Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2006, 10:08   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Discussie ivm het Manifest

3-2-2006
een interessante dicussie met Wilfried Martens, Remi Vermeiren en de hoofdredacteur van de Standaard. Een interessante randbemerking door Vermeiren: Het voormalige West-Duitsland zucht en kreunt onder de zware transfers naar de voormalige DDR. Die West-Duitse transfers bedragen ongeveer vier procent van het BNP. De transfers van Vlaanderen naar Wallonië bedragen meer dan zes procent van het Vlaamse BNP. En ten behoeve van diegenen die beweren dat er ook op Europees niveau transfers zijn. Ja, 0.35 % van het Europese BNP. De West-Duitse transfers zijn bezig sedert 1990, die van Vlaanderen naar Wallonië sedert de tweede wereldoorlog. En het is pas sedert een Waals politicus (De Stexhe) erover geschreven heeft dat nu ook het Hof durft te erkennen dat er inderdaad transfers zijn.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 10:46   #2
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Wat een leugen. De transfers van West- naar Oost-Duitsland zijn proportioneel 3 maal groter dan die van Noord- naar Zuid-België.

En nog willen de Duitsers méér eenheid.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 12:06   #3
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wat een leugen. De transfers van West- naar Oost-Duitsland zijn proportioneel 3 maal groter dan die van Noord- naar Zuid-België.
Hans is de eerste die de cijfers van Vermeiren betwist.
Wie zou gelijk hebben? De voormalige topman van KBC of Hans?
Oud 5 februari 2006, 12:15   #4
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Hans is de eerste die de cijfers van Vermeiren betwist.
Wie zou gelijk hebben? De voormalige topman van KBC of Hans?
Ik ben zeker niet de eerste. Het VBO heeft dat ook al gedaan.

En dan nog: niemand heeft de waarheid in pacht. Ook Vermeiren kan zich vergissen.

Maar ik hoor het al: u duldt geen tegenspraak. Dat typeert nu net de Vlaams-nationalisten.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 5 februari 2006 om 12:15.
Oud 5 februari 2006, 12:44   #5
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik ben zeker niet de eerste. Het VBO heeft dat ook al gedaan.
En dan nog: niemand heeft de waarheid in pacht. Ook Vermeiren kan zich vergissen.
Maar ik hoor het al: u duldt geen tegenspraak. Dat typeert nu net de Vlaams-nationalisten.
Hans, Vermeire kan zich natuurlijk vergissen. Maar je sprak van een leugen!
Moet ik nu zeggen: Dat typeert nu net de 'Belgen'? Ik vind dat nogal een kinderachtig verwijt.
De vergelijking van transfers Vl -> W, en van W.->O.Duitsland is niet eenvoudig.
Het totale bedrag, het bedrag dat elke Vlaming geeft, het bedrag dat elke Waal ontvangt enz. Men moet goed weten wat bedoeld wordt.
Ikzelf heb het allemaal niet bestudeerd, maar weet wel dat bv doorgaans zeer concrete gegevens in de ziektezorg wijzen op totaal onaanvaardbare toestanden. Ook het schandaal van de verkeersboetes, de flitspalen en de verdeling van die gelden - en het blijft maar duren- zijn voor mij onbegrijpelijke toestanden.
Ik geloof dus Vermeiren en zijn ploeg.
Iedereen zegt: misbruiken moeten weggewerkt worden, maar het gebeurt niet. Ik ben het beu, het is genoeg geweest. Daarom: splitsing.
En dat kan maar verhinderd worden als er zeer rap zeer veel verandert. Maar de koning zegt aan de Vlamingen (in het Frans dan nog): zwijg en betaal.
Oud 5 februari 2006, 13:02   #6
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:

Ons top-politicus en opperbubbel Hans I Le Grand gaat hier eventjes het gehele Manifest met de grond gelijk maken... Maak je geen illusies man, de waarheid wordt nu naar buiten gebracht, ook door niet-politici, leer er me leven. Verstand komt met de jaren, de jaren zijn aangebroken, de Vlaamse onafhankelijkheid is geen taboe meer. En het zal er sneller komen dan wordt verwacht, of toch zeker sneller dan uw unitaire Belziek .
Voor de rest nog een prettige dag gewenst, laat het niet aan je hart komen...
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 17:37   #7
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hans, Vermeire kan zich natuurlijk vergissen. Maar je sprak van een leugen!
Moet ik nu zeggen: Dat typeert nu net de 'Belgen'? Ik vind dat nogal een kinderachtig verwijt.
De vergelijking van transfers Vl -> W, en van W.->O.Duitsland is niet eenvoudig.
Het totale bedrag, het bedrag dat elke Vlaming geeft, het bedrag dat elke Waal ontvangt enz. Men moet goed weten wat bedoeld wordt.
Ikzelf heb het allemaal niet bestudeerd, maar weet wel dat bv doorgaans zeer concrete gegevens in de ziektezorg wijzen op totaal onaanvaardbare toestanden. Ook het schandaal van de verkeersboetes, de flitspalen en de verdeling van die gelden - en het blijft maar duren- zijn voor mij onbegrijpelijke toestanden.
Ik geloof dus Vermeiren en zijn ploeg.
Iedereen zegt: misbruiken moeten weggewerkt worden, maar het gebeurt niet. Ik ben het beu, het is genoeg geweest. Daarom: splitsing.
En dat kan maar verhinderd worden als er zeer rap zeer veel verandert. Maar de koning zegt aan de Vlamingen (in het Frans dan nog): zwijg en betaal.
Dat zegt ie niet. Dat is uw interpretatie.

Om iets te veranderen in goede zin heb ik maar één goed idee voor u: stem B.U.B.. Wij zullen die misbruiken wegwerken door België weer unitair te maken. Gedaan met profiterende politici.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 5 februari 2006 om 17:38.
Oud 5 februari 2006, 17:44   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ben ik de enige die na het zien van die discussie (en enkele andere discussies) serieus denkt dat Wilfried Martens serieus seniel is geworden ? Die vent heeft ze niet meer op een rijtje.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 17:58   #9
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat zegt ie niet. Dat is uw interpretatie.
Dat was de interpretatie van De Standaard, De Morgen, De Tijd, Le Soir
Oud 5 februari 2006, 20:34   #10
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was de interpretatie van De Standaard, De Morgen, De Tijd, Le Soir
Ik houd geen rekening met de mening van de gemanipuleerde pers. Ik volg mijn eigen mening.
Oud 5 februari 2006, 21:26   #11
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Elke Vlaming betaalt per jaar minstens 1100 euro aan Wallonié.
Nemen we nu een gemiddeld gezin met 2 kinderen dan betekent dat maar liefst 4400 euro of bijna 180000 oude Belgische frank.
Ook is bewezen dat Wallonié 8 % boven zijn stand leeft en dat dit enkel mogelijk is met het geld van Vlaanderen.
Zij leven boven hun stand met het geld dat wij uitsparen door de buikriem aan te halen.
En dan durft gij nog van solidariteit spreken.
Ik noem dat diefstal.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 00:03   #12
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ben ik de enige die na het zien van die discussie (en enkele andere discussies) serieus denkt dat Wilfried Martens serieus seniel is geworden ? Die vent heeft ze niet meer op een rijtje.
heeft die ze dan ooit op een rijtje gehad?
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 01:08   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
heeft die ze dan ooit op een rijtje gehad?
Niet in die mate dat hij zit te raaskallen zonder nog te merken wat er in zijn nabije omgeving gebeurt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Oud 6 februari 2006, 01:14   #14
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

3x meer... weet u ook hoeveel meer inwoners én oppervlakte Oost-Duitsland telt tegenover Wallonië? Neen? Wel vergeet die x3 dan...
Oud 6 februari 2006, 01:21   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij eerder alsof Martens sinds hij in 1979 premier werd, gestopt is met nadenken over de Vlaamse zaak. Hij redeneert nog altijd op krak dezelfde manier als 27 jaar geleden: federalisme zal alle problemen oplossen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 01:27   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om iets te veranderen in goede zin heb ik maar één goed idee voor u: stem B.U.B.. Wij zullen die misbruiken wegwerken door België weer unitair te maken. Gedaan met profiterende politici.
Die misbruiken waren er in een unitair België, en ze zijn er in een federaal België. De enige manier om ze op te lossen, is door Wallonië werkelijk verantwoordelijk te stellen voor zijn beleid.

