Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2006, 00:53   #21

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
U schrijft dat:
"Als mensen de capaciteit hebben om te werken en bovendien de mogelijkheden om aan werk te geraken, dan is het hun keuze om in de armoede te blijven. Eigenlijk heb ik het niet over die klasse."

"Mijn rol in VWS is er eentje van sympathiseren en als 't kan ook een beetje meedenken. Ik besef ook dat "gaan werken" een veel grotere garantie geeft om het inkomen te verhogen."

Het VWS, waarmede U sympathiseert (wat uiteraard mag), heeft het nochtans constant over het recht van nietsdoen, het belachelijk maken van de 'werkslaven' en over allerlei rechten, zonder éénmaal het woord plichten in de mond te nemen.
De voornaamste woordvoerder heeft al dikwijls vermeld dat hij niet wenst te werken... maar hij eist wel een riant onvoorwaardelijk basisinkomen. Hij kiest dus niet voor armoede.

Ik heb U nog geen enkele maal horen vertellen dat U dit niet correct vindt, maar ja, supporters zijn zelden neutraal...

In de armoede geraken is zelden een kunst... Eruit voor de meesten alleszins...

Het probleem van de tewerkstelling is er wel degelijk, net zoals de onwil om te werken, vanwege te lastig of niet plezant...

Het is echt schrikaanjagend te moeten horen (en zien) dat er honderdduizenden jobs niet ingevuld geraken (of geraakten). Denkt men nu echt dat de bouwheren allemaal het risico nemen om illegalen en 'doppers' tewerk te stellen? Neen, het grootste gedeelte is verplicht om dit te doen of failliet te gaan aan personeelsgebrek...
En dat heeft niet altijd te maken met onwil om te werken, maar ook met een slechte afstelling onderwijs-werkwereld, een slechte werking van de VDAB en de mentaliteit van de vakbonden (o.a. aan de werkloosheidsval hebben deze goed meegewerkt, evenals aan de veel te hoge loonkosten). En de werkgevers zullen ook wel niet altijd vrij uitgaan...
Verder nog de generatiearmoede, de mensen die echt (letterlijk en figuurlijk) niet goed in hun vel zitten (te dik, te lelijk... licht gehandicapt enz).

Gisteren heb ik nog kennis genomen van een echt triestig geval van een gehuwd jong koppel met 2 kinderen. Hoe die jonge mensen nog ooit uit de armoede kunnen geraken, weet ik niet... Maar wat ik wel weet dat is dat (vooral) de vrouw, toch keihard blijft werken... omdat ze, vooral voor haar kinderen, het onmogelijke wil proberen mogelijk te maken, zodat die tenminste nog een toekomst (kunnen) krijgen...
Ik heb haar alleszins beloofd haar met 100 euro per maand te helpen...
Ik besef dat dit volgens sommigen paternalistisch is (en mss maar een druppel op de hete plaat, maar ja, er zal minstens meer eten op de plank zijn...

Allez, dit zijn maar wat losse flodders, net voor het slapen gaan (want U weet morgen zondag werkendag voor de spitsmuis)...

Werken is geen plezant 'werk'woord...
Vooreerst Chipie, los van alles, ik maak niet de rekening van anderen. Totnogtoe heb ik de ervaring dat iedereen zijn eigen rekening moet maken. Je zult me dus zelden (is niet nooit maar weinig) iemand horen veroordelen.
Mijn rol in de vws is, en ik herhaal het, meehelpen zoeken naar oplossingen voor delicate thema's. Persoonlijk zit ik al heel mijn (werkend) leven in de sociale sector en werk met jongeren met een gedragsstoornis (ik noem het niet graag zo maar het is de officiele term). Sommige jongeren geraken uit de misérie, anderen geraken van kwaad naar erger. Drugs, dessilusie, onkunde, weinig of geen positief zelfbeeld, verkeerde keuze, whatever .... noem het maar op of ik weet waarover het gaat.

Wat ik ook weet is dat men die jongens en of meisjes niet helpt door ze constant met hun neus op hun tekortkomingen te duwen, integendeel, daar doe je meestal meer kwaad mee dan goed.

Wat je doet met dat jong koppel is lovenswaardig Chipie, en eigenlijk wist ik al lang dat dit in je karakter zit. Sommigen zullen het inderdaad paternalistisch noemen maar ikzelf heb daar ook een andere kijk op en zal dit nooit zo noemen.

