Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juni 2025, 04:27   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 36.091
Standaard

Of en hoe het met Elons robotaxi's en tunnels en zo gaat verlopen wil ik ook nog wel eens zien....

Autofabrikanten veranderden de laatste twintig jaar in softwarebedrijven.....en de meesten kozen de weg van de "enshittification" en betalen daar nu de prijs voor...
Tesla gaat moeten oppassen.Van een vrij sobere dashboard-inrichting (maximum bediening via scherm) naar "de klant moet van zijn auto af blijven"....Ik zie daar een groot succes van komen....


Het enige andere spannende dat ik kan bedenken is Toyota's verdere evolutie in de hybride technologie...Van veel te ingewikkeld en slechts marginaal voordeel biedend in twintig jaar doorontwikkeld naar een NORMAAL wordende aandrijftechniek doorheen gans hun gamma....

Toyota en Tesla,de enigen die iets DOEN en,zeer aanbevelenswaardig,elk op hun eigen manier.

Laatst gewijzigd door kelt : 25 juni 2025 om 04:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2025, 09:49   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Toyota en Tesla,de enigen die iets DOEN en,zeer aanbevelenswaardig,elk op hun eigen manier.
Ik denk wel dat je daar minstens een drietal Chinese merken vergeet...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2025, 20:12   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.981
Standaard

Laatste nieuws over de serieproductie van de Cybercab (als Robotaxi-model), de presentatie was juist 1 jaar geleden.

"De Cybercab specs zijn nu véél beter dan 1 jaar geleden"

Wslk ook de productiesnelheid en dus ook de totale prijs.
Want dat laatste zal het succes bepalen. Wat kost een robotaxirit per km tov de concurrentie? De helft?

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-cybe...mistic-update/

Cybercab, one year in

Tesla has done an excellent job keeping the details of the Cybercab under wraps since its unveiling last year. Apart from brief showcases at Tesla stores and sightings at Gigafactory Texas, the Cybercab’s development has been quite a mystery. In recent weeks, however, drone footage from Giga Texas showed the Cybercab being worked on at the factory’s crash testing facility.

One year is a substantial amount of time, and considering Tesla’s reputation for consistently improving its vehicles well after they are unveiled, developed, and released, expectations were high that the company had also been busy refining the Robotaxi over the past year. This was confirmed by Tesla Cybercab lead engineer Eric E., who noted in a reply on X that the autonomous two-seater has made a lot of progress in the past year.

“It’s sooo good, and way better than it was a year ago as well,” the Tesla engineer wrote in a post on X.

Eric @EricETesla

It’s sooo good, and way better than it was a year ago as well.


3:55 AM · Oct 11, 2025


Cybercab expectations

Elon Musk has been very optimistic about the Cybercab, with the CEO previously stating that the vehicle’s production line would likely resemble a high-speed consumer electronics line instead of a conventional automotive assembly line. Other Tesla executives such as VP of Vehicle Engineering Lars Moravy and Senior Design Executive Franz von Holzhausen have also shared in interviews that the company is targeting a battery pack under 50 kWh for the vehicle, which should still be able to provide almost 300 miles of real-world range.

Despite its small size, the Cybercab is still very spacious, offering probably the biggest legroom among the company’s current vehicles. Its trunk is also very large enough to fit an enormous amount of cargo. Musk has also mentioned that Tesla should ultimately be able to produce a Cybercab every five seconds.
Amai...
Ook daarom is de Cybercab prioriteit boven het compactere model 2 (C-segment vanaf $25k tot $30k)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2025 om 20:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 23:56   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.981
Standaard Geen geruchten meer... Cybercab komt zonder stuur en pedalen

Elon Musk lijkt nu heel zeker, de Cybercab, of de echt autonoom rijdende robotaxi, start Q2-2026 in massaproductie. Dus zonder stuur of pedalen.

