Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2006, 15:10   #41
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Sneta:
Maar er zijn nu ook eenmaal mensen die wel een meerwaarde vinden in het feit dat hun kinderen tweetalig worden opgevoed.
Er moeten zeker tweetalige privéscholen mogelijk zijn, maar betaal ze dan zelf, als je nu eenmaal een van die mensen bent, die een meerwaarde vinden in tweetalig onderwijs.

Of anders komen we in een situatie van, na Walen buiten, nu ook Vlamingen buiten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 april 2006 om 15:15.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 15:21   #42
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Er moeten zeker tweetalige privéscholen mogelijk zijn, maar betaal ze dan zelf, als je nu eenmaal een van die mensen bent, die een meerwaarde vinden in tweetalig onderwijs.

Of anders komen we in een situatie van, na Walen buiten, nu ook Vlamingen buiten.
Ik ben tegen privéscholen omdat die enkel selecteren volgens de dikte van de portefeuille van de ouders.
Kinderen uit kansarme gezinnen komen dan niet in aanmerking voor dit systeem, zelfs al zouden de ouders ditbelangrijk vinden.

daarom moeten scholen of inrichtende machten die dit waardevol vinden de mogelijkheid krijgen om dit te organiseren onder dezelfde omstandigheden als de louter eentalige scholen.

Wat het '' Vlamingen buiten'' hier komt doen is me overigens een raadsel.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 15:28   #43
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Ik ben tegen privéscholen omdat die enkel selecteren volgens de dikte van de portefeuille van de ouders.
Kinderen uit kansarme gezinnen komen dan niet in aanmerking voor dit systeem, zelfs al zouden de ouders ditbelangrijk vinden.

daarom moeten scholen of inrichtende machten die dit waardevol vinden de mogelijkheid krijgen om dit te organiseren onder dezelfde omstandigheden als de louter eentalige scholen.

Wat het '' Vlamingen buiten'' hier komt doen is me overigens een raadsel.
Ja ik zal grootinvaliede geworden zijn in de Vlaamse strijd toen het erom ging het franstalige onderwijs terug naar zijn juiste heimat te verwijzen, om dan nu vast te moeten stellen dat de hedendaagse jeugd (aangenomen dat je jeugd bent) franstalig wil opgevoed worden.
Over mijn lijk.
(Wat overigens niet lang meer zal duren).
Als je nog van die persoonlijke predilicties hebt, betaal ze dan zelf.
Ik vind het sowieso al erg genoeg, dat het confessionele onderwijs (integraal, dan nog wel) door de Staat moet betaald worden, terwijl ze zich nota bene "vrij" onderwijs noemen. De pretentie...

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 april 2006 om 15:29.
Oud 27 april 2006, 15:45   #44
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ik zal grootinvaliede geworden zijn in de Vlaamse strijd toen het erom ging het franstalige onderwijs terug naar zijn juiste heimat te verwijzen, om dan nu vast te moeten stellen dat de hedendaagse jeugd (aangenomen dat je jeugd bent) franstalig wil opgevoed worden.
Over mijn lijk.
(Wat overigens niet lang meer zal duren).
Als je nog van die persoonlijke predilicties hebt, betaal ze dan zelf.
Ik vind het sowieso al erg genoeg, dat het confessionele onderwijs (integraal, dan nog wel) door de Staat moet betaald worden, terwijl ze zich nota bene "vrij" onderwijs noemen. De pretentie...
Het feit dat je grootinvalide van de Vlaamse strijd bent verklaart misschien veel waarom je niet kan/wil inzien dat de tijden veranderd zijn en dat de hedendaagse jeugd geen boodschap meer heeft aan een gecrispeerde houding tegenover onderwijs in een andere taal (niet noodzakelijk Frans trouwens).
Vlaamse oudstrijders zijn net als Mei 68-ers een strijd aan het voeren waarvan niemand nog wakker ligt omdat de problematiek niet langer belangrijk is.
Momenteel zijn er andere thema's aan de orde waar de huidige 20 ers en dertigers mee bezig zijn
Oud 27 april 2006, 15:57   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het feit dat je grootinvalide van de Vlaamse strijd bent verklaart misschien veel waarom je niet kan/wil inzien dat de tijden veranderd zijn en dat de hedendaagse jeugd geen boodschap meer heeft aan een gecrispeerde houding tegenover onderwijs in een andere taal (niet noodzakelijk Frans trouwens).
Vlaamse oudstrijders zijn net als Mei 68-ers een strijd aan het voeren waarvan niemand nog wakker ligt omdat de problematiek niet langer belangrijk is.
Momenteel zijn er andere thema's aan de orde waar de huidige 20 ers en dertigers mee bezig zijn
Hartelijk dank voor de dankbaarheid voor de taalvrijheid die we voor jullie bevochten hebben.
Maar ik zeg het nogmaals, als je denkt in Vlaanderen tweetalig onderwijs te kunnen orgeniseren, en dan nog wel op kosten van de Vlaamse belastingbetaler, dan zal je eerst wat aan Etnical Clinsing moeten gaan doen.

