Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Bekijk resultaten enquête: Bent u akkoord dat de joden hun land terugwillen?
ja 8 80,00%
nee 0 0%
andere oplossing 2 20,00%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2025, 21:02   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Als er nu één land is dat met recht kan zeggen: "I want my country back!",
...
Bedoelt ge dat ze de buurt van het Centraal Station krijgen?
Awel ik ben pro!
Oud 27 september 2025, 22:32   #22
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Israël vecht niet alleen voor zijn eigen veiligheid, maar voor die van de hele wereld. Het Israëlische leger pleegt geen genocide in Gaza en er mag geen Palestijnse staat komen. Dat is zowat de kern van de boodschap van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu

En gelijk heeft hij maar er zijn een massa ‘leiders’ van verschillende landen die dat precies niet goed begrijpen.
Oud 27 september 2025, 23:24   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

En de Zionisten mogen van mij de Diamantbuurt ook hebben.
Oud 28 september 2025, 00:51   #24
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er nu één land is dat met recht kan zeggen: "I want my country back!", dan is het wel Israel. Millenia zijn de joden al onderdrukt, verjaagd, uitgebuit, uitgemoord, vergast, ...
Er is maar één plaats waar ze in rust (zouden moeten) kunnen leven en dat is Israël, maar zelfs daar zijn ze niet veilig; de bezetters, zoals HAMAS samen met hun internationale handlangers, blijven de joden uitmoorden, bestoken met bommen en raketten. Zij proberen nog altijd de joden te vernietigen, de "endlösung" nog steeds in de praktijk te brengen, als verderzetting van het naziregime.

Zelfverdediging is daarom geen keuze, maar noodzaak.
Wanneer een land wordt aangevallen, staat het voor een existentiële beslissing: buigen of breken. In zulke momenten geldt het harde motto: of wij, of zij gaan er aan. Het recht op zelfverdediging is verankerd in het internationaal recht en geworteld in de menselijke drang tot overleven. Geen volk hoeft passief toe te kijken terwijl zijn vrijheid, veiligheid en toekomst worden bedreigd. Verzet is geen agressie — het is een plicht tegenover de eigen burgers, geschiedenis en waarden.

Men had beter in 1945, na de oorlog, de moslims uitgewezen. uit Israël.
Net zoals men na ww1 en ww2 bijna 15 miljoen Duitsers uit het Oostblok uitgewezen heeft.
De moslims in toen nog Brits-Palestina hadden niks misdaan om uitgewezen te moeten worden.
De Joden hadden zich echter wel dusdanig verzet tegen het Romeinse Rijk, dat Rome al sinds Vespasianus en Titus orde op zaken heeft gesteld.
De Romeinen discrimineerden niet tegen opstandige niet-Romeinen.

Verder vind ik gebieden claimen, want 2000 jaar geleden leefden onze voorouders daar, gevaarlijk en ontwrichtend. Groepen erna, die er dan 2000 jaar leven zullen het ook als hun vaderland gaan zien, en dat snap ik ook.

Sterker dat is misschien wel de wrange ironie van de geschiedenis van de Joden in Israël, om te voorkomen wat hun voorouders eeuwenlang is overkomen zijn ze verdacht veel op hun oude onderdrukkers gaan lijken....
Oud 28 september 2025, 01:48   #25
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar ben ik het roerend mee eens!
Ooit werden de Joden letterlijk weggejaagd uit hun land (na afloop van de 3e Romeins-Joodse oorlog het jaar 132 en erop volgende jaren, tijdens het bewind van de zeer antisemitische Romeinse keizer Hadrianus). Dat gaf de Arabieren gelegenheid om het land binnen te sijpelen.
De (h)eerlijkheid van te liegen, Kjoe?
Selectieve "alternatieve troet", èh Kjoe:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Zionisten zijn na 1900 jaar teruggekomen zonder wettelijke eigendomspapieren.
Dadee heeft een punt. Ik zou zelfs meer zeggen.
Die Zionisten en hun leiders destijds (Herschel, later Gurion...) hebben niks te maken met oorspronkelijke Israëlieten die ooit de Levant invaseerden. Eerder met Russisch, Slavisch, Teutoons sossengebroed van latere tijden. Ge kent ze wel:
Uitverkorenen met als slogan "Rules for Thee, not for Me".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 28 september 2025 om 01:48.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2025, 02:10   #26
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard Diepere gedachten