P.S. Chipie, zondagswerk. Ben jij dan marktkramer of zo?

Laatst gewijzigd door Karma : 12 februari 2006 om 01:03.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 01:01   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

idd vrijwillig 100€ per maand aan een noodlijdend koppel geven, dat is amai heel lovenswaardig. Waren er maar wat meer van die peters in de wereld!

Wat me meteen doet denken aan een mogelijks project; adopteer een arme.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 01:31   #23
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Uitstappen uit de armoede.
In de eerste plaats is het belangrijk om een goed (= realistisch) beeld te hebben van waar je vandaag zit en waar je precies naartoe wil. Pas dan kan je een poging ondernemen om een traject uit te tekenen tussen die twee punten.

1. Waar zit je vandaag? In de vorige topic "Armoede, hoe verzeil je erin?" bleek al dat de oorzaken heel divers kunnen zijn. Maar concreet is het belangrijk om voor jezelf een nuchter, eerlijk en onbevangen beeld te hebben van je huidige situatie. Veel mensen (niet noodzakelijk "armen" in de technische zin van het woord) kunnen / durven / willen hun financiële positie niet onder ogen komen. Maar het is een absoluut essentiële eerste stap. Vaak moet je in dat laatste geval hulp zoeken. Aan de andere kant zijn er ook de "baten"; het mag gek klinken, maar er zijn mensen die al jaren in armoede leven terwijl ze soms recht hebben op bepaalde uitkeringen (bvb. pensioenrechten, groepsverzekeringen, onderhoudsgelden, schadevergoedingen, etc...) waarvan ze geen benul hebben. Ook belangrijk om dit goed uit te spitten, want het kan die essentiële eerste opstap zijn uit een uitzichtloze armoedespiraal. Als eerste tip voor het VWS zou ik hier willen meegeven: ijver voor een laagdrempelig adviesorgaan dat armen kan bijstaan in het uitwerken van een volledige "armoede-audit" (mooie term, niet?). Zeer belangrijk ook om ervoor te zorgen dat er later geen "lijken uit de kast" vallen. Naast het puur financiële is het ook belangrijk om vaardigheden, ervaring en scholing op te lijsten; uiteraard geactualiseerd aan de huidige situatie: iemand die een opleiding elektriciteit heeft maar de afgelopen 20 jaar geen stopcontact van dichtbij heeft gezien, zal best niet teveel refereren naar dat attest / diploma / opleiding.

2. Waar wil je naartoe? Heel simpel: "op(nieuw op) eigen benen staan" en een toekomstperspectief opbouwen. En in deze samenleving betekent zoiets dat je op één of andere manier een stuk koopkracht zal moeten verwerven. Voor het merendeel van de mensen houdt dit in dat je aan een vast inkomen uit arbeid zal moeten geraken. En daar begint dan vaak een ware calvarie die voor iedereen weer anders verloopt, want we hebben niet allemaal dezelfde vaardigheden, opleiding, ervaring, persoonlijke problemen / profiel. Hier is een intensieve begeleiding "op maat" van het grootste belang. Een begeleiding die instanties zoals de VDAB in de meeste gevallen jammergenoeg niet kan leveren, want ervaring met échte armoede is daar wel vereist. Vandaar dus mijn tweede tip voor het VWS: een soort "kenniscentrum" uitbouwen omtrent de diverse arbeidstrajecten en -ondersteuningsformules gekoppeld aan een heel persoonlijke counselling. Vaak is de manier waarop je een CV opstelt en presenteert al een heel belangrijke sleutel naar succes. Voor anderen zal de oplossing liggen in het aanvragen van financiële tussenkomsten van de gemeenschap (bvb. gehandicapten / chronisch zieken / ...); maar ook daar is het van belang om "de weg te kennen" en de juiste aanvragen te doen bij de juiste instanties. Opvolging zorgt dan ook vaak voor het versnellen van nogal wat administratieve procedures.

