![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mijn beste, een natie is een volk op staatskundig gebied, hoe het volk zich politiek manifesteert naar de buitenwereld toe. Dat kan ook in een federatie of zelfs formele eenheidsstaten (want dat is Spanje nog altijd officieel, hoewel zijn deelvolkeren allemaal zich politiek kunnen uitten).
Nationalisme kan streven naar onafhankelijkheid, maar vooral naar zelfbestuur en dat kan ook in een federatie. Vandaar dat de Vlaams-nationalisten eerst naar federalisme streefden. En zelfbestuur werd al heel vroeg geëist hoor, het duidelijkst door de Frontbeweging, toen de Waalse economie op volle toeren draaide. Ken uw geschiedenis, ken toch aub een paar elementaire politieke begrippen.
![]() |
#342 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#343 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
2. De 'Witte Brigade' behoorde niet tot de verzetsbewegingen (er waren maar zeer weining verzetsbewegingen in belgië die daadwerkelijk iets deden). Na het vertrek van de Duitsers hadden ze vrij spel.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#344 |
Vreemdeling
|
![]() Ja, speel maar met de woordjes....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
|
![]() Zei de man die van nationalisme -> natie -> onafhankelijkheid maakte.
Ek goan et zeggeh Walter: "NEPPROFIEL"
![]() |
#346 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#347 |
|
![]() ooit gehoord van federaties en confederaties?
![]() |
#348 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien beheerst u het Nederlands niet zo goed, maar "zelfstandigheid" is niet hetzelfde als "onafhankelijkheid". De Aalanders hebben binnen Finland gestreefd naar "zelfstandigheid" (en hebben die ook gerkegen van de Finse staat); ze moeten evenwel niet weten van "onafhankelijkheid".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
|
![]() Citaat:
Het is een mythe dat nationalisme tot separatisme leidt.
![]() |
![]() |
#350 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Geef een volk een redelijke zelfstandigheid binnen de bestaande structuren en separatisme heeft geen kans. Separatisme ontstaat wanneer een volk met een onrechtvaardige en onredelijke situatie wordt geconfronteerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 |
|
![]() Neem nu Spanje: dat had een Franquistische dictatuur nodig om het land een monolithische eenheidsstaat te laten blijven. Had Juan-Carlos niet gedecentraliseerd, hadden op zijn minst Catalonië en Baskenland zich al lang afgescheiden (en van Andalusië ben ik niet zeker).
![]() |
#352 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | |
|
![]() Citaat:
De Vlaamse drang naar wereldlijke zelfstandigheid en niet alleen culturele kwam juist door het gebrek aan hefbomen binnen de Belgische staat. Men kiest voor onafhankelijkheid juist omdat men de Vlaamse cultuur niet goed kan beschermen in België.
![]() |
![]() |
#354 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Vlaams-nationalisme is opgekomen in de tijd dat Wallonië overpuilde van de rijkdom (eerste helft 20e eeuw). Het Waals-nationalisme is dan weer pas opgekomen op het moment dat De Waalse economie instortte en de Vlaamse groeide (jaren '50 en '60). Mensen als André Renard wilden meer bevoegdheden om de Waalse economie uit het slop te krijgen. Die autonomie is "too little - too late" gekomen. De Waalse puinhoop is dan ook een rechtstreeks gevolg van de belgiscisten die Wallonië zijn broodnodige bevoegdheden ontzegt. Dat nu de belgiscisten iemand anders gaan uitmaken voor egoïst is dus te belachelijk voor woorden. Om jullie 'droom-België' één te kunnen houden, is Wallonië in een sociaal-economische catastrofe terechtgekomen. Het is niet toevallig dat het Vlaams-nationalisme terug sterk groeit in tijden dat er in Vlaanderen alsmaar meer bedrijven hun deuren sluiten om in lageloonlanden wat mensen te gaan uitbuiten. De Vlamingen willen alle middelen in handen krijgen om hun economie zélf onder handen te nemen. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 18 maart 2006 om 12:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#355 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe herken je een Vlaamse Gemeenschap? Door te zien dat de mensen er frieten met mayonaise eten? Door dat de mensen er plat Vloms spreken? Door te zien dat hun villa's heel het Vlaamse landschap ontsieren?
![]() (Het is "erkennen" en niet "herkennen") Citaat:
Splits de sociale zekerheid, splits de inkomsten van de overheid (belastingen), splits het departement economie en financiën,... Maar geef vanuit Vlaanderen aan Wallonië een vaste som geld (laat ons zeggen, 10-15 miljard euro). En je zal zien dat de Waalse economie zal floreren. In tegenstelling tot u heb ik vertrouwen in de Walen. Wallonië autonomie ontzeggen is een 19e eeuwse paternalistische houding. De nieuwe variant van het kolonialisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met uw voorstel zouden de Vlamingen op geen enkel gebied over een eigen instantie beschikken. Qua gemeenschapsbevoegdheden zijn ze dan geminoriseerd in een Vlaams-Nederlandse gemeenschap. Qua gewestbevoegdheden is het Vlaamse gebied in twee gesneden (Brussel en de rest van Vlaanderen). Dan heb je nog het Belgische en het Benelux-niveau... Waarom krijgt Vlaanderen geen eigen stem binnen die confederatie? Idem voor Friesland? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De drie stappen zijn:
volk / natie / natiestaat. Een volk is een culturele, taalkundige, etnische,... gemeenschap. (bv Roma-zigeuners, Andalousië,...) Een natie is een volk dat eveneens een politieke gemeenschap vormt. (bv Vlaanderen, Baskeland, Friesland, Beieren, Quebec,...) Een natiestaat is een natie die zijn onafhenkelijk verkergen heeft (bv Denemarken, Macedonië,...) Soms worden de drie stadio doorlopen. Vlaanderen werd zich in de loop van de 19e eeuw sterk bewust dat het een volk is. In de loop van de 20e eeuw is Vlaanderen dan ook stap voor stap een politeke gemeenschap geworden. Vandaag is Vlaanderen klaar voor de volgende stap: soevereiniteit. Maar bijvoorbeeld Friesland of Beieren zijn naties, maar streven niet naar een eigen staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
|
![]() Citaat:
Zo neemt Oostenrijk ook deel aan de Duitse cultuur, maar is geen deel van Duitsland. Venezolanen zijn geen Spanjaarden, maar maken wel deel uit van de Spaanse taalgemeenschap. Volk en taal zijn begrippen die elkaar niet volledig overlappen.
![]() |
![]() |
#359 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is ook zo met Vlaanderen en Nederland. Daarenboven wonen we niet duizenden kilometers van elkaar verwijderd zoals Spanje en Venezuela. Cultuurgemeenschap is nog iets anders dan identitaire of volkskundige gemeenschap. Een Duitstalige Zwitser beschouwt zich niet als Duitser of Oostenrijk, maar deelt wel in de Duitse cultuur en taal. Duitse cultuur overstijgt de loutere grenzen van de Duitse staat: het is een geheel van de Duitstalige volkeren. Net zo bij de Nederlandstalige, zij het op kleinere schaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |