Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2006, 12:29   #21
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Daar ben ik ook voorstander van om dit eens uit te proberen maar dan moet het openbaar vervoer er wel naar aan gepast en voldoende zijn, niet gratis maar aan de helft van de prijs.
Wat dacht je van de fiets, mijn beste?
Oud 29 januari 2006, 12:37   #22
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
...

Voor mij is het niet de bedoeling dat het alle zondagen autoloze zondagen zouden moeten zijn, maar wanneer er zoals nu een grote luchtvervuiling is, kan men dat toch wel overwegen om eens de auto thuis of op stal te laten.
Daar kan ik je wel compleet in volgen. Als de concentraties te hoog worden, en sowieso enkele zondagen vast op een jaar ofzo is zeker te doen. Het is ook niet elk weekend familiebijeenkomst
Oud 29 januari 2006, 12:47   #23
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis Bekijk bericht
Als ik uit het Waasland op een zondag naar familie in de Limburg zou willen gaan ben ik met mijn auto ongeveer 1u10 onderweg. (totaal dus 2u20 heen-terug)

Als ik naar dezelfde plaats met het openbaar vervoer wil, ben ik voor dezelfde afstand 3u49 kwijt volgens de site van Delijn.

Dus bijna 8 uur onderweg (heen-terug) voor een familiefeestje?

Niet iedereen woont vlakbij zijn familie!
Een zeer ernstig probleem. Daar is kanker niks tegen.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:50   #24
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

2/3 van alles wat rondttuft rijdt op diesel (fijn stof-uitstoter nr1).
Waarom niet elke dieselrijder VERPLICHTEN een roetfilter te plaatsen. Eventueel aftrekbaar van de belastingen. Met zeer zware straffen indien men nog zonder rondrijdt: intrekken rijbewijs tot celstraffen bij recidive.
Ernstige problemen vergen een rigoureuze aanpak.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 13:00   #25
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Wat dacht je van de fiets, mijn beste?
Ik gebruik de fiets voor vele doeleinden, het is een goed vervoermiddel voor kleine boodschappen of werk-woonstverkeer, maar wel binnen aanvaardbare afstand en waarschijnlijk zal die voor iedereen wel verschillen.
Bij goed weer wil ik hem wel gebruiken tot een afstand van ong. 25 km, bij slecht weer beperk ik het gebruik tot de winkel in de buurt.
Ik praat hier niet over toeristische rondritten.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 13:16   #26
Groentje-18