En nogmaals nogmaals: het zal wel niet tegen te houden zijn, dat je hier in Vlaanderen Masters zal kunnen halen in het Engels. In het Frans ligt dat nog niet in het verschiet, of ik zou wel erg hard moeten verschieten.

Van onze kleuters echter: afblijven.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 april 2006 om 15:58.
Oud 27 april 2006, 16:07   #46
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hartelijk dank voor de dankbaarheid voor de taalvrijheid die we voor jullie bevochten hebben.
Maar ik zeg het nogmaals, als je denkt in Vlaanderen tweetalig onderwijs te kunnen orgeniseren, en dan nog wel op kosten van de Vlaamse belastingbetaler, dan zal je eerst wat aan Etnical Clinsing moeten gaan doen.

En nogmaals nogmaals: het zal wel niet tegen te houden zijn, dat je hier in Vlaanderen Masters zal kunnen halen in het Engels. In het Frans ligt dat nog niet in het verschiet, of ik zou wel erg hard moeten verschieten.

Van onze kleuters echter: afblijven.
Hoezo 'etnical clinsing', die is toch reeds doorgevoerd ('Walen buiten ')

Het zijn reacties als deze die mijn afkeer voor een Vlaamse zelfstandigheid nog doen toenemen.
De bekrompen navelstaarderij is blijkbaar nog dieper ingeburgerd dan ik gevreesd had.
Oud 27 april 2006, 16:13   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik citeer allen de Vlaamse politici omdat onderwijs nu eenmaal onder de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap valt en omdat een vraag naar meertalig onderwijs door de enkele Vlaamse scholen abrupt werd afgewezen. (uit een soort angst voor het onbekende vermoed ik).
U vermoedt verkeerd. De reden is gewoon dat het pedagogisch onverantwoord is kinderen in een vreemde taal vakken te onderwijzen waarvan ze de inhoud moeten begrijpen zonder een taaldrempel te moeten overschrijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 16:16   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit strookt niet met de pedagogische doeleinden en kan bijgevolg ook niet betoelaagd worden door het ministerie van Onderwijs. Zoveel is wel duidelijk. 't Getuigt van heel weinig inschattingsvermogen en ook pedagogische kennis jongeren in middelbare afdelingen alsook kinderen van de hogere jaren van het lager onderwijs vakken in een andere taal te onderwijzen. Dit is gewoon vragen om problemen.
Oud 27 april 2006, 16:18   #49
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vermoedt verkeerd. De reden is gewoon dat het pedagogisch onverantwoord is kinderen in een vreemde taal vakken te onderwijzen waarvan ze de inhoud moeten begrijpen zonder een taaldrempel te moeten overschrijden.
Inde Franstalige gemeenschap ziet men er nochthans geen graten in of gaat u nu beweren dat het Ministerie van Onderwijs van de Franstalige Gemeenschap geen flauw benul heeft van wat pedagogisch verantwoord is ?

Het loont minstens de moeite waard om het eens na te gaan en bovendien is er wel detgelijk een vraag naar van vele ouders.
Oud 27 april 2006, 16:24   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inde Franstalige gemeenschap ziet men er nochthans geen graten in of gaat u nu beweren dat het Ministerie van Onderwijs van de Franstalige Gemeenschap geen flauw benul heeft van wat pedagogisch verantwoord is ?

Het loont minstens de moeite waard om het eens na te gaan en bovendien is er wel detgelijk een vraag naar van vele ouders.
Ja, dat stel ik. Er zijn meerdere pedagogen die de invoering van meertalig onderwijs bij kinderen NA HUN SPRAAKONTWIKKELINGSFASE (d.i. na de kleuterklas) grondig in vraag stellen. Welnu, met kinderen experimenteer je niet, zeker niet met het oog op allerlei staatkundige waanbeelden.

