Maar in principe benadert dat systeem al heel sterk een systeem dat toelaat om quasi foutloos met juiste afstanden en juiste invoeggedrag te rijden..

Het enige puntje dat Tesla beter deed is herkennen dat licht rood staat..

Laatst gewijzigd door brother paul : 22 augustus 2025 om 12:24.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2025, 14:28   #5262
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.673
Standaard Hier mag tesla niet falen

In hun "semi-truck" divisie....als ze ooit beslissen om effectief aan massaproduktie te doen....

https://www.tesla.com/nl_nl/semi

Het is al enkele jaren dat tesla aan het testrijden is met "vrachtwagens",ongetwijfeld met steeds meer exemplaren in steeds meer routes...


Dit is echter een FUNDAMENTEEL andere markt dan de "consumentenproductjes" waar een gaffe als de cybertruck nog wel eens gepermitteerd is tot lering en vermaak van iedereen....

Hier mag je NIET falen of je kunt meteen weer inpakken om nooit meer terug te keren...Produkten die HINDERLIJK zijn in zoiets kritisch als een logistieke ketting zijn nog iets anders dan dingen die gewoon van parking naar parking rijden en feitelijk het grootste deel van de dag staan te staan (de typische personenwagen)


Het zal ook een interessante balans blijken tussen "tesla vormgeving" en ruig gebruik......

Om een of andere reden is er een serieuze mentale rem om een door weer en wind bewezen vormconcept als....pakweg....de Ford Transit...te pakken en daar nu eens op te electrificeren tot de elektriek langs de banden naar buiten loopt...Ford zelf zijn een bende knoeiers met elektriek,maar Tesla zou dat toch moeten kunnen kunnen...

Maar goed....
__________________
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie...

Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2025 om 14:30.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2025, 08:42   #5263
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.476
Standaard

De Tesla Model Y L-verschillen tov een model Y en model X netjes samengevat in dit artikel:
Citaat:
https://www.shop4tesla.com/nl/blogs/...ll-vorgestellt
22 augustus 2025
Constantin Hoffmann


Tesla Model Y L officieel gepresenteerd: Alle nieuwe functies in één oogopslag

Tesla heeft in China de nieuwe Model Y L gepresenteerd – en dit model biedt veel meer dan alleen een derde zitrij. De SUV groeit in lengte en hoogte en krijgt talrijke upgrades die zelfs verder gaan dan wat te vinden is in het Model X of de onlangs herziene Model Y.

We vatten alle vernieuwingen samen en vergelijken de Model Y L met de reguliere Model Y en het Model X.

Zitplaatsen: Meer comfort in elke rij
Voorstoelen
Verwarmd en geventileerd
Nieuw: verstelbare hoofdsteunen
Nieuw: elektrische dijbeensteun voor beter langeafstandscomfort


Tweede rij
Ook verwarmd en voor het eerst ook geventileerd
Verstelbare hoofdsteunen
Nieuw: elektrisch verstelbare armleuning
Nieuw: elektrisch inklapbaar – meer laadruimte met een druk op de knop


Derde rij
Verwarmbaar en elektrisch inklapbaar
Twee USB-C-aansluitingen
Nieuw: zijairbags voor de derde zitrij (zelfs meer veiligheid dan bij het Model X)


Displays en infotainment
Frontdisplay groeit van 15,4 naar 16 inch
Achterbeeldscherm blijft op 8 inch (ter vergelijking: Cybertruck en Model S/X hebben 9,4 inch)

Prestaties en actieradius
0–100 km/u in 4,5 seconden – daarmee zelfs sneller dan de Model Y AWD (4,8 sec.)
Actieradius: 751 km volgens CLTC (realistisch vergelijkbaar met de normale Model Y, ~327 mijl EPA)
Nieuwe 19-inch Aero-velgen

Technische hoogtepunten

Draadloze oplader
Nieuw ontwerp met veganistisch leer
Bestuurderszijde nu 50 watt laadvermogen met actieve koeling (voorheen 30 W),
Passagierszijde blijft 30 watt

Onderstel en carrosserie
Continu adaptieve dempers voor meer comfort
Nieuw wrap-around achterspoiler ontwerp met geïntegreerd remlicht
Lengte: 4.976 mm (+18 cm ten opzichte van de Model Y, slechts 8 cm korter dan het Model X)
Hoogte: 1.668 mm (+4 cm ten opzichte van de Model Y, bijna zoals het Model X)

Opbergruimte
Model Y: 76 cu ft
Model Y L: 89,6 cu ft
Model X: 94,5 cu ft
Nieuw: Magnetische sluiting in de bodemsectie, zodat de afdekking open blijft wanneer je deze omhoog klapt.

