Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2006, 17:05   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
De echte testen komen eraan als je in het echte leven stapt.

Weet dat er een massa niet zullen slagen.
Met het vodje papier in de hand.
Je stempelcertificaat?
Oud 13 maart 2006, 17:06   #22
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De echte testen komen eraan als je in het echte leven stapt.

Weet dat er een massa niet zullen slagen.
Met het vodje papier in de hand.
tprobleem is wel dat je het vodje papier nodig hebben om dat 'examen' al te mogen meedoen e?
Oud 13 maart 2006, 17:11   #23
Don Quichote
Banneling

Standaard

Velen zullen niet slagen, zeg ik.
Een waarheid die niet genoeg bekend is bij studenten/scholieren.
Loopbaan opbouwen is gedurig examen afleggen.
En dat jaren volhouden.

Na de school is de speeltijd uit.

Goe weten.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 17:13   #24
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Velen zullen niet slagen, zeg ik.
Een waarheid die niet genoeg bekend is bij studenten/scholieren.
Loopbaan opbouwen is gedurig examen afleggen.
En dat jaren volhouden.

Na de school is de speeltijd uit.

Goe weten.
Is het hele leven niet voortdurend leven en uzelf bewijzen?
Oud 13 maart 2006, 17:31   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk en ben er van overtuigd dat velen niet meer kunnen of durven gaan solliciteren omdat de practische proef boven hun klein petje gaat over het algemeen. Zelfs in de meest (volgens sommigen) technische beroepen (wat meestal dus niet simpel is)
Dan maar stempelen en doen alsof.

Vroeger leerde je de stiel meestal op het bedrijf van jongsaf aan en was je volleerd tegen de tijd dat de meeste jongeren nu nog maar pas beginnen na te denken over wat ze gaan doen. Resultaat nu is, stempelen omdat ze te oud zijn tegen dat ze er schikken aan te beginnen.

Logisch, alle jaren een andere richting. In de volksmond noemen ze dat 12 stielen en 13 ongelukken.
Ook wel eens "bricoleurs"!
Ik versta dat wel hoor, 25 jaar en nog geen dag gewerkt met weet ik veel wat diploma achter hun gat en toch niks kunnen. Men zou voor minder beschaamd zijn.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 17:47   #26
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frodo Bekijk bericht
ASO is wel veel meer werk als universiteit hoor !
Juist ja...

Citaat:
Maak zelf de rekening:
ASO: 32 uur les per week
Leren: ASO bijna elke dag huiswerken, bijna elke dag toetsen ! zeker 2 tot 3 uur per dag
meestal komen ASO-leerlingen rond half 5 thuis. stel dat ze dan leren van half 5 tot 6, van 6 tot half 7 eten, en van half 7 tot 8 terug leren !
men is dus eigenlijk van 's morgens 8u tot 's avonds 8 u constant bezig voor school !
Constant bezig voor school? Laat me niet lachen...
Die 32 lesuren, dat zijn al maar 32*50 minuten of ruim genomen 27 uur. Daarin zitten een aantal lessen waar ke werkelijk niets aan hoeft te doen (LO, PO) en zitten een hoop lessen waarvoor je heus niet elke dag massa's werk hoeft te verrichten. Die 2 tot 3 uur per dag is dus zwaar overdreven. De leerlingen die gemiddeld gezien meer dan een uur bezig zijn met huiswerk en leren, zullen eerder een uitzondering zijn dan de regel. Je stelregel van 8 tot 20 is dus zwaar in twijfel te trekken (over pauzes heb ik het dan zelfs nog niet eens gehad).
Komt daar nog eens bij dat de leerstof in het secundair peanuts is in vergelijking met universiteit. Zeker qua volume zijn die zaken niet te vergelijken...

Citaat:
UNIV: maar 20 uur les per week (in sommige richtingen zelfs nog minder), de meeste studenten gaan gemiddeld slecht 10 uur per week naar de les
geen taken, huiswerken : tijdens de eerste weken van het semester wordt er niets gedaan buiten soms eens 2 uurkes les te volgen als men zich eens verveelt
tweede deel van het semester: per dag 2 u leren + 2 uur naar de les das dus slechts 4 uur per dag bezig (en zeker niet van 8 u 's morgens tot 8 u 's avonds). Dan zijn er nog 3 weken blok (ongeveer 5 u per dag leren)
en 3 weken examentijd, waarbij men soms tot een week tijd heeft voor 1 examen (ongeveer 7 uur leren de dag voor het examen, 5 uur de andere dagen)
't Is duidelijk dat je zelfs geen idee hebt van wat een universiteit nu eigenlijk is...
Correct, je hebt als student de "vrijheid" om al dan niet naar de les te gaan, of om al dan niet te leren tijdens het jaar, maar de realiteit is dat veel studenten niet met die vrijheid om kunnen gaan en kansloos buizen... Het beeld dat jij hier ophangt is typisch het beeld van een student die zal buizen...
Je kan het niveau van de leerstof en de hoeveelheid leerstof aan de univ niet vergelijken met het kleine beetje dat je moest doen in het secundair. Ik heb cursussen gehad die qua volume even groot waren als quasi alles van mijn laatste jaar secundair, en ook daar kunnen veel studenten niet mee om...

