Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud Vandaag, 08:37   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
Standaard Limburg speelt alvast een voortrekkersrol

Duurzaam (regionaal) vliegen, Limburg gaat alvast een voortrekkersrol spelen.

- Droneport Sint-Truiden (Brustem) maakt zich langzaam klaar extra energie te leveren voor start-ups van electrische vliegtuigen (tussen regionale luchthavens in de nabije toekomst, 2030?)

- Zonnepark komt er alvast, ca. 50 MWp

- Belgisch-Amerikaanse Cosmic Aerospace (eerst vliegende schaalmodellen: Skylark naar streefdoel 1000 km met 24 passagiers: Cosmic Skylark)
- Hasseltse ASL Group Private Jet Services (Pipistrel, Lilium)
- ...

- en wachten op mirakelbatterijcellen hoeft niet, men vervangt ze desnoods door betere als het zich loont. (prijs/kwaliteit).

fyi
Citaat:
https://www.hbvl.be/regio/limburg/si.../91827393.html

Droneport in Sint-Truiden krijgt zonnepark: eigen energie om elektrisch te vliegen

Droneport in Sint-Truiden, het bedrijvenpark voor innovatieve bedrijven in luchtvaart en drones, heeft plannen om een zonnepark te bouwen op de nabijgelegen terreinen en bedrijfsgebouwen. Dat moet Droneport de eigen energie leveren om elektrisch te vliegen.

21 september 2025 om 23:59

Een paar weken geleden was Droneport nog het decor voor een testvlucht van een schaalmodel van de Skylark, een nieuw volledig elektrisch vliegtuig van de Belgisch-Amerikaanse start-up Cosmic Aerospace. Dat toestel mikt op een bereik tot 1.000 kilometer en biedt plaats voor 24 passagiers. “Elektrisch vliegen is - naast de ontwikkeling van drones, counterdrones en robotisering (autonoom rijdende voertuigen, red.) - één van de speerpunten van Droneport”, zegt Ward Decaluwé, sinds twee jaar de nieuwe CEO van Droneport in Brustem. “Het is dan ook logisch dat we zelf in de nodige energie voorzien voor het elektrisch vliegen.”

Er is nu een principieel akkoord bereikt om het project van een zonnepark rond Droneport op te starten. Daarvoor wordt momenteel gemikt op de plek waar de vele wagens van autoconstructeur Stellantis - Opel, Peugeot, Citroën, DS, Chrysler, Fiat en andere merken - tijdelijk gestockeerd staan, maar ook de daken van bedrijfsgebouwen in de buurt.

Hoe groot het zonnepark zal worden en welke investering daarmee gemoeid is, dat is nog te vroeg om precies te zeggen. “Maar we mikken op een vermogen van 40 tot 60 megawattpiek. Het wordt dus een serieus park, maar ook weer niet het grootste van het land”, verwijst Decaluwé naar het bestaande zonnepark van LRM in Lommel.

De komende maanden moet er meer duidelijkheid komen over de details van het project. “Samen met andere partners en de stad Sint-Truiden moet het project nog definitief worden uitgewerkt. Als alles loopt zoals verwacht, zou het zonnepark binnen twee jaar klaar kunnen zijn. Er is groen licht gegeven om het project uit te werken, nu we voldoende informatie hebben dat het een positieve businesscase kan worden, en dat de return goed zit”, legt Decaluwé uit.

Duurzame vluchten

De CEO van Droneport is ervan overtuigd dat elektrisch vliegen wel degelijk een toekomst heeft. “Kijk naar het elektrisch rijden, daar werd tien jaar geleden ook nog erg sceptisch over gedaan. Maar ondertussen is de doorbraak toch een feit. Niet dat de grote Boeings en Airbussen straks elektrisch zullen vliegen, maar voor zakenvluchten kunnen elektrische vliegtuigen ervoor zorgen dat die voortaan zonder enige uitstoot gerealiseerd kunnen worden”, maakt Decaluwé zich sterk.

Regionale luchthavens

Cosmic Aerospace denkt zijn eerste echte elektrische zakenvlucht tegen 2030-2031 uit te voeren. “Dit nieuwe vliegtuigconcept opent de deur naar betaalbare, snelle en duurzame verplaatsingen door de lucht vanaf regionale luchthavens. Die bieden vandaag de dag geen commerciële vluchten aan omwille van emissie- en geluidsnormen, maar ze liggen vaak dichter bij de eindbestemming en zijn sneller bereikbaar dan de grote nationale luchthavens”, zei Marshall Gusman, CTO bij Cosmic Aerospace, daarover tijdens de demonstratievlucht van het schaalmodel van de Skylark een paar weken geleden op Droneport. “Om je een idee te geven: Europa telt 2.300 regionale luchthavens, in de VS zijn er ruim 5.000.”
Citaat:
https://www.hbvl.be/economie/wordt-e.../91937116.html