Geluidsinstallatie
Model Y: 15 luidsprekers + subwoofer
Model Y L: 18 luidsprekers

Prijs en marktintroductie
In China: vanaf ¥339.000 (~47.200 USD / ~43.500 EUR)
Ongeveer 4.000 USD duurder dan de Model Y AWD
Verwachte VS-prijs: ongeveer 52.000–54.000 USD
Eerste leveringen in China: vanaf volgende maand
Europa: Prototypes zijn al gespot in Duitsland – productiestart zal spoedig volgen.

Conclusie
De Tesla Model Y L is meer dan alleen een verlengde Model Y met zes zitplaatsen. Met geventileerde stoelen achterin, een krachtigere draadloze oplader, nieuwe veiligheidsfuncties en meer opbergruimte zet het normen in zijn klasse – en zou het zelfs met zijn prijs-kwaliteitverhouding de Model X kunnen uitdagen.
In de hogere prijsklasse is het model S en model X voorlopig niet meer nieuw verkrijgbaar in Europa, mogelijk gaan deze topmodellen nog een nieuwe versie krijgen, zoals in 2021 ook gebeurde na een soortgelijke (lange) pauze:
https://www.shop4tesla.com/nl/blogs/...llstopp-europa
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2025 om 09:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2025, 09:24   #5264
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.476
Standaard

vervolg... korte video's waar de verschillen getoond worden:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=YddqVzoK-zQ

Maak kennis met de Tesla Model YL 3-rijige 6-zits uit 2026: wat is het verschil?
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=eU3v2fOFihI
Tesla's NIEUWE Model Y L is HIER! | 10 GROTE veranderingen!
De zwaardere model Y L is ook ietsje sneller geworden (krachtigere rwd-motor) en de actieradius is ook niet slechter (zelfs +1 km), ook dankzij de CW-waarde die van 0,22 naar 0,216 verbeterde. (ik ben er zeker van dat ze de batterijcapaciteit niet vergroot hebben)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2025 om 09:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2025, 10:14   #5265
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.476
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In hun "semi-truck" divisie....als ze ooit beslissen om effectief aan massaproduktie te doen....
De massaproductie is beslist, start zou sometime in 2026 zijn (*eerste gerucht van juli 2024). Streefdoel tot 50k Semis per jaar.

De Semi-fabriek ligt vlak naast GF1 in Nevada, en is natuurlijk nog altijd niet volledig klaar, van buiten wel, maar voor de volledige productieband is Tesla afhankelijk van machine-leveranciers hé. De 22 april 2025 bevestigde Tesla de massaproductiestart naar ergens in 2026.
Citaat:
CEO Elon Musk and other Tesla officials did not discuss the Semi during the call, but the company said in its first-quarter earnings report the Semi remains on track “for volume production next year.”

Tesla officials said in January that production of the Semi could begin by the end of 2025, with mass production starting sometime in 2026.

“We just closed up the Semi factory roofing walls last week in Reno,” Travis Axelrod, Tesla’s head of investor relations, said during a call with analysts in January. “We’re prepping for mechanical installation of all the equipment in the coming months. The first builds of the high-volume Semi design will come late this year in 2025 and begin ramping early in 2026.”
Hier een recent filmpje van de Semi-fabriek - 13 augustus 2025 - en uitleg over de stand van zaken:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=82vXVl3k1D4

Tesla Semi Factory Getting Close to Production?
vergelijk dat met het filmpje van *1 jaar geleden:
https://www.torquenews.com/11826/tes...sla-semis-year
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2025 om 10:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 08:52   #5266
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.510
Standaard

en moest je nu eens ipv de CLTC of de meest gelogen afstand van de wereld nu eens bezighouden met wat je werkelijk kan rijden en daarbij vertellen dat de realistische afstand 70% is van de werkelijke afstand (10% - 80%).


Dus als je een CLTC hebt van 700km voor een chinese gemeten Tesla, betekent de echte afstand 500km , en hang je gemiddeld om de 350km aan de paal...
Wat betekent dat uw echte afstand waarmee je moet rekening houden de helft is van die CLTC...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 09:52   #5267
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.476
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en moest je nu eens ipv de CLTC of de meest gelogen afstand van de wereld nu eens bezighouden met wat je werkelijk kan rijden en daarbij vertellen dat de realistische afstand 70% is van de werkelijke afstand (10% - 80%).

