Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2006, 20:06   #21
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Opdat de droom van Crols werkelijkheid wordt, zouden de grote meerderheid van de Franstalige Brusselaars voor Vlaamse partijen tijdens de verkiezingen moeten stemmen.
Helemaal niet. Brussel zal, ook in een (associatie met een) onafhankelijk Vlaanderen, grotendeels Franstalig blijven. Ik zie niet in wie daar verandering zou in brengen, zeker de Vlaamse instanties niet.

Het getuigt van een taalracistische visie om te stellen dat Brussel Nederlandstalig moet worden alvorens het zich met Vlaandere zou kunnen associëren. Er zijn zoveel belangrijker factoren dan taal.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:09   #22
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Helemaal niet. Brussel zal, ook in een (associatie met een) onafhankelijk Vlaanderen, grotendeels Franstalig blijven. Ik zie niet in wie daar verandering zou in brengen, zeker de Vlaamse instanties niet.

Het getuigt van een taalracistische visie om te stellen dat Brussel Nederlandstalig moet worden alvorens het zich met Vlaandere zou kunnen associëren. Er zijn zoveel belangrijker factoren dan taal.
tja de schrik van de franstaligen voor een etat belgo-flamand, bruxo-flamand is nog altijd springlevend, kijk maar naar bhv, de faciliteiten-gemeenten,...
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:16   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bekijk het dus ook eens langs deze kant: binnen tien jaar is het Brussels gewest een beetje een klein Molenbeek. De franstaligen zullen er dra in de minderheid zijn, en geregeerd worden door de meest productieve allochtonen. Op dat moment zal Vlaanderen er welvarend en nog relatief veilig uitzien. Dat verschillend perspectief kan een krachtige aantreking worden voor de Franstalige Belgen in Brussel.
Maar de rijke Brusselaars verhuizen naar Vlaanderen, als Brussel voor hen te onveilig wordt. Na een tijd zullen het dus niet meer de rijke Franstaligen zijn, die de Brusselse politiek domineren. Voor het eerst is de PS de grootste partij van Brussel, en niet MR-FDF. Het lijkt me dan ook veel verstandiger om aansluiting te zoeken bij de arme Brusselaars. Vandaag worden hun stemmen nog gerecupereerd door anti-Vlaams politicus Moureaux.
Maar als de Vlamingen erin slagen van de allochtone Brusselaars aan hun kant te krijgen, staat MR-FDF totaal geïsoleerd en is de PS het grootste deel van haar stemmen kwijt. Op dat moment heeft Vlaanderen terug de controle over zijn hoofdstad.

De MR-FDF-kiezers kiezen nog altijd emotioneel: tegen elke vorm van vernederlandsing of elke vorm van inmenging door Vlaanderen. Met hen valt toch niet veel aan te vangen.

Het lijkt me prioritair dat Vlaanderen investeert in het Vlaams onderwijs in Brussel, en in taallessen voor werkloze Brusselaars. Wanneer je een werloze Brusselaar via een taalles Nederlands aan een job kan helpen, zal die direct minder afkerig staan tov Vlaanderen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:17   #24
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Helemaal wel.

Brussel zal zich moeten aanpassen aan Vlaanderen, wil zij bij Vlaanderen behoren. Als zij dat niet wil, dan kunnen zij naar de centen fluiten. Taalracisme? Weer iets nieuws! Waar blijven ze het halen?

Een Brusselaar mag in mijn huis komen wonen als hij zich aan mijn huisregels houdt. Maar als hij niet wil doen wat de huisregels zeggen, maar toch bij mijn gezin wil behoren, dan zal dat niet gaan vrees ik.

Ik wil iedereen op dezelfde manier behandelen in mijn huis, geen privileges voor Brusselaars en zeker niet als zij geld nodig hebben. En in mijn huis (lees: Vlaanderen) is Nederlands de officiële voertaal.

Als jij dat racisme noemt, moet je dringend een woordenboek aanschaffen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 23 april 2006 om 20:18.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:19   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Brussel is en blijft idd een tweetalige stad. Maar de kennis van het Nederlands vergemakkelijkt natuurlijk te omgang met de Vlamingen. AL was het alleen maar omdat die mensen iets anders zouden kunnen lezen dan de propaganda van "Le Soir"...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:28   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
In tegenstelling tot de huidige situatie en de "tweetaligheid" van het huidige brussel, zullen de ketjes geen schrik moeten hebben dat ze hun evenwaardigere taal mogen blijven spreken.