Citaat:
==> Conclusie: In het ASO wordt men overstelpt met huiswerken/lessen en moet men over het algemeen minstens dubbel zoveel tijd in zijn studies steken (ook al is dat maar omdat men effectief aanwezig moet zijn tijdens de lessen)

Ik denk dat de studenten onder ons hier wel mee akkoord zullen gaan.
De ASO-studentjes onder ons zullen dat beamen ja; diegenen die op de universiteit zitten of dat al afgerond hebben, en die op de koop toe nog slagen ook in hun studies, zullen wel weten dat wat jij hier verkondigt zever in het kwadraat is...

'k Ga straks eens de leerplannen en studiedruk van universiteitsstudies er eens op naslagen; eens zien waar we dan uitkomen

Laatst gewijzigd door Sfax : 13 maart 2006 om 17:49.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 20:28   #27
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ben niet goed mee hoor Duncan. Ik versta niet goed wat het een (aanpassing van het onderwijssysteem) nu te maken heeft met het ander (leerkracht = partijgenoot).
Je hebt me niet goed begrepen of ik heb me niet goed uitgelegd maar ik heb, geloof ik, nergens een toespeling gemaakt op de ongemotiveerdheid van de jongeren. Eigenlijk is het zelfs eerder zoeken naar systemen die jongeren juist wel motiveren (enfin, was toch zo bedoeld). Wat ik wel zei is dat de kwaliteit van het onderwijs er de laatste jaren (tenminste wat talen, inclusief Nederlands) eerder op achteruit is gegaan.

Jongeren worden gebruikt en gedisillusioneerd ; verder zijn er meerdere leerkrachten zoals ik al eerder met naam noemde die hun houding & gedrag bewust + onbewust door hammeren .

Ten nadele van gemotiveerde jongeren die van sector bvb veranderen zoals ik .

Verder valt het me steeds op hoe conservatief ingesteld men wel is in dit land .

Een vernieuwd systeem heeft " veel " te maken met leefbaarheid en de houdingen ervan in & rond de maatschapij .

Van het moment dat ik het woordje leerkracht hoor mannelijk of vrouwenlijk van aard dan draait men maag al & ik ben niet de enige met deze vast stelling .

Voor zo ver ik weet zal er wel één of de ander nieuw systeem komen dat mischien meer rekening houdt met kind & ouder(s) maar uitkomst zal zijn dat er nog meer mensen zich uitgesloten voelen en dit bemerken .

De leerkracht waar ik het over had is nen puren neo nazi , conservatief en heeft zo iet van vrouwen achter de stoof man opt veld en zo .

Daarbij komt nog dat hij befaamde muzikant is en vriendelijk overkomt met vele relaties ...die hij gebruikt in naam van anderen voor de verdiensten van de school .

Ook commercieel heeft hij dezelfde werkwijze ; net zoals vrouwenlijke leerkrachten schijn heilig overkomen en zijn zo is hij en dat zetelt dan nog met vriendjes in verschillende politieke partijen.

Hij vond ook dat systeem mocht veranderen .

Ik vindt dat het systeem op niets trekt maar pas het aan en meer vallen ernaast zoals nu ; nu al komen jongeren verenigingen klagen en op straat zoals al jaren voorhéén en het helpt niets aan de houding van de instituten in dit landje .

Er verandert niets aan houdingen van corrupte Antwerpse directies en hun arbeiders; bedienden ...ect .

Dat den boel maar flink verziekt zoals het nu al is en nog erger wordt .

Nu al zijn er al die geen school volgen ...nieuw systemen brengen enkel meer onzekerheid voor de jongeren en jong werkende volwassene zoals ik .

En neen ik ga daar niet mee kunnen akkoord gaan ook al lijkt het fantastisch mooi veel belovend...corrupt van den eersten tot den laatsten .
Ben ik de enige met gebrek aan vertrouwen bij overheids instanties en diensten; instituten,scholen ...neen .

Laatst gewijzigd door duncan : 13 maart 2006 om 20:29.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 20:42   #28
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Wel ik ben blij dat ik geen tijd heb verspilt in aso.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 21:02   #29
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
'k Ga straks eens de leerplannen en studiedruk van universiteitsstudies er eens op naslagen; eens zien waar we dan uitkomen
Een academiejaar vertegenwoordigt normaal gezien 60 studiepunten, en per studiepunt rekent men een studiedruk van 20 tot 30 uur.