Standaard

Voor bepaalde delen van Limburg maakt het volgens mij niet eens zoveel meer uit:
Ik woon in de buurt van ALZ (nog dichter bij het staalbedrijf dan de meeste Genkenaars in de buurt wonen, in feite). (Maar ik weet het; in bepaalde streken van Limburg is het zo mogelijk nog erger gesteld...)
Onze stad heft gemeentebelasting, dit heeft tot gevolg dat je de afgelopen jaren in de winter niet meer kan buiten komen zonder, bijna letterlijk, omver te vallen van de stank. Iedereen stookt blijkbaar alles, maar dan ook alles op...
Je moet niets van 'stoken' kennen om te weten dat het lang niet alleen om hout gaat, maar dat ook allerlei soorten plastiek vrolijk worden verbrand, en de lucht door de schoorsteen naar buiten wordt gejaagd. Toevallig wonen wij zo dat de vuile lucht van de omwonenden vooral op 'ons territorium' lijkt neer te dwarrelen, met alle gevolgen vandien: je kan even buitenkomen en de stank aanhouden, tot op een bepaald moment er weer eens even -god-weet-wat- wordt opgestookt, dat pakt gewoon zo erg op je luchtwegen dat je beseft dat je moet maken dat je binnen bent, wil je nog even meegaan ...
Vensters openzetten, of was buiten hangen is geen optie, om nog maar te zwijgen van gaan joggen. Thans zijn we daar gaan wonen omdat het redelijk centraal lag (in de zin van: kort bij een 'groen gebied', en niet te ver van het centrum...). In de zomer is het hetzelfde, met dat verschil dat er dan regelmatig iemand het eens in z'n krollen krijgt om zijn afval op te stoken (het is dus niet dagelijks), op je gemak zonnebaden, een barbecue of feest geven is er dan niet meer bij.
Ergens snel naartoe fietsen of wandelen berouw je je ook vreselijk, je hoeft niet eens buiten adem te zijn om nadien een soort viezigheid in je keel te voelen kleven en te proeven precies, die maar niet weggaat.
Weet er iemand toevallig iets dat men hieraan kan doen?
Ik heb de politie er al vaak voor opgebeld , ze komen dan kijken, gaan hooguit eens met iemand praten en gaan dan weer, enkele uren later is 't weer van 't zelfde ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 januari 2006 om 13:18.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 13:26   #27
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Voor bepaalde delen van Limburg maakt het volgens mij niet eens zoveel meer uit:
Ik woon in de buurt van ALZ (nog dichter bij het staalbedrijf dan de meeste Genkenaars in de buurt wonen, in feite). (Maar ik weet het; in bepaalde streken van Limburg is het zo mogelijk nog erger gesteld...)
Onze stad heft gemeentebelasting, dit heeft tot gevolg dat je de afgelopen jaren in de winter niet meer kan buiten komen zonder, bijna letterlijk, omver te vallen van de stank. Iedereen stookt blijkbaar alles, maar dan ook alles op...
Je moet niets van 'stoken' kennen om te weten dat het lang niet alleen om hout gaat, maar dat ook allerlei soorten plastiek vrolijk worden verbrand, en de lucht door de schoorsteen naar buiten wordt gejaagd. Toevallig wonen wij zo dat de vuile lucht van de omwonenden vooral op 'ons territorium' lijkt neer te dwarrelen, met alle gevolgen vandien: je kan even buitenkomen en de stank aanhouden, tot op een bepaald moment er weer eens even -god-weet-wat- wordt opgestookt, dat pakt gewoon zo erg op je luchtwegen dat je beseft dat je moet maken dat je binnen bent, wil je nog even meegaan ...
Vensters openzetten, of was buiten hangen is geen optie, om nog maar te zwijgen van gaan joggen. Thans zijn we daar gaan wonen omdat het redelijk centraal lag (in de zin van: kort bij een 'groen gebied', en niet te ver van het centrum...). In de zomer is het hetzelfde, met dat verschil dat er dan regelmatig iemand het eens in z'n krollen krijgt om zijn afval op te stoken (het is dus niet dagelijks), op je gemak zonnebaden, een barbecue of feest geven is er dan niet meer bij.
Ergens snel naartoe fietsen of wandelen berouw je je ook vreselijk, je hoeft niet eens buiten adem te zijn om nadien een soort viezigheid in je keel te voelen kleven en te proeven precies, die maar niet weggaat.
Weet er iemand toevallig iets dat men hieraan kan doen?
Ik heb de politie er al vaak voor opgebeld , ze komen dan kijken, gaan hooguit eens met iemand praten en gaan dan weer, enkele uren later is 't weer van 't zelfde ...
ja, bol het af uit genk, kafiroo!! atheist! Genk is Islamitisch.

Maar idd wel spijtig om te horen, rondom Genk liggen (hoe raar dat misschien klinkt gezien de mijnen en zware industrie), een heel pak volledig ongerepte natuur, met veel Europese plannen trouwens om ze te beschermen tegen speculerende industrie.
Oud 29 januari 2006, 13:31   #28
Groentje-18

Standaard

Citaat:
ja, bol het af uit genk, kafiroo!! atheist! Genk is Islamitisch.

Maar idd wel spijtig om te horen, rondom Genk liggen (hoe raar dat misschien klinkt gezien de mijnen en zware industrie), een heel pak volledig ongerepte natuur, met veel Europese plannen trouwens om ze te beschermen tegen speculerende industrie.
Ik woon niet eens in Genk, vandaar dat het ook niet zo uitmaakt precies ... ALZ ligt in Genk zelf, maar eigenlijk volledig aan de rand zodat het korter bij onze stad ligt als bij Genk, nu er ontdekt is dat ALZ niet zo gezond is (niet dat dit voor iemand een verassing was...) kijkt iedereen vooral naar de inwoners van Genk, en niet naar de naburige stad die er normaal gezien meer last van heeft. Mja ... als er iets aan wordt gedaan hebben wij daar natuurlijk ook baat bij.
Op enkele kilometers van ons huis ligt een gebied dat onlangs is uitgeroepen tot 'beschermd natuurgebied' , maar dat neemt niet weg dat de lucht die daarrond hangt (superzwaar) vervuild is, helaas.
Oud 29 januari 2006, 22:18   #29
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis Bekijk bericht
Als ik naar familie in de Limburg zou willen gaan ben ik met mijn auto ongeveer 1u10 onderweg.
Als ik naar dezelfde plaats met het openbaar vervoer wil, ben ik voor dezelfde afstand 3u49 kwijt.
U vind uw familiefeestje dus belangrijker dan de luchtverontreiniging. Zo zijn er veel mensen: ze denken alleen aan zichzelf maar zien natuurlijk de gevolgen op langere termijn niet.
Door met de wagen te gaan verkort u misschien niet alleen uw reistijd naar uw familie maar tevens hun levensverwachting. Beter langer onderweg, zowel qua reizen als qua leven, me dunkt.