Dus als je een CLTC hebt van 700km voor een chinese gemeten Tesla, betekent de echte afstand 500km , en hang je gemiddeld om de 350km aan de paal...
Wat betekent dat uw echte afstand waarmee je moet rekening houden de helft is van die CLTC...
Liegen? Wie interesseert zich nu voor die Chinese testnorm CLTC? Weet jij de lage snelheden hoe daar op de rollenbank? getest wordt? Heb je toevallig een linkje? Hoe snel - of beter traag - rijdt de gemiddelde Chinees in hun vooral warme steden? Hoe zijn hun snelheidslimieten überhaupt? Want naast gereden snelheden is temperatuur het voornaamste.

Neem best de Amerikaanse EPA die is echt realistisch, en nog een stuk beter (11% realistischer) dan onze "nieuwe Europese" WLTP.

Bovendien hadden we een 3-tal jaar geleden nog een totaal achterhaalde Europese NEDC, awel de CLTC is daarmee bijna vergelijkbaar.

Hier een uitleg (van anno 2021/updated 2023, toen de NEDC afgelost werd) met wat details:
Citaat:
https://licarco.com/news/ev-range-te...-nedc-and-cltc
23 December 2021 02:19
Last Updated:4 July 2023

EV Range Tests Explained: Comparison Between EPA Ratings, WLTP, NEDC, and CLTC
There are four common EV range tests that have been in use all over the world. These are EPA, WLTP, NEDC, and CLTC.
Wanneer je aan de paal hangt bepaalt sowieso je rechtervoet, en je kunt natuurlijk ook tot 0%-display rijden.

Of zoals de Noorwegers in de praktijk testen tot de echte 0%, en dan slepen ze de electrische wagen af op weg naar een laadpunt. Integendeel tot een ICE ondervindt het batterijpack daar geen schade van, er is sowieso nog altijd een reserve wat nooit gebruikt kan worden tijdens het rijden (tenzij men de wagen xx-maandenlang ongebruikt achterlaat)

Citaat:
EPA vs WLTP Range

The EPA ratings of electric vehicles are the most accurate, according to the real-world test results. The EPA range estimates are approximately 11 percent lower than the WLTP range figures. For example, an electric vehicle with 100 miles (or 100 kilometers) of WLTP range is probably going to get an EPA range estimate of around 89 miles (or 89 kilometers), 11 percent less range than the WLTP standard.

Besides EPA offering the most realistic results, WLTP is the second most trustworthy standard for determining the real range of an electric vehicle. If you want to learn the real range of your future EV, look for EPA and WLTP figures. NEDC and CLTC ranges are not very close to real-world data, as the actual driving tests showed.

CLTC vs WLTP

According to the Chinese sources, CLTC estimates are mostly higher than both WLTP and NEDC range figures. For example, an electric vehicle that has a 398km WLTP and a 484 km NEDC range estimate scored more range (509 km) when CLTC testing procedures were followed. The reason for this is that the Chinese authorities wanted to create a new testing standard that takes into account Chinese roads, traffic conditions, and Chinese driver habits. As a result, we have a more optimistic EV range test standard on our hands.

WLTP is way more accurate than CLTC, as the data shows. The new EV range standard that replaced NEDC in China is clearly more optimistic than the other standards. Overall, CLTC range figures tend to be 15 to 25 percent higher than WLTP. Most of the Chinese EV makers already started using CLTC to show range data. Even Tesla updated its range figures accordingly.

The CLTC is in its early stage to become the only range estimation standard in China, the world’s largest EV market. That means overstated EV range figures will still be a headache for us. But it is the only range standard that prioritizes Chinese driving habits and China’s road conditions. So, from now on keep in mind that CLTC is actually a very accurate range test, but only in China. You better find yourself another range estimate, if you’re not living in there.

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 10:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:36   #5268
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.476
Standaard

Vervolg, ik heb dat linkje ggl-vertaald wie zich daarvoor interesseert:
Citaat:
https://licarco.com/news/ev-range-te...-nedc-and-cltc

Uitleg over EV-actieradiustests: vergelijking tussen EPA-, WLTP-, NEDC- en CLTC-waarden

Er zijn vier veelgebruikte actieradiustests voor elektrische voertuigen die wereldwijd worden gebruikt. Dit zijn EPA, WLTP, NEDC en CLTC.

23 december 2021 02:19, Laatst bijgewerkt: 4 juli 2023 07:12

Elektrische voertuigen zijn de toekomst van de autowereld en een van de meest gestelde vragen in dit nieuwe tijdperk is: "Wat is de actieradius van een bepaalde elektrische auto?". Klanten die op zoek zijn naar een elektrische auto vragen meestal eerst naar de actieradius van het voertuig. Maar het beantwoorden van deze vraag is niet zo eenvoudig, omdat er verschillende testcyclusstandaarden worden gebruikt om de actieradius van een elektrische auto te berekenen.

