Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2006, 17:58   #1
tony46
Provinciaal Gedeputeerde

tony46's schermafbeelding

Standaard Armoede,hoe kom je er in?

Deze vraag houdt mij al dagen zelfs weken bezig.
Ik weet wel hoe ik des tijds in die armoede verzeilt ben geraakt.
Maar ik had graag eens andere mensen hun menig gehoord.
Nog meer zou ik in gewone woorden ééns willen horen wat ze dachten om enige oplossing te bieden voor dit probleem.
tony46 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 18:01   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Werken en werken en werken tot uw kloten er af vallen.
t' is dat of t' is niks.
En wie niet werkt moet slim zijn, maar zolang je er arm mee blijft ben je niet slim genoeg en schiet er alleen weer dat werk over.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 18:08   #3
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony46 Bekijk bericht
Nog meer zou ik in gewone woorden ééns willen horen wat ze dachten om enige oplossing te bieden voor dit probleem.
Hey Tony, hier een bescheiden overzichtje hé

Generatiearmen... Mensen die (zoals jij geloof ik) van een arme thuis komen. Nooit veel kansen hebben gekregen en dus gedoemd zijn arm te blijven.

Nieuwe armen... Mensen die door tegenslagen in het leven arm geworden zijn, of die vroeger met hun inkomen veel mogelijkheden hadden, maar nu blijkbaar niets meer overhouden (zoals ik tot vorig jaar).

Bewuste armen... Mensen die bewust ervoor kiezen om in armoede te leven omdat ze niet als loonslaaf willen werken en zich het recht toeëigenen zelfvoorzienend te zijn (zoals Kobaf), maar dit recht niet van overheidswege krijgen.

Arm door ziekte.... Mensen die vroeger goed konden leven van hun inkomen, maar door ziekte niet meer dat inkomen kunnen verkrijgen (zoals Limburgse Leeuw), en weinig toekomstperspectief bezitten ook...

groetjes (misschien nog enkele vergeten, maar mag door anderen aangevuld worden)
Oud 11 februari 2006, 18:28   #4
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Werken en werken en werken tot uw kloten er af vallen.
t' is dat of t' is niks.
En wie niet werkt moet slim zijn, maar zolang je er arm mee blijft ben je niet slim genoeg en schiet er alleen weer dat werk over.
De kei harde realiteit"werken" en dan nog pludert die rotte maatschappij die arme.
Ocharme!
Oud 11 februari 2006, 18:35   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Ik denk dat veel afhangt van het nest waarin je geboren bent.

Iemand die rijke ouders heeft zal veel sneller ook rijk worden omdat hij/zij eerder over financiele steun kan beschikken om te studeren/eigen zaak beginnen. Plus niet tegenstaande dat in deze kringen zulke zaken gestimuleerd worden. Bij de wat marginalere gezinnen ontbreekt vaak ieder initiatief.

Ik kom uit een middenklasserkesgezin, waar vader en moeder hard werken (bedienden) om rond te komen, en om dan op te klimmen naar het ingenieursberoep is NIET simpel. Uw collega studenten zijn over het algemeen allemaal fils a papa en hebben niet dezelfde zorgen als gij. Zij maken zich druk over het feit dat een bepaald meiske geen interesse toonde en van die zever. Gij maakt u druk hoe ge uw huur betaalt die maand....

Nu, ik ben 7 maand verwijderd van afstuderen.....waarvan een groot deel op eigen kracht. Nu hopen dat die fils a papa geen voorrang krijgen bij de solicitatieprocedures !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 18:38   #6
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Armoede door hebzucht. Slimmeriken die dachten de zaak van hun leven te doen door bvb. zwaar te beleggen in L&H -aandelen en zich daarvoor extreem ver in de schulden te steken. Zijn nu alles kwijt en werken in het beste geval tot het eind van hun dagen voor de banken. De minste financiële tegenslag volstaat om hen kopje-onder te krijgen.

Armoede door blinde ambitie (of betweterigheid): zelfstandigen die over kop gaan door zich te zwaar in de schulden te steken om hun bedrijf te snel te laten groeien. Veel tragische faillissementen zijn niet veroorzaakt door gebrek aan business, maar juist aan teveel succes op het verkeerde moment. Overmoed wordt vaak genadeloos afgestraft. En als de zaakvoerder dan té eigenzinnig is om hulp te zoeken (die in ruime mate beschikbaar is), ...