3. Traject. Tussen punt 1 en punt 2 kan je het traject uittekenen. Soms houdt dit in dat je een collectieve schuldenregeling moet treffen (binnenkort: persoonlijk faillissement?), eventueel een budgetbeheer moet uitwerken en uitgaven optimaliseren. Ook belangrijk én vaak over het hoofd gezien is het belang van een goede gezondheid; zowel fysiek als geestelijk. Op gezondheidszorg wordt door armen vaak bespaard en dat hypothekeert de kansen op een succesvolle "uitstap uit de armoede" in zeer grote mate. Dus d�*t moet je in de eerste plaats in orde zien te krijgen. Uit de put klimmen vraagt tonnen energie en doorzettingsvermogen (+ incasseringsvermogen), dus een goede gezondheid & ondersteuning in de moeilijke momenten zijn van het allergrootste belang. Ook hier kan ik het VWS een tip meegeven: waarom zouden bepaalde voorzieningen voor armen niet kunnen "gepoold" worden? Huisvesting is zo'n vaak voorkomende armoedeval: waarom niet een pand huren met verschillende mensen samen en de huurprijs delen? Idem dito met een aantal vaste kosten die anders zeer zwaar zouden wegen? Ik ben ervan overtuigd dat met een beetje creativiteit al heel wat onmiddellijke nood kan gelenigd worden.

Zomaar een paar losse ideeën die spontaan bij mij opkomen. Begin maar al te bekritiseren...

Laatst gewijzigd door Desiderius : 12 februari 2006 om 01:32.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 02:10   #24
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Vooruit dan maar. Naar aanleiding van de draad "armoede, hoe kom je er in", deze draad "armoede, hoe geraak je er uit".

Alle antwoorden zijn goed met uitzondering van eentje. Eigenlijk zou ik niet graag lezen (niet dat ik iemand tegenhoudt (wie ben ik)): GA WERKEN. Is een te simplistisch antwoord veronderstel ik.

Er mag gerust gelinkt, gekopieerd worden met bovenstaande draad. Doe wat je niet laten kan.

Verder ... smijt concreet op tafel wat het probleem is en hopelijk krijg je DE goede inspiratie door HET lumineus idee of voorstel.
De vervanging van onze huidige passieve welvaartsstaat betreft door, voor wat werkbekwame uitkeringstrekkers betreft, een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidssysteem waarbij het gezonde principe "arbeid bevrijdt u uit de armoede" hoog in het vaandel gedragen wordt, zou een structurele oplossing zijn van het armoedeprobleem. In een dergelijk systeem zou iedere werkbekwame die uit de boot valt, geen recht hebben op een verwerpelijke passieve uitkering, doch het recht krijgen zoveel gemeenschapsdiensten te verrichten als hij of zij wil of kan tegen een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per effectief uur verrichte gemeenschapsdienst. Op die manier zou alle onvrijwillige armoede kunnen worden opgelost en zou tegelijkertijd de brave belastingbetaler tenminste waar krijgen voor zijn geld. In een dergelijk systeem zouden werkbekwame sociaal zwakkeren zich nuttig kunnen maken voor de maatschappij, zouden ze zich niet langer uitgesloten voelen, en zouden ze opnieuw zin krijgen om een gewone (desnoods onaantrekkelijke) baan te gaan zoeken met een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro per uur.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 02:52   #25
MadDog
Burger

MadDog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is echt schrikaanjagend te moeten horen (en zien) dat er honderdduizenden jobs..
Wat een klucht van een uitspraak.

Kan u bewijzen dat er honderdduizenden jobs niet ingevuld geraken ? Of neemt u alleen de bouwsector als maatstaf waar er ongeveer 2000 metsers tekort zijn.

Of doelt u op de 'officiele' cijfers van de vdab waar er een plotse stijging van het aantal jobs valt te bespeuren tov enkele jaren geleden, terwijl nu elke job 4 maal in hun dbase voorkomt, uitgebracht door een veelvoud aan interimkantoren, iets wat 4 jaar geleden niet het geval was.

Zelfs voor 'knel'puntberoepen als ingenieur kom je voor een tijdelijke functie op een sollicitatiedag al snel 20 kandidaten tegen voor 1 schamele job. Burgerlijk ingenieur welteverstaan.
Politiek en waarheid, oppassen ermee.
MadDog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 04:02   #26
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Vooruit dan maar. Naar aanleiding van de draad "armoede, hoe kom je er in", deze draad "armoede, hoe geraak je er uit".