Dat zou dan reeds 2,5 jaar na de presentatie van het eerste prototype zijn.
Reeds omdat Musk sprak van "kan voor 2027" 2 jaar geleden:
Citaat:
Bron: Reuters, Belga
11 oktober 2024

Topman Elon Musk presenteerde donderdagavond tijdens een show een robotaxi zonder stuur en pedalen. Musk zei dat de Cybercab “voor 2027" op de markt kan komen, maar gaf zelf toe dat hij in het verleden al wel eens te optimistisch is geweest.
Citaat:
https://www.teslarati.com/elon-musk-...rumor-to-rest/

Elon Musk sets definitive Tesla Cybercab production date and puts a rumor to rest

“The single biggest expansion in production will be the Cybercab, which starts production in Q2 next year.” -Elon Musk

Tesla CEO Elon Musk finally set a definitive date for Tesla Cybercab production and, at the same time, put a substantial rumor regarding the vehicle that has been circulating within the community to rest.

Tesla’s Cybercab was unveiled last October as the company’s two-seater, affordable option that would ultimately be the car used for autonomous travel. It was initially slated for production in late 2025 or early 2026.

However, Tesla has finally said it will start production of the Cybercab in Q2 2026, a more concrete date for the company, as it has moved the entire project forward in recent weeks by testing it at the Fremont Test Track and conducting crash safety assessments.
Citaat:
Musk said on the Q3 2025 Earnings Call:

“The single biggest expansion in production will be the Cybercab, which starts production in Q2 next year. That’s really a vehicle that’s optimized for full autonomy. It, in fact, does not have a steering wheel or pedals and is really an enduring optimization on minimizing cost per mile for fully considered cost per mile of operation.”
In that quote, Musk also put a rumor that has been circulating within the community to rest. Some started to speculate whether Cybercab would be sold with a steering wheel and pedals, as many of the elements of the car seemed to hint toward not being exclusively autonomous, including side mirrors being equipped, among other things.

It has been interesting to see some consider whether Tesla would sell the vehicle with the elements that would enable human control, especially as there have been a handful of images of the vehicle on company property with a steering wheel spotted.

However, Musk doubled down on the autonomous nature of the Cybercab with this confirmation during the earnings call, something that many investors likely wanted to hear because it was, in a way, a vote of confidence for the company’s path to autonomy.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 00:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 12:03   #25
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 29.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De CEO presenteert "een toekomstshow" waar hij o.a. 20 Cybercabs laat rijden (50 zouden er al gemaakt zijn). In het begin laat hij zich naar het podium rijden in een Cybercab.
Allemaal zever eerste klas.
Wel goed geplande en ingestudeerde zever maar desalnietemin: zever.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 12:29   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Allemaal zever eerste klas.
Wel goed geplande en ingestudeerde zever maar desalnietemin: zever.
Ach het clickbait-gezever van een waardeloos plofgazetje.

Bekijk toch eens de videos waar 600 km gereden wordt zonder enige interventie, in augustus, en dat was nog niet eens de laatste software V14 van vandaag:
Citaat:
https://x.com/Teslarati/status/1955425085050761227

In a new video released on Tuesday, Tesla showed a drive of roughly 360 miles from San Francisco to Los Angeles, a trek of about six-and-a-half hours, with zero interventions using Full Self-Driving:
Of een wagen die autonoom uitgeleverd wordt bij de klant:

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=lRRtW16GalE

Autonomous Tesla Delivery | Full Drive
Heeft gocar.be daar geen zeverpraat over? Heel raar.

Of ik heb toch iets gevonden van het plofgazetje, ze suggereren al vragend revolutie of chaos in hun titel vooraleer er 1 meter gereden werd, lol.

En wslk staan er ook onjuistheden in, of ze laten wat weg want er is wel een begeleider/steward aan boord, bron De Lijn: https://www.delijn.be/nl/content/inv...teit-in-actie/

De negativiteit druipt er vanaf, klikt dat gemakkelijker als sensatie?

Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/nieuw...lutie-of-chaos

Zelfrijdende robotaxi’s komen naar deze Belgische stad: revolutie of chaos?

Niet alleen in de Verenigde Staten nemen robotaxi’s de straten in. Ook in België duiken zulke voertuigen op. Eén stad lanceert zelfs een grootschalig proefproject. Moet je onder de indruk zijn, of net ongerust, over deze auto’s zonder bestuurder?

Robotaxi’s hebben de straten van verschillende steden in de Verenigde Staten en China veroverd. We horen er regelmatig over, en vaak in negatieve zin. Logisch: als er een ongeval gebeurt, halen hun gebreken de kranten. Maar zelfrijdende auto’s zijn geen Amerikaans of Chinees fenomeen. Ook België krijgt binnenkort zo’n auto te zien in het echte stadsverkeer. Het gaat om een zelfrijdende shuttle.

Dit testproject, in Leuven opgezet door De Lijn in samenwerking met de MIVB en de TEC, is een mijlpaal in het experiment met mobiliteit zonder bestuurder. De shuttle zal het station van Leuven met Heverlee verbinden, wat betekent dat hij een vast en repetitief traject volgt. Er komt geen chauffeur aan te pas en zelfs geen operator om in te grijpen bij problemen. Volgens de initiatiefnemers is het de bedoeling om de technische en juridische haalbaarheid van zo’n dienst op ons grondgebied te evalueren.

Het voertuig wordt al getest zonder passagiers en zal vanaf midden november 2025 passagiers vervoeren. De shuttle is uitgerust met een autonoom systeem van niveau 4, dat zonder menselijke hulp kan rijden in een afgelijnde omgeving met strikt gedefinieerde referentiepunten en mapping. De autonome technologie komt van de Chinese groep Weride en zou een sprong voorwaarts betekenen tegenover de vorige tests in België, die vaak aan lage snelheid gebeurden en niet overweg konden met complexe situaties.

Europa hinkt achterop

Terwijl robotaxi’s in de Verenigde Staten en China al goed ingeburgerd zijn, met miljoenen ritten en kilometers op de teller bij bedrijven zoals Waymo of Baidu, loopt Europa achter.
De huidige initiatieven blijven grotendeels beperkt tot testprojecten, zoals dat in Leuven. Dat onevenwicht kan de poort wijd openzetten voor een massale instroom van niet-Europese operatoren, waardoor er weinig ruimte overblijft voor lokale oplossingen. Dat is trouwens precies wat in Leuven gebeurt, aangezien de technologie Chinees is.
Alles geplande ZEVER.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 12:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 13:58   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Allemaal zever eerste klas.
Wel goed geplande en ingestudeerde zever maar desalnietemin: zever.
Uw (achterhaalde) link van plofgazet gocar.be is van 17 juni 2025.
Moest die iets voorstellen?

Tesla's allereerste robotaxirit in Austin was overigens 22 juni 2025.

En de zelfrijdende software - niet alleen betreft Tesla - wordt algemeen bijna elke week beter, ggl is uw vriendje. Ondertussen is FSD 6 updates beter:
All FSD Updates

Dus neem je best een recentere gocar.be, van dezelfde auteur David Leclercq :

Ik plak alles.
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/nieuw...b-onze-straten

Verovert zelfrijdende robotaxi Tesla Cybercab onze straten?

Elon Musk belooft een revolutie teweeg te brengen in de mobiliteit met zijn Cybercab, een volledig zelfrijdende elektrische robotaxi voor minder dan 30.000 dollar. Dit futuristische voertuig kan onze steden veranderen tegen 2027. Maar is dat realistisch?

Gepubliceerd op 14 oktober 2024 Leestijd : 3 min Door David Leclercq

Met veel tamtam onthulde Elon Musk de Tesla Cybercab, een zelfrijdende taxi met een avant-gardistisch ontwerp geïnspireerd op de Cybertruck. Dit voertuig is een ware obsessie geworden voor Elon Musk, die zelfs de komst van de Tesla Model 2 heeft geannuleerd (of uitgesteld?) om prioriteit te geven aan dit project.