Armoede door relatieproblemen; zeer vaak voorkomend, zeker nu de stap naar het brutaal ontbinden van een huwelijk bijzonder klein is geworden. Beide partijen verliezen vaak veel meer dan ze ooit hebben voorzien (voorgerekend). En dikwijls worden ook kinderen meegezogen in een neerwaardse vicieuze cirkel.

Mijn persoonlijke remedie is om vooral nooit overmoedig te worden en héél gelukkig te zijn met wat ik heb. Op materieel vlak dus geen steile "ups" of "downs", geen excessieve ambities en zeker niet proberen om er "de kantjes af te lopen". En verstandig beleggen natuurlijk. (niet speculeren, maar duurzaam -misschien saai- beleggen)

[SIZE="1"]Allez, voor mij is "het seizoen" weer aangebroken; ik zal me niet te vaak meer laten opmerken op dit forum, want m'n fotoshoot-kalender staat al behoorlijk vol. Next stop: Barcelona & Cordoba, waar een stel bloedmooie meiden me eens gaan tonen wat de Spanish spirit precies inhoudt... I love my job ![/SIZE]
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 18:42   #7
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Werreken, en nog is werreken.
*rolt mouwen op*
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 18:48   #8
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

met de lotto meespelen
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 18:53   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Werreken, en nog is werreken.
*rolt mouwen op*
Tot als ge er bij doodt valt dus
Oud 11 februari 2006, 20:17   #10
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Hoe geraakt iemand in België in de armoede?
Zelfstandige zijn of een Kmo'tje hebben die failliet gaat, meestal niet door eigen schuld maar door klanten die niet betalen en leveranciers die onmiddellijk hun geld moeten hebben
Echtscheidingen, en het ongeluk hebben om van het mannelijk geslacht te zijn
Oud 11 februari 2006, 20:23   #11
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius Bekijk bericht
Hoe geraakt iemand in België in de armoede?
Zelfstandige zijn of een Kmo'tje hebben die failliet gaat, meestal niet door eigen schuld maar door klanten die niet betalen en leveranciers die onmiddellijk hun geld moeten hebben
Echtscheidingen, en het ongeluk hebben om van het mannelijk geslacht te zijn
Het nageltje op het kopje sla je hier
Wijze man,of vrouw ben je
Maar nog wat breder zien A.U.B.
Oud 11 februari 2006, 20:30   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De jongens van de vierde wereld geven wel niet thuis hé?
Wat erg van jouw moeite.
Zijn zij wel echt?
Oud 11 februari 2006, 20:35   #13

Karma's schermafbeelding

Standaard

Armoede door verspilzucht. Mensen die wel genoeg verdienen maar nog meer uitgeven omdat ze nu eenmaal steeds de laatste snufjes willen om de ogen van hun buren uit te steken. Vaak nemen deze mensen lening op lening. Het zijn eigenlijk slachtoffers van de reclame.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 20:39   #14

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
De jongens van de vierde wereld geven wel niet thuis hé?
Wat erg van jouw moeite.
Zijn zij wel echt?
Er is momenteel geen enkele (uitgezonderd ik) online. Moeilijk om dan te reageren he.
Oud 11 februari 2006, 20:41   #15
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

"Anybody could be a bum. All it takes is the right girl, the right bar, and the right friends."

Bill Hicks.
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 20:50   #16
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een van de grote oorzaken van de armoede is onze passieve welvaartsstaat. Van zodra mensen in de werkloosheid of in het OCMW verzeild geraken, zijn er in ons huidige verwerpelijke systeem omzeggens geen prikkels aanwezig om hen aan te moedigen opnieuw aan het werk te gaan, omdat een onaantrekkelijke, laagbetaalde (deeltijdse) job nauwelijks meer, en soms zelfs minder, opbrengt dan hun passieve uitkering, met andere woorden vaak zitten werkbekwame passieve uitkeringstrekkers gevangen in werkloosheidsvallen en/of armoedevallen.