Alle antwoorden zijn goed met uitzondering van eentje. Eigenlijk zou ik niet graag lezen (niet dat ik iemand tegenhoudt (wie ben ik)): GA WERKEN. Is een te simplistisch antwoord veronderstel ik.

Er mag gerust gelinkt, gekopieerd worden met bovenstaande draad. Doe wat je niet laten kan.

Verder ... smijt concreet op tafel wat het probleem is en hopelijk krijg je DE goede inspiratie door HET lumineus idee of voorstel.
Wellicht spelen ideologische vooroordelen mijnentwege hier een rol, maar ik geloof dat de levensfilosofie die een arme erop nahoudt een doorslaggevende rol kan spelen in de vraag of hij voor de rest van zijn leven in die situatie blijft of niet. Ofwel gelooft iemand dat hij zelf zijn leven in de hand heeft en dus ook zelf uit de armoede kan raken, mits hij de juiste keuzes maakt op het juiste moment, ofwel plaatst hij de verantwoordelijkheid bij de maatschappij en wacht hij tot die met een oplossing komt voor hem. Het is het verschil tussen actief zoeken naar kansen en passief wachten tot je kansen aangereikt krijgt. Misschien klinkt dit wel naar 'American Dream' praat, maar wie durft beweren dat een arme erbij gebaat is om zichzelf als een slachtoffer te zien?
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 10:30   #27
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MadDog Bekijk bericht
Wat een klucht van een uitspraak.

Kan u bewijzen dat er honderdduizenden jobs niet ingevuld geraken ? Of neemt u alleen de bouwsector als maatstaf waar er ongeveer 2000 metsers tekort zijn.

Of doelt u op de 'officiele' cijfers van de vdab waar er een plotse stijging van het aantal jobs valt te bespeuren tov enkele jaren geleden, terwijl nu elke job 4 maal in hun dbase voorkomt, uitgebracht door een veelvoud aan interimkantoren, iets wat 4 jaar geleden niet het geval was.

Zelfs voor 'knel'puntberoepen als ingenieur kom je voor een tijdelijke functie op een sollicitatiedag al snel 20 kandidaten tegen voor 1 schamele job. Burgerlijk ingenieur welteverstaan.
Politiek en waarheid, oppassen ermee.
Ik besef maar al te best dat dit voor sommigen een klucht van een uitspraak is... Dat was het zelfs in 2000 (of 2001) toen men iedereen die maar enigszins geschikt voor de job was de hemel op aarde beloofde (en het toen ook effectief deed)... En ook voor laaggeschoolden...
En hoeveel honderdduizenden werklozen waren er toen nog? Wat betekent dat? Volgens mijn bescheiden mening dat men velen nooit aan het werk zal krijgen (zeker niet officieel)... Maar dat zal wss ook weeral een klucht van een uitspraak zijn...

En U spreekt van een tekort van ongeveer 2000 metsers! Weet U hoeveel Polen e.d. in de bouw zitten? Alleszins een veelvoud van dat getal...

Forumganger Mambo zal U ook wel verder willen informeren...

Een tekort van ongeveer 2.000 metsers (inbegrepen de zwartwerkens)... dat is pas een klucht... of de ontkenning van de realiteit...

Laatst gewijzigd door Chipie : 12 februari 2006 om 10:32.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 10:34   #28
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik besef maar al te best dat dit voor sommigen een klucht van een uitspraak is... Dat was het zelfs in 2000 (of 2001) toen men iedereen die maar enigszins geschikt voor de job was de hemel op aarde beloofde (en het toen ook effectief deed)... En ook voor laaggeschoolden...
En hoeveel honderdduizenden werklozen waren er toen nog? Wat betekent dat? Volgens mijn bescheiden mening dat men velen nooit aan het werk zal krijgen (zeker niet officieel)... Maar dat zal wss ook weeral een klucht van een uitspraak zijn...

En U spreekt van een tekort van ongeveer 2000 metsers! Weet U hoeveel Polen e.d. in de bouw zitten? Alleszins een veelvoud van dat getal...

