Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 september 2025, 19:34   #641
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.307
Standaard Paus Bonifatius VIII, het Anagni incident en zijn dood.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Toen Giotto dit schilderde, ca. 1303, was Bonifatius VIII paus van Rome. Hij beschouwde zich als superieur van koningen en edelen. Met één tegenstander, graaf Colonna, had hij afgerekend. Colonna was tegen zijn verkiezing tot paus geweest. Toen de Colonna's toevlucht zochten in 'hun' ommuurde stad Palestrina, in 1297, gaf Bonifatius VIII zijn troepen opdracht die stad te bezetten. Na een belegering van een jaar gaf de familie Colonna de stad over aan de troepen van de paus. De paus gaf zijn troepen toen opdracht Palestrina te verwoesten, inclusief de muren en huizen. De stad werd in brand gestoken en verwoest. Volgens sommige bronnen liet hij de grond daar zouten en omploegen. De paus was geen lijdzame Christus zoals Giotto hier schilderde. Het liep slecht af met die paus.
Voor wie het boeit is hier het meest uitgebreide historische verslag over het lot van Paus Bonifatius VIII dat ik heb gevonden. Dit wordt beknopt ondersteund door de Encyclopedia Brittanica.

Inleiding ... (historie vermengt met opinie)

The incident named "Anagni slap" occurred between 7th and 9th September 1303, and consisted in the arrest and emprisonment of pope Boniface VIII, in his palace of Anagni, a town about 65 km (40 Mi) south of Rome, now in the province of Frosinone, by the emissaries of the king of France Philip IV, called "Philip the fair" (1268-1314) with the help of members of some Roman noble families, the Colonna above all.
The episode was a part of the harsh power struggle at the turn of the 14th century between the king of France and the leader of the Church of Rome, both of which had very strong personalities, and were ambitious and determined to safeguard by all means the institution they leaded. Bonifacio tried to defend the spiritual supremacy of the papacy against the pressing imperialism of France, but in spite of his high political and diplomatic skill, the contest soon became an open clash and the military dominance of the French prevailed, culminating precisely with the Anagni incident, causing the end of Boniface and the temporary transfer of the papacy to Avignon.

Zie verder het verslag ...

http://www.andreagaddini.it/schiaffo_en.html
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2025, 22:48   #642
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.307
Standaard Interpretatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Na zijn arrestatie wordt Jezus voorgeleid aan Pilatus. Hij wordt er van beschuldigd het volk aan te zetten tot opstand tegen de Romeinse bestuurders omdat hij beweert koning van de Joden te zijn.

Giotto heeft in deze fresco zijn eigen versie van dit verhaal gemaakt (ca 1303). Jezus heeft een kostbare mantel van zijde en goud brokaat omgeslagen. Hij zit er lijdzaam bij met het hoofd gebogen. Dit is niet de Jezus de tempel reinigde met een zweep en de tafels van de geldwisselaars omver wierp. Hier geen "virtue" als manhaftigheid. Hij wordt aan zijn haar en baard getrokken en met handen en stokken geslagen. Rechts staat Pilatus, in gesprek met de hogepriester. De figuur van de Moor is opmerkelijk realistisch geschilderd en hij verbindt de twee groepen personen rechts en links. ...

Giotto schilderde deze fresco in de Scrovegni kapel als onderdeel van de fresco cyclus over het leven va Jezus Christus en op basis van de verhalen daarover in de vier evangeliën, Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes. Die verhalen zijn niet gelijk en bij elkaar erg omvangrijk. Giotto schilderde met zijn assistenten 39 scenes en gebruikte de zijmuren van de kapel in 3 register, plus de achterwand. Zie afbeelding en een link voor een goede introductie. De bespottingvan Christus is scène 33.



https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Capp...egli_Scrovegni

De bespotting van Jezus door Giotto is geen afbeelding van het verhaal volgens één van de evangeliën. Kunsthistorici hebben moete de scène te verklaren. Rechts staan de joodse priesters buiten het portiek. Zij mochten die dag geen huis van een heiden betreden. Maar Jezus kreeg een purperen koningsmantel omgeslagen bij de bespotting door Pilatus en een kostbare met goud geborduurde mantel bij zijn bespotting voor koning Herodes. Waar is hij nu? Waarom is die neger met een stok afgebeeld. Met wie praat de commandant achter Pilatus, die baardloze en kale (?) man? Men weet het niet.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2025, 11:43   #643
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.985
Standaard