Zelf het boze neo-fasisto-nazi-islamofobe-franstaligen-hatende Vlaams Belang wil een officieel tweetalig statuut voor het overwegend -officieel- franstalige brussel.
Dus waarom schrik hebben.
Het boerse en barbaarse van de vandalen boven de Zenne is grotendeels folkore.
Charme-offensief van het Vlaams Belang, niets anders. Het VB is tegen de Franstaligen en dat weten de Franstaligen zeer goed. Het VB wil Brussel vervlaamsen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:30   #27
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Een Brusselaar mag in mijn huis komen wonen als hij zich aan mijn huisregels houdt. Maar als hij niet wil doen wat de huisregels zeggen, maar toch bij mijn gezin wil behoren, dan zal dat niet gaan vrees ik.
Jouw persoonlijke desiderata zijn hier van geen tel. In het huidige Vlaamse gewest wonen 200 tot 300.000 franstaligen, en nog enkele honderdduizenden anderstaligen. Geen kat in Vlaanderen piekert er over om daar Nederlandstaligen van te maken. Dat zal in een onafhankelijk Vlaanderen niet anders zijn.
Oud 23 april 2006, 20:33   #28
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Charme-offensief van het Vlaams Belang, niets anders. Het VB is tegen de Franstaligen en dat weten de Franstaligen zeer goed. Het VB wil Brussel vervlaamsen.
Inderdaad, het FDF vormt twee handen op één buik met het Vlaams Belang. Mensen als jij kunnen niet zonder het VB, willen ze hun apocalyptisch angstvisoen in stand houden en zo hun medeburgers onder de knoet houden. Taalracisten onder elkaar. Gelukkig verloopt alles in de praktijk veel prozaïscher, en zo zal het ook gaan als België uit elkaar valt.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 20:33.
Oud 23 april 2006, 20:36   #29
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het FDF vormt twee handen op één buik met het Vlaams Belang. Mensen als jij kunnen niet zonder het VB, willen ze hun apocalyptisch angstvisoen in stand houden en zo hun medeburgers onder de knoet houden. Taalracisten onder elkaar. Gelukkig verloopt alles in de praktijk veel prozaïscher, en zo zal het ook gaan als België uit elkaar valt.
Het FDF heeft niets te maken met het Vlaams Belang. Het FDF is tenminste tegen de splitsing van België en heeft geen slogan �* la "Waalse ratten, rol uw matten." De Franstalige versie van uw oh zo geliefde Vlaams Belang is het FN en zeker niet het FDF.
Oud 23 april 2006, 20:38   #30
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hoelang geeft u de Vlaams-nationalisten nog?
Minstens een halve meter.

Citaat:
Hun theorieën zijn immers gesteund op leugens en overdrijvingen.
Ik wist niet dat jij Vlaams-Nationalist was.

Citaat:
De hele maatschappij is een som van verschillen.
En is niet geïnteresseerd in de BUB.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:39   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het FDF heeft niets te maken met het Vlaams Belang. Het FDF is tenminste tegen de splitsing van België en heeft geen slogan �* la "Waalse ratten, rol uw matten." De Franstalige versie van uw oh zo geliefde Vlaams Belang is het FN en zeker niet het FDF.
Het FDF heeft tijdens een van de verkiezingen een andere slogan gelanceerd: "Brüssel? (in gothische letters) Jamais!"
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:44   #32
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
En hoe denkt U dt ze dat gaan doen? in max 4-6 jaar? Laat me niet lchen, dat zal brussel wel politiek een duidelijk teken stellen. Het is beter voor iedereen als je gewoon toegeeft dat vlaanderen te min is voor Le Bruxelles. Het zou nondeju andersom moeten zijn. Vive Le très Grande Bruxelles.