Een tekort van ongeveer 2.000 metsers (inbegrepen de zwartwerkens)... dat is pas een klucht... of de ontkenning van de realiteit...
Dus stelt U nu, dat het tekort wel degelijk bestaat, gezien er een grote nood is aan illegale arbeiders... maak ik dus een tekort van op onze arbeidsmarkt....

btw bedankt voor je privé, forgiven
Oud 12 februari 2006, 10:53   #29
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
werken.
Citaat:
Wat als je job te weinig betaald is?
geen kindjes maken of bijmaken.
Citaat:
Wat dan met je kinderen te doen, als je vroeger wel rondkwam? Wegdoen?
geen leningen meer doen en andere zotte kosten.
Citaat:
Die leningen worden vaak gedaan om andere schulden te kunnen aflossen
schuldbemiddeling van ocmw.
Citaat:
Akkoord, maar staat geen enkele garantie op dat het ocmw de job ter harte neemt. Vaak speelt men er op uit dat zij eerst eigen winkel (lees electriciteit, gemeentebelastingen,...) aflossen en zo andere kosten laten oplopen
verder zoveel mogelijk uw verstand erbij houden met uw onkosten inclusief eten ectra.
Citaat:
akkoord
en verder alles afbetalen en mischien binnen x-aantal jaren terug kredietwaardig te zijn en dan mischien nog gezond genoeg om uw leven iets comfortabeler te hebben.
Ja maar vaak blijkt die grens niet meer te overschrijden en weegt de balans levenslang negatief door. Men is maar al te vaak reeds tevreden als men kan rondkomen.
Oud 12 februari 2006, 10:58   #30
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zijn alvast goede tips Mambo. Omzetten in de praktijk is echter niet altijd even evident he.
Maar ik moet eerst nog eventjes reageren op Chipies, toch wel goede posting vind ik.
Ja is deze keer een goede, blijkt hij verdomme nog een sociaal mecenas te zijn ook.... ofte hoe men zich in sommigen alvast kan vergissen.
Oud 12 februari 2006, 11:00   #31
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:

.....Antwerpse vogeltjesmarkt, afdeling knaagdieren
Oud 12 februari 2006, 11:12   #32
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Wie wil werken vindt altijd werk zelf nu nog.
Dus dat mag de uitvlucht niet zijn om als arme te moeten leven.
Echter kan je ook wel tegenslagen hebben in het leven, echtscheidingen, ziekten, Faillissementen enz
Voor deze ongelukkige pechvogels zou onze overheid wel iets mogen doen, beter dan al die vreemden die ze nu gewoon geld geven zonder dat ze er iets voor hoeven te doen(O.C.M.W-DOP -ZIEKEKAS-INVALIDITEIT-KINDERGELD)
Oud 12 februari 2006, 12:06   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Ja is deze keer een goede, blijkt hij verdomme nog een sociaal mecenas te zijn ook.... ofte hoe men zich in sommigen alvast kan vergissen.
Ha dank u wel cookie.

Zo lastig was dat nu ook weer niet hoor.
Oud 12 februari 2006, 12:42   #34
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht doorKarma [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
.....Antwerpse vogeltjesmarkt, afdeling knaagdieren
Het is niet omdat ik bevriend ben met een marktleider dat ik een marktkramer ben (alhoewel ik soms wel veel prietpraat uitkraam, maar wie niet)...

Men schijnt te (willen) vergeten dat men in de spitsmuizenwereld meestal zelf voor zijn eten moet zorgen, of men kan verhongeren... In de spitsmuizenwereld bestaan geen basisrechten noch riante gewaarborgde basisinkomens... Maar de grond is daar wel van iedereen...

Er zijn natuurlijk ook wel muizen die nooit genoeg hebben, maar dat worden dan ratten, die zich uit onze muizengemeenschap uitsluiten, omdat ze te dik geworden zijn om in de muizenholletjes te geraken...
Oud 12 februari 2006, 12:45   #35
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
[/i]

Het is niet omdat ik bevriend ben met een marktleider dat ik een marktkramer ben (alhoewel ik soms wel veel prietpraat uitkraam, maar wie niet)...

Men schijnt te (willen) vergeten dat men in de spitsmuizenwereld meestal zelf voor zijn eten moet zorgen, of men kan verhongeren... In de spitsmuizenwereld bestaan geen basisrechten noch riante gewaarborgde basisinkomens... Maar de grond is daar wel van iedereen...

