![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 3-2-2006
een interessante dicussie met Wilfried Martens, Remi Vermeiren en de hoofdredacteur van de Standaard. Een interessante randbemerking door Vermeiren: Het voormalige West-Duitsland zucht en kreunt onder de zware transfers naar de voormalige DDR. Die West-Duitse transfers bedragen ongeveer vier procent van het BNP. De transfers van Vlaanderen naar Wallonië bedragen meer dan zes procent van het Vlaamse BNP. En ten behoeve van diegenen die beweren dat er ook op Europees niveau transfers zijn. Ja, 0.35 % van het Europese BNP. De West-Duitse transfers zijn bezig sedert 1990, die van Vlaanderen naar Wallonië sedert de tweede wereldoorlog. En het is pas sedert een Waals politicus (De Stexhe) erover geschreven heeft dat nu ook het Hof durft te erkennen dat er inderdaad transfers zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Wat een leugen. De transfers van West- naar Oost-Duitsland zijn proportioneel 3 maal groter dan die van Noord- naar Zuid-België.
En nog willen de Duitsers méér eenheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
Wie zou gelijk hebben? De voormalige topman van KBC of Hans? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan nog: niemand heeft de waarheid in pacht. Ook Vermeiren kan zich vergissen. Maar ik hoor het al: u duldt geen tegenspraak. Dat typeert nu net de Vlaams-nationalisten. Laatst gewijzigd door Hans1 : 5 februari 2006 om 12:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Moet ik nu zeggen: Dat typeert nu net de 'Belgen'? Ik vind dat nogal een kinderachtig verwijt. De vergelijking van transfers Vl -> W, en van W.->O.Duitsland is niet eenvoudig. Het totale bedrag, het bedrag dat elke Vlaming geeft, het bedrag dat elke Waal ontvangt enz. Men moet goed weten wat bedoeld wordt. Ikzelf heb het allemaal niet bestudeerd, maar weet wel dat bv doorgaans zeer concrete gegevens in de ziektezorg wijzen op totaal onaanvaardbare toestanden. Ook het schandaal van de verkeersboetes, de flitspalen en de verdeling van die gelden - en het blijft maar duren- zijn voor mij onbegrijpelijke toestanden. Ik geloof dus Vermeiren en zijn ploeg. Iedereen zegt: misbruiken moeten weggewerkt worden, maar het gebeurt niet. Ik ben het beu, het is genoeg geweest. Daarom: splitsing. En dat kan maar verhinderd worden als er zeer rap zeer veel verandert. Maar de koning zegt aan de Vlamingen (in het Frans dan nog): zwijg en betaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Voor de rest nog een prettige dag gewenst, laat het niet aan je hart komen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om iets te veranderen in goede zin heb ik maar één goed idee voor u: stem B.U.B.. Wij zullen die misbruiken wegwerken door België weer unitair te maken. Gedaan met profiterende politici. Laatst gewijzigd door Hans1 : 5 februari 2006 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ben ik de enige die na het zien van die discussie (en enkele andere discussies) serieus denkt dat Wilfried Martens serieus seniel is geworden ? Die vent heeft ze niet meer op een rijtje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elke Vlaming betaalt per jaar minstens 1100 euro aan Wallonié. Nemen we nu een gemiddeld gezin met 2 kinderen dan betekent dat maar liefst 4400 euro of bijna 180000 oude Belgische frank. ![]() Ook is bewezen dat Wallonié 8 % boven zijn stand leeft en dat dit enkel mogelijk is met het geld van Vlaanderen. Zij leven boven hun stand met het geld dat wij uitsparen door de buikriem aan te halen. En dan durft gij nog van solidariteit spreken. Ik noem dat diefstal. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet in die mate dat hij zit te raaskallen zonder nog te merken wat er in zijn nabije omgeving gebeurt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() 3x meer... weet u ook hoeveel meer inwoners én oppervlakte Oost-Duitsland telt tegenover Wallonië? Neen? Wel vergeet die x3 dan...
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt mij eerder alsof Martens sinds hij in 1979 premier werd, gestopt is met nadenken over de Vlaamse zaak. Hij redeneert nog altijd op krak dezelfde manier als 27 jaar geleden: federalisme zal alle problemen oplossen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We moeten een keuze maken: 1/ In een unitair of federaal België zullen die misbruiken blijven bestaan. De enige manier om die op te lossen, is door de transfers af te schaffen (unitaire wetgeveing, unitair regeringsbeleid, maar geregionaliseerde inkomsten en uitgaven). 2/ Ofwel krijgt Vlaanderen en Wallonië zijn onafhankelijkheid, en dan kunnen de transfers op een doorzichitge manier verlopen, en zal Wallonië verantwoording moeten afleveren (aan zijn eigen bevoking) voor hoe ze met dat geld omspringen. Wallonië krijgt de keuze: "geld" of "België"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Man man man... die kerel is zo seniel als Jos het debiele ei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had het gevoel dat hij dacht dat hij een speech moest houden. Die kerel had niet door dat hij in een debat verzeild was.
Ik kan me voorstellen dat hij in een even verwarde bui z'n kinderen aan de waslijn hangt voor te drogen, en z'n wasgoed in de sla-centrifuge. Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() De mensen van de denktank "In De Warande" hebben inderdaad een mooi boekje uitgegeven, rijkelijk voorzien van tabellen en cijfermateriaal. Het is alleen jammer dat er in het hele boek met geen woord wordt gerept over de echte oorzaak van het onbetaalbaar worden van onze sociale zekerheid.
In een land met een zwarte economie van 22% (OESO) waar de schatkist jaarlijks zo'n 20 miljard Euro misloopt door fiscale fraude (= 3 x de transferts) kan je de verzorgingsstaat niet blijven financieren door de lonen met 40% en meer te belasten bij een toenemende vergrijzing. Maar het is zo veel gemakkelijker en populairder om de schuld op de zwakken, de zieken, de werkzoekenden, de schoolgaande kinderen en de ouderen te steken dan de geldzieke fraudeurs hard aan te pakken. Hoe heet die bank ook weer, die in bijna elk groot fraudedossier wordt genoemd? En wie was de woordvoerder van "In De Warande"? Zal wel toeval zijn zeker. |
![]() |
![]() |