De vervanging van onze huidige passieve welvaartsstaat voor wat werkbekwame uitkeringstrekkers betreft door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidssysteem waarbij het gezonde principe "arbeid bevrijdt u uit de armoede" hoog in het vaandel gedragen wordt, zou een structurele oplossing bieden. In een dergelijk systeem zou iedere werkbekwame die uit de boot valt, geen recht hebben op een verwerpelijke passieve uitkering, doch het recht krijgen zoveel gemeenschapsdiensten te verrichten als hij of zij wil of kan tegen een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per effectief uur verrichte gemeenschapsdienst. Op die manier zou alle onvrijwillige armoede kunnen worden opgelost en zou tegelijkertijd de brave belastingbetaler tenminste waar krijgen voor zijn geld. In een dergelijk systeem zouden werkbekwame sociaal zwakkeren zich nuttig kunnen maken voor de maatschappij, zouden ze zich niet langer uitgesloten voelen, en zouden ze opnieuw zin krijgen om een gewone (desnoods onaantrekkelijke) baan te gaan zoeken met een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro per uur.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 20:51   #17
tony46
Provinciaal Gedeputeerde

tony46's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Er is momenteel geen enkele (uitgezonderd ik) online. Moeilijk om dan te reageren he.
Ik weet dat ook wel hoor.
Niet erg ik weet dat ik jullie steun heb.
En steun heb ik al gekregen van de vierde wereld
En ik kan zelf ook wel steun verlenen aan de vierde wereld,wat ik ook ga doen!
tony46 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 20:51   #18
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de maatschappij is eigenlijk best cynisch.
men stelt het leven enerzijds voor als wonderbaar, als zo bijzonder, als iets fantastisch en de moeite waard: in films, boeken, reclame, muziek... daar wordt geleefd, en beleeft.
maar in werkelijkheid ben je meestal veroordeeld tot oersaaie loonslavernij tot je erbij neervalt.
als je geluk hebt kun je nog een paar jaar als impotente kreupele ouwe zak van je pensioen 'genieten'.
dat was het dan.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 20:56   #19
duncan
Banneling

Standaard

Ik hoor bij het werk volk soort dat inderdaad ook uitgesloten wordt en geen voldoende arbeids kansen krijgt .

Zelf scoor ik beter dan andere dames in de diensten sector maar dit is NIET werk zeker zelfs sociaal zeker.

Vele malen per maand mag ik horen dat men geen MAN wenst voor desbetreffende functies .

Logisch dan dat men armoede en tekorten in de hand werkt.

Jonge zelfstandige horen er ook bij die samen met hun vergrijsde maatschapij arme mensen zoals mij uit buit voor 14€ per dag te werken zelfs minder .

De belgische staat en regering maakt dan steeds nieuwe regels om deze doelgroepen der armen te redden ik denk aan bvb pwa statuten, diensten cheques , vdab trajecten enz...zelfs rva kan armen helpen .

Realiteit is dat men uitgesloten wordt men voorang geeft aan mensen met een andere ethniticiteit omdat deze laatste makelijker zich laten doen in een vreemd verzuurd grijs land .

Bewust koos ik om paar jaar in armoede te leven maar nu dat regering nieuwe regels maakt voor de zogenaamde loopbaan plannetjes en andere regels ter bevordering van de integratie van allochtoon en autochtoon voor de arbeids markt; dacht ik bij mezelf nu ben ik het beu .

Gans het sociaal verzorgend stelsel werkt immers met vrijwilligers mensen met bescheiden loon enz... maar men klaagt daar over tekorten die men zelf kweekt .

Men kweekt deze tekorten door werk criteriums hoog et plaatsen en vele curiculums de prullenmand in te gooien .

Ten nadele van vele mensen in vele sectoren .

Zelf wens ik geen arbeider meer te zijn voor 1 of de ander multi nationaal bedrijf of plaatsenlijk sociaal corrupt bedrijf .

Het liefst werk ik thuis bij mensen en voor de mede mens en blijf lekker koppig mijn mond open doen tegen wijven en venten mé dik loon die onderscheid maken tussen mannen en vrouwen beroepen gelijk die geamateuriserende politiek van tegenwoordig .

D E dag dat ik voltijdse uren werk is de dag dat ik mij NOG meer in de politiek werp gewoon maar om even voze te doen gelijk de rest van nep sociaal politiek landschap.

Laatst gewijzigd door duncan : 11 februari 2006 om 20:57.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 21:07   #20

Karma's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk zou men hier een thread moeten aan koppelen
"Armoede hoe kom je er uit"
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be