Er zijn vier veelgebruikte actieradiustests die wereldwijd worden gebruikt. Dit zijn EPA (Environmental Protection Agency) beoordelingen, WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), NEDC (New European Driving Cycle) en CLTC (China Light Duty Vehicle Test Cycle). Sommige bereiktests zijn genereuzer dan de andere, NEDC en CLTC zijn meestal de meest genereuze van allemaal. EPA-beoordelingen zijn over het algemeen de meest nauwkeurige bereikinformatie die u op internet kunt vinden, vanwege de realistische testcycli van de EPA die het echte gebruik van een EV beter simuleren. WLTP wordt gebruikt door Europese autofabrikanten en is 80-90% nauwkeurig in vergelijking met echte wegtests. Kortom, EPA- en WLTP-bereiktests liggen heel dicht bij de echte bereikcijfers die u van uw elektrische voertuigen kunt krijgen, terwijl NEDC en de nieuwe Chinese testcyclus genaamd CLTC doorgaans de hoeveelheid bereik overdrijven die bestuurders kunnen zien in de echte wereld, als gevolg van de verkeerde informatie van de EV-klanten.

Om het verschil tussen de EPA-, WLTP-, NEDC- en CLTC-actieradiustests beter te begrijpen, lees verder.

Wat is de EPA-actieradiustest?

De EPA-actieradiustest voor elektrische voertuigen heet Multi-Cycle City/Highway Test Procedure. De instantie test elektrische voertuigen op dynamometers en onderwerpt ze aan verschillende testcycli. De testprocedure begint met het opladen van de auto en het 's nachts laten staan. De volgende ochtend zet de EPA het voertuig op een dyno en start het proces voor het schatten van de actieradius.

Het elektrische voertuig ondergaat meerdere rijcycli in de stad en op de snelweg totdat de accu leeg is en de auto niet meer kan rijden. Na voltooiing van de testcyclus vermenigvuldigt de EPA de voorlopige actieradiuswaarden met 0,7 om een ??definitieve beoordeling te geven voor de geteste elektrische auto. Zo beoordeelt de EPA elektrische voertuigen op brandstofverbruik en kilometerstand/MPGe.

Wat is WLTP?

Na het Dieselgate-schandaal bij Volkswagen in 2015 besloot de Europese Unie een nieuwe testprocedure voor voertuigen in te voeren, namelijk de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). De voorganger van de WLTP, de NEDC (New European Driving Cycle), werd in de jaren 70 ontwikkeld en is inmiddels verouderd volgens andere normen. De verbruiks- en actieradiusmetingen van de NEDC komen ook niet erg dicht in de buurt van de resultaten van tests in het echte verkeer.

De WLTP komt echter beter overeen met het echte verkeer; de waarden voor het verbruik en de actieradius van elektrische voertuigen liggen ongeveer 20% hoger dan die van de NEDC. De reden voor dit grote verschil tussen de WLTP en de NEDC is dat de WLTP-testomstandigheden veel realistischer zijn. De WLTP maakt gebruik van langere rijcycli, houdt rekening met factoren uit de praktijk (airconditioning, elektronica in de auto, enz.) en meet verbruikscijfers over een breder snelheidsbereik (47-132 km/u).

Er zijn ook enkele problemen met de WLTP-testcyclus, zoals de streng gecontroleerde testtemperatuur. Elektrische voertuigen verliezen vaak een deel van hun actieradius bij koud weer, wat resulteert in actieradiuscijfers die aanzienlijk lager liggen dan de WLTP-schattingen. Dit kan worden opgelost door een koude rijcyclus op te nemen in de WLTP-testprocedures.

Wat is CLTC?

In de elektrische autowereld zijn Chinese autofabrikanten de enigen die NEDC gebruiken om de actieradius van hun elektrische voertuigen te testen. Amerikanen gebruiken EPA-waarden, en Europese en Japanse fabrikanten vertrouwen allemaal op de WLTP-norm. Maar China heeft geleidelijk een nieuwe testprocedure voor brandstofverbruik/actieradius van elektrische voertuigen geïmplementeerd op de binnenlandse markt, namelijk de CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle). Deze nieuwe norm beloofde nauwkeuriger te zijn dan de oude NEDC.

De nieuwe CLTC-norm omvat drie testfasen (langzaam, gemiddeld en snel rijden). Het testproces duurt 30 minuten en de auto rijdt in totaal ongeveer 14,5 kilometer. CLTC kan worden beschouwd als het WLTP-equivalent van de Chinese autofabrikanten. Er zijn ook enkele belangrijke verschillen tussen WLTP en CLTC. Een daarvan is de stationair draaiende tijd van de auto tijdens het testen van het brandstofverbruik; deze is twee keer zo lang in de CLTC-tests als in de NEDC-tests. De CLTC-testcyclus omvat ook meer stops dan de WLTP-cyclus, en de snelheidslimiet voor de CLTC-test (114 km/u) is lager dan zowel de NEDC- als de WLTP-test.

