Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2006, 08:50   #201
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Hier se... Er is toch iemand in de wereld die de prietpraat van praatbarak Kaatdje gelooft...
In tegenstelling tot uw vrijblijvend en nietszeggend commentaar en lege posts met steeds dezelfde holle slogan, komen de cijfers niet uit mijn fantasie noch die van Tony. Het zijn cijfers, wetenschap.

Als je het tegenovergestelde kan aantonen met wetenschappelijk gefundeerd onderzoek, kom dan nog eens terug Chipie. Als je feiten hebt, argumenten, dingen die je kan staven. Je mening telt niet tenzij die ergens op gebaseerd is.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 08:59   #202
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Maar Jozef toch, de kracht van het volk (en dus die van communisten) komt van de straat. En het is onder druk van die kracht dat de kapitalisten een druppel sociale zekerheid hebben toegestaan in relatie tot de tsunami die de communisten eisten.
Henry Ford, niet direct de meest communistische bedrijfsleider ooit, kwam zelf tot het economisch principe dat zijn arbeiders bvb. genoeg moesten verdienen om de auto's die van de band rolden, te kunnen betalen. Verzekering en verhoging van koopkracht is een must in een vrije markt systeem. Of denk je dat kapitalisten het jammer vinden dat er zovele mensen hun producten kunnen kopen misschien?
Oud 14 april 2006, 09:00   #203
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
Over Cuba: ik heb van iemand gehoord dat sommige mensen in Habana aan de toeristen vertellen dat er wijken zijn zonder drinkbaar water etc., terwijl dat gewoon onzin is. Je hoeft dus niet alles te geloven wat er daar verteld wordt.
Dat klopt. Daarom verwijs ik liever naar websites zoals deze
Oud 14 april 2006, 14:16   #204
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Dat klopt. Daarom verwijs ik liever naar websites zoals deze
Enkele bemerkingen bij de EU-site over Cuba:
Citaat:
the Communist Party of Cuba holds the monopoly of political power
Een kleine kanttekening is toch dat 30% van de parlementariërs partijlozen zijn.
Citaat:
Elections for the National Assembly, where only candidates approved by the local authorities can partake, take place every five years.
Die 'local authorities' zijn in de praktijk de massa-organisaties.
Citaat:
In April 2003, 75 dissidents, independent journalists and trade union activists were sentenced to terms ranging from 6 to 28 years, following summary trials.
Aha, de onafhankelijke journalisten: slechts 4 van de 37 bleken over een diploma journalistiek te beschikken. Veel van die 'journalisten' krijgen trouwens geld toegestopt van de VS (2 miljoen dollar in totaal). USAID (hulporganisatie van de CIA) krijgt 8 miljoen dollar voor haar werking op Cuba, 1,6 miljoen dollar gaat naar bepaalde Cubaanse NGO's en dan besteedt de VS ook nog eens 2 miljoen dollar voor de 'overgang' van het regime in Cuba. Dat er dan contrarevolutionairen rondlopen op Cuba is niet meer dan normaal.
Een van de activiteiten van die 'dissidenten' is bv. het leveren van staatsgeheimen om de VS-blokkade beter toe te passen.
De 'trials' waren niet speciaal 'summary' en verliepen volledig legaal, in tegenstelling tot de VS waar soms geheime militaire rechtbanken worden ingezet.
Over de 600 compleet rechteloze gevangenen van Guantánamo of de meer dan 2000 VS-gevangenen die een "gevaar voor de nationale veiligheid" vormen hoor je de EU natuurlijk nauwelijks klagen.
Verschillende dissidenten bleken trouwens geheime agenten van de Cubaanse staatveiligheid te zijn.

Bij de doelstellingen van de EU tegenover Cuba staat er:
Citaat:
support the economic opening through focused economic co-operation actions
Ook op Cuba wil de EU graag de vrije markt bevorderen. Hoe voordelig die vrije markt wel is kunnen we duidelijk zien in het voormalige Oostblok: de Human Development Index is in de periode 1990-2003 alleen maar gedaald in 13 Afrikaanse landen en... Kazachstan, Moldavië, de Russische Federatie, Tadzjikistan en Oekraïne.
Citaat:
The economic disruption that followed the disintegration of the Soviet Union has been one of the two drivers for decline in HDI ranking. The other is a catastrophic drop in life expectancy. Russia fell 48 places in world life expectancy ranking from 1990 to 2003.
(Human Development Report 2005)
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 14:28   #205
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een kleine kanttekening is toch dat 30% van de parlementariërs partijlozen zijn.
Op papier betekent dat natuurlijk nougabollen

Citaat:
Aha, de onafhankelijke journalisten:
En dan als er journalisten gesponsord worden door de USA? Sinds wanneer mag men in een vrij land geen pro-USA of anti-government gazettekes meer uitgeven? Journalistiek is trouwens geen beschermd beroep bij mijn weten...