Zolang we hier bij mij maar niet overvallen worden door horden Zionisten of hun Arabierse moslim neven & nichten.
Ik prefeer de Chinese nichten...

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 28 september 2025 om 02:11.
Oud 28 september 2025, 03:33   #27
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

prefereer.
(Brabanders -net als Vlondereirs- en taal, hé).

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 28 september 2025 om 03:51.
Oud 28 september 2025, 09:55   #28
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En de Zionisten mogen van mij de Diamantbuurt ook hebben.
De diamanthandel en bewerking is al enkele jaren in handen van de Indiërs. De Joden vormen een duidelijke minderheid. De diamantbewerking speelt zich in India af, enkel nog grote stenen en stenen die een bepaalde bewerking of slijping behoeven gebeuren nog in Antwerpen. Overigens passeert de meeste handel in diamanten nog altijd door Antwerpen.

Antwerp the Diamond Center of the World
https://nuefinejewelry.com/blogs/dia...-of-the-world?
Oud 28 september 2025, 09:58   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De Israeli zijn het geweld tegen hen met wortel en al aan het uitroeien, dat is althans hun bedoeling.
Er is geen reden waarom de Amerikaanse conservatieven dat niet zouden mogen hé.
Ik ben heel blij met de Amerikaanse steun aan Israel, en doodbeschaamd voor wat ze in Europa uitsteken omdat we hier teveel schrik hebben van de vijfde kolonne. Zo zie je maar dat ik niet aan TDS lijd.
Oud 28 september 2025, 10:00   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het recht van de sterktste is zo'n argument dat gebruikt wordt wanneer men toevallig voorstander is van de sterkste. Heeft een crimineel het recht om oude vrouwen te beroven omdat hij sterker is?
Dat hangt ervan af of die oude vrouw tot "onze club" behoort of niet he.
A priori zou ik zeggen: ja hij heeft dat recht uiteraard. Maar als we een volk vormen, en dus SAMEN tegen de rest van de wereld willen vechten, dan moeten we intern een paar regels hebben zodat we ons niet uitsloven met intern op elkaars smoel te slaan. Bij die regels zal waarschijnlijk horen dat elkaar overvallen BINNENIN not done is.

Als die oude vrouw tot een andere club behoort zou ik aan die overvaller zeggen: ga uw gang he !

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 september 2025 om 10:01.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2025, 10:06   #31
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben heel blij met de Amerikaanse steun aan Israel, en doodbeschaamd voor wat ze in Europa uitsteken omdat we hier teveel schrik hebben van de vijfde kolonne. Zo zie je maar dat ik niet aan TDS lijd.
Dat heb ik nooit verondersteld hé.

Maar mijn punt was: als de Israeli's het geweld tegen hen met wortel en al mogen uitroeien, dan mogen de Amerikaanse conservatieven dat ook hé.
Oud 28 september 2025, 10:45   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar mijn punt was: als de Israeli's het geweld tegen hen met wortel en al mogen uitroeien, dan mogen de Amerikaanse conservatieven dat ook hé.
En de Amerikaanse "linksen" ook dan.

Kijk, er is een verschil: Israel is belaagd door een extern volk. De Amerikaanse conservatieven vechten tegen een onderdeel van eigen volk.