Er zijn natuurlijk ook wel muizen die nooit genoeg hebben, maar dat worden dan ratten, die zich uit onze muizengemeenschap uitsluiten, omdat ze te dik geworden zijn om in de muizenholletjes te geraken...
Bwah.... Dacht dat Cynicus ook marktkramer op de vogeltjesmarkt was. Die probeert ook een produkt te slijten waar totaal geen vraag naar is
Oud 12 februari 2006, 13:15   #36
MadDog
Burger

Standaard

Citaat:

Beste, vooreerst kan u totaal niet bewijzen dat er honderdduizenden jobs niet ingevuld kunnen geraken. Dat doet u dan ook niet in uw posting.

U refeert naar de toestand van 2000/2001, iedereen met een beetje economisch inzicht weet dat die episode een unicum was in de Belgische economische geschiedenis, achteraf is de zeepbel dan wel gebarsten ...

Wat betreft de 2000 metsers, ik zal er niet veel naast zitten.

Of moet het leger van meer dan 1.000.000 mensen in dit land die zich in de arbeidsgeschikte leeftijdszonde bevinden en fysiek in staat zijn om te werken, zich omscholen en allen gaan solliciteren naar enkele duizenden jobs in den bouw ? Erg efficiënt lijkt mij dat ..

Men kan uiteraard niet veel mensen aan het werk krijgen, simpelweg omdat men in de productie in dit land quasi alles geautomatiseerd heeft wat kon geautomatiseerd worden. Dat schept nl. geen arbeidsplaatsen.

1 op 4 economen die vorig jaar afstudeerden aan de vlaamse unifs, zit na een jaar intensief werkzoeken nog steeds zonder werk.

Dierenartsen wijken massaal uit naar de buurlanden omdat er geen werk is in dit land.

Zelfde ellende voor mensen met een rechtendiploma.

Ga zo maar door. Dus ook op kennisintensief vlak, toch de toekomst van Vlaanderen, gaat het ook niet al te best, we scoren zelfs bedroevig laag ivm onze buurlanden.

Natuurlijk, mensen die 4 jr. economie gestudeerd hebben, moeten zich maar laten omscholen tot metser ...

Man man wat je hier allemaal leest
Oud 12 februari 2006, 13:20   #37
MadDog
Burger

Standaard

Onlangs nog te lezen in het Ingenieursblad ... Burgerlijk en bio-ingenieurs van boven de 50 worden ook afgestoten uit de arbeidsmarkt.

Leuk 25 jaar gewerkt in 'een knelpuntberoep' en gedaan ermee ...

Omscholen tot metser verdorie !
Oud 12 februari 2006, 13:26   #38
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MadDog Bekijk bericht
Beste, vooreerst kan u totaal niet bewijzen dat er honderdduizenden jobs niet ingevuld kunnen geraken. Dat doet u dan ook niet in uw posting.

U refeert naar de toestand van 2000/2001, iedereen met een beetje economisch inzicht weet dat die episode een unicum was in de Belgische economische geschiedenis, achteraf is de zeepbel dan wel gebarsten ...

Wat betreft de 2000 metsers, ik zal er niet veel naast zitten.

Of moet het leger van meer dan 1.000.000 mensen in dit land die zich in de arbeidsgeschikte leeftijdszonde bevinden en fysiek in staat zijn om te werken, zich omscholen en allen gaan solliciteren naar enkele duizenden jobs in den bouw ? Erg efficiënt lijkt mij dat ..

Men kan uiteraard niet veel mensen aan het werk krijgen, simpelweg omdat men in de productie in dit land quasi alles geautomatiseerd heeft wat kon geautomatiseerd worden. Dat schept nl. geen arbeidsplaatsen.

1 op 4 economen die vorig jaar afstudeerden aan de vlaamse unifs, zit na een jaar intensief werkzoeken nog steeds zonder werk.

Dierenartsen wijken massaal uit naar de buurlanden omdat er geen werk is in dit land.

Zelfde ellende voor mensen met een rechtendiploma.

Ga zo maar door. Dus ook op kennisintensief vlak, toch de toekomst van Vlaanderen, gaat het ook niet al te best, we scoren zelfs bedroevig laag ivm onze buurlanden.

Natuurlijk, mensen die 4 jr. economie gestudeerd hebben, moeten zich maar laten omscholen tot metser ...

Man man wat je hier allemaal leest
Het meest schrijnende dat ik hier het laatste jaar gelezen heb, dat is dat een burgerlijk ir geen werk vindt, zelfs al ligt dat een beetje onder 'zijn niveau'... Wordt dan zelfstandige, zou ik zeggen...