Geen schrik , lieve Everytime, de Vlamingen zijn geensinds taalimperalisten zoals de franstaligen het zijn. DAAROM praten we ook frans als franstaligen ons in het Frans aanspreken. Een teken van beleefdheid die schaamteloos uitgezogen werd. Het vinger-hand-arm-ding, weet je.
Vlamingen moeten marktbordjes verbieden, en j op zich is dat belchelijk, maar voor je het weet, trekken feanstaligen naar de raad van state om ongrondwettelijke rechten in een eentalig gebied te eisen.
De mentaliteit van vele franstaligen en zeker de brusselaars tav hun taal is blijven hangen in een mengeling van de zonnekoning, de franse revolutie en napoleon. Zoiets van dat niemand anders als napoleon napoleon tot keizer kronen kan.
Net zoals de brusselaars denken dat ze hun troontje gaan verliezen in een onafhankelijk vlaanderen, alhowel logisch genomen dat juist de redding kan zijn.
Oud 23 april 2006, 20:45   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het FDF heeft tijdens een van de verkiezingen een andere slogan gelanceerd: "Brüssel? (in gothische letters) Jamais!"
En ze hadden gelijk. Ze hadden beter kunnen zeggen : "Brussel? Non! Bruxelles? Oui!". U wil de afschaffing van de faciliteiten in de faciliteitengemeenten en dat de Franstaligen er zich aanpassen? Geen probleem : maak Brussel 100% Franstalig en dat de Vlaamse Brusselaars zich aanpassen. Dan ben ik 100% voor de afschaffing van de faciliteiten in de faciliteitgemeenten.
Oud 23 april 2006, 20:46   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ze hadden gelijk. Ze hadden beter kunnen zeggen : "Brussel? Non! Bruxelles? Oui!". U wil de afschaffing van de faciliteiten in de faciliteitengemeenten en dat de Franstaligen er zich aanpassen? Geen probleem : maak Brussel 100% Franstalig en dat de Vlaamse Brusselaars zich aanpassen. Dan ben ik 100% voor de afschaffing van de faciliteiten in de faciliteitgemeenten.
Ik weet niet of u het weet, maar de faciliteitengemeenten behoren niet tot Brussel.

Bij mijn weten is Brussel tweetalig. Bijgevolg heeft het FDF geen gelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:48   #35
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Nog een leuke van de vredenlievende, niet om zich heen trappende en spuwende fdf. Gevangen door de boze sales flamants

Laatst gewijzigd door Miguelito : 23 april 2006 om 20:50.
Oud 23 april 2006, 20:56   #36
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
tot 7 oktober zeker, wanneer het Vlaams Belang geen enkele verkozene meer zal hebben.

BTW, er was vanmorgen een reportage over de kleinste partij van Vlaanderen die haar campagne lanceerde. Het ging over ....Vivant.

Is uw bub groter dan vivant of kleiner dan de kleinste?
Het ging over partijen. Logisch dat studentikoze clubs zoals de BUB niet aan bod kwamen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 20:59   #37
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het is toch wel erg gesteld met Hans. Nog altijd geen nieuw materiaal. Zo kan een komiek toch niet overleven!
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:00   #38
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het FDF heeft niets te maken met het Vlaams Belang.
Integendeel, het leeft er van.

Citaat:
Het FDF is tenminste tegen de splitsing van België
Het verdedigt dus het separatisme van 1830? Lijkt me niet direct iets om hoog van de toren mee te blazen.

Citaat:
en heeft geen slogan �* la "Waalse ratten, rol uw matten." De Franstalige versie van uw oh zo geliefde Vlaams Belang is het FN en zeker niet het FDF.
Hahaha, zie de hypocriete taalmaniakken kronkelen. Niemand gelooft dat sort prastjes nog in Vlaanderen, monsieur. Het FDF zegt openlijk dat het Lebensraum wil en dat moet van anderen afgepakt worden: fascisme dus.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 21:02.
Oud 23 april 2006, 21:01   #39
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jouw persoonlijke desiderata zijn hier van geen tel. In het huidige Vlaamse gewest wonen 200 tot 300.000 franstaligen, en nog enkele honderdduizenden anderstaligen. Geen kat in Vlaanderen piekert er over om daar Nederlandstaligen van te maken. Dat zal in een onafhankelijk Vlaanderen niet anders zijn.
Dat zou ik niet durven zeggen. Als geen ander land in Europa worden Nederlandse taallessen aangeboden in Vlaanderen.

Bovendien klopt het natuurlijk wel dat hier anderstaligen wonen, maar ik zou ze niet in hun taal bedienen. Zo moeilijk is dat niet, je moet gewoon kijken hoe de Vlaming behandeld wordt als hij in een ander taalgebied is. Zoals die mensen ons behandelen zo kunnen wij dat ook. Een koekje van eigen deeg smaakt nog zo lekker.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:02   #40
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hoelang geeft u de Vlaams-nationalisten nog?
Nog heel erg lang. Een onafhankelijk Vlaanderen zal er nooit komen omdat er geen oplossing is voor Brussel. Die zal er ook nooit komen. Brussel kan niet bij Vlaanderen want dan kun je net zo goed Belgie houden (franstaligen en nederlandstaligen samen in een land). Mensen die Vlaanderen onafhankelijk willen zien zul je altijd houden, juist omdat het nooit zal gebeuren.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be