Allemaal oud spul uit het verleden om die ellendige pauzen nog eens een veer in hun reet te steken en het bijgeloof in de nog veel ellendigere Jezus in stand te houden.
En vreselijk saai en taai bovendien.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 13 september 2025 om 11:46.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2025, 13:24   #644
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.307
Standaard Interpretatie scéne 33, Scrovegni kapel: Bespotting van Christus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Giotto schilderde deze fresco van de bespotting van Christus in de Scrovegni kapel als onderdeel van de fresco cyclus over het leven van Jezus Christus en op basis van de verhalen daarover in de vier evangeliën, Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes. Die verhalen zijn niet gelijk en bij elkaar erg omvangrijk. Giotto schilderde met zijn assistenten 39 scenes en gebruikte de zijmuren van de kapel in 3 registers, plus de achterwand. Zie afbeelding en een link voor een goede introductie. De bespotting van Christus is scène 33.

[https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Capp...egli_Scrovegni

De bespotting van Jezus door Giotto is geen afbeelding van het verhaal volgens één van de evangeliën. Kunsthistorici hebben moeite de scène te verklaren. Rechts staan de joodse priesters buiten het portiek. Zij mochten die dag geen huis van een heiden betreden. Maar Jezus kreeg een purperen koningsmantel omgeslagen bij de bespotting door Pilatus en een kostbare met goud geborduurde mantel bij zijn bespotting voor koning Herodes. Waar is hij nu? Waarom is die neger met een stok afgebeeld. Met wie praat de commandant achter Pilatus, die baardloze en kale (?) man? Men weet het niet.
Ik heb tevergeefs op Wikipedia Engels gezocht naar een interpretatie van dit werk. Daar proberen ze te synthetiseren wat de vier evangeliën erover zeggen. Dat is geen kunstbeschouwing. Giotto schilderde dit beeld in opdracht van de Augustijnen en laat zien wat zij wilden tonen. Voor een interpretatie van Wikipedia heb ik daarom de Italiaanse wiki geraadpleegd, en Google Translate vertaalde hun commentaar naar het Engels.
Commentaar Wikipedia Italiaans, translated. >

After being arrested and judged, Jesus is crowned with thorns, mocked, and scourged by the henchmen of the high priests. The scene, set in a room with intuitive perspective, shows Christ seated on the left, enduring, with suffering but also resignation, the insults inflicted upon him: they pull his hair and beard, strike him with hands and sticks, and mock him. Despite this, Christ is depicted in all his majesty, covered in a gold-embroidered cloak. On the right, Pilate appears, pointing to the scene while conversing with the priests. The figure of the Moor is particularly well-executed, strikingly realistic, and Roberto Salvini even compared him to the servant in Manet's Olympia.

Mijn commentaar daar op.
Dat is een interessante interpretatie van de Italiaanse Wikipedia. Deze bespotting komt voor rekening van de Joden. De Joden waren door paus Bonifatius VIII van alle rechten ontheven en uit het pauselijke domein verbannen. Giotto heeft in deze fresco cyclus de berechting van Christus door Pontius Pilatus niet afgebeeld en ook niet de geseling van Jezus tegen de kolom. Pilatus verschijnt in deze scéne om hem (mede) verantwoordelijk te laten zijn voor de kruisiging vanJezus. De neger die de twee delen van de compositie verbindt symboliseert de veroordeling van Jezus tot de dood door kruisiging en de geseling. We zien geen realistische verbeelding van deze onderdelen van het lijdensverhaal.
Achter Pilatus staat dus de commandant van de soldaten van Pilatus en deze is in gesprek met een kale man die het volk vertegenwoordigt. Het volk riep: "Wij hebben geen andere koning dan Caesar!" Dit laatste was zeer belangrijk voor de politieke situatie van de pausen in het begin van de 14de eeuw. Paus Bonifatius VIII werd immers door "het volk" mishandeld en praktisch vermoord. De pausen gingen zetelen in Avignon. Giotto werkt hier met contrasten. De commandant heeft dik haar op hoofd en een baard terwijl de man die hem toespreekt geen baard heeft en geen haar op de schedel, of een schedelkap. Dat was allemaal zorgvuldig overwogen. ....
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2025, 10:17   #645
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.307
Standaard Wie zijn dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Na zijn arrestatie wordt Jezus voorgeleid aan Pilatus. Hij wordt er van beschuldigd het volk aan te zetten tot opstand tegen de Romeinse bestuurders omdat hij beweert koning van de Joden te zijn. ...