Als je dan weet dat een academiejaar ongeveer 9 maanden telt, en je neemt 4 weken per maand, dan kom je op een druk van 33 tot 50 uur per week.

En dan wordt aso zwaar genoemd?
Oud 14 maart 2006, 10:30   #30
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Diep in de vorige eeuw ben ik afgestudeerd als Gegradueerde Electronica (tegenwoordig Bachelor?)

Na een verplichte "pauze" in de Belgische Strijdkrachten kwam ik in de "Nijverheid",en ontdekte dat ik niks wist......

Doorheen de jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat "Electronica" een uitermate ongeschikte ballast is voor de omstandigheden alhier....en ben ik "geswitched" naar Mechanica.......i don't care...

Onthou dat toch eens mensen,zeker diegenen die een bachelor- of hoger diploma ambieren,denk toch niet dat je persé MOET terechtkomen in een job in het verlengde van je voorstudie,je moet terechtkomen waar je je goed voelt,en af en toe eens wat anders doen.............

Ondertussen mag je,als je jong bent al eens feesten 8)
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 11:15   #31
Don Quichote
Banneling

Standaard

Ruw gezegd..
Sinds men de elektronenbuizen weggesmeten heeft, kon men de kost niet meer verdienen in de zuivere elektronica-branche.
De scholen waarschuwden de kandidaten niet hiervoor.
Enorme teleurstelling voor de schoolverlaterjes die in de industrie terechtkwamen.(nu nog - velen kunnen van de schok niet bekomen, vermits ze zelfs geen ander werk vinden)

Natuurlijk kan men een andere richting uit na schooltijd.
Maar men vertrekt toch met een zekere handycap.

En het examen van het leven blijft.

Laatst gewijzigd door Don Quichote : 14 maart 2006 om 11:18.
Oud 14 maart 2006, 11:34   #32
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ruw gezegd..
Sinds men de elektronenbuizen weggesmeten heeft, kon men de kost niet meer verdienen in de zuivere elektronica-branche.
Toch wel, maar niet in de klassieke elektronica die aangeleerd wordt in TSO-opleidingen. Er zijn nog massa's dingen te doen in de wereld van micro-elektronica en nano-electronica, al zijn dat wel geavanceerdere studies...
Oud 14 maart 2006, 11:56   #33
Don Quichote
Banneling

Standaard

Er zijn nog massa's dingen te doen in de wereld van micro-elektronica en nano-electronica
-----------------------------------
Er komen jaarlijks massa's Ingenieurs, graduaten, en A2 -technisch+beroeps van school.

Hoeveel promille gaan in dat wereldje terechtkomen?

Ik denk zelfs dat de meeste ingenieurs elektronica een job doen die veraf staan van de materie.

Voorbeeld meestergast van een ploegje arbeiders in een chemisch fabriek, vertegenwoordiger van elektrisch en andere materialen...
Oud 14 maart 2006, 12:04   #34
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn nog massa's dingen te doen in de wereld van micro-elektronica en nano-electronica
-----------------------------------
Er komen jaarlijks massa's Ingenieurs, graduaten, en A2 -technisch+beroeps van school.

Hoeveel promille gaan in dat wereldje terechtkomen?
Buiten die ingenieurs, hoeveel van die mensen hebben de juiste vooropleiding om in dat wereldje terecht te komen? Zoals ik al zei zijn micro/nano-electronica heuse geavanceerde studies geworden, en die krijg je niet op alle niveau's.

Citaat:
Ik denk zelfs dat de meeste ingenieurs elektronica een job doen die veraf staan van de materie.

Voorbeeld meestergast van een ploegje arbeiders in een chemisch fabriek, vertegenwoordiger van elektrisch en andere materialen...
Bwoah, ik ben zelf afgestudeerd in die richting, en laat ons zeggen dat zeker de helft een job binnen de sector is gaan doen; de rest is elders gaan werken.
Oud 14 maart 2006, 12:10   #35
Don Quichote
Banneling

Standaard

Ik heb dus andere ervaringen.

Welke jobs doen die dan zoal , waar je electronica moet voor gestudeerd hebben?

Laatst gewijzigd door Don Quichote : 14 maart 2006 om 12:11.
Oud 14 maart 2006, 12:32   #36
DenMathias
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frodo Bekijk bericht
ASO is wel veel meer werk als universiteit hoor !
Maak zelf de rekening:
ASO: 32 uur les per week
Leren: ASO bijna elke dag huiswerken, bijna elke dag toetsen ! zeker 2 tot 3 uur per dag
meestal komen ASO-leerlingen rond half 5 thuis. stel dat ze dan leren van half 5 tot 6, van 6 tot half 7 eten, en van half 7 tot 8 terug leren !
men is dus eigenlijk van 's morgens 8u tot 's avonds 8 u constant bezig voor school !