EPA vs. WLTP-actieradius

De EPA-waarden voor elektrische voertuigen zijn het meest nauwkeurig, volgens de resultaten van praktijktests. De EPA-actieradiusschattingen liggen ongeveer 11 procent lager dan de WLTP-actieradiuscijfers. Een elektrische auto met een WLTP-actieradius van 100 mijl (of 100 kilometer) zal bijvoorbeeld waarschijnlijk een EPA-actieradiusschatting van ongeveer 89 mijl (of 89 kilometer) krijgen, 11 procent minder dan de WLTP-norm.

Naast dat de EPA de meest realistische resultaten biedt, is de WLTP de op één na meest betrouwbare norm voor het bepalen van de werkelijke actieradius van een elektrische auto. Als u de werkelijke actieradius van uw toekomstige elektrische auto wilt weten, zoek dan naar EPA- en WLTP-cijfers. De NEDC- en CLTC-actieradius komen niet erg dicht in de buurt van de praktijkgegevens, zoals uit de daadwerkelijke rijtests bleek.

CLTC versus WLTP

Volgens Chinese bronnen zijn de CLTC-schattingen meestal hoger dan zowel de WLTP- als de NEDC-actieradiuscijfers. Zo scoorde een elektrische auto met een WLTP-actieradius van 398 km en een NEDC-actieradius van 484 km een ??hogere actieradius (509 km) toen de CLTC-testprocedures werden gevolgd. De reden hiervoor is dat de Chinese autoriteiten een nieuwe teststandaard wilden creëren die rekening houdt met Chinese wegen, verkeersomstandigheden en Chinese rijgewoonten. Hierdoor beschikken we over een optimistischere teststandaard voor de actieradius van elektrische voertuigen.

De WLTP is veel nauwkeuriger dan de CLTC, zoals de gegevens aantonen. De nieuwe actieradiusnorm voor elektrische voertuigen die de NEDC in China heeft vervangen, is duidelijk optimistischer dan de andere normen. Over het algemeen liggen de CLTC-actieradiuscijfers 15 tot 25 procent hoger dan de WLTP. De meeste Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen zijn al begonnen met het gebruik van CLTC om actieradiusgegevens weer te geven. Zelfs Tesla heeft zijn actieradiuscijfers dienovereenkomstig bijgewerkt.

De CLTC bevindt zich nog in een vroeg stadium om de enige standaard voor het schatten van de actieradius te worden in China, 's werelds grootste markt voor elektrische voertuigen. Dat betekent dat overdreven cijfers voor de actieradius van elektrische voertuigen ons nog steeds hoofdpijn zullen bezorgen. Maar het is de enige standaard voor de actieradius die prioriteit geeft aan Chinese rijgewoonten en de Chinese wegomstandigheden. Houd er dus rekening mee dat de CLTC in feite een zeer nauwkeurige actieradiustest is, maar alleen in China. U kunt beter zelf een andere actieradiusschatting maken als u daar niet woont.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 11:05   #5269
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
vervolg... korte video's waar de verschillen getoond worden:

De zwaardere model Y L is ook ietsje sneller geworden (krachtigere rwd-motor) en de actieradius is ook niet slechter (zelfs +1 km), ook dankzij de CW-waarde die van 0,22 naar 0,216 verbeterde. (ik ben er zeker van dat ze de batterijcapaciteit niet vergroot hebben)
LOL

Als het kofferdeksel boven je hoofd zit, dan zit je in de koffer.

__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 18:54   #5270
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.476
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De massaproductie is beslist, start zou sometime in 2026 zijn (*eerste gerucht van juli 2024). Streefdoel tot 50k Semis per jaar.

De Semi-fabriek ligt vlak naast GF1 in Nevada, en is natuurlijk nog altijd niet volledig klaar, van buiten wel, maar voor de volledige productieband is Tesla afhankelijk van machine-leveranciers hé. De 22 april 2025 bevestigde Tesla de massaproductiestart naar ergens in 2026.
De allerzwaarste (Giga press?) productie-machines zijn aangekomen voor de Semi-fabriek:

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-semi...ion-equipment/
Tesla Semi factory receives giant production equipment

Published 4 hours ago on August 25, 2025

The machine was fully covered in the videos from Nevada, but based on its shape and size, it appears that it is a stamping press for the Class 8 all-electric truck. Tesla is a pioneer in the use of Megacasts in the automotive industry, so it makes sense for the company to use a Giga Press for the Semi’s production as well.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 18:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 09:35   #5271
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.510
Standaard