“Wordt elektrisch vliegen straks de norm? Limburg speelt alvast een voortrekkersrol”

Dominiek Claes
Chef economie
21 september 2025 om 23:59


Droneport in Sint-Truiden, het warme nest voor innovatieve bedrijven en start-ups in luchtvaart en dronetechnologie, heeft concrete plannen om een eigen zonnepanelenpark te bouwen. Daarmee wil Droneport in zijn eigen duurzame energie voorzien, om straks ook met elektrische vliegtuigen te kunnen experimenteren. Met de Belgisch-Amerikaanse start-up Cosmic Aerospace, met standplaatsen in het Amerikaanse Denver en in Sint-Truiden, heeft Droneport alvast een bedrijf in huis dat een eigen toestel voor zakenvluchten ontwikkelt. Doel is een actieradius van 1.000 km te halen met 24 passagiers aan boord. Daarmee wordt gemikt op (zaken-)vluchten tussen regionale luchthavens.

Cosmic Aerospace is niet de eerste of de enige die nu al mikt op elektrisch vliegen. ASL Group Private Jet Services uit Hasselt, de operator van zakenvluchten van de Limburgse ondernemer Philippe Bodson, is eerder al op die elektrische trein gesprongen. In 2024 stalde ASL twee elektrische toestellen op de luchthaven van Antwerpen. Het gaat om twee toestellen van het type Velis Electro van de Sloveense fabrikant Pipistrel. De twee toestellen zullen door de pilotenopleidingspoot ASL Academy van de ASL Group worden ingezet in het kader van de opleiding van piloten.

Het is bovendien niet de eerste keer dat ASL de kaart van de elektrische vliegtuigen trekt. De Limburgse operator in zakenvluchten had midden 2022 al een overeenkomst getekend met het Duitse Lilium, ontwikkelaar van de eerste elektrische jets die verticaal kunnen opstijgen en landen. ASL mikt op de aankoop van zes dergelijke toestellen die de komende jaren kunnen ingezet worden.

Daarmee telt Limburg alvast twee bedrijven die een pioniersrol spelen in de transitie naar duurzaam vliegen: eentje dat toestellen ontwikkelt, en eentje dat ermee wil vliegen. Ward Decaluwé, luchtvaartexpert en CEO van Droneport, voorspelt eveneens een mooie toekomst voor het elektrisch vliegen. Hij weet ook wel dat straks de Boeings en Airbussen van deze wereld niet elektrisch zullen vliegen - daar zou waterstof een optie kunnen zijn - maar verwacht wel dat elektrisch vliegen tussen voornamelijk regionale luchthavens binnen een tiental jaren de gewoonste zaak van de wereld zal zijn, om te beginnen in het domein van de zakenvluchten. Dat Limburg mee een voortrekkersrol speelt in die transitie, is een bijzonder interessant gegeven. Innovatie blijkt immers nog een werkpunt voor de Limburgse economie.
Citaat:
https://www.cosmicaerospace.com/

# All electric , 1000 km Range, 50% Lower direct operating cost compared to a conventional jet

# Cosmic Skylark:
The first electric aircraft with airline range
Zero Emissions, 24 Passengers, 50% Of air traffic

# Achieving longer range without battery miracles:

Ultra efficient wings : Long span for breakthrough efficiencies

Incredibly lightweight structure: Achieving long span without weight penalty

High speed propulsion : Ready for transonic flight
(Now enabled Hyperdrive Turbofan thrust All electric)

Today's production batteries : No battery miracles needed

Timeline
2022 Full-scale engine built and tested
2023 Wing section aerodynamics testing
2026 First flight of full-scale demonstrator aircraft
2027 First flight of production airplane
2029 Entry into service
Citaat:
https://www.dieterenluxuryperformanc...hilippe-bodson

ASL GROUP - Philippe Bodson

Daarnaast koestert u nog een bijzondere ambitie met betrekking tot elektrisch vliegen.

Dat klopt, we willen met ASL Group graag de eerste elektrische lijnvlucht vanuit België opstarten. Daarvoor bestaan er nu al compacte Lilium jets, die zes personen over een afstand van 250 km kunnen transporteren. Dat zijn VTOL-toestellen, voor Vertical Take-Off and Landing, die emissievrij naar pakweg Londen en Parijs kunnen vliegen. De maximale capaciteit van elektrische vliegtuigen ligt momenteel bij 30 personen, daarboven kijk je naar grotere toestellen op biobrandstoffen en e-fuels. Waterstof zullen we pas rond 2050 als brandstof in de luchtvaart zien, maar elektrisch vliegen zal over tien jaar al gemeengoed worden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 09:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be