Lucas heeft een bijzondere versie van de arrestatie en veroordeling van Jezus geschreven. Alleen Lucas vermeldt dat Pilatus Jezus naar koning Herodus zond toen hij hoorde dat Jezus een Galileeër was. Bovendien zagr hij dat Herodes toen (voor het paasfeest) in Jeruzalem was.

Zie: https://scotland.op.org/giottos-chri...at%20poignancy.

Maar we zien hier rechts op de voorgrond niet Herodus in gesprek met de priesters. Want zijn kleding is Romeins en hij heeft zijn baard afgeschoren. Herodus mocht dat niet doen en hij mocht ook het haar langs zijn oren niet afsnijden. Toch wordt Christus hier bespot en door mannen die er niet uitzien als soldaten en ook niet als Joden. Ze hebben geen baarden en hun kleding is burgerlijk en in verschillende kleuren. De burgers van Padua kunnen zich in hen herkennen. En inderdaad, het zou weinig zin hebben om hier Joden af te beelden die Jezus bespottten. Joden werden algemeen gehaat en veracht. Ze werden verwijderd uit steden die onder gezag van de paus stonden. Maar wat is de context?

Scrovegni die de kapel liet bouwen was een sschatrijke bankier in Padua. Hij liet de kapel bouwen en decoreren met het oog op zijn eigen zieleheil. En naast de kerk van de Augustijnen. Een bedelorde die zich op eigen gezag had gevormd en gevestigd in heel Europa. Niks christelijk in te herkennen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2025, 18:06   #646
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.307
Standaard Samenzweerders tegen Christus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Lucas heeft een bijzondere versie van de arrestatie en veroordeling van Jezus geschreven. Alleen Lucas vermeldt dat Pilatus Jezus naar koning Herodus zond toen hij hoorde dat Jezus een Galileeër was. Bovendien zagr hij dat Herodes toen (voor het paasfeest) in Jeruzalem was.

Zie: https://scotland.op.org/giottos-chri...at%20poignancy.

Maar we zien hier rechts op de voorgrond niet Herodus in gesprek met de priesters. Want zijn kleding is Romeins en hij heeft zijn baard afgeschoren. Herodus mocht dat niet doen en hij mocht ook het haar langs zijn oren niet afsnijden. Toch wordt Christus hier bespot en door mannen die er niet uitzien als soldaten en ook niet als Joden. Ze hebben geen baarden en hun kleding is burgerlijk en in verschillende kleuren. De burgers van Padua kunnen zich in hen herkennen. En inderdaad, het zou weinig zin hebben om hier Joden af te beelden die Jezus bespottten. Joden werden algemeen gehaat en veracht. Ze werden verwijderd uit steden die onder gezag van de paus stonden. Maar wat is de context?

Scrovegni die de kapel liet bouwen was een sschatrijke bankier in Padua. Hij liet de kapel bouwen en decoreren met het oog op zijn eigen zieleheil. En naast de kerk van de Augustijnen. Een bedelorde die zich op eigen gezag had gevormd en gevestigd in heel Europa. Niks christelijk in te herkennen.
Giotto schilderde deze fraaiie bespotting enkele jaren na aanvang van de bouw van de kapel. Misschien in 1305. De moordaanslag op de broeders De Medici in de kathedraal van Florence lag vers in het geheugen. Dat zal de aanleiding zijn geweest voor deze fresco met de bespotting van Christus door Giotto. We zien hier Pilatus met het gezicht van een Florentijn zonder hoofddeksel, of met hoofdkap, voor zich. Het kan Bernardo Bandini dei Baroncelli afbeelden zoals eeuwen later door Leonardo da Vinci is (na-)getekend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Citaat.
The “Pazzi conspiracy” is one of the most heinous and famous bloody events in the history of Italy and took place in the Cathedral of Florence on April 26th, 1478.