Xpeng Record 3961km in 24h vorige maand 165km/u
https://insideevs.com/news/759605/20...7-sedan-coupe/


record is aan diggelen... 5479km in 24h = 228km/u
auto's rijden constant 300km/u en stoppen om op te laden aan 800V
The sleek electric four-door sedan with Bluetooth-controlled aero wings traveled no fewer than 3,405 miles (5,479 kilometers) in 24 hours. That’s 943 miles (1,518 km) more than the previous record set by the XPeng P7 earlier this month.

https://insideevs.com/news/769931/me...ords-distance/

A team of 17 drivers, including F1 driver George Russell, took turns behind the wheel in two-hour shifts, driving for nearly eight days straight. At the end of the grueling test run this morning, the Mercedes-AMG GT XX managed to drive the equivalent of the circumference of the Earth in record time: 24,901 miles (40,075 km) in 7 days, 13 hours, 24 minutes and 7 seconds. To top it all off, not one but two GT XX EVs finished the task with just two laps between them

According to Mercedes-AMG, the sleek four-door EV can get roughly 248 miles of range in just five minutes of charging. That should eliminate range anxiety and charge anxiety, shouldn’t it?


laadsnelheid 400km in 5minuten

Laatst gewijzigd door brother paul : Vandaag om 09:40.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 11:34   #5272
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

4/ snelwegen herkent hij automatisch en gaat hij iets doen dat geen enkele ander automerk kan, hij haalt dus zonder probleem een vrachtwagen in, pinkertje naar links, en dan voorbij vrachtwagen pinkertje naar rechts doet dat dus helemaal alleen... Bij Tesla moet je dat dus allemaal zelf doen
Het verwondert mij dat nog geen enkele journalist een filmke van gemaakt heeft om die twee systemen te vergelijken want het is een dag en nacht verschil...

Misschien omdat Tesla dat gewoon ook doet...Maar de wetgeving laat het niet toe in Belgie. Dus een Mercedes die in Belgie zelf pinkt van rijstrook verandert, inhaalt en terug invoegt? Nope. I call bullshit.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : Vandaag om 11:37.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 16:14   #5273
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Misschien omdat Tesla dat gewoon ook doet...Maar de wetgeving laat het niet toe in Belgie. Dus een Mercedes die in Belgie zelf pinkt van rijstrook verandert, inhaalt en terug invoegt? Nope. I call bullshit.
Tesla doet dat het gewoon alleen in FSD mode en het veranderen van vak gebeurt op vraag van de user en niet op voorstel van de auto.
ik heb hier in het verleden wel af en toe beschreven hoe het Tesla systeem werkt. Het is eigenlijk een soort ACC mode met enkele toeters en bellekes erbij, die je speciaal kunt inschakelen op de snelwegen

En misschien nog eens vergelijken.
1/ bij de ene bestaat er geen verschil tussen de twee systemen bij Tesla wel

2/ Tesla voelt alsof hij rijdt als een trein, uw stuur staat als het ware vast en hij rijdt knal tussen de witte lijnen... maar daar zit blijkbaar een zwakte... hij probeert overal die lijnen te vinden en de weg te ramen waar hij moet rijden met alle problemen vandien als er verwarrende situatie zijn. Bij Mercedes heb je die problemen niet, van auto die begint te remmen omdat hij de situatie niet herkent

Het geblokkeerde stuur voelt impressionant zeker aan tot je ontdekt da tje om de minuut ergens moet duwen op het stuur. op zich vind ik het normaal om handen op het stuur te laten liggen maar hard duwen tot je bijna de auto uit de FSD duwt (idd heel hard) is niet aangenaam. Bij mercedes is het genoeg om handen op het stuur te houden

3/ de ene rijdt zenuwachtiger dan de andere, ik ben vrij zeker dan een user op de kleine ring van Bxl de Tesla systeem geen aangename auto vindt, want vanaf er een user te dicht komt begint hij te flippen

4/ hij remt bvb voor vanalles en nog wat en geeft zo een vals gevoel van veiligheid, maar bvb voor de auto die voorrang van rechts neemt remt hij niet

5/ ronde punten kan hij gewoon na 4 jaar en alle updates vandien nog altijd niet nemen, de Mercedes wel moeiteloos en vlotjes... mooi afremmen, rondpunt aan 30km/u en dan terug sneller na het ronde punt

6/ de ene gebruikt de database van snelheden gecodeerd in de kaarten, de andere leest gewoon de borden en rijdt die snelheid... maar remt dus te laat of na het bord 50km/u en niet voor het bord...