Dus behalve veel vergoelijkingen voor een regime dat koste wat het kost zichzelf wil instand houden hoor ik weinig... Is kritiek op het Cubaans systeem dan zo moeilijk? Waarschijnlijk wel, als het de laatste strohalm is waaraan een hele groep linksen zich optrekt...

(in deze laatste paragraaf speel ik efkens de agent provocateur)

Laatst gewijzigd door Turkje : 14 april 2006 om 14:29.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 15:35   #206
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nu hebben de Russen het natuurlijk véél beter he?
Het was zoveel gezelliger toen ze bij miljoenen vermoord werden door hun Communistisch regime.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 15:51   #207
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het was zoveel gezelliger toen ze bij miljoenen vermoord werden door hun Communistisch regime.
Heb je daar dan cijfers van? De schattingen lopen namelijk nogal uiteen dus jij zal ons ongetwijfeld opheldering kunnen brengen.
Oud 14 april 2006, 15:54   #208
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Dus behalve veel vergoelijkingen voor een regime dat koste wat het kost zichzelf wil instand houden hoor ik weinig... Is kritiek op het Cubaans systeem dan zo moeilijk? Waarschijnlijk wel, als het de laatste strohalm is waaraan een hele groep linksen zich optrekt...
Maar geef dan kritiek he. Wat is er zo verschrikkelijk aan dat Cubaanse systeem? Dat er in alle 169 gemeenten gratis universitair onderwijs is? Dat de kindersterfte er lager is dan in de VS? Dat de verkozenen er niet betaald worden om in de gemeenteraad of het parlement te zitten? Dat ze in Bolivia gaan helpen om de bevolking te alfabetizeren? Dat ze als eersten in de wereld een vaccin tegen meningokokken B hebben gevonden? Dat ze 15 miljoen spaarlampen uitdelen om elektriciteit te besparen? Dat mannen er op 60 jaar en vrouwen op 55 jaar op pensioen mogen (of resp. 55 en 50 voor zware beroepen)? Dat ze op 20 jaar 20.000 Oekraïense kinderen behandeld hebben (uiteraard gratis) tegen de gevolgen van de Tsjernobyl-ramp?

Momenteel houdt een zekere Guillermo Fariñas een hongerstaking omdat hij een internetaansluiting wil.
Lichtjes hilarisch aangezien zo'n 85 % van de mensheid geen toegang tot internet heeft, maar het wordt toch weer voorgesteld als een voorbeeld van de repressie van de regering die aan de mensen geen internet wil geven.
Het aantal internetaansluitingen op Cuba is inderdaad nogal beperkt maar dit komt doordat de VS verhindert dat Cuba zich kan aansluiten op de internationale kabels (een kabel tussen Florida en Cuba zou dit oplossen) en daardoor moeten ze er hun toevlucht nemen tot satellietverbindingen, wat een pak duurder (en trager) is.
Oud 14 april 2006, 15:57   #209
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je daar dan cijfers van? De schattingen lopen namelijk nogal uiteen dus jij zal ons ongetwijfeld opheldering kunnen brengen.
Tja...
Citaat:
3 Het bewind van Josef Stalin (1922-1953), 20 miljoen slachtoffers. Hongersnood in de jaren dertig door gedwongen landbouwhervormingen, vooral in de Oekraïne. Ook de zuiveringen van leger, intelligentsia en clerus maakten miljoenenslachtoffers, evenals de verdrijving van 'Volks-Duitsers' uit Oost-Europa.
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Oorlog/conflicten.html
Als U een heel klein beetje moeite doet, dan gaat U binnen de paar minuten enkele honderden artikels op het internet vinden...

Communisme is leuk voor de mensen.... 20 miljoen enkel ons Stalinneke...
In het totaal minstens 100 miljoen, maar ik ga ze niet tellen...