Ik ben 42 en ik heb geen auto, nooit gehad en zal er ook nooit één kopen. Ik ben niet gek...
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 22:52   #30
Vrijheid
Schepen

Vrijheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
U vind uw familiefeestje dus belangrijker dan de luchtverontreiniging. Zo zijn er veel mensen: ze denken alleen aan zichzelf maar zien natuurlijk de gevolgen op langere termijn niet.
Door met de wagen te gaan verkort u misschien niet alleen uw reistijd naar uw familie maar tevens hun levensverwachting. Beter langer onderweg, zowel qua reizen als qua leven, me dunkt.

Ik ben 42 en ik heb geen auto, nooit gehad en zal er ook nooit één kopen. Ik ben niet gek...
1. Overschat u niet de gevolgen op lange termijn?
2. Het gedrag van een enkeling (bv niet met de wagen gaan) heeft geen enkele significante milieu-impact. Voelt u zich niet genaaid? De hele Westerse wereld ondervindt de voordelen van een hoge mobiliteit. U ondervindt enkel de nadelen ervan (als die al significant zijn).
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism
Vrijheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 02:46   #31
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

kaatd dont worry sommige van de jongere generatie volgen uw voorbeeld.

hoe meer mensen hun gedrag aanpassen en denk-patroon over dat een auto zo evident en normaal is dat je choco smeert op uwe botterham hoe beter.

en dus bij deze is kaatd geen alleenstaand geval dus de impact kan significant zijn alleen hebben veel belgen meer dan 1 auto per gezin...

ikzelf wil geen auto en ik doe alles te voet of met openbaar vervoer en mijn leven is actief alhoewel het openbaar vervoer begint wel stilaan overbevolkt te geraken waar ik woon ...

veel mensen vinden het doodnormaal om in een projectiel te rijden...
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 12:26   #32
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

@drosophila en @Kaatd

Ik ben nog zo "vriendelijk" om met een benzine auto rond te toeren. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik leef liever iets minder lang en geniet van het leven (en daaronder hoort familie en vrienden veel opzoeken), dan dat ik wat langer leef en mij enkele gemakken en/of geneugten moet ontzeggen.

Als er morgen een betaalbare/betrouwbare auto op zonne-energie of andere alternatieve energiebron is zal ik mij zoiets aanschaffen, maar ik ben nu niet van plan om 3-4 keer zolang onderweg te zijn met het openbaar vervoer als met mijn eigen auto. En is het omdat die serieus vervuilende dieselbussen toch sowieso rondrijden dat ik mijn minder vervuilende benzine moet laten staan? Elke bus waar minder dan x-aantal personen opzitten zouden ze eigenlijk sowieso niet mogen laten rijden...

Er is zoveel dat ongezond is, of waarvan men denkt dat het ongezond is, laat u dit allemaal aan u voorbij gaan?

-barbeque
-kaarsjes
-microgolfoven
-inductiekookplaat
-koken op gas (verbranding/dampen)
-gsm (toestel/masten)
-groot deel van de industrie
-eten dat besmet kan zijn met eender wat
-een gewone gloeilamp (geeft ook straling af!)
-electriciteit in het algemeen (kernreactoren bv)
-straling van tv en ja, van het computerscherm waar je nu naar kijkt...
-gewoon in de zon lopen...
-...

Zelfs met uw fiets hard remmen (slipspoor) is eigenlijk ongezond, daar je dan rubber verbrand. Hoever gaan we de absurditeiten doortrekken om toch maar iets langer te kunnen leven?

De ideale toekomst voor jullie zal zoiets zijn:
Iedereen die wat verder woont van familie en/of vrienden dient gebruik te maken van paard en kar, of indien dit niet betaald kan worden te voet. Eten kan je enkel nog koud opeten, en het dient in je eigen hermetisch afgesloten ruimtes gekweekt te worden. Verlichting wordt zoveel mogelijk gemeden, net als het buitenkomen wanneer de zon schijnt. Electriciteit wordt opgewekt met je eigen windmolen waar je oma een hele dag tegen moet blazen.

De mensen leven langer en langer, toch zijn er altijd mensen die vinden dat we oh zo slecht bezig zijn.