Laatst gewijzigd door brother paul : Vandaag om 16:35.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 16:35   #5274
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.476
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Tesla doet dat het gewoon alleen in FSD mode en het veranderen van vak gebeurt op vraag van de user en niet op voorstel van de auto.
Maar niet in Europa. (of idem @fox)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 16:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 16:37   #5275
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar niet in Europa. (of idem @fox)
ik weet niet wat je bedoelt hoor, ik ken de twee auto's en ben gewoon aan het vergelijken ? Dus je beweert dat in EU de Tesla anders rijdt dan in China of VS ? Dat zou kunnen dat ze eisen in EU dat de handen op het stuur blijft en dat ze blijkbaar daar niet in slagen om dat te programmeren bij gebrek aan gevoeligheid van de sensoren... ik weet het niet

En ik weet ook dat ik nooit in de ACC mode een voorstel kreeg om in te halen op de snelweg, simpelweg nooit dat zijn twee verschillende manieren van rijden. De ene heb je dus gewoon een soort ACC, en in de tweede mode met de blauwe lijn staat het stuur netjes vast en rij je perfect tussen de lijnen

Bij Mercedes vloeien de twee rijmodes gewoon rijden en ACC rijden gewoon naadloos ove rin elkaar. De auto gaat bvb niet trekken aan het stuur om hem in het midden van het vak te trekken bij de overgang. En je kunt bijsturen als je in ACC mode aan het rijden bent hij corrigeert gewoon regelmatig voel je dat bijsturen en wiebelen van het stuur

pasop ik vergelijk dus niet de ACC mode van de Mercedes C, of de ACC mode van een standaard EQE...

Laatst gewijzigd door brother paul : Vandaag om 16:42.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 16:43   #5276
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.476
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik weet niet wat je bedoelt hoor, ik ken de twee auto's en ben gewoon aan het vergelijken ?
De Europese regels bedoel ik, en die gelden voor *eenderwelk automerk op ALLE wegen. (*Mercedes heeft bvb. een zeer begrensde level 3 onder zeer strikte voorwaarden, en enkel autosnelweg)

Je kunt toch zelf ggl?

Citaat:
https://www.shop4tesla.com/nl/blogs/...bij%20Mercedes.

Waarom is FSD onder toezicht nog niet beschikbaar in Europa?

Tesla FSD onder toezicht is nog niet volledig beschikbaar in Europa omdat de regelgeving voor autonoom rijden strenger is dan in de VS. Vooral de VN/ECE-voorschriften die betrekking hebben op rijdynamiek en veiligheid, in het bijzonder, stellen Tesla strenge limieten.

Dit zijn de belangrijkste hindernissen:

- EU-ontwerpvoorschriften – Tesla moeten bewijzen dat de bestuurder te allen tijde oplettend blijft en zijn handen aan het stuur houdt.
- VN-voorschrift 79 - Stelt strikte limieten voor snelheden, verandering van rijbaan en het nemen van bochten.
- Geen autorisatie voor niveau 3 of hoger – Tesla wil een systeem dat overal werkt, niet alleen op snelwegen onder bepaalde omstandigheden zoals bij Mercedes.
nog eentje:
https://www.activlease.nl/informatie...20leaserijders.

en nog eentje, met filmpje dat het in grote Europese steden getest en goed werkt en dat ENKEL de VN-regels het nog tegenhouden:
Citaat:
https://autofans.be/nl/nieuws/videot...0ontgrendelen?

Tesla’s volledig autonome ‘Full Self-Driving’ is nog steeds niet goedgekeurd voor Europa, maar dat lijkt er niet aan te liggen dat het systeem niet met onze verkeerssituaties overweg kan. Kijk maar eens hoe een Model 3 met FSD die beruchte rotonde van de Arc de Triomphe aanpakt… En maak jezelf wijs dat je het beter kan.

Koop je anno 2025 een Tesla — als je dat nog durft — dan krijg je er de keuze uit drie Autopilot-opties. Zo is de standaard Autopilot inbegrepen, kan je tegen een meerprijs een ‘Enhanced Autopilot’ kopen en krijg je voor nog meer ‘Full Self-Driving Capability’. Dat ‘Capability’-deeltje staat daar achter niet voor niks want dit wil zeggen dat je Tesla wel uitgerust is om volledig autonoom te rijden, maar dat wettelijk gezien in Europa nog niet mag doen. Wat zou er echter gebeuren mocht je die software hier toch even kunnen ontgrendelen?
Weet je nu wat ik bedoel?

Citaat:
Dus je beweert dat in EU de Tesla anders rijdt dan in China of VS ? Dat zou kunnen dat ze eisen in EU dat de handen op het stuur blijft en dat ze blijkbaar daar niet in slagen om dat te programmeren bij gebrek aan gevoeligheid van de sensoren... ik weet het niet
Je weet het echt niet. De uitleg in de 3 links is nochtans heel duidelijk.

En dan geef ik nog een vierde link van Tesla zelf van de landen waar de FSD Supervised echt werkt zoals in de USA:
Citaat:
https://www.tesla.com/fsd#:~:text=Wh...ture%20updates.

The Future of Transport

Tesla uses billions of miles of anonymous real-world driving data to train Full Self-Driving (Supervised) to take care of the most stressful parts of daily driving while helping make the roads safer for you and others. When enabled, your vehicle will drive you almost anywhere with your active supervision, requiring minimal intervention.

Full Self-Driving (Supervised) is currently available in the U.S., Canada, China, Mexico and Puerto Rico and will come to other regions in future updates.1

1 Availability of all features depends on regulatory approval and other factors, which may take longer in some jurisdictions.


2 Currently enabled features require active driver supervision and do not make the vehicle autonomous.

3 Compared to Tesla vehicles driven manually with active safety

4 Including the U.S., Canada, Mexico, Puerto Rico and China
En Enhanced Autopilot (of EAP) van Tesla zal - om dezelfde redenen -, in Europa ook niet dezelfde software zijn zoals in de bovengenoemde 5 landen:
Testen van EAP in Europa, onder andere een reactie uit Nederland:
Citaat:
https://www.reddit.com/r/TeslaLounge...t%20worth%20it.

Is EAP worth it in Europe (Update)?

Software

Of course there was similar topics discussed. However, as we know, Tesla upgrades their services, and it suppose to be better now. Or is it not?

I just bought my first MYP recently, and I’m thinking about buying EAP, yes it’s expensive, 3800€. But, it does use nav to drive, and can exit and enter highways, switch lanes(not so automatically but still). Autopark supposed to be amazing now.

I’ve seen recent videos on YouTube but not much Reddit input.

jankyj • 9 maanden geleden

I have EAP in the Netherlands. My take:

Autopark is not worth it -- Sure, it's a neat party trick, but frankly I never use it, ever. I can park way faster, and most importantly, closer to the curb. Autopark leaves me 45cm from the curb, which just doesn't cut it for narrow Dutch streets. Pulling into a regular parking bay (like in a parking lot), sure, it's fine, but nothing I can't do better and faster. If anyone is nearby (pedestrian or other car) the system gets super weird and its impossible to take over without putting it into park and cancelling, and putting it back into drive/reverse to do it by hand. Makes the driver look like an idiot, fidding around while everyone stares impatiently.

Navigate on Autopilot -- completely useless. Drives like an idiot, doesn't understand what lane it needs to be in, totally unacceptable quality. Deeply frustrating.

Autopilot lane changes -- this is the only actually helpful feature of EAP in my view. When in Autopilot, the turn indicator can be used to have the car change lanes automatically. Worth 3800 euro? Not likely, but it helps make me feel like it wasn't an entire waste of money.

Actually Smart Summon -- this is also a recently launched feature in the EU for EAP. You have to be within 6m of the car, so it's of limited utility, but I suppose if you need to pull out of a tight spot where the drivers door is somewhat blocked, or a narrow garage, sure, that could be helpful, but certainly not a killer feature by any stretch of the imagination.

Bottom line: I only paid 3k for EAP. and if I was going to do it again I definitely wouldn't get it.

Hope this is helpful, happy to answer any other questions.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 17:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 18:55   #5277
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
of deze, die lijkt me veel uitgebreider:
https://ev-database.org/nl/#group=ve...030&s=1&p=0-10
Deze geeft geen indicatie van werkelijke verbruik op basis van laadpaaldata.

Ik keek eens naar de VW ID.Buzz

actieradius volgens WLTP=331km. Praktisch= 231km.

bron: https://www.whattherange.com/elektri...swagen-ID.Buzz

Voor winter geeft dit 205km. Dat betekent dat als ik in de winter naar de kust rij (245km enkel+enkele tientallen km ter plaatse) ik al in Aalter moet gaan opladen. En op de terugweg ook nog ergens moet stoppen om te laden. Op iets drukkere dagen doe ik nu al 3 of meer uren op die rit.

Dat lijkt me toch niet interessant.

PS met mijn wagen deze zomer naar Zuid-Europa gereden (1400km). Eén keer tanken op de tussenstop was voldoende. 5 personen in ruime zetels+(bagage+4 kinderfietsen in koffer)+2 fietsen voor volwassenen op trekhaakfietsendrager. Met welke EV kan dit?
pajoske is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be