Zoals altijd bij Tesla liggen de ambities hoog. Te hoog misschien, want de Cybercab zou al voor 2027 beschikbaar zijn voor een geschatte prijs van 30.000 dollar. Dat zijn mooie beloftes, maar worden ze ook echt waargemaakt? Er zijn nog heel wat onbekende factoren wat de technologie en commercialisatie betreft.

Volledig zelfrijdend?

De Cybercab is een tweezitter zonder stuur of pedalen, uitgerust met een groot centraal aanraakscherm. De verplaatsingen gebeuren zonder menselijke bediening en zijn de volledig gebaseerd op de autonome rijsoftware van Tesla, Full Self-Driving (FSD). Het is op zijn zachtst een radicaal concept dat de visie van Musk op het ecosysteem van robotaxi’s belichaamt.

Musk bevestigt dat de productie van de Cybercab in 2026 start en dat de commercialisatie “voor 2027” gepland is. Maar we weten allemaal dat Tesla’s beloftes vaak vertraging oplopen. Het Amerikaanse merk heeft ook verklaard dat het FSD-systeem zich nog in de ‘verbeteringsfase’ bevindt en dat de definitieve versie van de software nog moet komen. Laten we dus voorzichtig zijn met de deadline.

Productie en wetgeving

De Cybercab wordt normaliter geproduceerd in Tesla’s fabriek in Austin, Texas. Elon Musk belooft een zeer grote productie om te voldoen aan de potentiële vraag van particulieren en autodeeldiensten.

De productie van een robotaxi op grote schaal beperkt zich echter niet tot de hardware. Het softwareaspect, namelijk de invoering van een betrouwbaar autonoom rijsysteem dat goedgekeurd is door de overheden, is ook een grote uitdaging. In een interview met Automotive News Europe zeggen experts zoals Philip Koopman, professor aan Carnegie Mellon, dat de ontwikkeling van de hardware relatief eenvoudig is, maar dat de software de grootste moeilijkheid vormt. Overheden zullen deze technologie ook moeten valideren voor ze op grote schaal op de weg ingezet kan worden, wat de komst van de Cybercab in steden mogelijk vertraagt.

Modern?

Esthetisch heeft de Cybercab de hoekige, avant-gardistische lijnen van de Tesla Cybertruck. Het is een radicale keuze, maar wel een die Musk rechtvaardigt door te zeggen dat “de toekomst eruit moest zien als de toekomst”. Er zijn ook vleugeldeuren om de toegang tot het interieur te vergemakkelijken.

Het idee van Musk – dat ter sprake kwam bij de release van de Model 3 – ligt in het model van de deelauto. Ook particuliere eigenaars van een Cybercab zullen hun auto kunnen verhuren aan Tesla’s netwerk van zelfrijdende taxi’s in ruil voor een deel van de opbrengst. Waarom niet? Natuurlijk moet nog blijken of dit businessmodel werkt. Niet alle eigenaars zullen hun auto immers willen verhuren. Eerst moeten de mentaliteit en het gedrag van mobiliteitsgebruikers veranderen. En dat is geen sinecure. We moeten ook nog zien hoe Tesla’s oplossing zich verhoudt tot andere oplossingen die al bestaan, zoals die van Waymo.

Hoe dan ook is Elon Musk helemaal overtuigd van zijn robotaxi. Hij wil er ook een busje van afleiden, zoals blijkt uit de presentatie van de Robovan, die tot twintig personen kan vervoeren. De boodschap is duidelijk: Tesla richt zich op de sector van het openbaar vervoer en wil collectieve mobiliteit transformeren en privatiseren. Net als in de ruimtevaart met SpaceX…
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 14:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be