Laatst gewijzigd door Abiogenesis : 30 januari 2006 om 12:27.
Abiogenesis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 12:38   #33
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

p

Laatst gewijzigd door Turkje : 30 januari 2006 om 12:39.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 12:38   #34
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

i

Oud 30 januari 2006, 12:38   #35
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ja ! Morgen vallen we allemaal dood ! En het is allemaal de schuld van de auto ! t Wordt tijd dat de overheid drastische maatregelen neemt ! Afschieten die auto-egoïsten ! Levend verbranden die diesel-rijders ! Nu godverdomme ! Voordat MIJN gezondheid helemaal naar de kloten is !

Tot zover de gedistingeerde bijdragen op deze thread. Leuter rustig verder. Ik ga een autotoertje maken met mijn diesel.

ps: t is toch weer schoon weer vandaag hé. Ooit al gehoord van temperatuursinversie?

Oud 30 januari 2006, 13:07   #36
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hou je adem maar in, want er komt een fijne stof wolk onze richting uit. Fijn stof is erg kankerverwakkend, je wordt er vermoeid van, irritaties aan je neus en keel, en uiteraard, uw longen worden vervuild en dat goedje verkort uw leven dramatisch. ("normale" concentraties worden geschat ons allemaal 10 jaar te kosten). Nu worden de concentraties dus nog veel hoger.

Het Oosten en centrum van ons land is reeds in de wolk terechtgekomen. Oost en West-Vlaanderen zal vannacht volgen. De wolk is voornamelijk afkomstig van het Rurhgebied, en de combinatie van onze eigen vervuiling (hoeft niet onder te doen) + de ijskoude temperaturen, doen het aantal partikels fameus de hoogte in gaan.

De wolk blijft hier minstens nog 2 weken te gast. Wees maar zeker dat deze "wolk" hier kankers zal zaaien. Voor degene die in buurt woonden van de brandende cokes torens van Marie, it's happening again , u krijgt nu het lichaam van iemand die al z'n heel leven heeft gerookt + 10 jaar roken
Het Belgisch milieu gaat er sinds de regionalisering duidelijk op vooruit ! Bravo !!
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 13:09   #37
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Het Belgisch milieu gaat er sinds de regionalisering duidelijk op vooruit ! Bravo !!
Hans, met alle respect maar dit heeft toch geheel niets met regionalisering te maken?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 13:22   #38
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Bitweiser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
2/3 van alles wat rondttuft rijdt op diesel (fijn stof-uitstoter nr1).
Waarom niet elke dieselrijder VERPLICHTEN een roetfilter te plaatsen. Eventueel aftrekbaar van de belastingen. Met zeer zware straffen indien men nog zonder rondrijdt: intrekken rijbewijs tot celstraffen bij recidive.
Ernstige problemen vergen een rigoureuze aanpak.
Je vergeet natuurlijk dat de vervuling van de wagen het minst is in optimale omstandigheden dus bijvoorbeeld tegen 100 km/h in 5de versnelling. De regering heeft nu onder het mom van de verkeersveiligheid de snelheid op de meeste gewestwegen naar 70 km/h gebracht. In de realiteit ligt de werkelijke snelheid nog lager. Dus de roetuitstoot van mijne diesel ligt vele male hoger daar ik nu in 3de tegen 60 km/h over de weg tuf.

Niet alleen vervuil ik meer, ik vervuil ook nog eens langer gezien de duur van het traject verhoogd is. Maar dat maakt voor niemand uit zeker.

Lang leve Paard en kar, zolang het paard niet op straat schijt !!
Oud 30 januari 2006, 20:47   #39
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Overschat u niet de gevolgen op lange termijn?
2. Het gedrag van een enkeling (bv niet met de wagen gaan) heeft geen enkele significante milieu-impact. Voelt u zich niet genaaid? De hele Westerse wereld ondervindt de voordelen van een hoge mobiliteit. U ondervindt enkel de nadelen ervan (als die al significant zijn).
Een transistor heeft een opslagcapaciteit van enkele picoFarad. Dat is bijna niks. Echter, een µProcessor bevat miljoenen transistoren.. niet meer te verwaarlozen dus

één auto zal het verschil idd niet maken. Maar als we de auto voor recreatief gebruik zouden afzweren, het verschil in energieverbruik, vervuiling, wegbezetting is enorm
Oud 30 januari 2006, 21:06   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Hans, met alle respect maar dit heeft toch geheel niets met regionalisering te maken?
Hans I le Grand denkt waarschijnlijk dat het unitaire België een soort magische muur zou optrekken tegen fijn stof dat uit het buitenland wordt aangewaaid... Wat een kolderfiguur, die opperbubbel!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be