UNIV: maar 20 uur les per week (in sommige richtingen zelfs nog minder), de meeste studenten gaan gemiddeld slecht 10 uur per week naar de les
geen taken, huiswerken : tijdens de eerste weken van het semester wordt er niets gedaan buiten soms eens 2 uurkes les te volgen als men zich eens verveelt
tweede deel van het semester: per dag 2 u leren + 2 uur naar de les das dus slechts 4 uur per dag bezig (en zeker niet van 8 u 's morgens tot 8 u 's avonds). Dan zijn er nog 3 weken blok (ongeveer 5 u per dag leren)
en 3 weken examentijd, waarbij men soms tot een week tijd heeft voor 1 examen (ongeveer 7 uur leren de dag voor het examen, 5 uur de andere dagen)

==> Conclusie: In het ASO wordt men overstelpt met huiswerken/lessen en moet men over het algemeen minstens dubbel zoveel tijd in zijn studies steken (ook al is dat maar omdat men effectief aanwezig moet zijn tijdens de lessen)

Ik denk dat de studenten onder ons hier wel mee akkoord zullen gaan.

Yeah right!
Ik heb MASSA'S meer werk dan vorig jaar.
Vorig jaar Wiskunde-Wetenschappen (8u wiskunde), dit jaar burgerlijk ingenieur.
Ik had voor sommige vakken 5 dagen om te leren, en ik kan je ervan verzekeren: dat was amper genoeg.
Ik spendeer bijna al mijn avonden aan studie, terwijl ik in het ASO enkel voor Wiskunde-toetsen veel tijd moest maken (andere vakken gingen in 1 dag, of maximaal 2).

Sorry, hoor, maar wat je zegt... lijkt me redelijk incorrect

Vorig jaar zat ik trouwens niet met de onzekerheid of ik er wel door ging raken

Laatst gewijzigd door DenMathias : 14 maart 2006 om 12:37.
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 13:12   #37
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dus andere ervaringen.

Welke jobs doen die dan zoal , waar je electronica moet voor gestudeerd hebben?
Van de nano-electronici/technici zijn er een hoop die verder onderzoek gaan doen zijn, of die bij een IC-ontwerper/fabrikant gaan werken zijn (75% van de populatie); de rest is een andere weg ingeslagen.
Van de micro-elektronici zijn er wat minder die verder onderzoek gaan doen zijn; diegenen die effectief in de sector verder gaan, doen dat als ontwerpingenieur (meerderheid), testingenieur, procesingenieur of productingenieur bij bedrijven zoals Alcatel, Melexis, AMIS, of een hoopje minder bekende en kleinere nichebedrijven die analoog/digitaal ontwerp doen voor de grotere marktspeler.
Oud 14 maart 2006, 13:14   #38
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm Bekijk bericht

Ik had voor sommige vakken 5 dagen om te leren, en ik kan je ervan verzekeren: dat was amper genoeg.
5 dagen, wat een luxe!

(just kidding , al hadden wij voor semex er kwam regelmatig slechts een dag of twee dagen )
Oud 15 maart 2006, 08:44   #39
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ben niet goed mee hoor Duncan. Ik versta niet goed wat het een (aanpassing van het onderwijssysteem) nu te maken heeft met het ander (leerkracht = partijgenoot).
Je hebt me niet goed begrepen of ik heb me niet goed uitgelegd maar ik heb, geloof ik, nergens een toespeling gemaakt op de ongemotiveerdheid van de jongeren. Eigenlijk is het zelfs eerder zoeken naar systemen die jongeren juist wel motiveren (enfin, was toch zo bedoeld). Wat ik wel zei is dat de kwaliteit van het onderwijs er de laatste jaren (tenminste wat talen, inclusief Nederlands) eerder op achteruit is gegaan.

geen probleem en ik snap je héél goed maar kan niet akkoord gaan ...kort genoeg ?!

Geen systeem , geen vertrouwen ook al ist 100% beter da systeem kgeloof je niet .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 20:56   #40
Frodo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Een academiejaar vertegenwoordigt normaal gezien 60 studiepunten, en per studiepunt rekent men een studiedruk van 20 tot 30 uur.

Als je dan weet dat een academiejaar ongeveer 9 maanden telt, en je neemt 4 weken per maand, dan kom je op een druk van 33 tot 50 uur per week.

En dan wordt aso zwaar genoemd?
Ten eerste de gemiddelde TEW-student aan de KuLeuven besteed slecht 66% van de voorziene uren aan studie dus dat wordt dan ipv 33 tot 50 uren 20 tot 33 uur per week
terwijl ge in het middelbaar 32 uur per week les hebt + 20 uur moet leren zei mijn directeur van toen (pakt 66% van 20 uur das dus 32+13 uur = 45 uur in het totaal)
dus ASO is een veel grote belasting.
Frodo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be