Tweetalig opvoeden is daarenboven nog heel wat anders dan tweetalig onderwijzen en kennis doorgeven. Ieder kind heeft het recht onderwijs te genieten in de moedertaal. Niet in een vreemde taal waardoor het grote delen van de leerstof niet of moeilijk begrijpt. Indien u de test wil doen, ga dan eens naar bijvoorbeeld Hongarije. Stap daar een universiteit binnen, ga zitten in een aula en volg eens een college. Welnu, zo komt het over bij leerlingen. Nu al hoor ik middelbare leerlingen al klagen dat ze gewoonweg niets van de les Engels of Frans begrijpen wanneer de leraar/lerares alles in die taal uitlegt. Laat staan dat ze dan aardrijkskunde, geschiedenis, scheikunde of fysica zouden kunnen volgen, vakken die een hoog niveau van specifieke woordenschat vereisen in die vreemde taal.
Oud 27 april 2006, 16:41   #51
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat stel ik. Er zijn meerdere pedagogen die de invoering van meertalig onderwijs bij kinderen NA HUN SPRAAKONTWIKKELINGSFASE (d.i. na de kleuterklas) grondig in vraag stellen. Welnu, met kinderen experimenteer je niet, zeker niet met het oog op allerlei staatkundige waanbeelden.

Tweetalig opvoeden is daarenboven nog heel wat anders dan tweetalig onderwijzen en kennis doorgeven. Ieder kind heeft het recht onderwijs te genieten in de moedertaal. Niet in een vreemde taal waardoor het grote delen van de leerstof niet of moeilijk begrijpt. Indien u de test wil doen, ga dan eens naar bijvoorbeeld Hongarije. Stap daar een universiteit binnen, ga zitten in een aula en volg eens een college. Welnu, zo komt het over bij leerlingen. Nu al hoor ik middelbare leerlingen al klagen dat ze gewoonweg niets van de les Engels of Frans begrijpen wanneer de leraar/lerares alles in die taal uitlegt. Laat staan dat ze dan aardrijkskunde, geschiedenis, scheikunde of fysica zouden kunnen volgen, vakken die een hoog niveau van specifieke woordenschat vereisen in die vreemde taal.
Daarom ook dat men er in de kleuterklas mee begint, met simpele begrippen en woordjes.
Vanuit een simpele basis naar een grotere complexiteit.
Niemand vraagt dat kinderen vanuit het niets ineens een cursus wiskunde in het Frans of het Engels dienen te volgen. je moet er hier geen karikatuur van maken.

En blijkbaar zijn de resultaten zo aanstekelijk dat steeds meer Franstalige scholen zich hiervoor inschrijven.

De redenen zijn trouwens niet staatkundig, maar pedagogisch.

Angst voor het 'vreemde' het onbekende lijkt wel een ingebakken Vlaamse reflex te zijn.
Oud 27 april 2006, 16:42   #52
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoezo 'etnical clinsing', die is toch reeds doorgevoerd ('Walen buiten ')

Het zijn reacties als deze die mijn afkeer voor een Vlaamse zelfstandigheid nog doen toenemen.
De bekrompen navelstaarderij is blijkbaar nog dieper ingeburgerd dan ik gevreesd had.
Welja, na de Walen buiten, nu ook nog de Vlamingen buiten.

Wij hebben de job niet afgemaakt...

Zelf spreek ik al vijf talen, en het Nederlands is niet bepaald mijn taal van predilictie. Vooral niet bij de lichtelijk achteloze manier waarop daarmee in Vlaanderen omgesprongen wordt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 april 2006 om 16:54.
Oud 27 april 2006, 16:45   #53
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welja, na de Walen buiten, nu ook nog de Vlamingen buiten.

Wij hebben de job niet afgemaakt...
Whatever makes you feel happy pall ...
Oud 27 april 2006, 16:49   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom ook dat men er in de kleuterklas mee begint, met simpele begrippen en woordjes.
Niemand vraagt dat kinderen vanuit het niets ineens een cursus wiskunde in het Frans of het Engels dienen te volgen. je moet er hier geen karikatuur van maken.

En blijkbaar zijn de resultaten zo aanstekelijk dat steeds meer Franstalige scholen zich hiervoor inschrijven.

Angst voor het 'vreemde' het onbekende lijkt wel een ingebakken Vlaamse reflex te zijn.
De reden is helemaal niet pedagogisch. Zou het dat zijn, dan had men tweetalig onderricht reeds van thuis uit moeten starten. Dan is het pedagogisch verantwoord. Dan start het kind de taalontwikkeling op een gelijk traject, iets wat uiteindelijk eindigt in de kleuterklas. Nu moet men starten in de kleuterklas, wat voor bepaalde kinderen al te laat is.