We moeten een keuze maken:
1/ In een unitair of federaal België zullen die misbruiken blijven bestaan. De enige manier om die op te lossen, is door de transfers af te schaffen (unitaire wetgeveing, unitair regeringsbeleid, maar geregionaliseerde inkomsten en uitgaven).
2/ Ofwel krijgt Vlaanderen en Wallonië zijn onafhankelijkheid, en dan kunnen de transfers op een doorzichitge manier verlopen, en zal Wallonië verantwoording moeten afleveren (aan zijn eigen bevoking) voor hoe ze met dat geld omspringen.

Wallonië krijgt de keuze: "geld" of "België"?
Oud 6 februari 2006, 01:33   #17
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het lijkt mij eerder alsof Martens sinds hij in 1979 premier werd, gestopt is met nadenken over de Vlaamse zaak. Hij redeneert nog altijd op krak dezelfde manier als 27 jaar geleden: federalisme zal alle problemen oplossen.
Nee serieus Jaani... heb je die uitzending gezien ? Hij reageert totaal niet op externe prikkels (vragen van moderatoren of gewoon het feit dat een andere persoon aan het woord is). Iemand is aan het praten en hij begint erover te roepen (zelfs vrij agressief) met iets dat totaal irrelevant is. En met irrelevant bedoel ik wel echt zoiets als 'toen in 83 wij moesten uitkijken naar een bepaalde formalitaire aanpak van wat wij toen zagen, ZAGEN, als een pro-bleem van wat toen bleek, want wij moesten toen toch opmerken dat eigenlijk, en dat zeg ik hier, ik ZEG DAN, dat wij zagen dat DE FEDERALE REGERING, want dat was toen nog misschien, dat DE FEDERALE REGERING, en dat wij zagen dat de FEDERALE REGERING, toen met de en dat was uitzonderlijk...

Man man man... die kerel is zo seniel als Jos het debiele ei.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 6 februari 2006, 01:41   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee serieus Jaani... heb je die uitzending gezien?
Ik had het gevoel dat hij dacht dat hij een speech moest houden. Die kerel had niet door dat hij in een debat verzeild was.
Ik kan me voorstellen dat hij in een even verwarde bui z'n kinderen aan de waslijn hangt voor te drogen, en z'n wasgoed in de sla-centrifuge.

Citaat:
Man man man... die kerel is zo seniel als Jos het debiele ei.

Dat is eentje om te houden.
Oud 6 februari 2006, 01:52   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik had het gevoel dat hij dacht dat hij een speech moest houden. Die kerel had niet door dat hij in een debat verzeild was.
Ik kan me voorstellen dat hij in een even verwarde bui z'n kinderen aan de waslijn hangt voor te drogen, en z'n wasgoed in de sla-centrifuge.
Het is niet de eerste keer hoor. Ze hebben hem op VTM ook al uitgenodigd voor politieke debatten en die gingen net als dit of nog erger. Echt... die vent is aan het vangen.

Citaat:
Dat is eentje om te houden.
Graag gedaan. Ga je binnenkort niet meer zien.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 8 februari 2006, 04:12   #20
Daphne
Provinciaal Statenlid

Standaard

De mensen van de denktank "In De Warande" hebben inderdaad een mooi boekje uitgegeven, rijkelijk voorzien van tabellen en cijfermateriaal. Het is alleen jammer dat er in het hele boek met geen woord wordt gerept over de echte oorzaak van het onbetaalbaar worden van onze sociale zekerheid.
In een land met een zwarte economie van 22% (OESO) waar de schatkist jaarlijks zo'n 20 miljard Euro misloopt door fiscale fraude (= 3 x de transferts) kan je de verzorgingsstaat niet blijven financieren door de lonen met 40% en meer te belasten bij een toenemende vergrijzing.
Maar het is zo veel gemakkelijker en populairder om de schuld op de zwakken, de zieken, de werkzoekenden, de schoolgaande kinderen en de ouderen te steken dan de geldzieke fraudeurs hard aan te pakken.
Hoe heet die bank ook weer, die in bijna elk groot fraudedossier wordt genoemd? En wie was de woordvoerder van "In De Warande"?
Zal wel toeval zijn zeker.
Daphne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be