Laatst gewijzigd door Chipie : 14 april 2006 om 15:58.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 16:18   #210
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Op het internet kan ik ook 15 miljoen, 42.672.000, 30 miljoen, 8 tot 20 miljoen, 50 miljoen, minder dan 2 miljoen, 5 miljoen meer dan Hitler, 10 tot 50 miljoen, 2,75 miljoen, 62 miljoen, 1 miljoen, 10 miljoen, 28 miljoen en 100 miljoen, hooguit één miljoen, "veel, véél meer", enkele miljoenen, 20 tot 60 miljoen, 30 tot 40 miljoen, 12 miljoen en ruim 70 miljoen doden vinden voor Stalin. Blijkbaar weten ze het niet zo goed he.

Laatst gewijzigd door tony p : 14 april 2006 om 16:31.
Oud 14 april 2006, 16:20   #211
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Op het internet kan ik ook 15 miljoen, 42.672.000, 30 miljoen, 8 tot 20 miljoen, 50 miljoen, minder dan 2 miljoen, 5 miljoen meer dan Hitler, 10 tot 50 miljoen, 2,75 miljoen, 62 miljoen en 1 miljoen doden vinden voor Stalin. Blijkbaar weten ze het niet zo goed he.
Allee, laat ons het dan houden op een miljoen... of is dat niet genoeg?

Communisme is een pretpark...
Oud 14 april 2006, 17:15   #212
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Op het internet kan ik ook 15 miljoen, 42.672.000, 30 miljoen, 8 tot 20 miljoen, 50 miljoen, minder dan 2 miljoen, 5 miljoen meer dan Hitler, 10 tot 50 miljoen, 2,75 miljoen, 62 miljoen, 1 miljoen, 10 miljoen, 28 miljoen en 100 miljoen, hooguit één miljoen, "veel, véél meer", enkele miljoenen, 20 tot 60 miljoen, 30 tot 40 miljoen, 12 miljoen en ruim 70 miljoen doden vinden voor Stalin. Blijkbaar weten ze het niet zo goed he.
Blijkbaar toch een zeer ruime consensus dat het communisme in Rusland onder Stalin alleen al verantwoordelijk is voor miljoenen slachtoffers.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 19:03   #213
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar toch een zeer ruime consensus dat het communisme in Rusland onder Stalin alleen al verantwoordelijk is voor miljoenen slachtoffers.
't Is toch ongelooflijk dat die commieneukers zelf niet inzien wat een mensonterend systeem dat is...
Oud 14 april 2006, 19:25   #214
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Is toch ongelooflijk dat die commieneukers zelf niet inzien wat een mensonterend systeem dat is...
Ik zal speciaal voor U, Antoon en Jozef (alhoewel, Jozef is een lafaard die nooit reageert op de weerleggingen van z'n onzin) eens even advocaat van de duivel spelen.
Niet om het communisme te verdedigen (that will be the day8) ) maar
louter om jullie het ONDERSCHEID te tonen tussen het systeem an sich en de eventuele leider.
Alhoewel het woordje nog niet was uitgevonden, de indianen leefden strikt genomen eigenlijk in een communistisch systeem.
Weinig of geen persoonlijk bezit (enkel het hoognodige),
alles in functie van de stam, niet het individu,
gratis "school" (opleiding)
voedsel dat werd vergaard verdelen over de hele stam....
Zo kan ik nog even verder gaan.
Nu, ik heb niet direct weet van opperhoofden die massaal hun eigen stamleden uitmoordden, uithongerden, martelden, en meer van dat fraais.
Hoe zou dat komen?
Want laatst beweerde hier iemand dat omdat het systeem zo slecht was, het automatisch leidde tot het soort leiders naar wie ze verwezen.
Oud 14 april 2006, 19:29   #215
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Het is een terechte opmerking van democratsteve dat we "het systeem" niet enkel op zijn leiders mogen beoordelen. Het is echter mijn overtuiging dat die leiders niet toevallig zulke misdaden konden begaan, dat de afslachtingen, de hongersnoden en dergelijke geen toeval zijn, maar dat het allemaal inherent verbonden is aan een systeem dat privaat eigendom afschaft en terzelfdertijd een samenleving op grote schaal wenst te organiseren.

Inderdaad hebben bezitloze samenlevingen bestaan, maar deze waren zonder uitzondering relatief klein en genoten van een lage levensstandaard (kindersterfte, gemiddelde levensverwachting enz.)

Het ontbreken van privé-eigendom zet volgens mij de deur open naar totalitarisme.