En in 2000-2001 had men idd die zeepbel... Men had toen zowel aan hoog- als laaggeschoolden een enorm tekort... En toch 'vonden' meer dan 200.000 mensen geen job... Ik ken zelfs werkgevers die een GSM uitloofden aan mensen die ongeschoolden konden 'aanleveren'...

Als U denkt dat er in de bouw slechts 2.000 mensen tekort zijn/waren, dan leeft U in een andere wereld...

Hoeveel illegalen (meestal Polen) werken er in Brussel alleen al in de bouw?

Dat er in ons landje geen problemen zijn, zult U me nog altijd moeten horen zeggen (of zien schrijven)...
Oud 12 februari 2006, 13:36   #39
MadDog
Burger

Standaard

Citaat:
Het meest schrijnende dat ik hier het laatste jaar gelezen heb, dat is dat een burgerlijk ir geen werk vindt, zelfs al ligt dat een beetje onder 'zijn niveau'... Wordt dan zelfstandige, zou ik zeggen...

En in 2000-2001 had men idd die zeepbel... Men had toen zowel aan hoog- als laaggeschoolden een enorm tekort... En toch 'vonden' meer dan 200.000 mensen geen job... Ik ken zelfs werkgevers die een GSM uitloofden aan mensen die ongeschoolden konden 'aanleveren'...

Als U denkt dat er in de bouw slechts 2.000 mensen tekort zijn/waren, dan leeft U in een andere wereld...

Hoeveel illegalen (meestal Polen) werken er in Brussel alleen al in de bouw?

Dat er in ons landje geen problemen zijn, zult U me nog altijd moeten horen zeggen (of zien schrijven)...
Heel simpel, ik had de pech om op jonge leeftijd, kort na afstuderen, verschillende jaren ernstig ziek te zijn.

Nu kerngezond, vol competenties, maar afgeschreven op 28 jr.

Het bizarre is dat ik weldra aan de slag ga in een sector die niets met techniek of welvaartscreatie te maken heeft, maar veel beter verdient dan het gemiddelde gage van een ingenieur in dit land.

U spreekt erg populistisch want u kan uw uitspraken nergens onderbouwen met hard cijfermateriaal, uw referenties naar foorkramers zijn schitterend ...

En staar je niet blind op die groep hardnekkige werklozen, voor het merendeel sociale gevallen en mensen aan de drank, alleenstaande moeders, etc.

Die groep is dezelfde gebleven, alleen is het aantal werklozen wel quasi verdubbeld in die tijd.

Laat ik een ander voorbeeld nemen: die duizenden hooggeschoolde informatici die men in Brussel buitengebonjourd heeft en vervangen door supergoedkope Indische krachten, zijn die Indiërs dan in uw ogen ook naar hier gekomen omdat men in dit land geen informatici vond ?

Zalig wat je hier leest ...

Laatst gewijzigd door MadDog : 12 februari 2006 om 13:39.
Oud 12 februari 2006, 13:39   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op de bouw en alle aanverwante bedrijven ook dienstenbedrijven zitten we natuurlijk te wachten op de zoveelste archeoloog of prietpraat filosoof.
Waar velen nooit eens bij stilstaan is dat economie over alle echolons is verdeeld en altijd veel meer van onderen aan de basis dan van boven aan de top.
Waar zitten we nu anno 2006? De basis economie komt simpelweg droog te staan bij gebrek aan mankrachten.
Iedereen spuugt er eens naar maar vergeet wel dat je in lege werkhuizen en magazijnen ook geen directeurs meer nodig heeft.
En bijgevolg doekt het één bedrijf na de ander op...sluit de deuren en uiteraard heb je dan steeds minder en minder jobs.
2005 is iets van 8000 bedrijven gestopt. In 10 jaar tijd zijn dat er 80'000 bij benadering.
Er starten wel nieuwe maar binnen de 3 jaar zijn die ook meestal al gestopt/bij de eerste herziening meestal.

Er is veel meer dan alleen de bouw hoor.

Anders wel proficiat aan al die hooggeschoolden, het wordt er idd alleen maar slechter mee in plaats van beter.
Wat leren jullie daar feitelijk? Les 1 een negatieve balans is positief?

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 februari 2006 om 13:41.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be