Er is een verschil tussen een volk dat tegen een ander volk vecht, en een politieke stroming binnen een volk dat zij die het niet met hen eens zijn binnen dat volk als vijand beschouwen. Dan bestaat het volk in kwestie niet echt meer he.
Oud 28 september 2025, 10:59   #33
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de Amerikaanse "linksen" ook dan.
Als ik jouw normen hanteer niet hé. Want dan moet ik er niet van uitgaan dat er een soort rechtvaardige wederkerigheid zou bestaan, maar wel dat goed is wat goed is voor mij.

Citaat:
Kijk, er is een verschil: Israel is belaagd door een extern volk. De Amerikaanse conservatieven vechten tegen een onderdeel van eigen volk.
Men kan zich afvragen in hoeverre het geteisem dat wekenlang de straten van Los Angeles geterroriseerd heeft, met Mexicaanse vlaggen nog wel, iets met eigen volk te maken heeft.

Daarnaast hebben velen moeite om dit als eigen volk te beschouwen, maar dat geheel terzijde:

Tussen haakjes: als de Israelische Palestijnen geweld binnen te gebruiken, dan mogen ze van jou niet met wortel en al uitgeroeid worden hé?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 28 september 2025 om 11:00.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2025, 11:10   #34
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als we een volk vormen, en dus SAMEN tegen de rest van de wereld willen vechten...
Is er in België nog zo 'een volk'? Een volk dat dezelfde cultuur, taal, religie, geschiedenis en tradities deelt? Dat met ca. 181 verschillende nationaliteiten? Zelfs het zogenoemde 'eigen volk' beheerst zijn taal niet goed meer, interesseert zich niet meer in zijn cultuur, gaat niet meer naar de kerk en kent zijn eigen geschiedenis niet meer.
Oud 2 oktober 2025, 16:24   #35
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

voorlopig geen antwoord van HAMAS
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 18:02   #36
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voorlopig geen antwoord van HAMAS
Trump geeft Hamas nog tot zondagavond tijd om akkoord te gaan met Gaza-vredesplan
De Amerikaanse president Trump verhoogt de druk op Hamas om zijn vredesplan voor Gaza te aanvaarden. In een bericht op Truth Social schrijft Trump dat er uiterlijk zondagavond om 18 uur (Washington D.C.-tijd) een akkoord bereikt moet zijn. In België komt dit overeen met middernacht, in de nacht van zondag op maandag.

"Als deze LAATSTE KANS-overeenkomst niet wordt bereikt, zal de HEL, zoals niemand ooit eerder heeft gezien, uitbreken tegen Hamas", schrijft Trump. "ER ZAL OP DE EEN OF ANDERE MANIER VREDE IN HET MIDDEN-OOSTEN ZIJN."

De uitspraken van Trump volgen kort nadat Hamas had aangegeven meer tijd nodig te hebben om het twintigpuntenplan te bestuderen, dat eerder deze week werd voorgesteld door Trump en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu.

Het voorstel voorziet in een onmiddellijk staakt-het-vuren, de uitwisseling van de resterende gijzelaars die door Hamas worden vastgehouden tegen Palestijnse gevangenen, de geleidelijke terugtrekking van het Israëlische leger uit de Gazastrook en het ontwapenen van Hamas.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2025, 18:39   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Is er in België nog zo 'een volk'?
Europees volk zou ik eerder denken.

Je moet je de vraag stellen: neem een willekeurige Belg, en bekijk zijn affiniteit als functie van een ander persoon (en andersom). Neem die andere persoon uit zijn dorp, zijn streek, Vlaanderen, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italie, Polen, Tchechie, Marokko, Tunisie, Turkije, Rusland, Saoudi Arabie, Soudan, Congo, Mali, Brazilie, ...

Stel dat je een numerieke waarde zou kunnen toekennen aan die "wederzijdse affiniteit" voor elke van die gevallen. Kan je een min of meer geografische afbakening vinden waar die waarde plots stukken kleiner wordt ?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be