![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#82 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik weet dat de term "complotdenken" vaak misbruikt wordt, maar met vage toespelingen maak je het je critici iets te gemakkelijk. Citaat:
Ik vind het wel spijtig dat je de referentie niet hebt gezien die ik er toch zeer dik op heb gelegd, ik heb de titel zelfs vermeld: karl popper, the open society & its ennemies. |
||
|
|
|
|
|
#83 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zeg ook mijn mening. Maar ik ben niet diegene die "het risico gaat nemen" het VB 60% te bezorgen door het al dan niet in een coalitie op te nemen. Zoals ik al zei, velen op dit forum lijden aan grootheidwaanzin.
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Anti-Belgen, zijn dat Belgen die in de andere richting draaien?
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
België is helemaal geen democratie. De vrijheid van meningsuiting wordt hier beknot en de bevolking heeft nauwelijks of geen inspraak.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Leg dat eens uit. Geef eens een voorbeeld van een journalist die is opgepakt of een krant die werd gecensureerd. Geef eens een voorbeeld van pogingen tot intimidatie en bedrog tijdens verkiezingen.
|
|
|
|
|
|
#87 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
||
|
|
|
|
|
#88 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Negationisme is een mening die slechts verspreid is onder zeer marginale bewegingen die de liberale democratie met geweld te vernietigen. Om de liberale democratie te verdedigen heeft een democratische meerderheid geacht dat de negationismewet noodzakelijk is. Ik ben persoonlijk geen voorstander van deze wet, maar het parlement heeft het recht en de plicht om de liberale democratie te verdedigen tegen al wie ze wil vernietigen. Als u in een concertzaal luidkeels "brand!" roept, terwijl er geen brand is, dan veroorzaakt u nodeloos paniek, wat gevaarlijk zijn kan en daarvoor kan u terecht bestraft worden. Dit voorbeeld toont aan dat de vrijheid van meningsuiting nooit absoluut is en steeds afgewogen moet worden t.o.v. andere waarden (het voortbestaan van de liberale democratie, de veiligheid van de burgers, enzovoort.) Met dezelfde redenering kan de vrijheid van meningsuiting van moslimfundamentalisten, racisten, neonazi's e.d. beperkt worden. Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#89 | ||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vanwaar haalt iemand trouwens de goddelijke gave te gaan afwegen welke meningen wel en niet door de beugel kunnen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||||||
|
|
|
|
|
#90 |
|
|
Laat ik de vraag dan herformuleren. Bent u er voor of tegen dat de politieke partijen een allen-tegen-één-meerderheid vormen en zo het risico nemen dat het Belang naar de helft van de stemmen gaat?
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Om niet in een welles-nietes discussie te verzanden: op http://en.wikipedia.org/wiki/Liberal_democracy , toch een relatief neutrale bron, zal u zien dat liberale democratie de term is die normaal gebruikt wordt voor het type regime dat we kennen in de landen van de Europese Unie, in de VS, in Indië, in Japan, in vele landen van Latijns-Amerika, enzovoort.
Het feit dat er beperkingen zijn op de basisvrijheden die in een liberale democratie gelden, is een feit dat zo oud is als de liberale democratie zelf is. Het liberaal-democratisch regime mag gerust bekritiseerd worden, maar als je nieuwe definities wil invoeren, preciseer ze dan. Zoniet spreken we niet over hetzelfde en als we niet over hetzelfde spreken, dan blijft het een welles-nietes-spelletje en komen we geen stap vooruit. Ik heb mijn definitie duidelijk gepreciseerd, met bronvermelding. Mijn definitie is de algemeen aanvaarde definitie in de politieke wetenschap en ook andere encyclopedia zullen hetzelfde resultaat geven als Wikipedia. Als je het oneens bent met deze definitie en een nieuwe wil invoeren, is dat jouw recht, maar dan moet je deze definitie wel duidelijk precizeren. Met dank, Kallikles |
|
|
|
|
|
#92 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar anderzijds denk ik ook niet dat de wereld zal vergaan als een traditionele partij een coalitie zou aangaan met het Belang. |
|
|
|
|
|
|
#93 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#94 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U zegt dat, maar het is totaal onwaar.
België is een elitocratie. Er is een héél klein beetje burgerinspraak via een gedeeltelijk verkozen representatie, maar die staan slechts in voor 17% van het wetgevend werk, en hebben niet de verplichting om de wil van de burgers in te volgen.
|
|
|
|
#95 |
|
Europees Commissaris
|
Er zijn diverse vormen van democratie, zelfs van wat we liberaal burgerlijke democratie noemen met politieke partijen enz.; Er is veel te zeggen voor een systeem van slechts 2 partijen en daarin is het zeker niet uitzonderlijk dat één van de 2 een grote meerderheid heeft van 75 % of zelfs meer. Anderzijds heb je systemen met een zeer divers partijenlandschap of zelfs met groeperingen die niet meer zijn dan een vereniging om bepaalde personen aan de macht te helpen (zonder ideologie dus).
Evolueren wij in Vlaanderen naar een 2 partijensysteem ? VB tegenover "Democraten"/ Het zou kunnen, het is de Vlaamse Kiezer zelf die deze keuze kan maken. Als morgen bij manier van spreken de VLD de grootste partij is, CD+V, SPa en hun kartelpartners gekrompen tot kleine mini-partijtjes en bijgevolg het VB de 2de grootste partij wordt er een andere politiek gevoerd dan nu de 3 traditionelen ongeveer even groot zijn.. Het is een mythe dat er geen politieke variatie is omdat VB in de oppositie gehouden wordt... er is een constante politiek omdat de kiezer dit zo beslist (& het VB geen water in zijn wijn wil doen) |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nope.
Er is enkel sprake van democratie wanneer de burgermeerderheid steeds souverein is. Er zijn wél diverse middelen om democratie te bereiken.
|
|
|
|
#97 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#98 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Herr Flick : 29 maart 2006 om 15:45. |
|
|
|
|
|
|
#99 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik aanvaard om te beginnen al nietdat een louter representatief systeem voorgesteld wordt als democratisch. Enkel een staatsvorm waarbij de uiteindelijke souvereiniteit bij de burger(meerderheid) berust, kan wat mij betreft democratisch heten. Een representatie kan daarbijhoren, wanneer ze werkelijk de burgerwil tot uitdrukking en uitvoering brengt, en wanneer ze ten allen tijde kan gepasseerd worden, wanneer de burger zich niet langer 'vertegenwoordigd' voelt, en rechtstreeks wenst in te grijpen, desnoods tegen de wil van zijn verkozenen in (cfr. Zwitserland).
|
|
|
|
|
#100 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|