Florence was at the time one of the richest and most powerful cities in Italy; the culture and the shops of artists and artisans were flourishing. Thanks to the economic benefits of bankers and merchants came to life, the great monuments and artworks by Leonardo, Verrocchio, Botticelli and Ghirlandaio. Florence was a Republic, but its political power was held by the Medici family, whose leaders were Lorenzo (known as “the Magnificent”) and his younger brother Giuliano.

The primacy of the Medici’s Florence aroused soon both internal and external envy and jealousy and thus, took shape the idea of the bloody conspiracy, that was in fact an attempted coup d’etat. The puppeteer of the operation was Pope Sixtus IV Della Rovere, who wanted to oust the Medici to make his nephew Girolamo Riario lord of Florence. The pontiff found as allies the nearby rival states of Florence: the Republic of Siena, the Kingdom of Naples, the Duchies of Ferrara and Montefeltro. Within the city walls, Jacopo and Francesco, members of the Pazzi family, powerful bankers, participated in the conspiracy, joined by the archbishop of Pisa Francesco Salviati.

The place and time choosen for the assassination of the two Medici brothers even more have stained with impiety the evil plan: the Holy Easter Sunday mass, in the Cathedral, in the presence of all the citizens, and at the holiest moment of the liturgy, at the elevation of the consecrated Host.

Giuliano de’ Medici was killed by Francesco Pazzi, but Lorenzo was able to defend himself and escaped only slightly wounded. Meanwhile, other conspirators tried to gain control of the government. But the people of Florence rallied to the Medici; the conspirators were ruthlessly pursued and many (including the archbishop of Pisa) were killed on the spot.

The failure of the conspiracy led directly to a two-year war with the papacy that was almost disastrous for Florence. But the most important effect was to strengthen the power of Lorenzo, who not only was rid of his most dangerous enemies but also was shown to have the solid support of the people.



1479 drawing by Leonardo da Vinci of hanged Pazzi conspirator Bernardo Bandini dei Baroncelli.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2025, 09:32   #647
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Giotto schilderde deze fraaiie bespotting enkele jaren na aanvang van de bouw van de kapel. Misschien in 1305. De moordaanslag op de broeders De Medici in de kathedraal van Florence lag vers in het geheugen. Dat zal de aanleiding zijn geweest voor deze fresco met de bespotting van Christus door Giotto. We zien hier Pilatus met het gezicht van een Florentijn zonder hoofddeksel, of met hoofdkap, voor zich. Het kan Bernardo Bandini dei Baroncelli afbeelden zoals eeuwen later door Leonardo da Vinci is (na-)getekend.
Exuses. Dat bericht is wat betreft de Pazzi samenzwering in 1474 een aanzet tot een vervolg op de bespotting van Christus door Giotto. De Pazzi samenzwering kreeg nanelijk een aandenken in een 'enigmatic' schilderij van een beroemde schilder in die jaren.

Giotto schilderde deze bespotting van Christus naar aanleiding van de tegenstand die paus Bonifatius VIII ondervond. Zoals hier beschreven ...

'Furthermore, the display of wealth by the upper ranks of the church, which contrasted with the common expectation of poverty and strict adherence to principles, was used by enemies of the papacy to raise charges against the popes; King Philip of France employed this strategy, as did Louis IV, Holy Roman Emperor. In his conflict with the latter, Pope John XXII excommunicated two leading philosophers, Marsilius of Padua and William of Ockham, who were outspoken critics of the papacy, and who had found refuge with Louis IV in Munich. In response, William charged the pope with seventy errors and seven heresies'.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Avignon_Papacy

Er was nog veel meer mis rond 1300, en dat wordt in de link mooi beschreven. Niet in de Nederlandese Wiki. O.a. de opheffing van de orde van Tempeliers die de pelgrims naar Jeruzalem beschermden tegen de moslims. En die de paus grote sommen geld schonken. En de Franse koning wilde zich niet onderwerpen aan de paus en zijn bisschoppen. De kerk had geen goede theorie voor de relatie met de Staat. (nu wel?)
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be