Er zijn geen resultaten gepubliceerd. De aanvragen gebeuren trouwens niet op de resultaten, maar op basis van de vraag vanuit de school. Daarnaast is het zo dat wat de Franse Gemeenschap doet nog steeds een experiment is. Zo staat het in het betreffende decreet.

Helemaal geen "angst voor het bekende", wel uit ervaring met zoveel jaar gedwongen anderstalig onderwijs. Dit heeft geleerd dat onze kinderen het recht hebben op onderwijs in hun moedertaal, wat de beste garantie is voor hun verstandelijke ontwikkeling.
Oud 27 april 2006, 16:50   #55
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Whatever makes you feel happy pall ...
Goed, dan herbeginnen we met de paar Vlamingen die het Nederlands willen nekken in Vlaanderen op kosten van alle Vlamingen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 april 2006 om 16:52.
Oud 27 april 2006, 16:54   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zelfs al gaan we ervan uit dat bepaalde leerlingen een zeker werkbaar niveau in het Frans behalen, dan nog is het de vraag of dit bijdraagt aan het pedagogisch welbevinden van de leerlingen. Dat is zelfs een levensgrote vraag, rekening houdend met het feit dat voor het allergrootste deel van de leerlingen in Vlaanderen het Frans een even vreemde taal is als Spaans. Het zal hen dan ook niet motiveren om bepaalde vakken in die taal te volgen. Meer zelfs, de kans bestaat dat samen met de taal het in die taal onderwezen vak zwaar lijdt aan die vervreemding.
Oud 27 april 2006, 16:56   #57
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat met kinderen die geen taalgevoel hebben?
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 16:57   #58
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reden is helemaal niet pedagogisch. Zou het dat zijn, dan had men tweetalig onderricht reeds van thuis uit moeten starten. Dan is het pedagogisch verantwoord. Dan start het kind de taalontwikkeling op een gelijk traject, iets wat uiteindelijk eindigt in de kleuterklas. Nu moet men starten in de kleuterklas, wat voor bepaalde kinderen al te laat is.

Er zijn geen resultaten gepubliceerd. De aanvragen gebeuren trouwens niet op de resultaten, maar op basis van de vraag vanuit de school. Daarnaast is het zo dat wat de Franse Gemeenschap doet nog steeds een experiment is. Zo staat het in het betreffende decreet.

Helemaal geen "angst voor het bekende", wel uit ervaring met zoveel jaar gedwongen anderstalig onderwijs. Dit heeft geleerd dat onze kinderen het recht hebben op onderwijs in hun moedertaal, wat de beste garantie is voor hun verstandelijke ontwikkeling.
Je argumenten zijn uiterst betwistbaar en worden tegengesproken door onder andere de professor in de openingspost (er is trouwens maar een deel van zijn interview hier overgenomen) en meer nog door de realiteit in de Franstalige scholen die aan het experiment deelnemen.

Het lijkt me dat jouw afwijzing weinig met pedagogische argumenten te maken heeft maar meer met ideologische ( 'De zuivere Vlaamse staat')
Oud 27 april 2006, 16:59   #59
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
En wat met kinderen die geen taalgevoel hebben?
Niemand is verplicht om tweetalig onderwijs te volgen.
Maar het moet wel mogelijk zijn voor scholen om dit aan te bieden om diegene die het wel kunnen en willen volgen in de mogelijkheid te stellen.
Oud 27 april 2006, 17:05   #60
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het moet wel mogelijk zijn voor scholen om dit aan te bieden om diegene die het wel kunnen en willen volgen in de mogelijkheid te stellen.
En waar gaan ze de leerkrachten vandaan halen? Men moet éérst een leraaropleiding gevolgd hebben, dan moet je nog eens perfect frans/engels/duits beheersen om de stof in die taal te brengen. Wie is daar gek genoeg voor.

En de meeste van de vakken die dan in een vreemde taal gegeven zullen worden, zullen wetenschapsvakken zijn en daar zal je amper leerkrachten voor vinden. Wie goed is in wetenschappen is vaak slecht (of niet zo goed) in talen en omgekeerd. De weinigen die tóch goed in alles zijn, zullen snel bedanken voor de job van onderwijzer omdat ze in de privé meer verdienen.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be