Vanuit dat standpunt bekeken mogen we het communisme bv. wel afrekenen op zijn leiders, aangezien deze leiders niet zomaar een anomalietje zijn maar een logisch uitvloeisel van zo'n systeem.
Oud 14 april 2006, 19:30   #216
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Ik zal speciaal voor U, Antoon en Jozef (alhoewel, Jozef is een lafaard die nooit reageert op de weerleggingen van z'n onzin) eens even advocaat van de duivel spelen.
Niet om het communisme te verdedigen (that will be the day8) ) maar
louter om jullie het ONDERSCHEID te tonen tussen het systeem an sich en de eventuele leider.
Alhoewel het woordje nog niet was uitgevonden, de indianen leefden strikt genomen eigenlijk in een communistisch systeem.
Weinig of geen persoonlijk bezit (enkel het hoognodige),
alles in functie van de stam, niet het individu,
gratis "school" (opleiding)
voedsel dat werd vergaard verdelen over de hele stam....
Zo kan ik nog even verder gaan.
Nu, ik heb niet direct weet van opperhoofden die massaal hun eigen stamleden uitmoordden, uithongerden, martelden, en meer van dat fraais.
Hoe zou dat komen?
Want laatst beweerde hier iemand dat omdat het systeem zo slecht was, het automatisch leidde tot het soort leiders naar wie ze verwezen.
En wat wilt U nu in feite zeggen, Steve...
Oud 14 april 2006, 19:37   #217
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja erg he. Hadden wij allemaal maar van die spitsmuizenbreintjes.
Oud 14 april 2006, 19:39   #218
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
En wat wilt U nu in feite zeggen, Steve...
Je denkt nu toch niet dat ik dat aan uw muizenbrein ga trachten uit te leggen zekers? 8)
Dan ben ik morgenavond nòg bezig.
Oud 14 april 2006, 19:52   #219
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Het is een terechte opmerking van democratsteve dat we "het systeem" niet enkel op zijn leiders mogen beoordelen. Het is echter mijn overtuiging dat die leiders niet toevallig zulke misdaden konden begaan, dat de afslachtingen, de hongersnoden en dergelijke geen toeval zijn, maar dat het allemaal inherent verbonden is aan een systeem dat privaat eigendom afschaft en terzelfdertijd een samenleving op grote schaal wenst te organiseren.
En toch denk ik dat vooral onze opvoeding en maatschappij in z'n geheel verantwoordelijk is voor die hang/drang naar persoonlijk bezit.
Citaat:
inderdaad hebben bezitloze samenlevingen bestaan, maar deze waren zonder uitzondering relatief klein en genoten van een lage levensstandaard (kindersterfte, gemiddelde levensverwachting enz.)
Dit is hardly een argument, aangezien de levensstandaard en -verwachting
toen in onze contrijen niet beter/hoger waren.

Citaat:
Het ontbreken van privé-eigendom zet volgens mij de deur open naar totalitarisme.
Tja, die indianen prove your wrong, niet?
En of het niet zou gemarcheerd hebben als ze met meerderen waren geweest, tja d�*t is niet bewezen, he?
En nogmaals for the record:
Ook ik, die nu eenmaal in een kapitalistisch systeem is grootgebracht, kies voor vrij prive-bezit, hé. Laat daar geen vergissing over bestaan.
Maar mij zal je, in tegenstelling tot vele anderen, nooit horen verkondigen dat wij zo'n geweldig systeem hebben, en dat alle andere die daar vanaf wijken per defenitie niet deugen.

Laatst gewijzigd door democratsteve : 14 april 2006 om 19:54.
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 22:57   #220
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Uit een document van de KGB aan Chroesjtsjov, gedateerd op 1 februari 1954:
Citaat:
за время с 1921 года по настоящее время за контрреволюционные преступления было осуждено 3.777.380 человек, в том числе к ВМН — 642.980 человек, к содержанию в лагерях и тюрьмах на срок от 25 лет и ниже — 2.369.220, в ссылку и высылку — 765.180 человек.
Vanaf 1921 tot begin 1954 werden er met andere woorden 3.777.380 mensen veroordeeld om politieke redenen, waarvan 642.980 werden ter dood veroordeeld, 2.369.220 naar werkkampen werden gestuurd en 765.180 werden verbannen. Zo'n 20.000 executies per jaar, ongeveer 54 per dag.

Ik zou dit toch even willen vergelijken met de 1200 kinderen onder de 5 jaar die elk UUR doodgaan door honger of gemakkelijk geneesbare ziektes. Op 10 jaar geeft dat ruim 100 miljoen doden en dat terwijl je met het geld dat de VS al besteed hebben aan de oorlog in Irak 11 jaar lang een wereldwijd anti-honger programma kan financieren.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be